Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Min har väldigt lätt för att lära sig momenten, men sen om han vill utföra dem eller inte vet man aldrig.

:rofl: :rofl: låter preciis som min!

Hos oss ligger det förmodligen i bristande generaliserings-träning, men whattaheck ... Ibland går det ju! Gissar att hunden kikar på banskissen för dagen och singlar slant om vilka moment som ska utföras korrekt eller ej ;)

*KL*

Lade ner agilityn och spårträningen i våras eftersom vi var alldeles för splittrade, behöll jaktträningen och hade lydnadsträningen som "hobby". Igår var vi på vår första rallylydnadsträning och jag blev hooked!

För första gången hade vi jätteroligt ihop som ekipage och vi hade nytta av alla konstiga sätt att svänga på som vi tränat i agilityn och även om han var ofokuserad så höll lydnadsträningen ihop honom hyfsat och vi kunde trassla oss igenom en nybörjarbana.

Jätteroligt och jag ser fram emot nästa veckas träning då vi förhoppningsvis är mer avrastade och fokuserade. Att köra full fart hem och rycka åt sig hunden, lasta och dra till klubben för att vara i tid till första träningen och hamna direkt på banan, är så långt ifrån optimalt som det kan bli för vå del.

Till nästa vecka ska jag plugga skyltar! Varför började vi inte med denna roliga sporten tidigare, istället för agilityn? :D

Till nästa vecka ska jag plugga skyltar! Varför började vi inte med denna roliga sporten tidigare, istället för agilityn? :D

Haha, du frågar dig ungefär samma sak som jag frågade mig förut, fast byt ut "agility" mot "tävlingslydnad" :p

Kul att du blev så förtjust i sporten! Då blir det ut på tävlingsbanorna för er till våren? ;)

KL

Gula mopsen och dag har under hösten gått nybörjarkursen. I dag var det klubbmästerskap och vi passade på att tävlingsdebutera, mest för att se om det är någon mening att börja fundera på riktig tävling. Det hade sagts i förväg (som jag hade uppfattat det) att det mest skulle vara nybörjarskyltar men lite från fortsättning. Ni kan säkert ana er till min reaktion när jag insåg att det var en fortsättningsbana, och inte någon jätteenkel heller. Hälften av skyltarna hade vi aldrig sett, än mindre tränat på. Här skulle det snurras under gång, göras 8:ans frestelser, hoppas hinder och - värst av allt - stås medan jag går runt. Dessutom var det koppel av, vilket vi aldrig har tränat på. Var nära att vända i dörren och åka hem, men så bestämde jag mig för att det faktiskt inte var någon katastrof om det gick åt pipan.

Till min stora förvåning fick vi godkänt resultat på 76 poäng. Sitt-stå-gå runt blev som väntat ett fiasko. Vi har inte befäst stå, och har aldrig öht tränat på att jag ska gå runt när han står. Så där gjorde vi ett omtag och fick ändå 2 misslyckade försök, vilket gav -23. Men på resten av banan fick vi bara -3! Är sjukt stolt över min lilla hund. Vi har aldrig ens gått en hel bana utan godis förut. Massor av moment som vi aldrig har gjort. Och så bara gör han det, med fin kontakt och struttande framben :banana: Domarens kommentar var "mycket trevligt ekipage som kan gå långt!" Tralalala!

Hääärligt!! :) Stort grattis! Synd på omtaget, du hade sparat massor av poäng på att strunta i det. Träna får man göra hemma, på tävling är det plocka poäng som gäller ;)
Vilken superfin kommentar också. Bara ut på tävlingsbanorna med er! :bounce:

Jag och mitt rufs var också med på klubbmästerskap efter vår första nybörjartermin. Det var nybörjarbana, men de flesta som var med hade gått fortsättningskursen. Trots allt lyckades vi plocka andra-platsen, vilket vi ju även gjorde på KMet året efter (detta året då). ^^

Haha, du frågar dig ungefär samma sak som jag frågade mig förut, fast byt ut "agility" mot "tävlingslydnad" :p

Kul att du blev så förtjust i sporten! Då blir det ut på tävlingsbanorna för er till våren? ;)

Nja tävlingsbanorna finns inte på kartan just nu. Detta ska vara vårat "ha kul" där vi tränar och har roligt ihop, utan krav på prestation.

Jag har länge varit en slav under mitt inre prestationsmonster. Nu ska jag bara ha roligt tillsammans med min hund. Har vi så kul att jag kan hålla prestationsmonstret i strama tyglar och faktiskt tänka tanken "tävla" utan ångest så kan det hända att vi gör det. ;)

Gör aldrig aldrig omtag!
Du förlorar bara hur många poäng som helst på det.
Domarna funderar på att ta bort omtag helt just av den anledningen. Det finns liksom egentligen inget tillfälle som du behöver göra det.

Låt det vara om du misslyckas på skylten och träna mer hemma istället :)

Halvt knapplån

Så retligt det där med omtaget. Jag hade tyvärr dålig koll på reglerna (typiskt jurister är jag rädd), och fattade inte att man bara skulle förlora på det. Lite störigt att tänka sig att vi hade haft 87 poäng om jag inte hade gjort det där omtaget. Men jag är galet nöjd ändå. Bara att bli godkänt första tävlingen och dessutom på en, egentligen, alldeles för svår bana, känns toppen.

Ja, så är det ju. Kommer aldrig att göra ett omtag igen i alla fall:D

Tack så mycket! Jag blev faktiskt förvånad själv över att vi grejade det. Men mopsen är en liten pärla. Vi hade laddat upp med blöt kattmat som han fick glufsa i sig rätt rejält av före start. Det var tydligen så gott att förväntan om mer nästan gjorde honom övertaggad. Men det är nog vad som krävs för att hålla uppe motivationen hela långa banan. Tror vi har hittat ett vinnande koncept:angel:

Nej, jag ska till Eslöv, men har en kompis som ska tävla där. Vet inte om hon är bukare dock..

kl
Jag föll under grupptrycket och anmälde oss till Malmö på söndag också. Mest som träning för tävlingsnerverna! :idea:

Hur har tävlingshelgen gått för alla?

Vi startade vår igår, med en inte alls pepp hund. Hon varit precis som hon varit på träningarna den senaste tiden, som om glassbilen varit i farten. Hon gick och tryckte bakom mej, med slokande svans, bakåtstrukna öron och konstant slickande om munnen :(
Efter 5 avdrag på helheten (och en massa smått på resten) så hade vi trots allt 84 poäng, vilket räckte till en 6:e plats och som jag (såklart!) är mycket nöjd med även om jag egentligen ville gråta över att min hund varit så "ledsen" inne på banan. På värmningen och i samma sekund vi lämnade banan var hon sitt vanliga pigga, glada jag.

Så skulle vi ju tävla även idag, och trots att jag var så trött igår så ägnade jag hela kvällen åt att tänka ut en plan. Jag skulle jobba upp henne som sjutton, kuta in på banan och "fånga upp" med överdriven uppmuntran hela banan, så hon inte skulle få en chans att bli låg. Detta gav resultat!! Hundis var glad, och pep och tjöt. Precis innan spiralen kände jag att jag höll på att tappa henne igen, och ropade gällt: "VAR INTE LEDSEN!!" Det var ett sånt ögonblick där man tänker "what the fuck sa jag precis?" och så började jag skratta för mej själv och höll på att tappa bort mej fullständigt.
Vi lyckades i alla fall skramla ihop 95 poäng, och knipa första platsen :love: :love: :love: :banana: Dessutom var detta vår tredje godkända, och vi gjorde vår officiella debut för två veckor sen, haha.

Jag är omtumlad och mycket nöjd! Film kommer.

Senast ändrad:

OK, då har vi setts igår och/eller idag då. Vi var både på Söderåsen och i Malmö. På Söderåsen saknades 2 p till godkänt, men i Malmö idag tog den yngste sin 3:e godkända med över 70 p. Så nästa gång vi tävlar blir det i fortsättningsklass. Ett par av de nya fortsättningsskyltarna har vi testat redan, men 8:ans frestelse är nog den värsta.

Grattis till vinsten. Såg prisutdelningsbild på FB då en träningskompis till mig kom trea.

Såg riktigt kul ut på filmsnutten och nu ser jag extra mycket fram emot tisdagens träning :D

KL

Tänkte bara uppdatera lite hur det gick i lydnadstävlingen.
Bristen på fokus fanns kvar, så det var ingen större skillnad där.
De momenten som jag kände mig osäker på (Linförighet, läggande under gång, ställande under gång) blev ju pannkaka på grund av ofokuserad hund. Men de moment som han kan bra (Platsliggning, tandvisning, inkallning, apport, hopp), gick relativt bra.

Men en träningskompis som såg mig tävla för första gången sa att jag ser helt annorlunda ut på tävlingsplanen. Men inte åt det hållet man brukar, jag ser tvärt om EXTREMT avslappnad ut :eek:
Kanske försöker jag kompensera för nervositeten genom att bli överdriget avslappnad?

Uppflyttning för oss också, så då ses vi i fortsättningsklass! :D Grattis!
Vi har också svårt med 8:an, de andra skyltarna går nog helt okej. Det är ju mycket i samma stuk.

apocalypsen:
Tack! :D åh, vad kul! Hon med aussien eller? Nu när reultaten kommit upp på sbktävling, så ser det helt annorlunda ut, tvåan hade tydligen bara fått mindre poäng egentligen och flyttat ner till femte plats :confused:
Hoppas det går bra på träningen, rapport krävs! :bump:

Uppflyttning för oss också, så då ses vi i fortsättningsklass! :D Grattis!
Vi har också svårt med 8:an, de andra skyltarna går nog helt okej. Det är ju mycket i samma stuk.

apocalypsen:
Tack! :D åh, vad kul! Hon med aussien eller? Nu när reultaten kommit upp på sbktävling, så ser det helt annorlunda ut, tvåan hade tydligen bara fått mindre poäng egentligen och flyttat ner till femte plats :confused:
Hoppas det går bra på träningen, rapport krävs! :bump:

Ja det var hon med aussien.
Vid efterkontrollen så upptäcktes det att det hade räknats fel det är därför resultaten har ändrats. Min träningskompis blev följdaktligen 2a :D

Rapport kommer. Har pluggat skyltar på jobbrasterna ikväll och innan jobbet tränade jag spiralen, dubbelslalom och helt om, hund höger blandat med vanliga lydnadsmoment. Jag har aldrig någonsin haft sådant tryck och fokus på ett träningspass som jag hade idag. Min hund var tokglad av att det inte var en massa träiga transporter och pauser :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka