Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker dom borde ändra så antal poäng som dom får dra på helheten blir flera och på så vis få en större "spridning" på poängen.
Det ska inte va så himla lätt att få full pott pga helheten, där tycker jag att de bör döma hårdare. Jag fick ju inga avdrag på helheten på DMet, vilket jag kanske borde fått eftersom min hund va så himla trött och seg. På en rallybana ska hunden utstråla ren och skär glädje, vist min viftade på svansen men visade ingen vidare glädje med resten av kroppen.
Den är fel att göra banorna för svåra, alla ska kunna klara godkänt om de utför momenten rätt, men som sagt så ska placering eller inte bero på helheten.
Till er som inte höll med, det gör inte jag heller längre
Insåg ju själv vid närmare eftertanke att det där inte funkar heller.
Jag har ju en bc fjärt här hemma och hon viftar aldrig på svansen vid träning och hon hukar som om jag hotat att slå ihjäl henne. Men det är ju bara hennes kroppsspråk.
Nä jag tycker att banorna inte ska vara för svåra. Nybärjarklassen tycker jag bör vara så löjligt lätt som det går för att få folk motiverade att jobba med sin hund.
Däremot kan jag tycka att mästarklassen bör ha rätt hård bedömning. Men inte några "fällor" som det pratas om här!
Jag började träna lydnad och lite tricks med min hund när hon var ungefär ett halvår gammal. Innan det fokuserade vi för fullt på att bara leka ihop. Leka, leka med alla möjliga leksaker, utan leksaker osv bara för att få bra relation och för att jag skulle kunna belöna med "vad som helst" under träning sedan. Man har hela hundens liv på sig att träna lydnad och sådant, men utan en bra grund är det alltid för tidigt att börja. Därför kommer jag aldrig börja träna lydnad osv innan jag har en bra grund.
Med en valp tränar jag bara några få saker utöver all lek då. Det är rumsrenhet, inkallning, gå fint i koppel, hantering och vara lugn hemma.
*KL*
Vi tränade lite idag och jag filmade lite också. Wahidah är skendräktig och fokusen verkligen inte på topp, så det kändes skit, men när man tittar på filmen så ser det inte allt för illa ut, kanske.. Tävling på söndag. Får väl se hur det går
http://www.youtube.com/watch?v=T2fPYXTgc8Y
Du skulle nog riktat kameran lite mer åt vänster...
Allvarligt talat, jag har sett avancerat-ekipage som haft sämre följsamhet än vare sig du eller nordsvensken!
Du skulle nog riktat kameran lite mer åt vänster...
Allvarligt talat, jag har sett avancerat-ekipage som haft sämre följsamhet än vare sig du eller nordsvensken!
*kl*
Vilka åker till Kumla nästa helg??
*kl*
Vilka åker till Kumla nästa helg??
Apråpå bakdelskontroll, hur är det egentligen med 360 o 270 grader till vänster? Jag tror mig ha läst att det ska ske antingen på stället eller i en så snäv cirkel som runt kanten på en tallrik. Jag gör i dagsläget min cirkel större då min hund för att komma med runt i rörelsen måste röra sig en aning framåt. Jag ser att även Red-Chilis sväng är vidare. Hur stor betydelse har detta?
En annan fundering angående poängräkning på tävling. Man vill ju ha så bra poäng som möjligt förstås, vad "tjänar man bäst på", att acceptera ett snett sättande/stående, eller räta till det med en handrörelse/blick etc?