Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Nu tempade jag igen och då visade termometern lägre temp än vanligt, gjorde nog något knasigt, men då har hon iaf inte feber. Hon försökte tugga och ha sig med en filt i buren också, och blängde på mig när jag sa åt henne att låta bli. Sedan gick hon upp och ville ha uppmärksamhet, så nu är livet tydligen tråkigt igen. Kände igenom alla tänder, klämt igenom hela hunden, känt på tänderna... Hittar inget konstigt alls.

Sååå förhoppningsvis är allt redan bra igen, men usch så orolig jag blir. Just vägra ta emot godis har hon aldrig gjort innan och jag hann ju direkt se framför mig hur det blev med Zala i våras när hon plötsligt slutade äta och så fick jag ta bort henne kort efter det :cry: Jag orkar inte förlora Wahidah också.. Men ja, just nu hittar jag inte något konstigt ens om jag letar efter något. Tänker dock inte ge henne något att äta innan kvällsmaten.

Klart att du är extra orolig nu.
Håll bara lite koll på henne och försök inte tänka för mycket. Tänka brukar ofta ställa till det för mig :o

Kram på er båda två!

Och öppen klass innebär inoff?

Precis :) De enda officiella klasserna är nybörjare, fortsättning, avancerad och mästare. Ser man något annat så är det inoff. Nu har jag inte sett att man kallat just rallytävlingar för annat än "öppen" på inoff, men i agilityn kan det tex finnas "blåbärshoppning" som då brukar vara extremlätta hoppbanor där det ibland inte får vara med någon som tävlat officiellt eller så.

Tänka brukar ofta ställa till det för mig :o

Hahah, jag känner igen det där :angel:
Nu längtar ju JAG till kvällsmaten, bara för att jag vill se om hon äter eller inte... Men jag behöver nog inte oroa mig egentligen. Får försöka hitta på annat att göra för att få tiden att gå. Hade ju tänkt motionera W och träna lite, får bli en till vilodag istället.

Jag har laddat upp film från tävlingen nu :D
http://www.youtube.com/watch?v=iWYWMYsKaqQ

Det ser bättre ut än det kändes... Jag gillar inte att hon "flyter iväg" och nosar ibland och helt "glömmer bort" mig, jag får ge så övertydliga kommandon bara för att få med henne då som jag helst vill slippa. Mina kommandon ska vara för att få henne att utföra momenten, inte för att få henne att öht följa med :p Sedan inser jag ju att vi måste träna position och bakdelskontroll igen så att svängar och framförallt snurrar går bättre.

Ser ni något mer jag bör tänka på?

Det jag tänkte främst på när jag såg filmen var att du måste tänka på dina fötter! När du sätter henne framför dig, eller vid andra stationära skyltar där du bara ska stå still, trampar du gärna runt lite och ser ut att försöka hjälpa Wahidah på olika sätt. Detta kan du få förarfel på eller tillomed fel utförande av skylt, beroende på domare. Vet inte om du är medveten om detta och tänkte därför uppmärksamma det när du ändå ställde frågan :)

Det jag tänkte främst på när jag såg filmen var att du måste tänka på dina fötter! När du sätter henne framför dig, eller vid andra stationära skyltar där du bara ska stå still, trampar du gärna runt lite och ser ut att försöka hjälpa Wahidah på olika sätt. Detta kan du få förarfel på eller tillomed fel utförande av skylt, beroende på domare. Vet inte om du är medveten om detta och tänkte därför uppmärksamma det när du ändå ställde frågan :)

Jag insåg det efter att ha tittat på protokollet. Framförallt när jag ska få henne att sitta framför mig så har jag på två av tre möjliga tävlingar fått poängavdrag för förarfel. Först fattade jag inte varför, men efter att ha tittat på en film som visade hur det ska se ut och sedan tittat på min film så blev det solklart :angel:
En del av det kommer sig av att jag har rätt kass balans, om jag går i rask takt och tvärstannar så snubblar jag på mig själv... Men jag kan ju gå lite lugnare eller träna på att stanna.

Jag vet inte om jag gör det vid fler skyltar än just "sitta framför"-skyltarna, när Wahidah väl är med mig (nu senast vet jag att jag vimsade runt massor, men då kändes det som om Wahidah inte var med mig). Men ja, jag ska helt klart tänka på det när vi tränar inför nästa tävling.

*STILLA med fötterna. STILLA med fötterna. INTE trampa runt, det är Wahidah som får sköta det* :D

Nu när jag tittade igen såg jag ju att det var samma bana som vi hade i fortsättningsklassen, bara med några andra skyltar, vad kul!

Hur mycket pratar du med henne när du går?
Kingston har ju också en förmåga att vilja nosa, men denna gång pratade jag med honom konstant, genom hela banan.

Det och hårt hårt arbete med fokusträning ledde till inte ett enda nosavdrag!

Jag tyckte det såg bekant ut när jag såg din film :D

Jag pratar i princip ingenting när jag går med henne. Jag säger "fot" när vi börjar, ger kommando för sitt om hon inte sätter sig själv när hon ska och berömmer när vi gjort varje skylt (förutom de som bara är svängar). I slalom och spiraler berömmer jag henne ibland lite spontant, för hon svävar lätt iväg där. Annars har jag märkt att om jag börjar prata med henne, berömma eller så, då tror hon antingen att vi är på vanlig promenad eller att vi är klara, såå det försöker jag undvika :p

Det jag måste bli bättre på är att kommendera tex fot lite innan hon svävar iväg, så att hon aldrig riktigt tappar. Sedan får jag bli bättre i starten. Nu fick vi stå och vänta en stund med W i fotposition innan vi gick in på banan, tror faktiskt att det var mest det som ställde till det. Då hann hon tröttna redan innan vi gick in på banan.. Bäst går det om jag står en bit ifrån och när jag får klartecken att gå in, sätter henne vid mig utanför och sedan går fot in på banan.

Senast ändrad:

Nu har jag roat mig med att räkna ihop hur många poäng vi skulle haft på våra tävlingar OM jag inte själv hade gjort fel. Många av våra fel är nämligen bara förarfel eller sträckt koppel, någon gång har vi utfört momentet för långt från skylten :o

Såå om jag skulle gå perfekt själv, så skulle våra resultat ha kunnat se ut såhär:
Tävling 1: 69 (och då hade vi nog inte fått 10 minus på helhetsintrycket, så vi hade kanske fått 70 totalt)
Tävling 2: 83(!)
Tävling 3: 81
Tävling 4: 78

Hade jag dessutom kunnat få henne att sitta rakare och förhindrat att hon nosade runt så hade vi kunnat få ytterligare något poäng på några av tävlingarna...

Såå, om jag hade uppfört mig bättre (och Wahidah gått likadant) så hade vi varit klara med nybörjarklassen vid det här laget. Istället är våra poäng: 57, 77, 65, 73.

Jag vet vad jag ska träna på till nästnästa helg :angel:

Jag insåg det efter att ha tittat på protokollet. Framförallt när jag ska få henne att sitta framför mig så har jag på två av tre möjliga tävlingar fått poängavdrag för förarfel. Först fattade jag inte varför, men efter att ha tittat på en film som visade hur det ska se ut och sedan tittat på min film så blev det solklart :angel:
En del av det kommer sig av att jag har rätt kass balans, om jag går i rask takt och tvärstannar så snubblar jag på mig själv... Men jag kan ju gå lite lugnare eller träna på att stanna.

Jag vet inte om jag gör det vid fler skyltar än just "sitta framför"-skyltarna, när Wahidah väl är med mig (nu senast vet jag att jag vimsade runt massor, men då kändes det som om Wahidah inte var med mig). Men ja, jag ska helt klart tänka på det när vi tränar inför nästa tävling.

*STILLA med fötterna. STILLA med fötterna. INTE trampa runt, det är Wahidah som får sköta det* :D

Du gör det även när hon ska sitta bredvid dig och när hon går runt dig -dock enbart denna film som underlag.

Det är svårt att hålla koll på fötterna, helt klart. Särskilt när man går i ett hyfsat tempo. Men du kanske kan sakta in tempot strax innan skylten så du hinner få till balansen? Samma sak med springskylten, det är en tempoökning som gäller, man måste inte springa så fort man kan :)

Bara att öva på så kommer det lösa sig, i övrigt ser det kanonfint ut! :D

Du vet att man inte måste gå upp till fortsättning efter 3 tävlingar? Ligger man såpass på gränsen hade jag personligen hellre legat kvar någon tävling ytterligare. Det blir svårare och svårare! Nybörjarklassen var en baggis för min del, det var först när jag gick upp till fortsättning som vi är mer på gränsen -främst för att domarna helt enkelt dömer lite hårdare än de gjort tidigare samt svårare skyltar och därmed fler misstag som kan ske.

Och just det, du skrev tidigare om att undvika omsättning etc? Det är i alla fall helt rätt. Om hunden sitter snett är det -1 poäng, om du sätter om hunden får du minst 11 poäng (-1 för det första sneda sättandet samt -10 för omtag/fel utförande). Detta innebär att det ibland gäller att komma ihåg vad hunden redan har gjort, exempelvis om hunden hittar något annat roligt och ställer sig upp i någon utav frontskyltarna så man inte sätter hunden på samma ställe igen :p

När hon skulle sätta sig så tja, det är faktiskt inget jag brukar göra men när hon inte vill sitta så vet jag att hon kan sätta sig om jag går runt lite. Bättre att få poängavdrag för att jag går än få mer poängavdrag för att hon vägrar sätta sig öht :p Men ja, jag ska ju tänka på fötterna hela tiden, och springa fort gör jag mest av vana och för att Wahidah gillar när det går lite snabbare. Någon domare sa förut att man får poängavdrag om man sänker tempot innan man stannar. Det kanske man inte får av alla domare?

Och Libra, jag är fullt medveten om att man får stanna kvar i nybörjarklassen och det tänker jag inte göra längre än nödvändigt ;) Vi kan redan momenten för fortsättningsklassen och allt går tusen gånger bättre när vi slipper det där eländiga kopplet :angel: Jag fullständigt hatar att behöva hålla kopplet inne på banan. Jag måste fundera supermycket på hur jag ska göra med det, hur jag ska hålla det, hur jag ska bete mig... Det är asjobbigt rent ut sagt. Självfallet ger jag mig inte ut i en svårare klass innan det känns bra på träning, men just nybörjarklassen ser jag faktiskt inte någon riktig anledning att stanna kvar i.

Jag hatar kopplet med, skulle ju tävlat på lördag och antagligen blivit uppflyttade, hade vart så kul!
Men Akki är ju nyopererad så det blir inget med det.
Nu mår hon iaf hyfsat, skönt det!

Jag håller med dig Red_Chili, längtar också bort ifrån det sabla kopplet! Sune har mycket bättre kontakt när vi inte har något koppel (troligtvis för att matte skärper sig? ;) ) så vi ser väldigt mycket fram emot att få komma vidare till Fortsättning. Däremot är jag lite rädd för åttans frestelse, men det får ju bli ett senare problem....
Igår tränade vi åttan med två apportbockar (en i metall och en i trä). Det är ju Sunes "most wanted" så jag tänkte att man får väl välja föremål efter hund :D (dessutom hade jag inga leksaker eller godis att lägga ut, så det var lite "man tager vad man haver"). Första rundan nosade han men plockade inte upp, andra varvet hade han ju lärt sig banan och gick som en liten rallykung. Men på tävling får man ju liksom inte två försök :angel:

Jag är så glad över att ha kommit till fortsättningsklassen och slippa kopplet. Är så himla mycket enklare.
Dessutom är det ju få moment som skiljer mycket från nybörjarklassen. Det är ju 8:ans frestelse, hindret, snurren och stå-gå runt som blir lite klurigare.

Sen till avancerad börjar det bli mycket klurigare med högerhandling.... Är nog ett bra tag innan man kommer dit :o

KL

Eftersom det inte blir ngn tävling för oss i helgen har jag anmält till Ale BK's tävling i dec. Vilka ska dit? :)

När hon skulle sätta sig så tja, det är faktiskt inget jag brukar göra men när hon inte vill sitta så vet jag att hon kan sätta sig om jag går runt lite. Bättre att få poängavdrag för att jag går än få mer poängavdrag för att hon vägrar sätta sig öht :p Men ja, jag ska ju tänka på fötterna hela tiden, och springa fort gör jag mest av vana och för att Wahidah gillar när det går lite snabbare. Någon domare sa förut att man får poängavdrag om man sänker tempot innan man stannar. Det kanske man inte får av alla domare?

Och Libra, jag är fullt medveten om att man får stanna kvar i nybörjarklassen och det tänker jag inte göra längre än nödvändigt ;) Vi kan redan momenten för fortsättningsklassen och allt går tusen gånger bättre när vi slipper det där eländiga kopplet :angel: Jag fullständigt hatar att behöva hålla kopplet inne på banan. Jag måste fundera supermycket på hur jag ska göra med det, hur jag ska hålla det, hur jag ska bete mig... Det är asjobbigt rent ut sagt. Självfallet ger jag mig inte ut i en svårare klass innan det känns bra på träning, men just nybörjarklassen ser jag faktiskt inte någon riktig anledning att stanna kvar i.

Jag vet inte riktigt, här nere har ingen sagt något liknande i alla fall. Men det är ju lite olika beroende på vilken stad man tävlar i :)

Okej då förstår jag! Menade mest att när rallyn var inofficiell så var man tvungen att flytta upp vare sig man ville eller inte efter 3 godkända/100 poäng och vissa har kvar det tänket :)

Såg din film från debuten i fortsättningen. Vilket trevlig hund du har! Såg jättefint ut!

Men jag måste fråga ang snurren. Får man stå stilla medan hunden snurrar? Jag trodde att man inte fick det (utan var tvungen att traska på).

Jag har ännu inte hunnit att debutera i fortsättningen, finns ju så få tävlingar som passar...

Vi kan redan momenten för fortsättningsklassen och allt går tusen gånger bättre när vi slipper det där eländiga kopplet :angel: Jag fullständigt hatar att behöva hålla kopplet inne på banan. Jag måste fundera supermycket på hur jag ska göra med det, hur jag ska hålla det, hur jag ska bete mig... Det är asjobbigt rent ut sagt.

Jag hatar kopplet med

Jag håller med dig Red_Chili, längtar också bort ifrån det sabla kopplet! Sune har mycket bättre kontakt när vi inte har något koppel (troligtvis för att matte skärper sig? ;) ) så vi ser väldigt mycket fram emot att få komma vidare till Fortsättning.

Samma här! Kopplet är ett gissel! Kopplet borde ju istället vara med i de svåra klasserna, för det är ju en av de största utmaningarna, ha ha.

Intressant bara att jag också längtar efter uppflyttning: jag som aldrig ens tävlat! :o:D

KL

Eftersom det inte blir ngn tävling för oss i helgen har jag anmält till Ale BK's tävling i dec. Vilka ska dit? :)

Vi ska! Planerar att göra vår debut där, vilket kanske inte är det smartaste med tanke på att det är innomhus och dessutom många startande, men vad tusan, det vimlar ju inte direkt av tävlingar så det är väl bara att gilla läget.

Det som tar emot mest är bara körningen dit och hem. Är ju inte riktigt frisk i min kropp och vet inte hurvida jag orkar köra så långt på en dag... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka