Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Idag var det tävling igen och för oss gick det... ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vi fick godkänt, 76 poäng, men det kändes absolut inte som en bra runda. Han var inte riktigt lika ofokuserad som förra tävlingen, men var seg som satan och satte sig knappt en enda gång på första kommandot. Tur att det är så lite poäng som dras, annars hade vi varit riktigt illa ute.
Jag var så övertygad om att vi inte var godkända, så jag inte ens brydde mig om prisutdelningen, utan rastade hunden då. Snacka om att jag blev förvånad när jag sen kom tillbaka och vi fick godkänt och en lite medalj.

Nu har jag bara en till tävling inbokad och då måste vi klara oss för att vara klara med fortsättningsklassen. Gäller att träna fokus ordentligt innan dess....

Haha, grattis ändå isåfall ;)

Som du nog märkte så stack jag innan ni kom. Du skulle sett Wahidah idag. Herregud...:rofl:

Idag på tävlingen bestämde sig fröken W för att någonting precis vid ingången var extremt intressant att nosa på, så det var skitsvårt att få till fokus innan vi gick in på banan. Allt började sedan med det värsta momentet av alla för oss, få hunden framför och backa osv. Wahidah satte sig efter ett tag framför mig, sedan backade jag och då följde hon med fint, sedan blev det bara värre och värre. Sittandet efter att jag backat tre steg sket jag i, jag tog henne bara till sidan och fortsatte framåt. Det var ingen idé att bråka med henne mer om det.

Sedan skulle vi springa och ha oss. Då var Wahidah med på noterna och OJ så kul allt blev. Efter en 270-springsnurr så var hon mer i luften än på marken kändes det som och då när vi kom till "tysksvängen" så tar den jäkla hunden och hoppar jämfota på skylten! :o Verkligen smäller till den rejält så att den flyttas och jag hinner fundera på om den höll...

Efter det sprattlade hon runt, tittade på domaren, följde mig lite, var seg vid läggandet men snabb upp (det var ju dessutom kallt) och tja.. Allt kändes kaotiskt minst sagt.

MEN Wahidah var glad! Så på sätt och vis har jag ju lyckats. Jag har verkligen lyckats med att få en glad hund inne på tävlingsbanan. Nu ska man bara få henne att fokusera på mig också :angel:

Eftersom jag var så övertygad om att vi fått max 10 poäng eller blivit underkända så hämtade jag ut protokollet direkt, tog en promenad med en annan tävlande och åkte hem efter det. På något mirakulöst vis hade vi ändå fått 59 poäng.

Så, jag är nöjd med kaosdagen ändå :D

KL

Sååå, då debuterade vi officiellt idag då. Det var ju en upplevelse.. regnade som tusan, gjorde det! Hundis fick sitta i bilen mesta tiden, och när jag väl hämtade henne, så ville hon först inte ens följa med, utan hoppade tillbaka in i bilen. Redan där trodde jag att det var totalt kört, då hon är helt okontaktbar i regn!
Lyckligt vis blev det uppehåll precis när vi skulle starta, och vi kammade ihop 77 poäng ändå! Min tunnhåriga hund var kall och rädd (de höll på att packa ihop domartältet på banan brevid, och det var ett jävla prasslande :devil: ) Många avdrag för sträckt koppel, och annat smått på en-poängssidan, och så en felö där jag var slarvig (nervös) på sitt-stå, så hon satte sej igen.

Dock fick vi en stor stjärna på 270-vänster :love:
Så jag är jättenöjd och stolt ändå, för jag hade definitivt inte räknat med att få godkänt alls med tanke på omständigheterna!

Jag tittade efter dig och när jag förstod att du inte var kvar frågade jag om ditt resultat.
Men vad kul att det kändes bra, trots att det inte riktigt gick vägen. Det var ju lite totala motsatsen från hur det gick för mig. Men precis som du skulle jag vara glad om attityden var rätt även fast det inte riktigt funkade i övrigt.

Men heja Wahidah som är glad som en tok :banana:

Stort grattis till resultatet!!!!!:bump:
Skönt att veta att det kan funka även fast omständigheterna inte är de bästa.

Mycket tävlingar i Skåne, men inga bukare som tävlar här :eek: Så ja, du borde nog flytta ner hit ;)

Kanske till våren...:angel:

Hans Pudliga Höghet chockade mig med att både sitta och ligga på vått kallt gräs både i dag och i går. annars brukar han påstå att dvärgpudlar är faktiskt gjorda av socker och smälter av väta. Men det får ändå gå på halvfart i vinter.

Sista gången på kursen i morgon, sedan är jag välkommen i ett träningsgäng på närmsta BK, och eventuellt blir det ett gäng på ett annat ställe längre fram. så jag hoppas på det bästa!

Stort grattis till resultatet!!!!!:bump:
Skönt att veta att det kan funka även fast omständigheterna inte är de bästa.

Tack! :D

Om det går bättre på nästa tävling, så kanske jag vågar lägga upp film :o Det blev filmat ganska långt ifrån denna gången, och ja ... själva rundan ser ju inte direkt proffsigt ut heller :D

R_C:
Härligt att du är nöjd ändå! :bump: det är alldeles för många som tar allt på så blodigt allvar. Kul att lilla fröken W var glad :)

Btw .. ! Har sett att ni andra skrivit att det lottas bland starterna. Varför? Hur många starter brukar det vara? Bara vissa klubbar som gör så?

Det är pga hur många domare och tid som finns. Oftast är det aldrig något problem utomhus. Den vi har skrivit om främst i träden (åtminstone vad gäller här i Göteborg) är den tävlingen som Ale håller i December. Denna är inomhus och då får det helt enkelt inte plats fler är ca 100 anmälda, det hade tagit för lång tid för domarna (tror bara ett ekipage kan gå åt gången) och det hade varit totalt kaos på övriga ställen pga alla hundar.

Jag tror att det var tal om att lotta bland deltagarna utomhus i Falkenberg förra året också, men då vill jag minnas att det var runt 300 anmälda, så det var ett väldigt stort tryck helt enkelt. Verkade dock som att de löste problemet för de slapp lotta :)

kl

Idag ska jag träna med Akki lite smått efter op. :bump:
Äntligen!

Låt mig även presenter.... Affe!
60599_10151300468916159_439709447_n.jpg

316458_10151300468546159_1881116639_n.jpg

KL

Nu har det bara gått utför och det hela avslutades med att jag bröt tävlingen igår efter tre skyltar.
Jag hade kört två timmar till Katrineholm för att gå in på plan typ 10 sekunder och bryta och åka hem igen med tårarna rinnande längst kinderna.
Jag hade hoppats på vårt tredje godkända med tillhörande titel, men inser att det kommer inte att gå nu.
Så vi tar en paus från rallyn och kommer igen i vår.
Vi ska testa på tävlingslydnaden istället och se om det funkar bättre.

Jag kommer nog hålla koll här ändå, är ju nyfiken på hur det går för er.
Så lycka till!

Tråkigt när det skiter sig!
Men en nyfiken fråga bara, varför tror du att tävlingslydnad kommer gå bättre? Där är det ju mkt mer krav och precision.

Linförigheten kommer troligtvis inte gå så bra, det är vår största utmaning.

Men dels får han flera "pauser" mellan momenten, där jag kan fånga upp honom igen och dels tycker han att momenten i lydnaden är mycket roligare.
Hoppet och inkallningen är det jag brukar använda för att få igång honom, det tycker han är jättekul.
Och de andra momenten sitter relativt bra.

Men det återstår att se. Jag trodde inte att rallyn skulle bli några problem alls, då han kan alla momenten utan problem. Det är attityden (fokus) som saknas.

Hade jag haft en hund som inte gillar att träna, så hade jag helt enkelt slutat. Men han ÄLSKAR att träna. Nu måste jag bara hitta varför det inte funkar på tävling. Så jag vill också se om det blir samma problem i lydnaden.

Blev det förståbart? Märker att jag har lite svårt att formulera mig :p

Jag tänkte precis som du, att det inte skulle vara några problem i rallylydnaden eftersom man har mycket "gratis" från tävlingslydnaden. Och momenten i rallylydnad har hittills inte varit några problem alls, men däremot tycker jag att det är SVÅRT att få min hund att hålla fokus på mig under en hel bana (har en liten hund och även om han följer med och är "på" hela tiden så åker nosen ändå i backen stup i kvarten - han har ju så nära till marken!), och det händer att jag också börjar tappa greppet mot slutet av banan. I tävlingslydnaden blir det ju naturliga avbrott efter varje moment, och då tycker jag det är lättare att samla ihop sig och börja prestera igen. Både för honom och mig :-)
Lycka till, hoppas du hittar "rätt" aktivitet för dig och din hund.

KL

Jag hade kört två timmar till Katrineholm för att gå in på plan typ 10 sekunder och bryta och åka hem igen med tårarna rinnande längst kinderna.
QUOTE]

Den kursiverade delen av citatat får mig att fundera lite. Att man blir nervös är ju vanligt och naturligt, men att man blir så besviken så att man gråter efteråt? Då känns det som att man kanske har spänt sig allt för mycket. Kan det vara så att du liksom bygger upp för mycket oro/förväntningar eller vad det nu kan vara, och att det påverkar hunden?

Jag bara spånar här, för jag tycker så synd om dig att ni inte ska få till det på träning fastän ni är så duktiga egentligen.

Det var definitivt frustration som gjorde att tårarna kom.
Det gick ju så himla bra i början och sen har det bara gått nedför.
Jag kunde ta att det gick dåligt när min inställning var dålig för två veckor sedan. Men nu kändes allt så himla bra innan. Jag gillar den domaren, banan passade oss perfekt, jag hade hittat ett nytt belöningssätt som funkade skitbra och han var så otroligt fin på uppvärmningen.

Det kändes verkligen som en baggis att gå in där och bli klar med fortsättningsklassen och kunna avsluta det.
Jag var lite lagom nervös och allt kändes perfekt.
Och sen pannkaka så fort vi klev över bandet.

Frustrationen kommer från att jag inte vet vad som blir fel.
Men det är inte hela världen, det vet jag. Det finns gott om tid att lista ut det och träna bort det. Men just då kändes det bara hopplöst.

Det kändes verkligen som en baggis att gå in där och bli klar med fortsättningsklassen och kunna avsluta det.
Jag var lite lagom nervös och allt kändes perfekt.
Och sen pannkaka så fort vi klev över bandet.

Han är inte som Wahidah då? Hon har lärt sig preciiis vad de där plastbanden betyder ;) Det var därför det blev pannkaka på vår första tävling. Hon gick klockrent på uppvärmningen och så fort vi klev över banden så "dog" hela hon.

Kanske du kan sätta upp något plastbandsliknande hemma på träning, ställa upp skyltar, gå över plastbanden och börja belöna som en tok, bara för att han inte ska koppla ihop att gå över banden innebär att det blir tråkigt?

Han är inte som Wahidah då? Hon har lärt sig preciiis vad de där plastbanden betyder ;) Det var därför det blev pannkaka på vår första tävling. Hon gick klockrent på uppvärmningen och så fort vi klev över banden så "dog" hela hon.

Kanske du kan sätta upp något plastbandsliknande hemma på träning, ställa upp skyltar, gå över plastbanden och börja belöna som en tok, bara för att han inte ska koppla ihop att gå över banden innebär att det blir tråkigt?

Vilken fiffig idé! Det hade jag provat i era skor.

Jag frågar för att det intressat att höra synpunkter på sporten.
Väldigt tråkigt för dig att ni har det kämpigt men ändå som sagt intressant att höra. Ngt som fler behöver höra tror jag. Många ser ju rallyn som en fjantig barnlek. Men just detta med att banan är lång är en stor svårighet. Långt mkt svårare än fotgående i ett lydnadspass anser jag. Det kräver en enorm förväntan och förmåga att koncentrera sig för hunden.

Precis detta la min träningskompis fram som förslag igår, det är verkligen något jag ska testa.

Ja, jag håller med dig.
Allt beror nog på vilka "svårigheter" man har med sin hund.
Min har väldigt lätt för att lära sig momenten, men sen om han vill utföra dem eller inte vet man aldrig.
Därför blir det så svårt med rallyn, det är så långt från start till mål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka