Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Smart, det ska jag testa! Då måste hon ju gå runt, om hon inte vill få en stolpe i huvudet :D

Igår debuterade jag och den Grå rackan i Hörby.

Han är väldigt nosorienterad och det var första gången i ett ridhus på över ett år så att hålla kontakt var den stora grejen för oss. Vi hade väldigt roligt om än en hel del småmissar hit och dit. Blev väldigt förvånad då resultatet dök upp och vi hade godkänt resultat. Superglad matte som körde hem i snöstormen med massor av nya erfarenheter och tankar kring att det nog ska tävlas mer i rallylydnad :bump:

Nu äntligen har vi också fått göra våran debut på tävlingsbanan!:D

Toolah var fantastisk och poängen räckte till en tredjeplacering (33 starter)
december2012+377.jpg

De missar som blev berodde på att jag höll för högt tempo (gud vad nervös jag var! Jag andades nog inte på hela banan) så det ska jag försöka lära mig av tills nästa gång, men i övrigt gick det så bra, hon höll kontaken med mig genom precis hela banan, och inte ett enda nosande eller tittande trots att uppvärmning och väntan på start hölls utanför i snö och blåst, och man sedan vid upprop bara fick kliva in i hallen och starta direkt utan att hunden hann kolla in omgivningen alls mer än de 30 sekunder det tog att gå fram till banan då. :angel:

(Vill ngn läsa mer om tävlingen har jag skrivit lite på min blogg)

KL

Letar upp tråden då jag lyckats övertala sambon att vi ska tävla med varsin hund i april, han med den 8-åriga damen som redan kan många konster och kommandon och jag med den nu 9-månaders pojkspolingen som kan sitt och ligg i nuläget :D.
Då har vi nåt att träna mot.
Ev kommer jag att starta damen redan i februari, har gått kurs med henne för ett par år sedan så har gått nån bana nån gång i alla fall. Ska skriva ut skyltarna så vi har lite att träna på.

KL

För oss går det trögt, känns så himla trist just nu.
Har två godkända resultat i fortsättning, men mot slutet så dog han av så snart vi klev in på plan.

Så nu tränar vi bara glädje och fokus, vilket börjar bli lite tråkigt.
Vill ju tävla och få vårt sista godkända för att börja fokusera på avancerad.
Men tills jag vet att han kommer ha kul även på tävlingsplan så blir det ingen tävling.

Ska nog ändå börja träna på de nya momenten, för att inte fastna i samma gamla. Högerhandlingen kommer bli en utmaning.

Vi tränar träget vidare. ;-) Är anmälda till Göteborg den 16 februari, och hoppas på mer tur i lottningen än sist... För lottning blir det, över 2 veckor till start och 75 anmälda. (max 70 starter)

Annars har vi börjat träna på fortsättningsskyltar och banor. Kul att komma vidare, och göra lite nya moment! En filmsnutt från träning på fortsättningsbana kommer här.
http://youtu.be/U-Chz3MD6v8

På det stora hela är jag väldigt nöjd! Hon är glad och framåt, tenderar inte att hamna bakom mig (vilket hon gjorde först när vi plötsligt plockade bort kopplet efter att ha ägnat månader åt att lära oss träna MED kopplet, ha ha)

Momenten går helt okej men
*jag går fel väg i frestelsen (faten med kattmat syns inte på filmen men är där)
*Hon halvsätter sig först i läggandet under gång.
*Hon skulle följa med bättre i sitt-sväng vänster-sitt,
*Hon trampar lite vid ställandet (men det har minskat mycket! Hon trampade lika mycket på tävlingen i Sävsjö men det fick vi inga avdrag på).

(Sedan, rent estetiskt kunde svängarna som alltid vara snyggare, och jag kunde gå mer upprätt och inte behöva visa fram henne så mycket med händerna mm... )

Missade anmälningstiden till två planerade tävlingar. Surt...
Men nu har jag anmält mig och lagotton till en tävling i början av mars. Vår debut i rally. Ska bli så kul även om matte är lite nervös också, mina tävlingsnerver är inte riktigt bra :p

Hur gick det för alla idag?

Själv gladdes jag åt godkänt resultat efter en runda där det kändes som om jag mest släpade min ofokuserade hund bakom mig längs halva banan. Han skyfflade ridhussand med nosen för att komma åt alla de smaskiga hästlortarna och jag hade kunnat erbjuda vad sjutton som helst men det var definitivt bättre än att lyssna på matte. Avslutade med att flyga ut bakom min hund som tog det där med att springa (sista skylten) på dödligt allvar - fick avdrag för sträckt koppel... NO SHIT!!!! :devil::rofl::devil:

Nu är det dags för mig och Ivan att hoppa in i den här tråden.
Vi gick en kurs i höstas och har tränat under vintern, med siktet inställt på tävling under våren.

Vi tränar mycket placering i sättande och läggande och finslipar kommandon.
Ivan är grymt snabb, och riktigt duktig på att gå runt bakom mig i de moment som kräver det. Han följer bra, men är ganska lättdistraherad (Jo, tjena. Det är en dvärgpinne...;)) och är dessutom väldigt rädd för nya/stora hundar - så både tävling och träning för oss innebär miljöträning på hög nivå.

ringtr_2feb_10_510e2b10e087c321cc977e89.jpg

*kl*

Nu har vi anmält till vår första rallytävling! 10/3 i södertälje! Har tävlat tävlingslydnad tidigare men hur bra det än går på träning så får vi inte till det på tävling, Jag blir spänd och hunden "dör". Så nu provar vi rally, känns lite lättsammare på ngt vis :)

Vi har några moment kvar att lära oss men det tror jag vi hinner! :)

Fler som ska dit förresten????

Ivan är så söööt!:love:

EGO: bortlottad från Göteborgstävlingen den 16/2 (IGEN!) Av 4 anmälda tävlingar, har vi nu blivit bortlottade från 3. Så jäkla tråkigt, hur ska vi komma vidare när vi inte får tävla? :crazy:

Jag tvekar inte ett dugg på att ni kommer klara det galant och hinna med att lära in allt osv :D Det ska bli kul med tävlingssällskap!

Och blåbäret, kul att du ska börja med Ivan också! :D

Jag har anmält mig till fortsättningskurs i vår. Rallyträningen drar igång på tisdag igen.

*kl*

Jag har fått planera om lite, så tanken är nu att träna så mycket vi kan i vår och sommar och sen gå in och köra "tre raka" i fortsättningsklass till hösten. Ett styck lill-matte eller lill-husse beräknas nämligen anlända till midsommar och tyvärr har jag åkt på foglossning redan. Vilket gör att jag inser att jag kommer att ha svårt att gå "snärtigt och energiskt" som fröken rottweiler föredrar.
Så vi tränar på hemmaplan och så får husse låna sin hund och fixa en uppflytt i brukset (spår) istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka