Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Förresten bukefalister, har ni sett att det finns en facebookgrupp som heter Rallylydnadsbanor? Jag hittade den igår och roar mig nu med att kolla upp alla banor från nybörjarklass som finns upplagda. Ska ta och träna på någon sedan också. Tycker iaf att gruppen verkar vara tokbra :D

Tack för tipset! Den ska jag genast leta upp.

Nu menade jag verkligen inget taskigt mot er som har BC, aussie osv. men överlag är det ju mer lätt motiverade hundar som pallar mer än 20 min träning och är mer på hugger oftare för träning. Men jag vet oxå att dem ofta har bekymmer med att dem kan vara för överladdade och att man få jobba med det.

Sen har dem rykte om att vara mer "självklara" tränings narkomaner än tex en vinthund.

Det jag ville få fram var att när man är så nervös som jag inför tävling och har en mer svår motiverad hund känns det gött när man lyckas få lite bättre poäng än en tex. BC eller Aussie. Sen har jag inte skyhöga poäng, men viktgast för mig är tävlingen oss emellan från tävling till tävling. :)

Jag förstår hur du menar, BC är ju så otroligt samarbetsvilliga, och har man en hund som mer är "sa du nåt matte?" kan man bli lite lite avundsjuk...:o

Sedan jag började träna RL med min stora dvärgpudel har jag fått en ny hund på planen! Innan gick han i egna tankar, nu är han vaken och uppmärksam och följsam! Tydligen passar det honom att det händer saker hela tiden och att han får så mycket beröm.

Han har lite bråttom ibland, och håller helst lite väl långt avstånd från mina otäcka fötter (jag har snubblat och trampat på honom ett antal gånger, naturligtvis helt oavsiktligt,men jag förstår att han är försiktig.) Men det blir bättre och bättre, framför allt om belöningen är kokt kyckling.

Tävlingsdebut får vänta till våren, eftersom Hnas Pudliga Höghet är frusen av sig och inte vill sätta sig på våt kall mark. Han vill knappt gå där...

Sedan jag började träna RL med min stora dvärgpudel har jag fått en ny hund på planen! Innan gick han i egna tankar, nu är han vaken och uppmärksam och följsam! Tydligen passar det honom att det händer saker hela tiden och att han får så mycket beröm.

Jag känner igen det där!
Nu kan jag känna "Skit också! Vi fick bara 65 poäng!". När jag tävlade vanlig lydnad så var det "Tjoho vad bra, vi nollade inte alla moment!". Liiite skillnad :D Och när jag sett hur Wahidah är nu i träningen så börjar jag undra vad f*n jag skulle med den där vanliga lydnaden till... Herregud vad motiverad till träning hon blivit! I söndags började hon t.o.m. vifta på svansen rejält så fort jag sa "fot" trots att vi tränade vid sidan av en agilitytävling med allt vad det innebär. Jag vill knappt tänka på det, för det känns som om något är fel då, för inte kan väl MIN hund bli glad av att jag ber henne gå fot? :o

Jamen det är ju skillnad! :D I vanlig lydnad ska man bara gå och gå och gå...i RL behöver man bara gå en liten bit, sen händer det nåt annat, och så får man beröm och godis! Matte blir ju plötsligt mycket roligare dessutom, inte alls så stel... :p

Framförallt får hunden utföra momenten på det vis som den är fysiskt byggd för.
Ett läggande behöver inte ske på en mikrosekund på BC vis. Den får lägga sig med bakbenen på en sida om den tycker de ät bekvämast.
Osv... Självklart blir det trevligare för hunden när man inte "tvingar" den till saker som tar emot.

Wow, vad kul med en sån grupp! Jag får en ny bana varje vecka på träningen, så då skulle man ju kunna putta in dem där. :idea:

kl
Nu är vi anmälda till Helsingborg (14/10) och Eslöv (27/10). Nervöööst! Det är ingen annan här som ska dit va? Det verkar vara tomt på söderfolk.. :(

Kom igen till våren, då har jag tänkt att vi skulle ut och tävla. Nu är det för vått och kallt för små ömtåliga dvärgpudlar med mjukispäls som suger vatten som en disktrasa.

Nu har vi varit på ytterligare en träningskväll, jag är helsåld.

Nu ska jag och Z få vara med i en tävlingsträningsgrupp och vi satsar på att köra första tävlingen i vår (blir nervös så fort jag tänker på det). Men oj så roligt vi haft, jag har inte åkt hem "besviken" en enda gång.

Wow, vad kul med en sån grupp! Jag får en ny bana varje vecka på träningen, så då skulle man ju kunna putta in dem där. :idea:

kl
Nu är vi anmälda till Helsingborg (14/10) och Eslöv (27/10). Nervöööst! Det är ingen annan här som ska dit va? Det verkar vara tomt på söderfolk.. :(

Sugen att anmäla till Eslöv, men tror det blir fel då min whippet har höst vädret mot sig. Dock är han inte så känslig som min tik, men tänk OM det ösregnar och blåser, då känns det som om det är total kört för oss. Annars skönt att det är en tävling nära.
Sen har jag anmält mig till Högskoleprovet och det är just den dagen....*suck* så jag får helt enkelt göra provet det dagen!! Och spara tävlandet till våren :D

Dock är han inte så känslig som min tik, men tänk OM det ösregnar och blåser, då känns det som om det är total kört för oss.

Så tänkte jag med min saluki förut. Hon går helst inte utanför dörren om det regnar, avskyr att gå i blött gräs osv.

Har nog berättat några gånger här i tråden om hur det gick för oss när vi tävlade och det var pissväder, men kort sagt kan man säga att jag fått tänka om lite :D Såå nu anmäler jag för fullt trots risk för uselt väder, för jag har insett att rallylydnaden faktiskt fungerar ändå. (vilket jag aldrig hade trott innan jag tvingades att verkligen försöka)

Precis! Min är också väldigt väderkänslig, men det har visat sej funka bra på träning ändå.

kl
Vi hade också träning ikväll. Nu är jag JÄTTETAGGAD på att få börja tävla! Några knutar lossnade idag, och vi fick även visa upp för de andra hur en perfekt "tre steg bakåt" ska se ut. :love: Duktiga, duktiga lilla fula skrutthund!

Om jag lyckas anamma aha-upplevelserna jag fick idag, så kanske jag till och med "får med mej" henne under banans gång även på tävling. Hon sackar gärna efter lite och undrar varför det ska vara nödvändigt att få fot, när man likagärna kan gå en halvmeter bakom?

Åh, heja heja! :bump:

Själv har jag skrivit ut alla skyltar idag och ska köpa skylthållare på Panduro någon dag. (Det är egentligen något som de kallar för "korthållare", men de verkar fungera utmärkt som rallyskylthållare och är tokbilliga). Såå snart ska jag och Wahidah börja träna ordentligt också!

Men vilket bra tips!!! Har klurat lite på hur man skulle kunna lösa det där när man tränar hemma.

edit: Hittar inte på Panduros hemsida. Sökte på "korthållare". Är jag helt fel på det, eller har vi kanske inte likadana skylthållare?

Senast ändrad:

Snabb fråga!
Är det obligatoriskt med lös hund i fortsättning och uppåt?

Som jag förstått det: ja, det är det.

____

edit:

Såhär står det i reglerna:
"20. Klasspecifika bestämmelser
Antalet moment samt genomförande för respektive klass redovisas nedan. Start
och mål räknas ej in i antalet övningar.
Nybörjarklass
Banan skall genomföras med hunden i löst hängande koppel. Banan skall innehålla
12-15 moment.
Fortsättningsklass
Banan skall genomföras med okopplad hund. Banan skall innehålla 12-17 moment.
Det skall ingå minst 5 moment från fortsättningsklassen.
Klassen skall innehålla ett hindermoment.
Avancerad klass
Banan skall genomföras med okopplad hund. Banan skall innehålla 15-17 moment.
Det skall vara minst 3 moment från fortsättningsklassen och minst 5 moment från
avancerad klass, varav
Honnören (avancerad klass) skall vara en.
Klassen skall innehålla ett hindermoment.
Mästarklass
Banan skall genomföras med okopplad hund. Banan skall innehålla 18-20 moment.
Det skall vara minst 3 moment från avancerad klass (dock ej den Honnören) och
minst 5 moment från mästarklass, varav Honnören (mästarklass) skall vara ett.
Klassen skall innehålla 2 hindermoment."

Jag har precis beställt något i stil med grillpinnar med korthållare upptill. Kostade 200 kr för 10 st, det tyckte jag var ett helt okej pris :)
Kl
imorrn ska det regna. Vilket för vår del ju är en fördel, eftersom min hund inte bryr sig om sånt utan sätter och lägger sig ändå. Verkligen enda tillfället man blir glad av den väderleksrapporten ;)

Gör det gärna till mig också! :)

kl.
Ja, det är obligatoriskt att ha lös hund vid tävling fortsättningsklass och uppåt.

imorrn ska det regna. Vilket för vår del ju är en fördel, eftersom min hund inte bryr sig om sånt utan sätter och lägger sig ändå. Verkligen enda tillfället man blir glad av den väderleksrapporten ;)

Önskar jag kunde säga detsamma. Mopsarna har ingen päls på magen och de HATAR när det är blött i gräset. Att få Winston igenom en kall och blöt gräsbana utan extremt spännande godis bedömer jag som i det närmaste omöjligt. Han har en teknik när han liksom nääästan sätter sig, men utan att rumpan är i marken. Tror inte den ger godkänd poäng :D Lägger sig gör han inte om det är blött eller kallt på marken. Så enkelt är det. Suck. Finns det inga inomhustävlingar? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka