Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Mycket bra jobbat.

Vi gjorde en mindre lyckad start i DM.
Melker blev en damsugare nosen gick i backen lite väl mycket. Blir så iriterad på honom och att jag inte kan bryta honom i det läget.
Kumla om 2 veckor sedan är denna säsong över

Får väl se när vi tävlar nästa gång, får väl bli den i december med ale/göteborgs hundarena för verkar inte finnas så många andra i närheten :(

Funderar på att göra våran tävlingsdebut där, just eftersom det inte finns något annat att välja på i närheten. (Jag har småbarn och kan tyvärr inte fara omkring hur som helst över landet, även om jag gärna skulle vilja!) Men jag vet inte, det känns lite tveksamt att göra första starten inomhus, och jag antar att det kommer vara mååånga startande ekipage... Vet inte om min hund mentalt orkar vara på bortaplan en hel dag. Och ligga i bilen är kanske ingen höjdare om det är kallt, och den risken finns ju i december!

Så fint det såg ut, bra jobbat!

(f.ö. ser din hund, efter 10 timmar och dessutom, i löp, snäppet mer alert ut än min sengångare är normalt sett. Energibrist är vårt största problem, och då har hon ändå blivit milsvidt bättre sedan i våras när vi fick henne!)

Det såg ju jättefint ut!

*KL*
Själv fick jag precis lite ångest när jag insåg att efter att ha varit sjuk en vecka så är det bara en vecka kvar till tävling :o
Jag har inte alls tränat så mycket som jag hade planerat, men det är väl bara att köra på och hoppas på det bästa.

Tack allihop för de fina orden :)

Äh jag hade inte tränat rally eller lydnad på två veckor innan starterna igår! Kan hunden så kan den. Kollade läget på parkeringen innan bara. Det kommer gå bra ska du se :)
För din hund kan det kanske vara en fördel att inte fått träna på ett tag?? Då kanske den blir så taggad så näsan kommer upp?

Vad duktigt, verkar som att hunden tycker det är kättekul :)

*KL*
Jag har aldrig hållt på med detta men tycker att det verkar superkul, ju mer jag läser ju mer tycker jag att det är min grej. Det är inget som säger att valpen jag får hem kommer lämpa sig för det men man kan väl prova!? Hur gamla var era hundar när ni började träning?

Funderar på att göra våran tävlingsdebut där, just eftersom det inte finns något annat att välja på i närheten. (Jag har småbarn och kan tyvärr inte fara omkring hur som helst över landet, även om jag gärna skulle vilja!) Men jag vet inte, det känns lite tveksamt att göra första starten inomhus, och jag antar att det kommer vara mååånga startande ekipage... Vet inte om min hund mentalt orkar vara på bortaplan en hel dag. Och ligga i bilen är kanske ingen höjdare om det är kallt, och den risken finns ju i december!

Det tycker jag absolut att du ska! :) Nä, jag kan inte heller fara runt hur som helst eftersom jag inte har någon bil, men brukar lyckas få någon kompis eller annan tävlande att köra (dock hatar hunden även att åka bil).

Fast att starta inomhus första gången kan även vara en fördel, är oftast lite mindre att lukta på. Sedan finns det säkert en del inomhuslokaler närmare dig som du kan träna lite i först? :)

Förra året hade de ett maxantal och några blev bortlottade. Det var dock rätt trångt inne i lokalen ändå då det är en smal korridor för att komma in och är vädret kasst ute så finns det inte så många ställen att värma upp på förutom just denna korridor. Du kan ju också åka till någon tävling i närheter (behöver ju inte vara rally) och bara sätta er och titta, så ser du hur hunden tar in det mentalt, det gjorde jag 2-3 ggr innan jag började starta med min :)

. (Jag har småbarn och kan tyvärr inte fara omkring hur som helst över landet, även om jag gärna skulle vilja!) Men jag vet inte, det känns lite tveksamt att göra första starten inomhus, och jag antar att det kommer vara mååånga startande ekipage...

Funderar också på att åka dit, har liksom du småbarn och då krävs viss planering med logistiken :grin:
Ev. tänkte jag debutera i fortsättninsklassen där med den ena, men funderar ifall det är för stökigt inomhus. Den enda erfarenheten jag har från inomhus"tävlingar" är en utställning och då var det hundar överallt! Men precis som du måste jag ju försöka åka på de få tävlingar jag kan (har även en sambo som jobbar treskift och alltid tajmar in att jobba de helgerna som det är rally i närheten..)

Har ju lite press på mig då min äldsta hunds kullsyster debuterade fortsättning igår med 100 p!!! (fast det har jag ju inte en chans att få :grin: )

På rally är det ju absolut inte hundar överallt. Hur det än är så har du ju banan att vara på när du tävlar. Utanför denna är det dock väldigt många hundar eftersom de trängs på en såpass liten yta som jag beskrev tidigare.

Jag tycker att det är rätt bra lokaler, kanske något små egentligen. Men jag själv tränade vid några tillfällen inomhus innan tävlingen ägde rum och fortsatte sedan med det inför my dog i januari.

Bifogar ett klipp där jag tävlade förra året i Göteborgs hundarena. Dock lyckades vi diska oss pga av en olycka då hunden, som jag fick reda på i efterhand, hade UVI. Detta klipper börjar strax efter diskningen, varför domaren är såpass ointresserad som hon är.
Enya och Johanna på Göteborgs hundarena
Men jag tänkte att ser ni detta klippet får ni kanske en bättre uppfattning om hur det är av att tävla inomhus. Är ju en del ljud i bakgrunden och publiken satt en trappa upp (man fick ej gå i trappan medan någon gick pga mycket oljud om denna).

Ok! Tack för klippet!
Det verkade mycket lugnare och större än jag föreställt mig!
Det bör nog gå bra, eller går det dåligt så beror det nog inte på lokalen :grin:

håller med, det såg bättre ut än väntat!

Vi får väl se hur det blir för vår del, min hund saknar den där energin som jag önskar, hon såsar runt banan... Fast hon är iofs flegmatiskt lagd även annars, så jag vet inte hur mkt jag kan påverka. Eller hur! Har alltid haft högenergidjur, både vad gäller häst och hund, så det här är lite nytt för mig...

Jag har också en sk ”sås-maja” :cool:. Hon lägger i handbromsen och ALLTING går i slow-motion :grin:.
Men på senaste tävlingen provade jag en ny strategi. Jag gick hela banan i ett rejält övertempo (riktig rally!). Då blev hon genast mycket mer alert och tyckte att det var kul. Det blev VÄLDIGT många slarvfel pga detta övertempo bl.a. gjorde vi ett moment för långt från en skylt p.g.a. att det gick för fort, så råkade jag riva ner en kon av bara farten också :o, så blev det även något snett sättande. Dessutom blev det -3 i helhetsintrycket. Så vi hamnade på 86 p, tror bara att vi fick 1 eller 2 fel som inte var p.g.a. farten. Men det var värt alla våra minuspoäng eftersom hunden blev så positiv! Jag ångrar inte att jag gjorde som jag gjorde!:D

Kul att det fungerade så bra! Är din hund en trög individ, eller är det bara att hon tyckt träningen varit lite trist?

Min hund gilar träningen, men är sådär seg jämt. En väldigt lugn och stillsam jycke... Hon är mer livad på träning än annars, men ändock långt ifrån den energi som jag skullke önska mig. =)

Njae, hon jobbar inte gärna utan godis :grin: Hon var nog lite piggare innan hon kastrerades och att vi dessutom skaffade valp. Hon blev lite "äldre" av båda dessa sakerna. Tyvärr...(fyller 8 i höst)
Annars är det en riktigt klipsk och väldigt lättlärd hund. Vi brukar kalla hundarna för Einstein och Blondinen (sorry om någon tar illa vid sig :angel:). En mix av dessa två skulle vara perfekt smart som den äldre men lyhörd och lydig som den yngre.
Men sen är ju inte faraohund den mest lättflörtade hunden :angel:

Det ska bli lite spännande att debutera i fortsättningen med den äldre. Hon är lydig och jag tränar oftast lös, men ibland så sitter hon kvar trots att jag säger fot och går. Vill det sig riktigt illa lägger hon sig och rullar i gräset :angel:

Ja, som sagt på plan så är det ingen större fara med varken ljudet (en del ekoljud eller så som hörs på filmen bara som hundar oftast inte är vana vid) eller mängden hundar. Det är utanför plan som det är väldigt trångt, men det kändes ändå som att många hade vett och respekt så det flöt på rätt bra under omständigheterna ändå. De flesta har ju dessutom en bil att sätta hunden i tills vidare vilket medför lägre stress för dem :)

Rallylydnad nybörjare är egentligen inte så mkt mer än vardagslydnad med en position och kontakt.
Det är ju sitt, ligg, stå, stanna osv.

Mkt av sakerna ska ju hunden kunna i vardagen. Så du kan givetvis börja direkt.
Men ha i åtanke att du vill träna rally då du lär in tex sitt. Lär då valpen från början att den ska sitta fint och rakt vid sidan så behöver du inte lära om sedan. Om du har planer att tävla mkt och gå uppåt i klasserna så lär hunden både vänster och höger handling. Jag vet att jag kommer få problem med högerhandlingen på min eftersom hon alltid enbart har jobbat för att söka sig till fotposition på vänstersidan.

Kontakten börjar man ju också med redan med en valp.
Det som tar tid är ju egentligen uthålligheten. 15 skyltar känns kanske inte så mkt, men det blir en lång sträcka för hunden att gå fot och koncentrera sig på.

Jag själv känner ju att tävlingslydnaden (tränat det en hel del innan och gått kurs) har gett mig enormt mkt i just detta med att ta sig från skylt till skylt.
Ser även detta hos mina kursdeltagare på rallykursen som jag håller.
Det som tränat/tävlat tävlingslydnad har hundar som förstår att de jobbar även mellan skyltarna (fotgående). De som inte hållit på med tävlingslydnad har mkt svårare att hålla hunden koncentrerad. Det blir mer bara en transport mellan skyltarna och detta försvårar ju momenten, dessutom kan det dra ner på helhetspoäng på tävling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka