Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det innehåller väldigt mycket protein som hästen lätt kan ta upp. Det behöver heller inte importeras vilket blir miljövänligare än tex soja.Nej, är det bättre än lusern och olja?
Även om det är protein som det går åt extra av vid pälssättning, så kan det vara idé att öka på med energi.Han tappar både hull och muskler, blir väldigt tunn och tar tid innan han kommer tillbaka till sin ursprungliga vikt.
Att ge mer protein men inte proportionellt öka med mer energi kan ge motsatt effekt på en häst som är svår att hålla i hull.
Att hitta en müsli, pellets, eller kombination av råvaror som hästen tycker är svingott och orkar äta en hel del av är viktigt.
Lusern, betfor och olja i en gröt har funkat för mig. Men på en gamling gav det mer bang for buck, fast det var dyrt, att ge Dodson & Horell Cushcare Conditioning cubes. Han kunde äta mindre mängd av det, åt upp det snabbt, och det gav bra resultat.
Så prova dig fram, men att göra en "bodybuilder-foderstat" med extremt högt protein kan ha motsatt effekt, dvs viktnedgång. Proteinbehovet ska vara täckt, och gå lite över, men inte alltför mycket.
Måste kommentera på det här känner jag.
Många som försöker få upp hästar i hull missar det här.
1.Det kostar energi att bryta ner protein. Detta är bra att utnyttja om man tex har en lättfödd häst. Hög kvot mellan energi och protein är fördelaktigt i detta fall. Har du en smal häst som ska upp i hull måste du tänka om och öka energin samtidigt som proteinet.
2. Ska man få upp en häst i hull så måste man glömma duttande hit och dit och dl hit och dit. Vi pratar liter och kg här. Några dl lusern tex är en liten fis i rymden när det gäller extra energi och protein. Vilket leder till nästa punkt...:
3. När man ska få upp hästar i vikt finns det en reell risk att hästen inte vill/kan få i sig den mängd eller foder man vill att den ska äta. 2 kg lusernpellets uppblötta i typ 10 L vatten går liksom inte ner i handvändning. Då måste man tänka mest energi per minsta möjliga mängd (dvs, tex olja eller riskli) och i andra hand det som hästen faktiskt tycker är superfantastisktmakalöstjäklagott så att man kan få i dem stora mängder.
Min senaste häst som var på riktigt gravt underviktigt var uppe i som mest 2 kg Fibrebeet, 2 kg Pavo18+ och 2 dl rapsolja uppdelat på morgon och kväll. Ohemult dyrt och inte något som jag planerade att ha henne länge på- men hon ÄLSKADE det och slickade rent krubban varje dag.
Måste kommentera på det här känner jag.
Många som försöker få upp hästar i hull missar det här.
1.Det kostar energi att bryta ner protein. Detta är bra att utnyttja om man tex har en lättfödd häst. Hög kvot mellan energi och protein är fördelaktigt i detta fall. Har du en smal häst som ska upp i hull måste du tänka om och öka energin samtidigt som proteinet.
2. Ska man få upp en häst i hull så måste man glömma duttande hit och dit och dl hit och dit. Vi pratar liter och kg här. Några dl lusern tex är en liten fis i rymden när det gäller extra energi och protein. Vilket leder till nästa punkt...:
3. När man ska få upp hästar i vikt finns det en reell risk att hästen inte vill/kan få i sig den mängd eller foder man vill att den ska äta. 2 kg lusernpellets uppblötta i typ 10 L vatten går liksom inte ner i handvändning. Då måste man tänka mest energi per minsta möjliga mängd (dvs, tex olja eller riskli) och i andra hand det som hästen faktiskt tycker är superfantastisktmakalöstjäklagott så att man kan få i dem stora mängder.
Min senaste häst som var på riktigt gravt underviktigt var uppe i som mest 2 kg Fibrebeet, 2 kg Pavo18+ och 2 dl rapsolja uppdelat på morgon och kväll. Ohemult dyrt och inte något som jag planerade att ha henne länge på- men hon ÄLSKADE det och slickade rent krubban varje dag.
Synd att den inte var på distans eller del-distans, lät väldigt intressant!Tack vare den här tråden så kollade jag om man kunde göra en sen ansökan till "advanced animal nutrition"... Och det kunde man. Mitt CSN är ju slut men jag är bra sugen alltså...
Synd att den inte var på distans eller del-distans, lät väldigt intressant!
Ja den är nog väldigt intressant. Man djupdyker ner i lipider och kolhydrater. Men man behöver ha gått 30 HP husdjursvetenskap på avancerad nivå så den är inte lika "öppen för allmänheten" som den kursen som @skiesabove länkade till.Synd att den inte var på distans eller del-distans, lät väldigt intressant!
Det visar värdet av en gymnasieutbildning med behörighet till universitet och högskola.Jag kan varmt rekommendera den här kursen, 25% helt på distans under vårterminen, med Cecilia Müller, den är jättebra:
https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/kurs/29ea6fcc-2896-11ef-b10b-da55b44e4fba
Gillade också att den inte "bara" var för häst, gillar att lära mig om alla djurslag och det är jäkligt svårt att hitta kurser på högre nivå i Sverige när det gäller lammen. (Borde läst till agronom eller lantmästare när jag hade chansen)Ja den är nog väldigt intressant. Man djupdyker ner i lipider och kolhydrater. Men man behöver ha gått 30 HP husdjursvetenskap på avancerad nivå så den är inte lika "öppen för allmänheten" som den kursen som @skiesabove länkade till.
Jag är lite mer på nivån att jag är nyfiken på att arbeta hos tillverkare för foder, om jag inte får arbeta med avel. För det är den primära drömmen. Men min CSN är slut, så ska jag gå den så blir det obetalt Jag ska ta en diskussion med en vän o se om jag blir klokare på hur jag vill göra.
Har du sett distanskursen "marknadsinriktad lammproduktion"? (eller hette den får.. blev osäker )Gillade också att den inte "bara" var för häst, gillar att lära mig om alla djurslag och det är jäkligt svårt att hitta kurser på högre nivå i Sverige när det gäller lammen. (Borde läst till agronom eller lantmästare när jag hade chansen)
Vi ger rapsolja.Min äldre häst har svårt att hålla hullet.
Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja.
Vad för olja ska jag ge för hullet?
Rapsolja? Olivolja? Solrosolja? Linfröolja? Fiskolja?