Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

*KL*
Jag har aldrig hållt på med detta men tycker att det verkar superkul, ju mer jag läser ju mer tycker jag att det är min grej. Det är inget som säger att valpen jag får hem kommer lämpa sig för det men man kan väl prova!? Hur gamla var era hundar när ni började träning?

Jag började träna lydnad och lite tricks med min hund när hon var ungefär ett halvår gammal. Innan det fokuserade vi för fullt på att bara leka ihop. Leka, leka med alla möjliga leksaker, utan leksaker osv bara för att få bra relation och för att jag skulle kunna belöna med "vad som helst" under träning sedan. Man har hela hundens liv på sig att träna lydnad och sådant, men utan en bra grund är det alltid för tidigt att börja. Därför kommer jag aldrig börja träna lydnad osv innan jag har en bra grund.

Med en valp tränar jag bara några få saker utöver all lek då. Det är rumsrenhet, inkallning, gå fint i koppel, hantering och vara lugn hemma.

*kl*

Tjohoo, vi gick vår första nybörjarbana idag och jag är stolt över mina fina fina kampgris. Hon är den bästa av dom bästa, äh det finns inte ord som täcker för hur kär jag är i min hund.

Känner mig helt löjlig för jag är så stolt och visst det var inte en 100 poängare, men den lystern och glädjen som tänds i hennes ögon när vi ska träna är helt jäkla oslagbar!!

Over and out (slut med skryt)

/ C & Z

*kl*

Tjohoo, vi gick vår första nybörjarbana idag och jag är stolt över mina fina fina kampgris. Hon är den bästa av dom bästa, äh det finns inte ord som täcker för hur kär jag är i min hund.

Känner mig helt löjlig för jag är så stolt och visst det var inte en 100 poängare, men den lystern och glädjen som tänds i hennes ögon när vi ska träna är helt jäkla oslagbar!!

Over and out (slut med skryt)

/ C & Z

Uuunderbart! :D Visst är det en oslagbart underbar känsla när man inser att man har världens bästa hund?

Hoppar jämfota in i tråden :D

Här hade vi avslutning på vardagslydnadskursen igår kväll. Avslutningen bestod av en tipspromenad för oss tvåbeningar och sen en rallylydnads tävling för de fyrbenta.
Balder kammade hem andra priset :bump::banana::bump:
Missade på ligg-stanna kvar övningen då han bara ville vara nära mig hela tiden. Vem hade trott det i början på sommaren då han kom till oss och bara sprang, sprang och sprang.
Så långt bort från oss som möjligt helst :angel:

Vår tränare skulle oxå rekomendera oss till vårens tävlingslydnad då hon tyckte vi är för duktiga för att behöva traggla oss igenom VL2 innan vi kan komma nån vart och börja på riktigt. *mycket stolt matte*:D
Sen hoppas vi på att klubben får igång kurser i rally till hösten, då hänger vi på låset för fy vad kul det var

Balder med sitt pris
66562_10151089981733789_333491060_n.jpg

En rulle ROSA bajspåsar.
De andra priserna var ätbara, men hans allergi stoppar ju där. Men lika stolt och glad var han när han strutta iväg till bilen med sin rulle :p

Men Gud så söt han är med sitt pris! :love: Jag förstår att du är stolt som en tupp över din fina hund. Du kan klappa dig själv på axeln också, för ni hade inte kommit så långt utan en duktig matte ;)

Meeen vad kärt! :love:

KL
En helt annan sak jag tänkte på nyss. Rallylydnad ska ju vara roligt, och alla ska kunna vara med och göra sitt bästa så att det förhoppningvis räcker till godkända poäng. Hela själen i rally bygger på att "vardagshunden" också ska kunna komma ut och tävla och klättra i klasserna.
Min instruktör har pratat en hel del om det här (hon är domare) om att vissa i domarkåren verkar vilja dra rallyn till något mycket svårare. Domare bygger medvetet banor med "fällor" och dömer stenhårt på tävlingar. Var tar glädjen vägen då?

Läste i facebookgruppen (Rallylydnadsbanor) att en avancerad-bana på tävling i september hade varit så svår att bästa resultatet var 49 poäng.
Är det verkligen schysst/rättvist mot förare och hundar att göra sånna banor? Kan säga att en sån tävlingsdag hade kunnat knäcka ner mej totalt. Nybörjarbanan som samma domare ritat hade tydligen också varit svår. Det är väl klart att man ska kunna göra utmanande banor, men när bästa resultat på en avanceradbana är 49 poäng så säger det kanske mer om banan än om ekipagen? Hur tänker ni andra kring sånt här?

Jag tänkte samma sak när jag läste om den där banan... Vad är poängen med att det ska vara så svårt att ingen klarar godkänt? Jag tolkar ju snarare ett sånt resultat som att svårighetsgraden på banan var för svår för klassen. Ställa skyltar så man missar dom eller göra svårigheter bara för att sätta dit folk känns som "fulspel" från domarens sida och det är ju inte ett dugg kul- snarare rätt tragiskt om domaren har som mål att ingen ska klara banan.

Däremot tycker jag det är rätt spännande att se vilka svårigheter en "lätt" bana har. Dvs en till synes lätt nybörjarbana kan innehålla något parti i banan, som inte ser så mycket ut för världen på pappret, men som blir det i verkligheten.

Jag tycker dom borde ändra så antal poäng som dom får dra på helheten blir flera och på så vis få en större "spridning" på poängen.
Det ska inte va så himla lätt att få full pott pga helheten, där tycker jag att de bör döma hårdare. Jag fick ju inga avdrag på helheten på DMet, vilket jag kanske borde fått eftersom min hund va så himla trött och seg. På en rallybana ska hunden utstråla ren och skär glädje, vist min viftade på svansen men visade ingen vidare glädje med resten av kroppen.

Den är fel att göra banorna för svåra, alla ska kunna klara godkänt om de utför momenten rätt, men som sagt så ska placering eller inte bero på helheten.

Det är väl lite på gott och ont som domarna har så fria tyglar, både med banan och med bedömning. Vissa domare är "snälla" med att dra på helheten, andra är väl jättehårda, och samma på momenten. Helhetsbedömningen blir ju också gärna lite diffus. Och hur ska glädje bedömas sen? Vissa kanske har en skuttig, hyperaktiv hund, som man inte tycker visar någon särskild glädje om den bara viftar lite på svansen. Andra har extremt svårmotiverade hundar där det är fantastisk glädje med två svansvift. Eftersom man inte ger några extrapoäng, så måste man ju bedöma BRIST på glädje, vilket din hund ju inte visade, eftersom den viftade på svansen.

Jag blev verkligen ledsen när jag läste om den där banan, och tycker som du Priscilla, att det känns som just "fulspel", när INGEN ens är i närheten av att nosa på godkänt så har man ju helt tappat konceptet.
Rallylydnad ska vara lättsamt. Låt det för bövelen vara det också! :D

På tal om placering - är det i Englad de har tagit bort placeringen helt? Jag tycker att det är en väldigt intressant tanke.

Jag fick ju inga avdrag på helheten på DMet, vilket jag kanske borde fått eftersom min hund va så himla trött och seg. På en rallybana ska hunden utstråla ren och skär glädje, vist min viftade på svansen men visade ingen vidare glädje med resten av kroppen.

Men det där är ju svårt att bedömma för någon som inte vet hur hunden brukar se ut, alla hundar är ju olika i energinivå och glädjeyttringar. När jag såg er insats i DM:et såg jag inte en otroligt trött och seg hund, jag såg en lugn hund som glatt viftade på svansen.

Skulle du fått avdrag för detta, så kunde det ju varit så att det varit din hunds personlighet de dragit av för, om hon varit en stillsammare hund. Då blir det ju helt plötsligt så att man om man vill lyckas, måste ha en fartig hund. Vilket gör att rally inte längre passar alla. Hundsporter som kräver hög energinivå och tempo finns det redan gott om, så jag tycker nog att rallyn gärna får fortsätta vara en sport där alla kan vara med på lika vilkor...

Här är en liten sekvens på min hund när vi satt upp en liten bana i fårhagen. (bra störningar. 10 får strax utanför bild, samt ett gäng hönor, och mycket god fårbajs på marken) Har överseende med att vi är totala nybörjare (och att det är mindre än ett halvår sedan jag fick hem henne, deprimerad och mest låg och glodde, och på sin höjd kunde sitt, ligg och give me five med en korv framför nosen...), men här är min hund glad och tycker det är riktigt roligt. (Hon är en individ som är tämligen stillsam, och har så alltid varit, även som ung.)
http://www.youtube.com/watch?v=PNPKiMDu49Q

Vad är det vi ska ha överseende med? Det ser ju kalasbra ut! :bump:
Och om jag sett er på tävling hade jag nog tänkt "så fint, stabilt och följsamt det ser ut!". Så det är bara att sträcka på sig och vara jättestolt!

kl

Här har jag precis skrivit ut avancerade skyltar och har börjat så smått träna in de olika sidobytena. Det är speciellt svårt att visa honom när han ska byta bakom. De andra skiftena (vänd ifrån varann, vänd mot varann och byta framför) går lätt att visa med händerna. Hur har ni andra gjort som hunnit så långt? Något kommando för just det bytet eller visar ni med hand där med?

Här har jag precis skrivit ut avancerade skyltar och har börjat så smått träna in de olika sidobytena. Det är speciellt svårt att visa honom när han ska byta bakom. De andra skiftena (vänd ifrån varann, vänd mot varann och byta framför) går lätt att visa med händerna. Hur har ni andra gjort som hunnit så långt? Något kommando för just det bytet eller visar ni med hand där med?

Wahidah kan byta bakom mig, för det har blivit en vardagslydnadsgrej för oss :D (Det blir mindre koppeltrassel på promenaderna då..). Jag säger "byt sida" då. Började med att jag under koppelpromenaderna tröttnade på att hon bytte sida bakom mig, så jag drog henne till rätt sida och sa just "byt sida" samtidigt. Efter ett tag bytte hon själv bara jag sa åt henne att göra det och det fungerade fint från båda sidorna. Det finns säkert smidigare och mer "lydnadsaktiga" sätt att lära in det på, men för mig fungerade det fint med att bara ha lite dåligt tålamod :angel:

Jag får verkligen instämma i berömmet. Jag tycker det ser toppenfint ut! Följsam och stillsamt glad hund. Hon tittar uppmärksamt på dig och verkar tycka det är trevligt, men utan hoppande eller andra överdrivna glädjeyttringar. Nu är ju jag en rookie, men jag hade gett er fina poäng för den prestationen :bow:

Vad är det vi ska ha överseende med? Det ser ju kalasbra ut! :bump:
Och om jag sett er på tävling hade jag nog tänkt "så fint, stabilt och följsamt det ser ut!". Så det är bara att sträcka på sig och vara jättestolt!

Jag får verkligen instämma i berömmet. Jag tycker det ser toppenfint ut! Följsam och stillsamt glad hund. Hon tittar uppmärksamt på dig och verkar tycka det är trevligt, men utan hoppande eller andra överdrivna glädjeyttringar. Nu är ju jag en rookie, men jag hade gett er fina poäng för den prestationen :bow:

Tack! Nu gjorde ni min dag! :love: Vad glad jag blir! :banana:

Jag tycker förstås att vi gjort stora framsteg på kort tid med tanke på att vi sedan maj gått från deprimerad hund utan kunskaper och vilja, till det här (rally började vi kika på för ca 1 månad sedan), men samtidigt har jag lite prestationsångest och jämför mig lätt med ekipage som är oändligt mycket duktigare, och framförallt har mer energi. Jag har aldrig haft en "lågenergi-hund" förut, väldigt energiska jyckar i form av vinthund och schnauzer...:angel:

Bägge av er nämner tävling och vi har för all del löst tävlingslicens, men jag känner mig tveksam; går det att komma med det utförandet vi har nu, på tävling?!

Jaaa! Ut och tävla med er bara, ni kommer klara godkänt med bravur om det ser ut som på träningen. Det är ju klart att det alltid är lurigt innan man startat att veta hur påverkad hunden blir av tävlingssituationen (mycket hundar, matte är nervös etcetera) men det är ju jättekul att tävla och få ett kvitto på det man tränat tänker jag :)

Kanske ska du gå och kika på en rallylydnadstävling först, så kommer du snart nog att inse att dessa tävlingar är till för alla. På tävling skiftar resultaten jättemycket, och man tävlar ju dessutom bara mot sig själv (klart det också finns placeringar, men alla som får över 70 poäng blir ju godkända!) så det är väldigt lättsam stämning.

Jag har sett tävlingsekipage som presterar mycket sämre än ni. Nu är det så klart skillnad på träning och tävling, så man vet ju inte hur de ekipagen ser ut hemma. Men om ni kan hålla någorlunda samma nivå skulle ni klara er jättebra tror jag!

Svarar er bägge. :laugh:

Synd att det är så ont om tävlingar i närheten då, det hade ju varit roligt, om än väldigt nervöst, att komma iväg och prova.

Jag har varit och tittat på en tävling, och hunden var också med, och hon hade iaf inga problem med situationen utanför tävlingsbanan. ;) Kunde ligga jämte mig tämligen avslappnat medan jag kollade in de tävlande ekipagen. Vad som händer på plan, framförallt när jag är stressad (för det kommer jag helt klart att vara!) är ju en annan fråga.

Visst såg jag också att det fanns en del ekipage som kanske presterade sämre än vad vi gör på hemaplan, men som sagt så vet man ju inte hur det ser ut när de tränar i invand miljö... Dessutom har jag lite prestationsångest, jag vill hela tiden vara så bra som möjligt på allt, och vill visa upp något som jag kan vara stolt över, annars håller jag mig helst hemma i fårhagen... :angel: Men tack för pepp, det känns jättekul att ni gillade vad ni såg på filmsnutten! :love:

En koppelfundering! Får man hålla kopplet hur man vill, så länge det inte är sträckt?

Jag tycker det är svårt att hålla i höger hand (som jag fått höra att man ska i vanlig lydnad iaf), jag vill ha kopplet i vänster, helst bakom ryggen (!) så att min hund inte går och funderar på om jag möjligtvis har godis i handen också:p och skuttar efter handen. :o Med kopplet i vänster hand bakom ryggen har jag högerhanden fri att visa henne vad jag vill, utan att kopplet slänger med och stör...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka