Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Skonkosten hjälpte och imorse for vi iväg mot Kumla i strålande sol!
Tycker Kumla hade anordnat tävlingen jättefint och allting flöt på bra, dock extremt mycket störning då banan låg precis i mitten med rörelse runt hela banan och de som kört på Nybörjarbanan bredvid (för dom körde två banor bredvid varann) kampade och lekte med sina hundar väldigt nära vår bana. Kan väl tycka att dom hade kunnat flytta banorna lite längre ifrån varann när dom ändå hade plats, men i övrigt är jag mycket imponerad av arrangemanget! (Dit åker vi definitivt på fler tävlingar!)

Sune skötte sig rätt bra. Vi hade startnummer 3, så jag hade kanske önskat att han hade fått vara på tävlingsplatsen en lite längre stund innan start, hade också önskat att jag hade lagt mer energi på uppvärmningen. Komma tidigare till tävlingsplatsen nästa gång helt enkelt :)

Men vi klarade godkänt på 84 poäng och en 12:e placering, jag är jättenöjd och satsar nu på Ales tävling i december med förhoppning om att klara diplomet :) Tyvärr hade jag ingen som kunde filma oss denna gången, men vi fick nerdrag för vält kon, något sträckt koppel och fick 10 poängs avdrag för "fel övning" då han satte sig ner en gång under långsam marsch.

Även jag va ju i kumla :) trevligt arrangerat men håller med dig ang all störning.
Min lilla unghund skötte sig dock långt över förväntan.
Hon gick kalasbra första 4 eller 5 skyltarna sen var det någon vänlig skäl som lekte med en pipleksak. Tack för den.. Då tappa hon fokus och blev lite speedad så resten av banan blev det lite fel här och var men ändå så glad över att hon höll ihop hyfsat. Ställandet vi lärde in i torsdags satt dessutom :D
Så summa av summarum. För en unghund i jobbig ålder som lärde sig två av momenten i torsdags, andra gången hon ser rallyskyltar och första gången i sådan miljö, jag är skitnöjd :)

*KL*

Skönt att man inte är helt galen som vill bort från nybörjarklassen så fort som möjligt :angel:

Nu tränade vi idag, för första gången den här veckan (:o) och oj vad fröken W var duktig! Fokuserade dels på högersvängar, där hon alltid brukar tappa fokus, och gav mig inte förrän vi kunde göra en högersnurr med fokus. Då tokberömde jag och så gjorde vi lite små lätta tricks.

Därefter fokuserade jag på nästa, för mig svåra sak. Det där med att faktiskt stå till när man ska göra det... Gick med Wahidah i fotposition, stannade och satte henne framför mig, körde två högeringångar och en vänsteringång. Båda gick fint. Och, jag lyckades stå still med fötterna varje gång ;)

Sedan busade vi ännu lite mer och avslutade med plättlätta tricks.

Jag har också tidigare i veckan, under vanliga promenader, sett till att springa lite, tvärstanna, gå, tvärstanna, springa, tvärstanna osv... Allt bara för att träna på att hålla ordning på fötterna :D
ÅH vad jag hoppas att vi kan få till något bra nästa vecka!

Shark och Priscilla:
Kul att det kändes bra på tävlingen! :bump:

Och Shark, vad fick ni för poäng? :D

KL
Vi tävlar ju i Helsingborg nästa helg, men peppen är helt borta :( De senaste två träningarna på BK har den onda glassbilen varit i farten och väsnats. Min hund är jätterädd för ljudet, och blir helt inbunden. Det är så fruktansvärt nedslående att se sin - annars så arbetsglada - hund ha "glömt" allt vad kontakt, kommando och glädje betyder. :(
Baaahhhh det känns bara hopplöst just nu, som om vi inte kan nånting längre.

Hur gör ni andra när det går nerför?

Uschdå :(

Hur är det, har ni några moment ni verkligen skulle behöva träna på innan nästa helg? Annars hade jag nog gjort så att jag sett till att bara leka med hunden nu innan tävlingen. Gå till brukshundklubben och bara lek! Gå skogspromenader och lek massor, kanske kör lite kontaktövningar och fokusera på att bara ha kul ihop. Sedan när tävlingen kommer så åker ni dit, kör kanske igenom något lite lätt och tokberömmer efteråt och så tävlar ni och gör det bästa som går av situationen.

Vi fick 65 , 20 minus för stt rumpan va snabb ner i en sväng i långsamt gående och sen så var det läggande under gång som hon typ älskar så nästa stopp efter sen skyten tyckte hon att jihaaa smack ner i backen, men det skulle va sitt :D
Sen va det som sagt tramp på skylt, nån nos osv.
Så jag är ändå väldigt nöjd, hon genomförde momenten och flippade inte.
Sen att hon blev distraherad hade jag räknat med, blev bara så glad att domaren och övriga tyckte hon såg så himla glad och ändå följsam trots distrationerna.

Det mesta sitter där det ska. Vi har tränat så mycket på bakdelskontrollen nu att jag skulle behöva påminna henne lite om att sitta framför. Men det gör nog inte så mycket. Jag har själv varit dålig några dagar nu också, så det har inte blivit särskilt mycket över huvud taget här hemma.
Tycker det låter jättevettigt som du skriver! Känner mej själv bättre nu, så nu är det hundfokus som gäller för min del :) får vi bara upp motivationen igen, så ramlar det andra kanske på plats. Struntar i träningen på BK på torsdag och bara smålullar lite hemma.
Tack!

KL

Hade tävling nummer 2 i fortsättningsklassen idag och det gick helt åt helvete.
Det kändes fel från stunden vi kom dit, magkänslan sa att det inte skulle gå bra. Vilket är konstigt, förra tävlingen kändes det riktigt bra innan vilket också visade sig stämma på planen.
Så det var antagligen jag som orsakade den dåliga stämningen.
Och det idiotiska faktumet att det pågick jakt i skogen runt omkring, vilket gjorde min (och många andra) skottberörda hund nervös.

Ut på plan i alla fall och han var inte alls med mig. Så ofokuserad har han aldrig varit. Jag borde ha brytit, men dum som man är tänker man att han kanske blir bättre. Det blev han inte.....
50 poäng skrapade vi ihop och förtjänade inte ett dugg mer.
Fan, vad jag är irriterad! :mad:

Vi har nu varit iväg och tävlat ett par gånger. Den yngste, Fonzie, har lyckats få godkänt på 2 tävlingar. 84 poäng den ena gången och 75 poäng den andra. Vi ska iväg och tävla igen om cirka 2 veckor så hoppas det går vägen då också. Klarar han det så blir det träning inför fortsättningsklass sen.

Bra att du inte bröt, det kunde ha blivit så att hunden hade uppfattat det som att det var något farligt på g. Jag pratade med en i helgen som också hade råkat ut för skott i samband med rallylydnadstävling. Hennes hund hade visat rädsla på både nästa tävling och nästa igen. Så hon hade tagit beslutet när hon anmälde till en tredje tävling att gå in på plan och skoja till det och om det behövdes ge godis och därmed diska sig. Det räckte att hon skojade till det, hunden hade aldrig gått så bra nån gång sa hon. Sen var allt OK igen.

Det avlossades inga skott just när vi var på plan som tur var. Men jag tror att han blev påverkad av dem tidigare skotten vilket gjorde att han ville "skaka av sig" det när han sen kom in på plan. Han som inte är speciellt intresserad av leksaker studsande fram och dök rakt på leksaken i frestelsen. Men gjort är gjort och på lördag är det nya tag.

Ja, sånt händer, och även om det är skittråkigt när det gör det, så får man försöka borsta det av sej till nästa gång.
Det går säkert bra på lördag! ^^

kl
Det kanske står i tråden redan men jag undrar lite, vart hittar man tävlingar? Jag har sökt runt och hittar bara tävlingar neråt skånetrakten? Måste väl finnas runt om i göteborg också? Verkar inte vara så många tävlingar? Vart vänder man sig om man vill börja tävla?

kl
Det kanske står i tråden redan men jag undrar lite, vart hittar man tävlingar? Jag har sökt runt och hittar bara tävlingar neråt skånetrakten? Måste väl finnas runt om i göteborg också? Verkar inte vara så många tävlingar? Vart vänder man sig om man vill börja tävla?

SBKTävling hittar du alla tävlingar inom rallylydnad, lydnad, bruks, agility osv :)

Kan tillägga att om du vill ha hjälp med träning osv så är nog det bästa att vända sig till närmaste brukshundklubb. Du hittar de olika klubbarna som finns här: http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=9196

Just på sen höst/vinter/tidig vår brukar det vara ont om tävlingar, på sommaren däremot är det mycket mer. Rallylydnad är ju dessutom en väldigt ny sport, så jag tror definitivt att det kommer bli vanligare och vanligare allt eftersom fler får upp intresset. Men ja, det skadar ju aldrig att kolla på SBK-tävling och se vad som råkar finnas i närheten ;)

Nu tränade vi några minuter igen.
Jäklar vilken snygg högersväng vi fick till! :bump: Och nu behövde jag knappt tänka på att stå still med fötterna när jag skulle få henne att sitta framför.

Gick rakt fram, satte henne framför, höger ingång, sitt, rakt fram, vänstersväng, 360-höger. Allt gick klockrent :D
Sedan tränade jag lite sitt-stå, sitt-ligg och ligg-sitt bara för sakens skull. Fröken W är ju inte någon stjärna på just sitt-kommandot heller, men nu gick det finfint.

Passade på att leka lite med favoritleksaken, belönade med supergott godis ibland och avslutade allt med att ge henne ett tuggben.

Imorgon ska vi inte träna, utan nu får det bli träning på onsdag och sedan bara lek och ha skoj fram till lördag.

KL

Min hund är glad igen! :bump: Vi har faktiskt lyckats träna lite idag, helt spontant. Körde förbi macken på väg hem från stallet, köpte en korv och gick igenom några moment på gräsmattan bakom parkeringen :D Vänstersvängarna har blivit superbra, de har vi haft problem med innan.

Insåg dock en lite jobbig bieffekt av tränandet:
Från början klarade vi alla moment dugligt. Allt funkade, även om det inte var särskilt snyggt. Jag har då den senaste tiden jobbat på att finslipa de moment vi har haft lite svårt för, vilket har lett till att de momenten som tidigare satt hyfsat knappt funkar längre nu. Nu vill hon ju bara göra det hon kan, för hon tycker hon är såååå duktiiiig när hon kan göra en skitsnygg vänster ingång när jag egentligen vill att hon ska sitta framför. :crazy: :rofl:
Så det är väl bara att slipa vidare. Det allra svåraste tycker jag är att hitta nya handkommandon som inte är för lika de andra. Röstkommandon tycker hundis bara är förvirrande, eftersom matte babblar så mycket ändå ;)

Haha! Härligt att det kändes bra ändå när ni tränade nu! :bump: Det där med att träna något så mycket att man glömmer bort det andra är du inte ensam om...

Nu sitter jag och biter mig själv i läppen för att INTE sätta igång och träna. Fröken W är busig och jag vet att det skulle gå rätt bra om vi tränade nu, men vi ska ha vilodag från träningen så att allt kan gå super imorgon osv.. Eller så tränar jag i övermorgon, för imorgon ska vi iväg och leka med hundkompis och det lär hon bli trött av. Kanske bättre så. Träning på torsdag, vila fredag och tävla på lördag..

-------

Ehm. Jag kunde inte låta bli att träna lite i köket :angel:
Blev bara lite fotgående, något enstaka sitt framför (även från springande) och sedan en 360-höger. Allt fungerade klockrent igen :D Framförallt högersnurren gick helt perfekt, åh så bra kontakt hon hade!
Så, imorgon blir det ingen träning, däremot på torsdag.

Senast ändrad:

Lite köksträning har ingen dött av. :D Särskilt inte när allt funkar! ;)

Tänkte själv vardagsrumsträna lite idag, gå igenom alla nybörjarskyltar. Inte för att det känns lönt - det ska regna på söndag så vi lär inte bli godkända ändå :eek: men en erfarenhet rikare.

Insåg dock en lite jobbig bieffekt av tränandet:
Från början klarade vi alla moment dugligt. Allt funkade, även om det inte var särskilt snyggt. Jag har då den senaste tiden jobbat på att finslipa de moment vi har haft lite svårt för, vilket har lett till att de momenten som tidigare satt hyfsat knappt funkar längre nu. Nu vill hon ju bara göra det hon kan, för hon tycker hon är såååå duktiiiig när hon kan göra en skitsnygg vänster ingång när jag egentligen vill att hon ska sitta framför. :crazy: :rofl:

Så där blir det här också. Sista dagarna har vi tränat lite freestyle och då tragglat snurrar med resultatet att jag idag när vi körde en rallybana, hade en hund som vid vart och varannat moment i frontposition bjöd på en snurr. Likaså vid vänsteringång, gjorde hon en snurr dit, ha ha.

När vi hade jobbat mycket med fotpositionen, hoppade hon sittandes till fotpositon från frontposition när jag bad om sitt osv. Men det behövs, iaf med min hund, bara ett klargörande om vad jag faktiskt menar, så gör hon som hon ska igen. Det går snabbt att återfå sådant som egentligen sitter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka