Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Jag tycker dom borde ändra så antal poäng som dom får dra på helheten blir flera och på så vis få en större "spridning" på poängen.
Det ska inte va så himla lätt att få full pott pga helheten, där tycker jag att de bör döma hårdare. Jag fick ju inga avdrag på helheten på DMet, vilket jag kanske borde fått eftersom min hund va så himla trött och seg. På en rallybana ska hunden utstråla ren och skär glädje, vist min viftade på svansen men visade ingen vidare glädje med resten av kroppen.

Den är fel att göra banorna för svåra, alla ska kunna klara godkänt om de utför momenten rätt, men som sagt så ska placering eller inte bero på helheten.

Till er som inte höll med, det gör inte jag heller längre :D:o
Insåg ju själv vid närmare eftertanke att det där inte funkar heller.
Jag har ju en bc fjärt här hemma och hon viftar aldrig på svansen vid träning och hon hukar som om jag hotat att slå ihjäl henne. Men det är ju bara hennes kroppsspråk.

Nä jag tycker att banorna inte ska vara för svåra. Nybärjarklassen tycker jag bör vara så löjligt lätt som det går för att få folk motiverade att jobba med sin hund.
Däremot kan jag tycka att mästarklassen bör ha rätt hård bedömning. Men inte några "fällor" som det pratas om här!

Till er som inte höll med, det gör inte jag heller längre :D:o
Insåg ju själv vid närmare eftertanke att det där inte funkar heller.
Jag har ju en bc fjärt här hemma och hon viftar aldrig på svansen vid träning och hon hukar som om jag hotat att slå ihjäl henne. Men det är ju bara hennes kroppsspråk.

Nä jag tycker att banorna inte ska vara för svåra. Nybärjarklassen tycker jag bör vara så löjligt lätt som det går för att få folk motiverade att jobba med sin hund.
Däremot kan jag tycka att mästarklassen bör ha rätt hård bedömning. Men inte några "fällor" som det pratas om här!

Här håller jag med dej helt och hållet :D

Nordsvensken: Ja, man får hålla kopplet som man vill, så länge det inte är sträckt.

Jag började träna lydnad och lite tricks med min hund när hon var ungefär ett halvår gammal. Innan det fokuserade vi för fullt på att bara leka ihop. Leka, leka med alla möjliga leksaker, utan leksaker osv bara för att få bra relation och för att jag skulle kunna belöna med "vad som helst" under träning sedan. Man har hela hundens liv på sig att träna lydnad och sådant, men utan en bra grund är det alltid för tidigt att börja. Därför kommer jag aldrig börja träna lydnad osv innan jag har en bra grund.

Med en valp tränar jag bara några få saker utöver all lek då. Det är rumsrenhet, inkallning, gå fint i koppel, hantering och vara lugn hemma.

Tack så hemskt mycket för ditt svar :)

*KL*

Vi tränade lite idag och jag filmade lite också. Wahidah är skendräktig och fokusen verkligen inte på topp, så det kändes skit, men när man tittar på filmen så ser det inte allt för illa ut, kanske.. Tävling på söndag. Får väl se hur det går :crazy:
http://www.youtube.com/watch?v=T2fPYXTgc8Y

SNYGGT!!!! Heja heja!! :banana:

Jag måste träna bakdels kontroll på min Lotus men, just nu har vi en liten paus i tränandet. Dock märker jag att han blir lite "rastlös" och vill mer än bara promenader. Så lite korta träningpass får jag nog dra i gång igen :bump:

Du skulle nog riktat kameran lite mer åt vänster...;)

Allvarligt talat, jag har sett avancerat-ekipage som haft sämre följsamhet än vare sig du eller nordsvensken!

Allvarligt talat, jag har sett avancerat-ekipage som haft sämre följsamhet än vare sig du eller nordsvensken!

Då hade den ramlat ner från det smala staket den stod på ;) (Vilket den gjorde ändå, därav att filmen blev så kort.. vi tränade lite längre egentligen :angel:)

Men åh, det där ska jag tänka på imorgon när vi ska ut och tävla :D Jag börjar nästan bli nervös nu nämligen...

Och Memma, Tack :D
Jag borde också träna mer bakdelskontroll igen, gillar inte hur hon sackar efter när jag snurrar runt... Men ja, vi har viktigare saker att träna på nu, som att man kan gå runt mig och så hade det ju varit fint om hon kunde ligga ner i blött gräs också. (herregud, hoppas hon inte behöver ligga ner en enda gång imorgon... det lär ju garanterat vara blött i gräset...)

Tack! :D Nu blev jag glad, IGEN! :banana:

Red_chili: fint!

Apråpå bakdelskontroll, hur är det egentligen med 360 o 270 grader till vänster? Jag tror mig ha läst att det ska ske antingen på stället eller i en så snäv cirkel som runt kanten på en tallrik. Jag gör i dagsläget min cirkel större då min hund för att komma med runt i rörelsen måste röra sig en aning framåt. Jag ser att även Red-Chilis sväng är vidare. Hur stor betydelse har detta?

En annan fundering angående poängräkning på tävling. Man vill ju ha så bra poäng som möjligt förstås, vad "tjänar man bäst på", att acceptera ett snett sättande/stående, eller räta till det med en handrörelse/blick etc?

Olika domare dömer olika hårt.
Sist jag tävlade så talade domaren om att hon ville ha svängarna så snäva som möjligt.

kl

Vad roligt alla som ska till Kumla & tävla! Heja er!! :banana:
Ser fram emot resultat-uppdatering här! :)

Vi tävlade 4e & sista ggn i nybörjarklass i Uppsala här om helgen, men har varit alldeles bortkommen sen dess, nu är dessutom pinschern skadad, ligger med drän i sin 10cm sårficka & ett instabilt knä :( Men kanske att eländet tar slut snart så vi kan få tävla fortsättning någon gång..

Bjussar på en film från Uppsala, för de som vill se en övertaggad pinscher & en flummig (men väldigt glad) matte.

http://www.youtube.com/watch?v=6PTELvUbXWk

Våra resultat har varit: 79, 88, 77, 89. Jag är lite bitter över att vi inte tagit oss över 90, men det SKA vi göra i fortsättning! :D

Apråpå bakdelskontroll, hur är det egentligen med 360 o 270 grader till vänster? Jag tror mig ha läst att det ska ske antingen på stället eller i en så snäv cirkel som runt kanten på en tallrik. Jag gör i dagsläget min cirkel större då min hund för att komma med runt i rörelsen måste röra sig en aning framåt. Jag ser att även Red-Chilis sväng är vidare. Hur stor betydelse har detta?

En annan fundering angående poängräkning på tävling. Man vill ju ha så bra poäng som möjligt förstås, vad "tjänar man bäst på", att acceptera ett snett sättande/stående, eller räta till det med en handrörelse/blick etc?

Varje gång jag tävlat så har domaren sagt att de vill ha det som om hundens tassar går på en pizzatallrik, så snävt. Men, jag gör lika stora svängar hela tiden, försöker hålla dem små men tror absolut inte att jag lyckas hela tiden. I vilket fall som helst så har jag aldrig fått poängavdrag för att cirklarna varit för stora.

Av vad jag hört så tjänar man bäst på att låta hunden sätta sig snett och låta det vara så. Lite snett är ju alltid okay, mycket snett, ja då får man väl 1, max 3 poängs avdrag. Däremot om man tar om ett moment så får man massor av minus :p Bäst är nog att fråga domaren på tävlingen hur h*n dömer sådant. Själv låter jag Wahidah sitta snett om hon sätter sig snett, jag vet att risken är att vi tappar flytet och att allt blir pannkaka om jag försöker rätta till saker. Istället försöker jag då vara övertydlig från början om något liknande moment kommer senare i banan.

Vi fick förresten över 70 poäng på tävlingen idag :bump::bump::bump:
Hela 73 poäng lyckades vi ha kvar när vi gick i mål, och det var en rätt knepig bana faktiskt. Den SÅG inte så knepig ut på pappret, men när man väl gick den så kändes det framförallt lite tight tyckte jag. Att det var en knepig bana tycke nog även andra, för av ca 34-35 startande (tror jag det var) så var det bara ungefär hälften som klarade godkänt och ingen fick 100 poäng.

Det var många snurrar, två st sitt-stå, momentet "sitt framför, höger ingång, sitt" skulle göras direkt från springande och man skulle även göra 270-höger i springande. Direkt när man slutat springa så skulle hunden in framför och så skulle man backa 1 steg, 2 steg, 3 steg och så fram. Sedan var det bara lite snurrar, sitt och ligg och sitt och stå så var man i mål :p

Jag har film på det hela också, och åh vad stolt jag är idag :D

Får vi över 70 poäng en gång till så är vi klara med nybörjarklassen sedan :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka