Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag fick för mej att du hade siffror?

Nej, det var synd att han inte klarade sig, han har en sån himla bra mamma att det vore roligt om hennes gener i kombination med Ferro kunde förts vidare. Hon har Elit och är mormor till två godkända hingstar i Kanada, har lämnat avkomma i placerad 4-årsfinal, BIS-R på Elmia, kvalitetstävlansvinnare, 5-6 avkommor med diplom, Lussan och Anette Solmell har köpt avkommor mm. Nog hade det varit kul om hon hade förts vidare, men var inte Farenheit tillräckligt bra så ska ha förstås inte godkännas. Tyckte nog han var i tyngsta laget, men det var han ju inte direkt ensam om i årets BP...

Jo jag har siffrorna. Trodde du kunde läsa dem via länken.
Här kommer dem...
Farenheit (SWB)
Sv hingst 2003 172cm 21.5
Vet. bes Godkänd
39p 89877
Löshopp 77
Gång 678
Härst-H-Lämpl 0 0
Härst- Dr-Lämpl 1 0

Hade du omdömmet exteriört?
Omdömme Lösh?
Omdömme gång?

Jag fick för mej att du hade siffror?

Nej, det var synd att han inte klarade sig, han har en sån himla bra mamma att det vore roligt om hennes gener i kombination med Ferro kunde förts vidare. Hon har Elit och är mormor till två godkända hingstar i Kanada, har lämnat avkomma i placerad 4-årsfinal, BIS-R på Elmia, kvalitetstävlansvinnare, 5-6 avkommor med diplom, Lussan och Anette Solmell har köpt avkommor mm. Nog hade det varit kul om hon hade förts vidare, men var inte Farenheit tillräckligt bra så ska ha förstås inte godkännas. Tyckte nog han var i tyngsta laget, men det var han ju inte direkt ensam om i årets BP...

Tung? Jag som tyckte han såg väldigt ädel och trevlig ut - fsat det kanske var ett ovanligt smickrande foto som lades ut?

Jag har inte sett honom live, men inte är han väl SÅ lätt på bilden, tycker du? Elegant, ja, men det är ändå mycket häst... Och Ferro var ju en rejäl biff... Nej, OK, tung kanske är en överdrift ändå (var tvungen att titta igen), men mycket häst vill jag kalla det, kraftfull... Han har ju ett rejält framparti! Jag tror inte att han förmår lätta upp stona... fast nu lär han ju aldrig få något heller... Tyvärr.

Ja, hon är jättefin.
Ayla e Aerline blev jag helt förälskad i när hon gick 3års testet.
Såg årets fölunge på Grevagården, den största jag sett tror jag.
Tror den bara var 2 månader.
Farenheit såg jag i finalringen som fölis. Han var otroligt söt!
Misa (F.2 är det väl?) själv tycker jag är väl bibehållen för sin ålder, men så får hon helt säkert förstklassig omvårdnad.
mvh

Jag har inte sett honom live, men inte är han väl SÅ lätt på bilden, tycker du? Elegant, ja, men det är ändå mycket häst... Och Ferro var ju en rejäl biff... Nej, OK, tung kanske är en överdrift ändå (var tvungen att titta igen), men mycket häst vill jag kalla det, kraftfull... Han har ju ett rejält framparti! Jag tror inte att han förmår lätta upp stona... fast nu lär han ju aldrig få något heller... Tyvärr.

Nej, kanske ingen förädlare, men ingen "förgrovare" heller tror jag. Jämför med exempelvis A Dandy Man, Playtime eller Ludwig's Champ! Då är ju Fahrenheit bra mycket elegantare! Vet inte om Ferro nedärver så grovt heller - eller skulle du säga att Métall är tung och grov?

Vad kul zask!!

Det är väl inte alls sent i tråden, vi får väl hitta ett sto att betäcka då, min ska ju ridas i år......:angel:

Tack, tack! I sista sekunden fick vi beskedet (sent fredagkväll) och åkte då till galan såklart. Mina inneboende under bruksprovet fick givetvis hänga med. Mrs L fick ställa upp med galaklädesutlåning till dem då det inte var tänkt på gala från början. Vi bugar och bockar för det! :bow:

Jag som var en av de de inneboende tackar och bockar ännu mer :bow:

Mina intryck från bruks är att jag tycker det var tråkigt att det inte var fler hopphingstar som glimmade till. Men det var otroligt kul att se så många fina och lovande individer på en och samma gång :banana:
Den jag tyckte mest om var Corlensky, han är en riktig gummiboll som dessutom har lättheten, typen och gången som jag önskar mig. Hans ridbarhet är inget som bekymrar mig särskilt mycket utan jag tror att det kommer med tiden. Han blev bättre och bättre ju mer hans reds och blev av med överskottsenergin och började koncentrera sig. Han har ju även hoppat en hel del på bocken förra året så jag tycker inte det är konstigt om han inte är så mycket riden eller om han är trött i bakkärran.

Callahan gillade jag också, lite mer tryck i sprången och bättre bakben önskade jag här. Snygg typ och såg trevlig ut att rida dock. Hoppade betydligt bättre på oxrarna när han var tvungen att ta i lite mer.

Fetcher tyckte jag var ganska tråkig *hukar mig*, han såg välriden och fin ut men med dåligt tryck från backen och lite för lite rygg och bakben i sprången, han landade även lite tungt. Han blir säkert bättre med tiden när styrkan kommer. Han får säkert många ston. Snygg att se på och med en stam som till och med vanliga Svenssons känner till.

Niveau hade en tråkig typ, såg inte så kul ut att rida men hade en trevlig frambensteknik även om han blev lite kvick ibland. Landade även långt bakom hindren emellanåt. Han såg betydligt trevligare ut med testryttarna på ryggen.

Ludwigs Champion blev jag mycket förtjust i även om jag inte såg hoppningen. Det är en maffig hingst som kommer grövna ännu mer men jag gillade hans uppsyn och hingstkaraktär som jag tycker många andra saknade. Han rörde sig dessutom bra även om jag förväntade mig mer av honom under ryttare där han blev lite överilad och inte alltid höll sin takt. Såg dock elastisk och ridbar ut.

På dressyrsidan var jag inte riktigt lika engagerad, de var dessutom många fler. Jag gillade Tsarevitj mycket, honom skulle jag kunna tänka mig använda även till mitt fälttävlanssto. Min typ av häst med mycket gång och trevlig ridbarhet.

Sterling gillade jag också mycket men han var nog tyvärr lite för spänd för dagen, hoppas man får se honom nästa år igen.

A Dandy man gillade jag inte alls :o Mycket bra gång men lång och tung i typen. Han kräver nog sin ryttare för att han ska gå bra och på våra svenska ston ur de äldre stammarna kan de nog bli riktiga pansarvagnar.

Wilton gillade jag med. Trevlig typ och lätthet och fina gångarter.

Nu hukar jag mig ännu mer :angel: Jag var inte ett dugg imponerad av First Wish! Jag hade stora förväntningar på honom som han inte alls levde upp till. Han var mycket välriden och presenterades på ett föredömligt sätt men jag tyckte mest att det var bensprattel och för lite ryggverksamhet.

Efter att sett hingstarna live så kan jag säga att jag aldrig kommer välja hingst efter att bara sett dom på bild eller att ha ett omdöme av en person jag litar på vet vad den pratar om. Bilderna jag såg hemma innan jag åkte var ganska missvisande i många fall.
Jag tycker även det var lite tråkigt att många (dressyrhingstar ffa)var lite grova och långa. Det känns som att vi har nog av den vara här i Sverige.

Tycker det är bra att gå till ursprunget.
Tex så står kommer Friendship stå i Sverige i år(Marekebäck). Han är ju far till Figaro R o jag har ju en Figaro unge med nitt sto o väntar en till i juni.
Jag är jättenöjd med denna o jag behöver ridbarheten o lugnet från Florestanblodet, så i år blir det Friendship istället för hans son.
Dessutom lämnar ju Florestan dubbeltalanger vilket inte kan skada till mitt sto.
Hade tänkt utvärdera hennes föl innan jag betäckte henne igen men Friendship ska bara stå ett år i Sverige så jag tänkte passa på i år igen.
O sen utvärdera....:)

Oj, ska han stå i Sverige i år? Intressant! :) Kanske nåt för mitt Mastersto! Jag stod ju och valde mellan Figaro och Bocelli förra året och valet föll tillslut på Bocelli, men Florestanblodet är ju helt kalrt intressant. Måste kolla upp honom!

Nej nej, Farenheit är ju inte i närheten av A dandy man eller Ludwigs champ, det är ju en elegant häst - därom råder ingen tvekan. Men de är ju på yttersta skalan åt andra hållet, och på lätta sidan t ex Tsarevitj. En häst kan ju vara elegant - med mycket massa, fast det är betydligt viktigare att den rör sig lätt. En aldrig så lätt häst har ju ingen glädje av att den är lätt om den inte kommer upp från backen...

Av bilderna att döma så tycker jag nog att Métall är lättare än F-t... Men om man bara skulle välja hingst efter att ha sett ASVHs bilder så tror jag inte att det skulle födas några föl nästa år...

Har du sett fler Ferrosar så du uppfattar dem som lätta? Hur skulle du beskriva Ferro själv?

Jag personligen kan inte säga att jag tycker att LC är en grov häst. Han är väldigt muskulös men har en stor lätthet i sin rörelse och hoppning.

Jämför man A Dandy Man:

A_Dandy_Man.jpg

Med Ludvigs Champion:

Ludwigs_Champion.jpg

Så ser man direkt skillnaden. Grovhet skall inte förväxlas med massa. LC kommer säkert att få ett betydligt lättare utseende när han är fullt tränad och är lite mindre i vikt.

Är det ingen mer än jag som reagerar över bedömningen och tillväga gång sättet på hingsten XXXX på bruksprovet.

Steg ett, får han skritt 6 trav 8, han blir inte uttagen till steg 2 inte ens kallad till samtal.
Utan anmäler sig till steg 2, och går igenom med skritt 7, trav 8, galopp 9.

Var och en får själv ha sin åsikt över detta tillskott för vår avel, men tillväga gång sättet, får ju en att tänka över hur det kommer att fungera nästa år.
Det är nog inte utan att fler hingstar kommer att göra lika dant.

På något vis mister man tron över bedömningsättet med steg 1 och steg 2.

Vad tycker ni andra ???????????????

jag tycker att det är utmärkt !

Om hästen är väldigt spänd och visar sig långt under den kapacitet man vet att den har så är det helt rätt att man har möjligheten att anmäla till andra fasen oavsett vad AVN anser. Jag tror inte att man gör det om man inte är ganska säker på sin sak, det kostar ju faktiskt en helt del.

Den jag tyckte mest om var Corlensky, han är en riktig gummiboll som dessutom har lättheten, typen och gången som jag önskar mig. Hans ridbarhet är inget som bekymrar mig särskilt mycket utan jag tror att det kommer med tiden. Han blev bättre och bättre ju mer hans reds och blev av med överskottsenergin och började koncentrera sig.

Fetcher tyckte jag var ganska tråkig *hukar mig*, han såg välriden och fin ut men med dåligt tryck från backen och lite för lite rygg och bakben i sprången, han landade även lite tungt. Han blir säkert bättre med tiden när styrkan kommer.

Du är min hjälte! :bow:
Jag som trodde jag var ensam om att ha samma uppfattning som dig!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan för mitt liv inte förstå hur avelsnämnden tänkt när de släppte igenom A Dandy Man... Snacka om att gå tillbaka 30 år i typen. Som så många sagt innan mej, vem ska man sätta den hingsten på ??? Jag har lysande exempel förvisso på liknande hingstar som visserligen gett bra (PÅ SIN TID) typ Nepal och Niarchos men de va som sagt 30 år sen, trodde svensk avel var på väg mot den ädlare typen... Han fick förvisso väldigt bra gångarter men nej... Förstår iaf inte...

Fast det är ju helt upp till mej om jag vill använda honom eller inte... Vilket jag inte tänker (inte ens om jag hittar ett bra fullblod)...

Å andra sidan så är jag inte på pappret/bildmässigt impad av någon av de uppvisade hingstarna i år... Men ser med spänning fram emot hingstkatalogen och årets säsong :)

Jag personligen kan inte säga att jag tycker att LC är en grov häst. Han är väldigt muskulös men har en stor lätthet i sin rörelse och hoppning.

Jämför man A Dandy Man:

A_Dandy_Man.jpg

Med Ludvigs Champion:

Ludwigs_Champion.jpg

Så ser man direkt skillnaden. Grovhet skall inte förväxlas med massa. LC kommer säkert att få ett betydligt lättare utseende när han är fullt tränad och är lite mindre i vikt.

Tror du? Han är ju bara tre, du tror inte snarare att kan kommer grova sig, då? En grövre häst kan ju ändå röra sig bra och med lätthet. Grov betyder ju inte heller med nödvändighet lågställd. Så grov behöver inte vara negativt i mina ögon - en grov häst kan ju också vara kraftfull och smidig - som LC.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka