Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Så kul för henne, hälsa och gratta från mej :D vi pratade lite under prisutdelningen.

Lycka till imorgon, hoppas det blir lika roligt som vi utlovat här i tråden, haha.

I rallyn så tjoar och stojar jag en hel del, så jag tror inte att det är det att han tycker att jag blir tråkig.
Jag tror mer att han tycker att när matte flamsar så behöver han inte anstränga sig. Men om matte är striktare, så förstår han att det är mer allvar.

Äh, jag vet faktiskt inte....
Vi får testa lite olika saker och se vad som ger bäst utslag.

Jaa bara testa på! Det kommer ska du se :bump:

Jag måste pipa och jollra som en tok, det spelar ingen roll vad jag säger, så länge jag låter så hundis fattar att jag vill henne något. :D

*KL*

Lite försenad uppdatering.

I tisdags var det dags för vår andra träning och eftersom det är en blandad träningsgrupp, blev det en bana från fortsättningsklass.

Gick banan noggrant och tänkte igenom vad som var lite småklurigt för min hund eftersom det kom in en hel del moment som vi inte hade hunnit träna på under veckan.

Första varvet gick jag med min grå tok i koppel och eftersom vi är nya så var det väl lite småyvigt här och där men det gick riktigt bra.

Andra varvet hade jag konstaterat att min hunds hoppteknik och koppel var en idiotisk kombination och likaså när det skulle snurras under gång. Körde okopplat och med strategisk leverkovsmuta på de två farozonerna på banan där jag hade kalkylerat att det fanns risk för att han drog av banan, jobbade vi oss igenom den lugnt och metodiskt. :bump:

Vi kan sammanfatta det såhär, att min hund är kvar på banan hela vägen igenom ett lydnadsprogram eller en agilitybana är ett väldigt okänt koncept så det var en megalycklig matte som sprang ut med sin hund :banana:

Fick beröm för att det såg trevligt ut sedan finns det alltid massor att slipa på :laugh:

Nu behöver vi lite tips här!

Vi tar tävlingsuppehåll fram till nästa år, och har då tänkt att finslipa fortsättningsskyltar (de flesta sitter i princip), och börja träna inför avancerad. Högerhandlingen går väl okej, men HONNÖREN!! :eek: :eek:
HUR i allsin dar ska det gå? Jag har inte ens tränat in platsliggning med min hund, så jag har inte en susning om hur man ska gå till väga över huvud taget.. Hjälp :D

Externbelöning, öka tid och störning efter hand. Min hund har jag kört massvis stadga på. Tycker att det är jätteviktigt. Hon kan ligga, sitta eller stå mitt på plan bland andra hundar. Har även tränat mkt att gå runt/ över osv.

Tack så mycket, ska börja med det snart :)

kl
Idag har vi vardagsrumstränat. Jobbat på attityden och högerhandlingen. Har lyckats genomföra läggande under gång gå runt, samt sitt stå gå runt i både vänster- och högerhandling :love: :love:
Vet att det är en bra bit till innan vi får användning för det, men det är väl lika bra att vara förberedd :idea:

Åh vad kul! :bump:
Jag har inte bestämt mej för ifall jag ska anmäla dit. Och i så fall, om det blir i nybörjar eller fortsättningsklass? :eek:

kl

Nu var det väl en månad sedan jag skrev något här sist. Vi har faktiskt anmält oss till Göteborg den 9/12. Hoppas nu bara att vi inte blir bortlottade. Jag kommer gråta blod då, nu när jag faktiskt vågat anmäla mig!

I övrigt tränar vi så mycket som möjligt med störning. I helgen tränade vi inomhus för första gången och det var lite kontigt, då tappade toolah fokus lite, men inte mer än att vi borde blivit godkända om det varit tävling :angel: Lite senare samma pass lekte en träningskompis våldsam kamplek med sin hund alldeles bredvid en skylt, men toolah ägnade dem inte en blick utan hade all fokus på mig, det kändes väldigt bra!

Här har vi en liten filmsnutt från en tidigare träning i hård blåst, ngn plusgrad och småspiksregn, som min hund hatar. Men det gick oväntat bra ändå!
http://www.youtube.com/watch?v=5EiLYM9orRc

Och en film från idag. Dagens pass började dessvärre med hundslagsmål mellan min tik och en annan, dock ingen skada skedd utan de löste det snabbt själva. Direkt därefter gick jag & Toolah banan, och hon gick så BRA! Nog bästa någonsin faktiskt, uppmärksamheten var på topp med lite adrenalinpåslag! Här är en film från en senare runda, helt ok den också tycker jag, bortsett från en vält kon, (okej, och ett sträckt koppel vid ett tillfälle, och lite dålig följsamhet när vi springer)
http://youtu.be/KnUDKC-dBy8

Var inne och tittade på SBK-tävling... Till tävlingarna i Gbg den 9/12 är det redan 141 anmälda (anmälningstiden går ut först 18/11) och de tar max emot 70 starter. Chansen att komma med är redan mindre än 50%, och sämre odds lär det väl bli då många anmäler sig nu det sista... :crazy:

Hur har du fått reda på att de endast tar med 70 starter? Ser inte att det står någonstans. Tror det var närmare hundra förra året åtminstone.
Håller tummarna för att du kommer med trots ganska dåliga odds! :)

Japp det gör vi. Grattis till dig också!!! Och Grattis till alla andra som har lyckats på tävlingar i olika klasser!!

Efter att ha kollat igenom de nya skyltarna i fortsättningsklass så har jag upptäckt att vi omedvetet tränat på alla utom sitt-stå-gå runt och 8-ans frestelser. Fonzie tycker att "varför ska jag stå upp när matte går runt bättre att sätta sig". Men det lyckades ett par gånger när vi tränade igår. 8-ans frestelser är inte så svår om man "håller i" honom = skojar till det lite just där. Ska testa med lite olika godis i skålarna.

Det är ett par inomhustävlingar om cirka 1 månad, kanske anmäler jag till någon av dem bara för att testa. Man behöver all tävlingserfarenhet man kan få, i synnerhet jag då som förare. 99 av 100 träningar är det utan skyltar och då behöver man träna på att följa skyltarna.

Aha! Det var så litet att det knappt syntes ju.
Men gasch. Hur tänkte de där med fyra klasser egentligen? De kan ju inte ens ha 20 personer per klass...
Jag vet fortfarande inte om jag ska anmäla mig eller inte. Är dåligt förberedd för tillfället, är ju iofs ett par dagar kvar, samtidigt känns det heller inte helt schysst mot övriga när de tar emot så pass få.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka