Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Verkar som att Ale lottar ikväll. Skulle tydligen få plats 30 i nybörjarklassen. Håller tummarna för dej nordsvensken! :bump:

Jag hoppar Hörby. Ska med och kolla iaf när tjejerna tävlar från träningsgruppen.

Funderar på Lund i januari ist.

Jag kom inte heller med :(( Mer motivation får man ju inte heller när man inser att det är ett halvår typ tills det är tävlingar på rimligt avstånd som jag har möjlighet att åka på.
Hela min plan gick åt helsike.
Först fick hon ju pyro när de va tävling i kumla, och nu bortlottad.
Har bara en start kvar i nybörjare innan jag får gå upp i fortsättning. Förutsatt att vi får godkänt men det tvekar jag inte på.
Planen va att vara klar med nybörjare i år, träna på fortsättning i vinter och vår och sedan vara klara för avancerad 2014. Men nu blir det körigt. Jag måste alltså få plats på 4 tävlingar minst nästa år. Men det verkar ju rätt svårt nu när det börjar bli så populärt och få tävlingar häromkring!!

Min plan var ju lite den samma. Hade tänkt trycka in 2 tävlingar i år (ale + sävsjö) och sedan hinna med att göra färdigt även fortsättning nästa år. Vilket jag tror inte alls hade varit omöjligt om vi bara fått komma med på tävlingarna och varit friska! Men nu borlottningen, och det lär väl tyvärr bli mer av den varan, och dessutom har jag själv dragit på mig magproblem som är under utredning, och som gör att jag inte riktigt orkar... =(

Om inte så är där gått om tävlingar i vår. Hässleholm ska ha en tävling i maj nästa år.

Ska heja om jag ser dig!

Eller så behövs det bara 2 tävlingar, ni klarar ju att få 100 poäng!!! :love: *pepp pepp*

kl

Jag och Sune är lite i "samma sits", har en tävling kvar i Nybörjarklass och vill också gärna hinna med uppflytt till Avancerad under nästa år. Lite glest med tävlingar i närområdet tycker jag :( Hoppas att många klubbar har flera tävlingar nästa år! Billinge har ju minst 2 i alla fall, och jag åker självklart på bägge :)

Hur går det med träningen för er i kylan? Vi har varit ambitiösa och byggt banor kylan till trots. Hunden min blir lite på tårna och okoncentrerad av att träna utomhus i -10, men det går det med. :angel:

Hur ser det ut för er andra med tävlingar under december?

:o

Vi skulle kunna klara 100, om matte inte är så vimsig och klantar sig.
Fick ju 99 på DM, ett avdrag för sträckt koppel pga att jag drog min hand i motsatt håll gentemot hunden när vi rundade en kona. Svängde snabbare än henne helt enkelt.
Men jag får nog räkna med 3 starter i fortsättning :) men först ska vi ta sista i nybörjare.

Här är det som det brukar för det mesta. Dvs sjuk hund..
Jobbar dessutom väldigt mkt och ska snart flytta. Så jag hoppas på att kunna börja träna ordentligt i början på nästa år igen. Just nu myser vi bara.

Hur går det med träningen för er i kylan? Vi har varit ambitiösa och byggt banor kylan till trots. Hunden min blir lite på tårna och okoncentrerad av att träna utomhus i -10, men det går det med. :angel:

Hur ser det ut för er andra med tävlingar under december?

Vi tränar så gott det går, men det blir mest inomhus i lägenheten :p Har börjat träna fortsättningsklassens moment, så nu har det blivit en del träning på att stå still när jag går runt henne. Vi finslipar också fotgåendet. Vid svängar och snurrar brukar vi tappa kontakten ibland, så det tränar vi mycket nu. Några banor är det inte tal om att träna på, det har vi inte plats med.

Tävla ska jag inte göra på ett bra tag nu, dels finns det inga i närheten och dels kan vi inte tävla utomhus. I februari är det en inomhus som jag hoppas att vi kan tävla på, sedan blir det inget förrän april eller så. Med lite tur fixar vi RLD N där i februari och då kan vi lägga fullt fokus på fortsättningsklassen sedan :)

*delvis kl*

Hur tränar ni snurren? Jag har ju en relativt stor hund, 59 cm hög och ganska lång (rottweiler) så hon behöver utrymme att snurra på. Jag har använt min hand som "target" men det är precis som att hon inte förstår, jag får henne att gå runt i bästa fall, men det blir på en stor volt... Fast för det mesta sätter hon sig och stirrar dumt på mig bara :D
Jag har provat att stå still, gå sakta, gå fort men får inte till det.
Någon som har tips eller kanske till och med film?

Jag började med att skicka min hund runt en stolpe så att han förstod att han skulle runt och när det fungerade så använde jag samma gest och ord och snurrade honom vid min sida.

*delvis kl*

Hur tränar ni snurren? Jag har ju en relativt stor hund, 59 cm hög och ganska lång (rottweiler) så hon behöver utrymme att snurra på. Jag har använt min hand som "target" men det är precis som att hon inte förstår, jag får henne att gå runt i bästa fall, men det blir på en stor volt... Fast för det mesta sätter hon sig och stirrar dumt på mig bara :D
Jag har provat att stå still, gå sakta, gå fort men får inte till det.
Någon som har tips eller kanske till och med film?

Jag började med att stå still, ha en godis i handen och leda runt henne i en cirkel. Gjorde man den tillräckligt stor osv så snurrade hon :D Sedan trooor jag att jag började med att belöna bara några steg åt rätt håll och byggde på det.

Efter ett tag tvekade hon inte att följa min hand när jag sa snurra (även om jag fick stå halvt ihopböjd över henne för att få tillräckligt stor cirkel). Sedan rätade jag upp mig mer och mer, visade mindre och mindre rörelser med handen och nu behöver jag bara vifta en cirkelrörelse med handen samtidigt som jag säger "snurra".

Det finns säkert smidigare sätt att lära in det på, men mitt sätt fungerade för oss iaf :D

Jaa jag startar givetvis i sista klassen i Hörby. Banvandring 16:30,men anmälan i sekretariatet senast 15:00 :confused: lär bli mycket frusen dötid, så jag planerar att sitta i bilen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka