Ramla av varje uteritt?!

Dino2018

Trådstartare
Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av.
Alltså är de vanligt? Hästen blir rädd för något å slänger sig åt sidan och jag hänger antingen med eller inte.
Men varenda gång det är uteritt så är det alltid att det är nära. Oavsett om ja rider ut 4 ggr i veckan så är jag på sniskan en gång.
Någon mer som funderat på detta??
 
Nej alltså de handlar inte om sadelfastheten, utan det är att alla hästar jag rider blir rädda för något minst en gång per uteritt, typ en fågel som flyger upp från skogen. Hästen som lunkar på blir livrädd och tar ett stort hopp åt sidan och vänder. Ibland är ja kvar å ibland inte.. det är ju vändning på en 5 öring och sen ett 3 meters skutt åt sidan.
Dom flesta jag känner rider mest på banan och tycker de är läskigt att rida ut.
Jag bara tänker att om alla tänker efter, ni är ute och rider över en timme och det är skog, trafik, robotgräsklippare å allt. Hoppar era hästar aldrig till på detta sätt?
 
Nej alltså de handlar inte om sadelfastheten, utan det är att alla hästar jag rider blir rädda för något minst en gång per uteritt, typ en fågel som flyger upp från skogen. Hästen som lunkar på blir livrädd och tar ett stort hopp åt sidan och vänder. Ibland är ja kvar å ibland inte.. det är ju vändning på en 5 öring och sen ett 3 meters skutt åt sidan.
Dom flesta jag känner rider mest på banan och tycker de är läskigt att rida ut.
Jag bara tänker att om alla tänker efter, ni är ute och rider över en timme och det är skog, trafik, robotgräsklippare å allt. Hoppar era hästar aldrig till på detta sätt?
Det är väl exakt det som är att vara sadelfast?

Min häst skyggar absolut och är en bockningsmaskin men jag åker inte av. Är hästarna du rider tränade för uppgiften?
 
Nej alltså de handlar inte om sadelfastheten, utan det är att alla hästar jag rider blir rädda för något minst en gång per uteritt, typ en fågel som flyger upp från skogen. Hästen som lunkar på blir livrädd och tar ett stort hopp åt sidan och vänder. Ibland är ja kvar å ibland inte.. det är ju vändning på en 5 öring och sen ett 3 meters skutt åt sidan.
Dom flesta jag känner rider mest på banan och tycker de är läskigt att rida ut.
Jag bara tänker att om alla tänker efter, ni är ute och rider över en timme och det är skog, trafik, robotgräsklippare å allt. Hoppar era hästar aldrig till på detta sätt?
Händer absolut att mina hästar hoppar till ordentligt och helt plötsligt är man 5 meter från stigen. Men det är väldigt sällan jag känner att jag sitter löst, trots att jag rider mycket barbacka. Lite som de andra också är inne på - har du en sadel du sitter bra och i balans i? Är du proportionerlig med hästen? (Även fast man inte är för stor är det ju mycket svårare att hänga med hästen om man är åt det långa hållet). Är du uppmärksam från början (inte spänd, men sitter inte och funderar på saker såsom jobb etc)?
 
Jag är nog snarare liten på hästen , han är 170 och lite grövre. Jag är 163 och normalviktig mot smal typ.
Alltså ja tänker nog på allt möjligt men som idag va de något läskigt jag försökte tvinga han gå emot och han backa å hade sig sen bara hoppade han åt sidan och flög sen fram i gallop å ja satt på sniskan å fick kavla mig upp.
 
Jag är nog snarare liten på hästen , han är 170 och lite grövre. Jag är 163 och normalviktig mot smal typ.
Alltså ja tänker nog på allt möjligt men som idag va de något läskigt jag försökte tvinga han gå emot och han backa å hade sig sen bara hoppade han åt sidan och flög sen fram i gallop å ja satt på sniskan å fick kavla mig upp.
Varför försöker du tvinga hästen förbi något läskigt? Varför reagerar hästen så starkt?
Det låter som om den inte alls är tränad för uppgiften eller trygg i det ni gör.
 
Imponerande att du fortsätter rida ut på dessa hästar när du ramlar av var och varannan gång. 😅
Träna upp balansen på ridbanan skulle jag gjort.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har trillat av ett av mina hästar två gånger vad jag minns (ingen ridbana så enbart uteridning) men de har absolut hoppat till eller bockat och busat fler gånger än så. Båda gångerna är det jag som varit ouppmärksam och inte "med" helt enkelt.
I situationen du beskriver borde du ha varit fullt medveten om att hästen eventuellt skulle hoppa till eller skygga, så någonstans brister det ju antingen i hur du sitter i sadeln eller hur du hanterar situationen. :)

När det kommer till andras hästar har jag trillat av betydligt oftare på ridbanan än i skogen, tack och lov. :D
 
Varför försöker du tvinga hästen förbi något läskigt? Varför reagerar hästen så starkt?
Det låter som om den inte alls är tränad för uppgiften eller trygg i det ni gör.
Ja det läskiga va 2 stenar som man behövde gå förbi för att fortsätta på stigen. Men du hade kanske rekommenderat att om hästen inte vill gå förbi så skiter man i de och vänder hem? Jättebra ska testa detta i fortsättningen
 
Ja det läskiga va 2 stenar som man behövde gå förbi för att fortsätta på stigen. Men du hade kanske rekommenderat att om hästen inte vill gå förbi så skiter man i de och vänder hem? Jättebra ska testa detta i fortsättningen
Och reagerar så starkt ska ja fråga han om, men förmodligen för han är en häst och tror dom ska käka upp honom?
 
Nej alltså de handlar inte om sadelfastheten, utan det är att alla hästar jag rider blir rädda för något minst en gång per uteritt, typ en fågel som flyger upp från skogen. Hästen som lunkar på blir livrädd och tar ett stort hopp åt sidan och vänder. Ibland är ja kvar å ibland inte.. det är ju vändning på en 5 öring och sen ett 3 meters skutt åt sidan.
Dom flesta jag känner rider mest på banan och tycker de är läskigt att rida ut.
Jag bara tänker att om alla tänker efter, ni är ute och rider över en timme och det är skog, trafik, robotgräsklippare å allt. Hoppar era hästar aldrig till på detta sätt?
Mina hästar, framför allt unghästarna, kan mycket väl hoppa till men jag sitter kvar i det. Skulle inte påstå att jag är extremt sadelfast heller, antagligen något över mediokert men inte extremt. Ta hjälp av en tränare, kanske även inom western/island/klassisk dressyr, de är enligt min erfarenhet bättre på praktisk ridning.
Sen är det faktiskt helt okej att kliva av hästen och leda förbi något läskigt om det är enklare. Du tävlar inte mot hästen och att du sitter på ska inte vara ett straff, så det finns inget motsägande i det. Självklart är det något annorlunda att rida förbi en utmaning, men ni verkar inte vara där än så vid tillfälle, bara hoppa av istället.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det läskiga va 2 stenar som man behövde gå förbi för att fortsätta på stigen. Men du hade kanske rekommenderat att om hästen inte vill gå förbi så skiter man i de och vänder hem? Jättebra ska testa detta i fortsättningen
Det beror helt på situation. Ibland vänder jag och går hem; ja. Jag vill inte bråka med min häst eller bli ovän med den. Ibland hoppar jag av och leder den istället.
Funkade din metod tycker du? Att tvinga hästen som sedan blir så rädd att den flyr i panik och du åker av? För det låter inte alls trevligt i mina öron.
 
Nej, jag har inte ramlat av en enda gång på nästan tre år. Jag rider en del unghästar och rider ut massor, mer ut än på bana/ridhus. Minns inte senaste gången jag ramlade av i skogen, det var mååånga år sedan. Hästarna hoppar väll till någon gång ibland vissa bockar ibland, men det är extremt sällan jag känner att jag sitter löst även om de gör något sånt
 
Nej alltså de handlar inte om sadelfastheten, utan det är att alla hästar jag rider blir rädda för något minst en gång per uteritt, typ en fågel som flyger upp från skogen. Hästen som lunkar på blir livrädd och tar ett stort hopp åt sidan och vänder. Ibland är ja kvar å ibland inte.. det är ju vändning på en 5 öring och sen ett 3 meters skutt åt sidan.
Dom flesta jag känner rider mest på banan och tycker de är läskigt att rida ut.
Jag bara tänker att om alla tänker efter, ni är ute och rider över en timme och det är skog, trafik, robotgräsklippare å allt. Hoppar era hästar aldrig till på detta sätt?
Min flyger i luften, hoppar åt sidan eller gör ngn tvär giring (ibland kombinerat med bocksprång) var och varannat ridpass oavsett om vi är i skogen eller i ridhuset. Åker aldrig av.
Ibland känner jag att jag hänger löst men det är bara om hon bockar rejält..

Tror du behöver träna upp din balans och följsamhet i sadeln😊
Ett tips sålänge är att ha en halsrem eller sadelrem som du kan hålla i med ena handen när du rider, det kan säkert minska dina avramlingar.
 
Man får väl också se lite till sin egen förmåga. Jag är rätt kass på att sitta kvar på hästar som kastar sig. Så min förra häst var en lugn och stabil häst. Visst åkte jag av några gånger ändå under våra 12 år, men väldigt sällan.
Numera rider jag inte alls då jag är rädd för skador, håller mig på marken eller i vagnen.

Så för att träna upp balansen, rid lugna och stabila hästar som inte är så snabb i svängarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det beror helt på situation. Ibland vänder jag och går hem; ja. Jag vill inte bråka med min häst eller bli ovän med den. Ibland hoppar jag av och leder den istället.
Funkade din metod tycker du? Att tvinga hästen som sedan blir så rädd att den flyr i panik och du åker av? För det låter inte alls trevligt i mina
Ja den funkade ju? Ja åkte inte av, vi vände tillbaka och gick förbi stenen och massa med beröm. Nästa gång går han ju förmodligen förbi direkt. Vända hem skulle jag aldrig göra. Däremot absolut att leda förbi tycker jag är ok, men ja hoppar ju inte av innan jag ens testat. Det jag menar med tvinga gå förbi är att jag tänker på något vis gå förbi, antingen på eller bredvid. Punkt slut så är det jag som bestämmer vart vi ska rida, och om det är förbi en läskig Sten så kan man ju inte bara ge upp, då kommer ju hästen lära sig att den kommer ”undan”
 
Om man som ryttare spänner sig, håller korta tyglar m.m. och förväntar sig att något ska hända bakom varje krök känner hästen av det och hoppar gärna till för minsta lilla. Om man däremot som jag, oftast rider på halvlånga tyglar (oavsett gångart) och är avslappnad, kommer hästen inte att hoppa till för minsta lilla rörelse ute i skogen. Om vi sedan under uteritten övar gångarter (fortfarande som avslappnad men koncentrerad ryttare) m.m. känner hästen av det och gör som man vill utan yviga skutt åt sidan.
 
Ja den funkade ju? Ja åkte inte av, vi vände tillbaka och gick förbi stenen och massa med beröm. Nästa gång går han ju förmodligen förbi direkt. Vända hem skulle jag aldrig göra. Däremot absolut att leda förbi tycker jag är ok, men ja hoppar ju inte av innan jag ens testat. Det jag menar med tvinga gå förbi är att jag tänker på något vis gå förbi, antingen på eller bredvid. Punkt slut så är det jag som bestämmer vart vi ska rida, och om det är förbi en läskig Sten så kan man ju inte bara ge upp, då kommer ju hästen lära sig att den kommer ”undan”

Det låter som att du behöver läsa på lite om hästars inlärning, testa att börja med triggerstapling :) I stress lär sig hästar ingenting och det största de behåller till nästa gång är känslan de får när vi gör saker tillsammans. Upptäcker människan och respekterar hästens osäkerhet och guidar den igenom det utan att stressnivån blir för hög så kommer hästen förhoppningsvis lita mer och mer framöver på att den inte behöver överreagera så som du beskriver.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 837
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 572
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp