Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

[...]
Det är ett par inomhustävlingar om cirka 1 månad, kanske anmäler jag till någon av dem bara för att testa. Man behöver all tävlingserfarenhet man kan få, i synnerhet jag då som förare. 99 av 100 träningar är det utan skyltar och då behöver man träna på att följa skyltarna.

Var då nån stans?
Jag behöver också träningstävla.. Stod lite i valet och kvalet om ifall jag ska flytta upp till fortsättning eller bli kvar i nybörjar lite till ... men jag kan ju lika gärna "träna" på att gå fortsättningsbanor på tävling...

KL

Alltså, man ska ju vara med om allt...Tävlade på en klubbtävling i lördags, min hund som i vanliga fall nosar ganska mycket gick som en (för mig) DRÖM. Precis intill där vi var så ligger ett militärt övningsområde, och mitt i alltihop börjar ett krig. Det var liksom inga enstaka skott, utan verkligen ra-ta-ta-ta-ta i flera omgångar, så där försvann det fokuset...typiskt jakthundar! :) Domaren var snäll och skickade ut oss från banan en liten stund, och så fick vi fortsätta sen. Tyvärr blev min världsbild helt rubbad av detta, så sen gick det inte alls lika bra :D

Så här såg det ut, skottlossningen börjar vid ungefär 1.35 (hörs knappt pga blåsten):

http://www.youtube.com/watch?v=4BbckrvmBcw&feature=plcp

Och här kommer fortsättningen, innehållande bland anant ett helt misslyckat "sitt, stå, gå runt" och ett "sitt, helt om vänster" där jag helt sonika glömde titta om han satt, samt en insikt i hur otroligt osmickrande för figuren min varma sköna vinterjacka är:

http://www.youtube.com/watch?v=CRyuV8Q9fes&feature=channel&list=UL

Har förresten fått reda på att SM kommer hållas i Skabersjö nästa år :love: Det hade ju varit rena drömmen att få vara med, men det kan vi nog glömma.... :crazy: men jag kommer DEFINITIVT vara där och titta!!

Tack! Jag var/är jättenöjd med kontakten på den här banan, det är vanligare att han går och duttar med nosen som en jäkla hackspett mot marken :laugh:

152 anmälda...

Undrar hur de fördelar platserna? Om de bara lottar rakt av? För inte kan de väl ha lika många platser i varje klass, isf är ju oddsen att komma med i nybörjarklass minimala (20%, och lägre hinner det säkert bli), medan nästan alla i de högre klasserna kommer med?

Vill minnas att de lät bli att lotta i avancerad och mästarklass förra året. Dock ligger folk på en högre nivå nu så de kan nog inte göra så även detta år. Skulle gissa att de lottar varje grupp för sig så det inte blir för få och kanske har 10-15 i de högsta klasserna och ökar gradvis.

Jag har bestämt mig för att inte delta, jag tittat säkert, men ingen tävling för min del :)

Bara alla anmälda ekipage i avancerad och mästarklass tar upp 60% av alla tillgängliga starter, så i år måste de nog lotta där med. :angel:

Synd att de inte kan dela upp tävlingen på två dagar, så att fler kan vara med... Nu är det 154 anmälda, det stiger stadigt!

Sista anmälningsdag är på söndag, när får man veta hurvida man kom med eller ej?

Å, du har också en tax :D Och vad fint det ser ut! :love:

Min knäppis och jag gick en rally-introduktion i våras och när jag kommer hem vid jul (pluggar utomlands) är jag riktigt sugen på att ta upp det och börja träna mer. Ni är absolut våra nya förebilder ;)

Haha jo, det var därför jag kom fram till min slutsats angående det :p Rallyn är ju inte lika ny längre = Fler har tagit sig högre upp i klasserna = Fler folk i allmänhet.
Jo det är riktigt synd faktiskt. Men känns lite som att det börjar bli ont om domare, de som finns vill nog inte vara upptagna varje helg numera.

Du kan nog räkna med att det kommer att vara ca 170 anmälningar, det stiger väldigt mycket de sista dagarna. Om du kommer med eller inte får du nog reda på 1 vecka innan, om de inte är snälla och gör lottningen tidigare. Ibland kan de vara snälla nog och fundera över hur många de faktiskt kan ta med också och ev ta in lite fler än vad de räknat med. Hände så i Falkenberg en gång, max var 150 pers och det var nog 175 anmälda. Men de lyckades få med alla efter att några hoppat av etc :)

En vecka innan är ju rätt tight med tid, hoppas på att få veta tidigare... OM jag inte kommer med, funderade jag på att åka till Sävsjö helgen efter, men de har sista anmälning 24/11... Så jag vill ju veta tills dess hur det blir. Åker inte gärna och tävlar två helger i rad...

KL

Baaah, nu har mina träningskompisar bailat ur, och ska helt plötsligt inte med och tävla i Hörby ... :( Jag har inte anmält mej än, och fick kalla fötter nu bara för det. Har två dagar på mej att bestämma mej .......

Vi gick en avanceradbana idag, med mycket högerhandling. Hundis var superstirrig och lite svårstyrd och studsig, men jag ser det som väldigt positivt ändå, då hon har varit så låg på banorna sista tiden. Skönt att se lite sprallighet!

Idag tränade jag och Wahidah lite utomhus. Testade 8ans frestelse för första gången och OJ vad hon ville ha köttbullarna som jag lagt på plastlock :p Blev lite svårt med fokusen, men efter ett tag kunde vi gå förbi dem iaf. Tog dock inte momentet helt som det skulle göras utan skippade sista "snurren" runt konen.

Vi har ju "bara" 2 kvalificerande resultat från nybörjarklassen än så länge, men jag har tänkt använda vintern till att finslipa allt och se till att vi kan fortsättningsklassens moment också.

Fick reda på att jag kan samåka med en person till en tävling i Fagersta i februari, så dit ska vi! (om de inte lottar och lottar bort oss, men just nu står det inget om det, å andra sidan ligger ingen inbjudan ute heller). De kör i inomhushall, så det borde inte bli allt för kallt där. Med lite tur kan vi fixa sista kvalificerande då och tävla fortsättningsklass på någon tävling i april som visst skulle vara i närheten då.

Iaf, jag filmade oss idag!
Såhär såg det ut: http://www.youtube.com/watch?v=x-bbZ_KP8ns
Vad jag klippt bort är:
En stund där hon stod och skällde på en förbipasserande hund (:o), lite lek som blev rätt långtråkig på film även om hon var glad och några gånger när vi passerade köttbullarna och hon helt(!) tappade fokus på allt förutom just köttbullarna.

Hur har du gjort, anmälde du? :)

Japp! :D Det blir vår debut i fortsättning. Tänkte egentligen avsluta för i år efter att vi blev uppflyttade, men kom på att det kan ju vara ett guldläge att få prova starta i fortsättning, så jag vet vad vi behöver träna på inför våren :idea:
Dock blev det 193 starter allt som allt, som tydligen ska fördelas på två domare!! I ridhus.. Undrar verkligen hur det ska gå... :crazy: (tänker mest på de stackars funktionärerna, det lär bli en låång dag!)

Åååh vad tjusiga ni är!!! :love: Jag har alltid velat ha en saluki, vet att jag pratade med dej för något år sen om uppfödare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka