Sv: Rapporter från bruksprovet
Tack, tack! I sista sekunden fick vi beskedet (sent fredagkväll) och åkte då till galan såklart. Mina inneboende under bruksprovet fick givetvis hänga med. Mrs L fick ställa upp med galaklädesutlåning till dem då det inte var tänkt på gala från början. Vi bugar och bockar för det!
Jag som var en av de de inneboende tackar och bockar ännu mer
Mina intryck från bruks är att jag tycker det var tråkigt att det inte var fler hopphingstar som glimmade till. Men det var otroligt kul att se så många fina och lovande individer på en och samma gång
Den jag tyckte mest om var
Corlensky, han är en riktig gummiboll som dessutom har lättheten, typen och gången som jag önskar mig. Hans ridbarhet är inget som bekymrar mig särskilt mycket utan jag tror att det kommer med tiden. Han blev bättre och bättre ju mer hans reds och blev av med överskottsenergin och började koncentrera sig. Han har ju även hoppat en hel del på bocken förra året så jag tycker inte det är konstigt om han inte är så mycket riden eller om han är trött i bakkärran.
Callahan gillade jag också, lite mer tryck i sprången och bättre bakben önskade jag här. Snygg typ och såg trevlig ut att rida dock. Hoppade betydligt bättre på oxrarna när han var tvungen att ta i lite mer.
Fetcher tyckte jag var ganska tråkig *hukar mig*, han såg välriden och fin ut men med dåligt tryck från backen och lite för lite rygg och bakben i sprången, han landade även lite tungt. Han blir säkert bättre med tiden när styrkan kommer. Han får säkert många ston. Snygg att se på och med en stam som till och med vanliga Svenssons känner till.
Niveau hade en tråkig typ, såg inte så kul ut att rida men hade en trevlig frambensteknik även om han blev lite kvick ibland. Landade även långt bakom hindren emellanåt. Han såg betydligt trevligare ut med testryttarna på ryggen.
Ludwigs Champion blev jag mycket förtjust i även om jag inte såg hoppningen. Det är en maffig hingst som kommer grövna ännu mer men jag gillade hans uppsyn och hingstkaraktär som jag tycker många andra saknade. Han rörde sig dessutom bra även om jag förväntade mig mer av honom under ryttare där han blev lite överilad och inte alltid höll sin takt. Såg dock elastisk och ridbar ut.
På dressyrsidan var jag inte riktigt lika engagerad, de var dessutom många fler. Jag gillade
Tsarevitj mycket, honom skulle jag kunna tänka mig använda även till mitt fälttävlanssto. Min typ av häst med mycket gång och trevlig ridbarhet.
Sterling gillade jag också mycket men han var nog tyvärr lite för spänd för dagen, hoppas man får se honom nästa år igen.
A Dandy man gillade jag inte alls

Mycket bra gång men lång och tung i typen. Han kräver nog sin ryttare för att han ska gå bra och på våra svenska ston ur de äldre stammarna kan de nog bli riktiga pansarvagnar.
Wilton gillade jag med. Trevlig typ och lätthet och fina gångarter.
Nu hukar jag mig ännu mer

Jag var inte ett dugg imponerad av
First Wish! Jag hade stora förväntningar på honom som han inte alls levde upp till. Han var mycket välriden och presenterades på ett föredömligt sätt men jag tyckte mest att det var bensprattel och för lite ryggverksamhet.
Efter att sett hingstarna live så kan jag säga att jag aldrig kommer välja hingst efter att bara sett dom på bild eller att ha ett omdöme av en person jag litar på vet vad den pratar om. Bilderna jag såg hemma innan jag åkte var ganska missvisande i många fall.
Jag tycker även det var lite tråkigt att många (dressyrhingstar ffa)var lite grova och långa. Det känns som att vi har nog av den vara här i Sverige.