Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Det är detta resonemanget som gör mig lite... fundersam. Jag tränar min lydnadslydnad och brukslydnad precis såhär. På tävling ska hunden klara långa sträckor utan att slokna, men om den då har i huvudet att "snart händer det något! Bäst att vara beredd för hon är lurig den där" så håller hunden under långa sträckor också.

Det skiljer väldigt från hund till hund vad som är långt. Mina dvärgpudlar har tyckt det varit tråkigt efter tjugo steg (mina, inte deras:D) och börjat tänka på annat. Min erfarenhet av vinthundar är att de också tröttnar fort om de inte tycker något är roligt.

Nu kan i alla fall den pudeln jag tänkt tävla med gå "vanlig" fot en hyfsad sträcka, men det är för att det är så sällan vi gör det. annars hade han tröttnat.

Då har vi nog inte samma erfarenhet.
När jag gick tävlingslydnadskurs så var det supernoga att hunden skulle sitta och ligga korrekt, den skulle smacka ner som en sax i läggandet osv.
Det var ett önskat utförande på alla moment.
Det passade inte min hund helt enkelt.
Men den största orsaken till att jag inte startar i lydnad är platsläggningen.
Min hund har aldrig rest sig, även när en schäfer stormade fram och ställde sig över. Men det tog hårt på henne. Jag utsätter inte min hund för sådana situationer, allt för ofta hör man om hundar som reser sig och ger sig på andra. Det är inte en risk jag vill ta.
Hunden ligger där under mitt kommando och litar på mig, då ska hon inte behöva hamna i en jobbig situation.

Jag har inte gått någon kurs utan kör allt själv. Därmed gör jag som jag vill med allt. Det viktigaste är ändå vad domaren tycker, och på 4 tävlingar med läggande under gång har ingen sagt något om att han slänger sig på skinkan.

Jag har tränat med några som filar på allt in i atomer, sånt pallar inte jag så jag började köra solo. Och så är jag dubbelt så långt kommen som dom är också.

För mig och min hund har det varit stor skillnad mellan lydnadsträning och r-lydnadsträning. Men det beror nog på att jag inte riktigt lyssnat på hunden utan på "massan" som jag tränat med. Vilket har resulterat i att hunden utgör momenten bra men att glöden gått förlorad.

Nu kör vi rallylydnad för att bryta den negativa trenden, nu peppar jag och är "lyrisk" själv för att det känns mer accepterat inom rallylydnadskretsen. Jag hör ju själv att det låter knäppt att man påverkas så av folk runtom. Mina tidigare hundar har aldrig varit "låga" i lydnad, men dom har varit mer okänsliga än vad mitt känslovrak är som jag har nu ;)

kl

Vad tråkigt egentligen att människor lär ut på tävlingslydnadskurs kriterier som om de vore skrivna i sten. För min del är det ju jag själv som styr vad för mål jag har. I tävlingslydnaden siktar jag inte ens på 10 poäng i alla moment med min hund. Vi har inte den tiden och engagemanget att lägga ner för att få en 10 på t.ex. linförigheten. Jag har satt upp som mål att få en 7 där. Det innebär för mig uthållighet, följsamhet men att jag släpper igenom sneda sättanden, blicksläpp osv. Inte så kinkigt med andra ord ;)

För min del har min hunds vanliga tävlingslydnad blivit betydligt bättre sedan jag släppte på dom där kraven på perfektion genom att istället börja träna rallylydnad, bli lite gladare och lite mindre inramad. Däremot tycker jag fortfarande att det är skitkul att träna tävlingslydnad, bara det att vi gör det på en rallylydnadsnivå- nämligen inte lika stramt och inte lika noga :D

Nu har jag hackat upp lite gott godis (så gott jag kunde komma på till min matkräsna byracka..) och ska börja packa bilen. Snart bär det av mot Skövde! :bump:

... och nu var vi hemma igen! Sune skötte sig jättefint och vi lyckades skrapa ihop 88 poäng. Framförallt är jag jättenöjd med att han blivit bättre sedan senaste starten i koncentrationsförmågan, det kändes mycket bättre på uppvärmningen och han sökte kontakt konstant även när vi väntade på vår tur. Däremot låste han sig mot skogen innan vi skulle starta (något djur där?) och blev även lite påverkad av att två hundar gafflade när vi körde. Så mer störningsträning för vår del, helt klart.. (kan man nånsin träna det tillräckligt?)

Så klart också väldigt kul att vi fick godkänt, det var ju det vi hade som mål! :)

Vad kul att det gick bra.

Jag fick tyvärr ändra om i planen eftersom min dotter hellre åkte på Bondens marknad och klappade på små kalvar. Hoppas det gick bra för resterande av bukegänget som skulle tävla, trots skitväder.

Se där, det var du som hade Sune. =) Jag la märke till hans namn på halsbandet. =) Kul att det gick så bra för er idag!

En fundering som dök upp i mitt huvud när jag tittade på dagens tävlingar, både i nybörjar och fortsättningsklass...

I reglerna står att man inte får hålla handen så att det ser ut som att m an har godis, för att locka hunden, men det tyckte jag att många på dagens tävlingar gjorde..?

Typ höll handen knuten mot kroppen (mage, bröst), och någon höll tummen mot resterande fingrar och visade med handen så, typisk godispose tyckte jag? (Tyckte tydligen hundarna också, för det hoppades och "nafsades" en del efter händer)

Hur bedöms sådant här och vad gäller egentligen?

KL

NU är jag äntligen hemma från dagens tävlingar på Billinge BK, trots 20 min resväg endast.
Har varit en sanslöst lång dag.
Först tog vi en 2:a placering i nybörjare grupp B.
Sedan så slog vi till och tog DM titeln Ungdom.
Inte nog med det så kammade vi hem DM lag på 298!!! poäng! Skrapade ihop 99 poäng, ett avdrag för sträckt koppel bara.
Dessutom tog min lagkamrat vinsten i Nybörjare gupp A, Individuellt DM- både första och andra plats!
Storslam av Götene BK minst sagt.
Akki var sååååå trött i starten på DM, pga löp så startade vi sist, efter nästan 10 timmar på tävlingsplatsen! Har jag sagt att jag har en typ helt fantastisk hund? Löp dessutom.

Jag somnar gott ikväll!

Grattis! Vad roligt att det gick så bra!

Nu när jag ser din presentationsbild, så inser jag att du satt framför mig i så där 2 timmar, utan att jag hade en aning. :o Tyvärr såg jag inte eran insats på banan, vi frös så jag gav upp och tog en långpromenad på Billingen istället. :idea:

Haha ja jösses! Hej på dig får jag väl säga såhär i efterhand då hihi!
Tack, ja detta trodde man inte när man klev ur sängen i morse.

KL

NU är jag äntligen hemma från dagens tävlingar på Billinge BK, trots 20 min resväg endast.
Har varit en sanslöst lång dag.
Först tog vi en 2:a placering i nybörjare grupp B.
Sedan så slog vi till och tog DM titeln Ungdom.
Inte nog med det så kammade vi hem DM lag på 298!!! poäng! Skrapade ihop 99 poäng, ett avdrag för sträckt koppel bara.
Dessutom tog min lagkamrat vinsten i Nybörjare gupp A, Individuellt DM- både första och andra plats!
Storslam av Götene BK minst sagt.
Akki var sååååå trött i starten på DM, pga löp så startade vi sist, efter nästan 10 timmar på tävlingsplatsen! Har jag sagt att jag har en typ helt fantastisk hund? Löp dessutom.

Jag somnar gott ikväll!

ÅH, stort grattis! :bump:

Grattis till Priscilla också! Jag ska kolla filmen om ett tag, när jag badat en viss fyrbening som ska på inoff utställning imorgon..

Idag har vi också tävlat på Falkenbergs BK, vi slutade på en 2a plats av 20 startande med 95 poäng :)
Det kändes bra inne på banan, men trodde inte det skulle gå riktigt så bra. Det var riktigt upptrampat och blött, och räddningen för många var nog att det inte fanns några skyltar där hundarna skulle ligga. Nu saknas bara ett resultat innan uppflyttning!

Grattis till er andra som också tävlat idag!

Stort grattis till dig och övriga i tråden som har fått lyckat resultat! :)

Tanken var att även jag skulle ha tävlat i Falkenberg idag, men då hunden lyckades drabbas av värsta magsjukan inatt så ställde jag in detta..
Hunden är dock på bättringsvägen nu, så måste varit något dåligt hon fått i sig bara. Fast jag var rätt orolig där ett tag då hon säkert spytt uppemot 15 ggr :crazy:

Usch då, stackars hund :(
Hon måste stoppat i sig något riktigt elakt.
Jag trodde inte heller jag skulle kunna tävla idag. Min hund stack sig på någonting förra helgen och har fått gå med bandage större delen av veckan. Det var först igår hon slutade halta.

Ja verkligen, hon kan inte ha sovit många minuter inatt (inte jag heller iofs) men strax efter 15 började det bli lite bättre och hon kunde åtminstone sova gott och har egentligen gjort det sedan dess. Har laddat upp med Pro-Kolin och I/D-blötfoder så hoppas att hon är fit for fight snart igen. Tur att det hände när man har möjlighet att vara hemma ett par dagar och kolla till henne åtminstone :)

Får väl se när vi tävlar nästa gång, får väl bli den i december med ale/göteborgs hundarena för verkar inte finnas så många andra i närheten :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka