Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Min förra hund var precis sån också, nästansatt och nästanlåg, såg plågad ut och tittade på en med en blick som kunde mörda. Att få honom att göra några som helst rörelser förutom att möjligtvis röra sig mot en buske och lyfta på benet var i det närmsta omöjligt! Känns otroligt lyxigt nu, när man har en hund som skulle lägga sig i en vattenpöl om jag bad honom- nackdelarna kommer ju i vardagen när han mer än gärna lägger sig i vattenpölarna på eget bevåg och man får städa ungefär fjorton gånger varje vår- och höstdag ;)

Inomhustävlingar finns det ju på vintern väl! Jag är lite sugen att anmäla oss till den som anordnas i Hundens Hus lokaler i Göteborg i december (beroende på om vi får något godkänt resultat eller ej i år).

Jag har precis beställt något i stil med grillpinnar med korthållare upptill. Kostade 200 kr för 10 st, det tyckte jag var ett helt okej pris :)

De jag har spanat in kostar 40kr för 10st :D (å andra sidan kanske dina är stadigare och bättre, det vet jag inte, men de jag ska köpa booorde fungera)

Att få Winston igenom en kall och blöt gräsbana utan extremt spännande godis bedömer jag som i det närmaste omöjligt. Han har en teknik när han liksom nääästan sätter sig, men utan att rumpan är i marken.

Sy en dress som inte är öppen på magen och i rumpan? :)

Jamen det är ju skillnad! :D I vanlig lydnad ska man bara gå och gå och gå...i RL behöver man bara gå en liten bit, sen händer det nåt annat, och så får man beröm och godis!

(Svarar flera men högg knappen :))

Det är detta resonemanget som gör mig lite... fundersam. Jag tränar min lydnadslydnad och brukslydnad precis såhär. På tävling ska hunden klara långa sträckor utan att slokna, men om den då har i huvudet att "snart händer det något! Bäst att vara beredd för hon är lurig den där" så håller hunden under långa sträckor också.

Då undrar jag hur ni som tycker såhär har tränat lydnadslydnad. Tävlingsmässigt alltid med långa sträckor utan uppmuntran eller fysisk belöning?

Tävla gör man ju en så himla liten del av allt tränande, så man tränar ju sällan tävlingsmässigt.

Framförallt får hunden utföra momenten på det vis som den är fysiskt byggd för.
Ett läggande behöver inte ske på en mikrosekund på BC vis. Den får lägga sig med bakbenen på en sida om den tycker de ät bekvämast.
Osv...

Detta är också något konstigt och främmande enligt min erfarenhet. Min hund lägger sig på ena skinkan i läggandet, han har svårt att ligga som en svinx eftersom hans ena bakben är 3 cm kortare (efter en olycka som liten) än det andra och vi har inte fått avdrag för det en endaste gång.

Vad gäller just farten så håller jag inte med där heller ;). Jag vet Bearded Collies och rottisar som får kanonpoäng på ex inkallning uppe i eliten. Det handlar inte om den exakta farten 24 km/h, utan hur mycket hunden kämpar för att utföra det. När min malle sackar av i en inkallning springer han fortfarande fortare än genomsnittshunden, men vi får ändå avdrag eftersom han inte tar i och kämpar. Det handlar om hundens inställning, inte om farten. Det är dock väldigt vanligt att folk tror det.

Jag kan ha missförtsått dig också, jag har inte lusläst tråden utan skickades till sida 16 (nånting) och började läsa där.

Självklart blir det trevligare för hunden när man inte "tvingar" den till saker som tar emot.

Om man inte har brukshund, ju mer det tar emot, desto mer kämpar dom och desto roligare är det :devil:

(Bara så att ingen tror att jag tycker något annat)
Och till sist vill jag tillägga att jag tycker att RL är super! För folk ser det inte lika allvarligt som lydnad + att vi nu har många flera som aktiverar och gör något med sina hundar än förut. Många nya ansikten har dykt upp på klubben med sina hundar, hundar som annars mest legat hemma och sovit hela dagarna. DET tycker jag är kanon! :bow:

(svar till Disen, men jag fick klippa bort citatet, det blev för rörigt, så nu syns det inte vem jag svarat :D)

Jag har ju tävlat "vanlig lydnad" med Wahidah också, och då jobbade jag på att få fotgåendet roligt just genom att se till att det hände saker lite då och då för att sedan försöka träna in långa "tråkiga" sträckor för att det skulle fungera även på tävling. MEN, Wahidah lärde sig direkt när det var träning och när det var tävling. På träning gick hon klockrent, på tävling "dog" hon. Samma sak upplevde jag på vår första rallylydnadstävling. Då gick hon klockrent när jag värmde upp och i samma sekund som vi klev över plastbanden som markerade tävlingsbanan så "dog" hela hunden. Jag vet inte hur man hade kunnat lösa det, men nu har vi i alla fall fått till rallylydnaden så att den fungerar.

Och när det gäller farten på inkallningen. Ja, du kan ju tänka dig hur snabbt folk förväntar sig att en saluki ska komma på inkallningen? Men hon KAN inte komma i någon hög hastighet, för då hinner hon inte bromsa. Hon kan vara positiv, starta direkt på kommando, komma raka vägen till mig och sätta sig med hyfsad fart och ändå få "för långsamt!" som omdöme. Om man tar släphareträningen eller lure coursingen som exempel, där hon springer för fullt, så stannar hon genom att lägga sig ner eller göra en kullerbytta. Gör hon inte det så har hon en stoppsträcka på ca 5-10 meter. Det fungerar inte i lydnaden.

Nu har jag lärt mig massvis sen vi var ute och tävlade lydnad. Det är möjligt att jag, om jag kämpade som en tok nu, skulle kunna få till vanliga lydnaden med ett förstapris, andra med salukis har ju klarat det. Men det känns inte värt det, när vi kan ha så mycket roligare på vägen till något bra när vi kör rallylydnad.

Jag skulle säga att jag tränar tävlingslydnad, men tävlar rallylydnad.
Eftersom att vårt största problem är fokus så är egentligen rallyn svårare för oss. Momenten är ju kortare på tävlingslydnaden med möjlighet att "vila" några sekunder mellan och sen samla ihop igen.
I rallyn är det ju en hel bana och trots att man får prata och visa så måste man gå igenom hela banan innan man får "vila".

Det var en aspekt jag inte tänkte på. Att hunden inte jobbar för dig/er utan mest vill åt en "sak". Testade du någonsin att kedja? Eller hade hon inte fixat det?

Hunden får ju bromsa in innan den ska stanna hos föraren, annars hade inte många hundar gjort en snygg ingång. Nu kommer jag inte ihåg hur din inkallning såg ut (har sett dina filmer), men avståndet i klass 1 är ju inte så långt så hundarna hinner liksom inte göra så mycket innan dom är framme. Galopp med hyfsad fart är dock inte ett omöjligt krav (jag menar inte att W inte gjorde detta).

Sy en dress som inte är öppen på magen och i rumpan? :)

Tack för tipset! Jag har faktiskt tänkt tanken. Tyvärr är jag en väldigt dålig sömmerska, men man kanske kan hitta någon som kan hjälpa en.

För övrigt håller jag med dig om att rallylydnaden verkligen verkar få många att träna med sina hundar som kanske annars inte hade gjort det. I vår klubb är det lite detsamma med agility. Man behöver liksom inte vara ett tävlingsämne för att få vara med och få massor av stöttning. Jag tycker det är jättekul. Efter att ha tränat agility i ett drygt år har jag fastnat totalt för rallyn. Som gren passar det mina hundar bättre än "vanlig" lydnad. Mopsar är lite flamsiga av sig och har svårt att hålla koncentrationen under längre stunder om det inte händer något. Jag tror att jag hade fått ganska svårt med platsmomentet i lydnaden t.ex., fastän vi tränar massor på att hundarna ska vara stilla och vänta. Dels tror jag att de hade blivit uttråkade på tre röda, dels är de avlade för att vara som ett klister på sin människa. De har svårt att förstå poängen med att under en längre stund vara så långt ifrån matte :p Att däremot ligga stilla medan matte tar ett varv runt en går jättebra.

Momenten i rallylydnaden är ju mest allmänlydnad i alla fall i nybörjar-och fortsättningsklassen.
Kan du styra din hund och den kan sitt, ligg och stå, så har du i princip alla momenten klara. Det handlar ju mest om VART hunden ska sitta, ligga eller stå.

Så jag tränar tävlingslydnadens ställande, läggande och fritt följ. Nu när jag ska debutera i fortsättningsklassen är det egentligen inget moment som jag tränar på, (snurren är ju något som inte finns i tävlingslydnaden, men det hade vi lekt fram tidigare) utan tränar vidare på tävlingslydnaden.

Jag har en träningskompis som har LP1. Hon debuterade i Rallyn med endast ett träningspass rally och fick 91 poäng. Så min åsikt är att om man har tävlingslydnaden på plats klarar man rallyn utan problem.
OM man får hunden att sätta sig framför utan att hoppa in på vänster sida.

Ja, man känner ofta igen ett lydnadsekipage på rallytävling när man ser ett. Särskilt i nybörjar och fortsättning. En domare jag skrev för gjorde avdrag på helheten med kommentaren "för mycket lydnad" på ett ekipage. Så det är nog inte bara till hjälp, men det är klart att man har ett stort försprång om hunden redan har vad som krävs för att tävla i lydnad.

Själv har jag "hemmatränad" hund, som jag inte gått en enda kurs med förrän vi började på rally när hon var fyra, men det har gått bra ändå och det är ju det som är själen i rallylydnad. Alla ska kunna vara med och göra bra ifrån sej. :love:

Min bryr sig inte om regn heller men fy fasen va tråkigt med regn. Kommer ju bli en skitlång dag, inte kul med regn då :((

Ja, jag gillar verkligen rallyn på det viset. Jag är hjälpinstruktör och tycker det är trevligt :)

Vi har fö nästan inga kvar som tränar och tävlar lydnad längre. Dom har börjat med rallyn dom också.

Nu har vi varit på ytterligare en träningskväll, jag är helsåld.

Nu ska jag och Z få vara med i en tävlingsträningsgrupp och vi satsar på att köra första tävlingen i vår (blir nervös så fort jag tänker på det). Men oj så roligt vi haft, jag har inte åkt hem "besviken" en enda gång.

Åh vad kul, det skulle jag också vilja, men här verkar inte finnas någon sådan grupp, utan folk tränar mest själva?

Har du koll på vad det blir för tävlingar "här omkring" i vår?

Åh, heja heja! :bump:

Själv har jag skrivit ut alla skyltar idag och ska köpa skylthållare på Panduro någon dag. (Det är egentligen något som de kallar för "korthållare", men de verkar fungera utmärkt som rallyskylthållare och är tokbilliga). Såå snart ska jag och Wahidah börja träna ordentligt också!

Jag skrev ut och laminerade alla skyltar med hittar inga bra lösningar för att få dem att stå. Här blåser så jäkligt, och de man sticker ner i marken flyger iväg... (korthållare lär ju göra det samma... :crazy:)

Riktiga är för dyra... Det enda bra alternativet jag har kvar är plastpärmar med ficka fram, de står bra så länge det inte stormar, och kan även användas inomhus. 15-20kr/st + frakt landar de på... Får väl se om jag får tummen ur och beställer.

Snabb fråga!
Är det obligatoriskt med lös hund i fortsättning och uppåt?

Jag för egen del hoppas vi snabbt kan klara av nybörjarklasserna, just för att slippa det där besvärliga kopplet som bara trasslar och är i vägen! Dessutom förknippar min hund koppel= promenad eftersom vi brukar träna löst, så hon är mer benägen att sniffa på marken osv...

Jag för egen del hoppas vi snabbt kan klara av nybörjarklasserna, just för att slippa det där besvärliga kopplet som bara trasslar och är i vägen! Dessutom förknippar min hund koppel= promenad eftersom vi brukar träna löst, så hon är mer benägen att sniffa på marken osv...

Jag har också grymma problem med kopplet. Hunden bryr sig inte men jag har inte koordination för att organisera det på ett bra sätt samtidigt som jag ska visa hunden vad jag vill. Jag är ingen van koppelförare eftersom jag nästan alltid har hundarna lösa.

Ja egentligen är det kanske samma här, mer att jag inte kan ha full fokus på hunden när jag ska hålla reda på kopplet, och därför håller hon inte heller full fokus på mig=nosar?

Hon går också lös nästan jämt, undantag i stan eller på andra trafikerade ställen när jag har barnen med mig, till fots, cykel eller i vagn. Då har jag henne kopplad eftersom jag har så mycket annat att ha koll på att jag inte kan vara tillräckligt tydlig mot hunden...

Nu har jag iaf fixat tävlingslicens! :D

Svarar alla som skrivit om koppel ^^
Blev bara lite osäker på henne på träningen igår, hon reagerade lite väl häftigt på den nya boxern i vår grupp. Hon gillar inte stora trubbnästa hundar, men det var iofs mörkt också (hon är lite mörkrädd till råga på det) och det är det ju inte på tävling.
Har alltid tränat löst innan utan några problem, och hon fokuserade bra på banan ändå. Man kan ju inte veta vad det är för andra hundar på tävling. och usch vad nervös jag blev nu :crazy: tänk om hon skulle göra nåt litet utfall på tävlingsplatsen fy vad pinsamt! :cry:
Å andra sidan har jag ju några tävlingar på mej att känna in henne. Är hon ofokuserad och flamsig får jag ju fortsätta traggla i nybörjarklassen tills vi fått ordning på oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka