Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Sara-Ida och Fredag, jag är absolut ingen avelsexpert, men jag tror att Tsaren (så lustigt att han redan fått ett smeknamn... ;) ) kan passa på väldigt många av våra lite lågställda, grova, svenska ston. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det där med övernaturlig, utan att bli idiotförklarad. Jag tycker Pooh sammanfattar hans förtjänster perfekt, men sedan fick jag också intrycket att han var lite för fin för denna världen om ni förstår vad jag menar. Pratar om utstrålning och aura nu då. Han berörde helt enkelt. Förstår ni vad jag menar?

Ja, jag håller med om att han berörde. Framförallt med ryttare på ryggen. När jag först såg honom på exteriören tyckte jag inte att han var nåt specillt (såg inte löshoppnigen), men riden var han helt annorlunda! Mycket fin! Han passar nog alldeles säkert lite lågställda, grövre ston som behöver lättas upp. "Synd" bara att jag bestämt att mitt Maraton-Lansiärsto ska gå till en hopphingst i år (hon har både bra gångarter och hoppförmåga), annars hade "Tsaren" kunnat vara nåt.

Och jag tror att han passar mitt Kalibersto alldeles förträffligt. Men, tyvärr är jag alldeles för feg för att våga mig på att betäcka med en tre-åring, så han får inte mitt sto heller, i år i alla fall.

Kan inte han vara perfekt om man vill betäcka ett fullblodssto? Såg otroligt rörlig och ridbar ut på webb-tv i alla fall.

Flera som sagt detta..

Kan bara tala för mig själv som fullblodsägare. Jag har inte skaffat fullblod för att lägga på tungt halvblod och få nåt mittemellan.
vart hamnar man då? ridskolehäst?

Tycker att han är ett ypperligt alternativ till att lägga på rent fullblod. Här får man halvblod med de ädla egenskaperna.

var det nån av de svarta dressyrhingstarna?

de fanns i massor att jag till slut blev helt snurrig på allihopa.

tillägg. kollade han på asvh nu.
Trevlig häst men inget hingstämne tycker jag. Såg blek ut jämfört med de andra.

Hi, hi, jag tror jag satt bredvid dig och din väninna vid galamiddagen (vid bord 9). Vilket lustigt sammanträffande! :) Är du verkligen säker på det där med hopphingsten? Jag ska snarast starta operation övertalning av "min" uppfödare för att få henne att lägga Tsaren på sitt fina men lite grova diplomsto.

Visst var det roligt att vara med vid tillkännagivandet av hingstarna! :)

Tusen tack för denna info!

Men jösses vilka skräcksiffror morfar hade! :crazy:

Jag är inte speciellt förvånad att inga ville betäcka med honom, för även om han fick fina poäng på ridbarheten så måste det väl vara den fulaste godkända hingsten någonsin! :eek: 36 p och av en mycket otilltalande typ, vad hade passat med honom? :confused: Snacka om att gammal modell trosshäst slagit igenom väl mycket...

Knapplån!
Jag missade ju tyvärr 3-åringarna o såg de bara på snabbgenomgången på söndagen.
Jag var ju helt såld på Charon så nu vet jag vem mitt Chapman sto ska gå till nästa år.
I år ska hon till Don Primero som för övrigt var första hingsten i svenska avelshistoria som fick 3 godkända söner på ett o samma bruksprov.
Sov på Markebäck i natt o i torsdagsnatt o fick se "Donpan" riden.
Jättefräsch 22-åring, vilken utstrålning.
Kan förövrigt upplysa de som påstått att han är mindre än det står i boken att det är han inte. Snarare att han kanske är 162cm.Vilket man för övrigt inte behöver vara rädd för eftersom alla söner som visades (4st) på BP var större.

Jag tycker förövrigt att Stokdals Livanos var BP bästa hopphäst.

Hi, hi, jag tror jag satt bredvid dig och din väninna vid galamiddagen (vid bord 9). Vilket lustigt sammanträffande! :) Är du verkligen säker på det där med hopphingsten? Jag ska snarast starta operation övertalning av "min" uppfödare för att få henne att lägga Tsaren på sitt fina men lite grova diplomsto.

Visst var det roligt att vara med vid tillkännagivandet av hingstarna! :)

Nej, vad kul! Var du också bukemänniska? :rofl: :rofl:
Ja, visst var det kul att vara med vid avslöjandet!

Jag blir ju onekligen lite sugen på vissa av dressyrhingstarna, som Tsaren och Danzas, men jag hade tänkt att jag skulle ta en riktigt bra hopphingst denna (troligtvis) sista betäckning (hon är 20 år i år).
För hon har verkligen bra hoppegenskaper också och har lämnat endel lovande åt det hållet.

var det n¨ågon som undrade om poäng på de hingstar som inte blev godkända så har jag dem.
Skriv bara vilken häst det gäller så kommer siffror.

Okej. Nej, han var inte så speciell, men det var lite kul att ha med en häst ifrån skolan :) De hade dock hoppats på 40p i exteriören.

KL

Jag var ju en av dem som prisade Tsarevitj när startlistorna till BP kom ut. Så jag är glad över att han gick igenom och det är kul att läsa det som skrivs av er som såg honom live.

Jag har bara sett ett fåtal avkommor efter Prince Thatch och de har haft en väldigt tilltalande rörelse i hela sin kropp, sett mjuka och behagliga ut. Jag tror T kommer berika svensk avelsverksamhet.

KL

Jag var ju en av dem som prisade Tsarevitj när startlistorna till BP kom ut. Så jag är glad över att han gick igenom och det är kul att läsa det som skrivs av er som såg honom live.

Jag har bara sett ett fåtal avkommor efter Prince Thatch och de har haft en väldigt tilltalande rörelse i hela sin kropp, sett mjuka och behagliga ut. Jag tror T kommer berika svensk avelsverksamhet.

Modern verkar också ha varit ett sto av klass, vilket förhoppningsvis uppväger Lanthans förvånansvärt usla gångartsindex. Kul för Mattias att ha fått tag i en sådan individ. Jag vet att han har berömt Prince Thatch's avkommor tidigare.

Ja, det ska bli kul att följa dem i framtiden. Visste inte att han var förtjust i Prince Thatch avkommor, ofta när jag nämner honom är det ingen som vet vilken hingst det är.

Pretoria kom ju sexa, tror jag det var, i höstas på 5 års Championatet
(Prince Thatch-Falkland)

Tycker verkligen det var roligt att Tsarevitj blev godkänd, som han sa på söndagen, kommer inte ihåg vad han hette, att det var roligt att Mattias själv fick en godkänd hingst och inte bara visade hästar för alla andra hela tiden. Tycker verkligen att det är en riktigt vacker häst.

Var nere fre-lör och såg det live, jääätteroligt.
Fanns otroligt fina hästar som kommer tillföra massor i aveln.

Men vem ska man använda A Dandy man på?
Och vad ska han tillföra aveln??

A Dandy Man var jag seriöst besviklen på när jag såg honom på bild, men i verkligheten var det verkligen något helt annat. Han rör sig riktigt trevligt och ser ridbar ut, och kommer från 2 mycket ridbara familjer. Modern Amber som var e.Amiral är den enda trevliga Amiralavkomman jag har träffat. Riktigt trevlig, så jag hade inte alls varit rädd för att Amirals temperament skulle slå igenom där. Dessutom så är ju pappan till A Dandy Man känd för att lämna lugna, ibland nästan för lugna avkommor.
Jag hade inte alls varit rädd för att ta honom på ett fullblodssto med bra temperament (de andra ska vi ju inte avla på
andå ;)), eller ett ädelt högställt halvblodssto med vackert huvud. Om han används rätt tror jag att han kan vara ett stort tillskott i aveln.
U

Vet inte om du kommer ihåg från när du tittade på min nyfödda fölunge att det fanns en valack i det stallet som också var Prince Thatch xx - Lanthan?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka