Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Hoppas att jag inte inte bidrog till att någon blev ledsen. Jag menade absolut inte att det alltid är enklare att träna med en hund som är av viss ras. Jag menade snarare att vi som har hundar av ras med rykte om sig att vara tröga, korkade, lata, osunda etc. kan bli bemötta med skepsis och att det är ganska skönt när andras fördomar kommer på skam. Däremot menar jag absolut INTE att den som har t.ex. en jaktlabbe eller en vallhund ska känna press att prestera bättre än någon annan. Jag har bevittnat både i agility och rallyn att det kan vara en större utmaning att jobba med en hund med stor arbetslust. Det är så mycket energi i hunden som föraren måste kanalisera och jag förstår att det är knepigt (för att bara nämna en sak). Så förlåt om jag uttryckte mig dumt!

Folk har fördomar mot alla raser. Den som inte tror att en mops, vinthund eller chihuahua kan tävla en godkänd rally kan inget om hundar.
ALLA hundar kan. Man måste bara hitta rätt väg för just den hunden.
För övrigt så har vi två ascoola bensprattelmopsar på klubben, den ena kör lydnad/rally och den andra agility.

Samtidigt är det ju lite dumt att stå och säga att det minsann borde vara lika lätt med en svårmotiverad hund som med en lättlärd hund som man "bara" måste lära att rikta rätt. För OM det stämde, så hade det absolut inte varit så ovanligt med exempelvis vinthundar på lydnadsbanan som det faktiskt är, och folk hade inte direkt behövt räkna bort de svårmotiverade raserna när de ska välja träningshund.

Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att de som har lättmotiverade raser, och har köpt dem för att de ÄR just sådana och de vill ha något att träna med, inte riktigt kan stå för det sedan när man nämner någon annan ras som svårare. "Nejmen, min är minsann såååå svår egentligen!" låter det i princip varje gång, som om det vore "fint" att ha en svårtränad hund.

Ingen som tränar och tävlar med hund tror nog att man kan sätta sig och tävla svåra klasser ens med en BC utan att träna, men nog fan borde det lättare med en överentusiastisk flatt än med en afghan som blänger på dig som om du är dum i huvudet så fort du föreslår att ni ska träna lite?

(och ja, jag har också tränat med lättmotiverad hundar, OCH stått där och undrat "vad sjutton gör jag nu?" när hunden haft "för mycket" arbetsvilja för att det ska passa mig, så att det helt enkelt kokar över.)

För mig handlar det nog mest om mina egna "fördomar" och förväntningar.
Jag tror att alla som ser oss förväntar sig att det ska gå lysande bara för att han är Aussie och vi kan inte leva upp till det.
Det störde mig massor i början, men nu har jag tagit mig igenom det.
Det är ju inte för någon annans skull vi tävlar, det är ju bara för att vi ska ha kul tillsammans. :banana:

Fast nu var det ju prat om en rally-nybörjare.
Det är inte rocketsience precis utan egentligen bara normal vardagslydnad.
Det klarar alla hundar av med rätt träning och motivering.

Orsaken till att tex BC föredras till högre lydnadsklasser är att de har den motor som krävs för vad domaren vill ha. För att få en uthållig kvick hund i svår lydnad så måste den ha en enorm motor.
Men de flesta hundar skulle ju givetvis klara en ELIT lydnad med en förare som passar hunden. Men inte på det vis som domarna önskar kanske. Det är skillnad att utföra moment rätt och att utföra dem på det sätt som domarna gillar.
Jag har själv valt att inte tävla traditionell lydnad eftersom den inte är skapt för den enskilde hunden. Min vuxna skulle jag kunna driva upp till elit, ingen tvekan om saken. Men sen har hon kroppen emot sig och kommer anses seg och klumpig fast det är hennes fysik att röra sig så.

Men det jag menade är att bara för att man har en hund med motor och galenskap att palla ELIT lydnad på ett sätt som önskas så är de inte nödvändigtvis mer LÄTT TRÄNADE. De har sina svårigheter som alla hundar, men däremot har de motor att palla det frenetiska finliret som krävs och ändå hålla tempot som en duracellkanin.

Jag menar, en hund som bara hugger en i armar, ben och näsa av frustration är lika "kul" som en hund som pekar finger åt en.

Senast ändrad:

och jag tänker när jag ser en aussie komma in på planen: Har den hunnit få alla indianer i kanoten eller kommer detta bli lika underhållande som när folk ser mig träna min vilde? :D

Jag tror sällan att hundens tävlingsmeriter bara beror på hunden. Min ekvation ser ut så här:

1. Lättlärd hund + Duktig förare = Garanterad framgång
2. Svårmotiverad hund + Duktig förare = Trolig framgång
3. Lättlärd hund + Sämre förare = Eventuell framgång
4. Svårmotiverad hund + Sämre förare = Troligtvis ingen framgång

Sen finns det ju skalor inom varje grupp.
Jag är en sämre förare på väg att bli en bättre förare.
Min hund är antagligen en lättlärd hund i grunden, men på grund av oerfaren förare har han inte rätt grunder, vilket gör det svårare att lära honom rätt nu när jag börjar bli en bättre förare.

Sen tror jag också att man sällan köper en Aussie, Border collie, Tollare, Kelpie osv som första hund (även fast jag själv faktiskt gjorde det). Många har haft andra raser tidigare och vet att de vill tävla på högre nivå och därför köper en "lättlärd" ras.
Med det menar jag att det kan vara fler som kommer längre med dessa raser för att de har mycket erfarenhet.

Du har så rätt.
Det är ju läget för mig med. JAG är inte van vid en sådan här hund, därför blir hon svårtränad för mig. För en som är van vid ett sånt vilddjur hade det förmodligen gått 10 ggr smidigare.
Som jag sa, men rätt förare klarar de flesta hundar rätt svår lydnad.

Alla hundar har sina svårigheter, även förare. Det som gör oss till bra hundförare är att inte sluta kämpa, även när man nästan står och grinar för att hunden totalt skiter i en eller äter upp en i totalt fnatt :D

Men givetvis finns den som sagt en orsak till att whippet inte är så vanlig på lydnadsplanen, men det ligger nog mest i att tävlingslydnaden inte är anpassad för dem.
Därför älskar jag rally, den passar ALLA hundar!

och jag tänker när jag ser en aussie komma in på planen: Har den hunnit få alla indianer i kanoten eller kommer detta bli lika underhållande som när folk ser mig träna min vilde? :D

Det är sällan underhållande när vi kommer in på plan, mer gäsp-varning.
Min hund tror att vi är ute och söndagspromenerar och har nosen i backen konstant. Och skyltarna måste man nosa på, varenda en :grin:
Momenten utför han i princip felfritt, men som kommentar på varenda tävling vi har gjort har vi fått: "Jobba på fokus".
Vi jobbar på det, stenhårt, men det går inte fort kan jag lova :angel:

Det handlar inte om ngn form av överslagshandling från hundens sida?
Shiit va de här va jobbigt, nu lugnar vi oss lite = nosande?

Skulle jag starta med mitt odjur hade det nog varit roande kan jag lova, för de som ser på.
Hon hade gått helt bananas pga all störning :p
Men då är det skönt att ha den vuxna som är stencool med den saken. Ju mer folk och hundar, ju bättre går hon.
Ska kanske inte säga för mkt nu, hon är i löp så vi får se hur det går på lördag :D

Så jag kan ju passa på att "varna" er här inne som ska på billingen, JAG HAR LÖPTIK, håll er lång ifrån mig och min hund om ni har känsliga hanhundar.
539364_10151245795686159_1961841294_n.jpg

Så ser vi ut, hon kommer givetvis hållas i bilen för allas trevnad och rastas på angiven plats :idea:

Jag tar tillbaka detta med överslagshandling, hunden är ju cool :D

Kunde inte låta bli att fnissa lite åt filmen, förlåt :o
Hur gammal är hunden? Den ser lite lätt omogen ut och den ut att helt enkelt glömma bort sig emellanåt.
Hur tränar du kontakt och följsamhet?

Man får gärna skratta åt oss, det gör jag med :D
Du förstår vad jag menar med söndagspromenad?
Han är så oberörd och undrar varför jag stör honom i hans nosande i princip.
Vid denna tävling fyllde han 2 år, gott om tid för de flesta med aussies för att klara LP1 och 2 utan problem.
Men vi är väl kanske lite sega i starten för att skriva om det snällt :angel:

Nu går följsamheten lite bättre, i alla fall för en linförighet á la Lydnad. Men att få honom att förstå att man ska göra så en hel rallybana är omöjligt.
Jag har dock börjat med externbelöning och baklängeskedjat och det går sakta framåt. Och han är ett helt halvår äldre, det kanske hjälper :rofl:

Han såg så himla skön ut, tappade fokus, sen kom han på att du va där och då va de: Ja jusst de!! HEJ!! :D

Kan trösta dig med att min kompis har en BC som nu vid 2,5 år BÖRJAR mogna.
Hon ska tävla på lördag för första gången. Har inte hon prestationsångest så ska du inte ha det heller. Alla hundar mognar olika fort.

*kl*

Lite tankar ang lätt-/svårtränade hundar... Det är det jag tycker är så himla fränt med rally, att man får göra det som krävs (i stort sett) för att kunna ta sig igenom banan.

Jag har en hund som tycker att en tyst matte = en tråkig matte och som kan gå iväg och sniffa om jag inte tjuter "duuuuktig Daniiiis" i falsett med jämna mellanrum (antagligen för att jag vande henne vid det som liten, dumt nog). Min träningskompis som också har rottis måste istället vara helt tyst, får absolut inte titta på hunden utan bara viska fram sina kommandon ut i luften.
Ytterligare en tjej jag tränat med har en speciell leksak som hon tar ifrån hunden precis innan start och sen serverar direkt efteråt.
En som gick kurs med mig hade med sin franska bulldogs favoritvattenkanna vid inlärning av nya moment, kanske inte riktigt godkänt på tävling men ändå :D

Naturligtvis är det svårare att hitta det som motiverar vissa hundar, men det är ju ett problem man har "hela vägen", inte bara på tävlingsbanan. Gick en handlerkurs en gång med en tjej som provat sig genom hela charkdisken utan att hitta nåt som hunden gick igång på, och förstås hela leksaksavdelningen... Det bästa hon hade att belöna med var då rösten och klappar, men inte sjutton var hunden beredd att ge "allt" för den belöningen - som min hund gör för tex en bit rått kött...

kl

Se där, vad kul med en rallytråd!

Jag & min hund, en 4-årig omplaceringshund med 75% golden och resten labb och BC som vi haft sedan i våras, har börjat träna rally här hemma.

Första tiden var målet bara att banta henne och häva den deppresion hon led av när hon kom, men nu har jag märkt att hon, tvärt emot vad vi trodde när vi fick henne (och hon bara var slö och totalt ointresserad av samarbete, och ärligt talat trodde jag på sin höjd att hon skulle bli en trevlig sällskaps och gårdshund, och att jag när barnen blev större skulle få skaffa ännu en hund att träna och tävla, som var min längtan med hund) faktiskt älskar att träna! Ju mer vi tränar ju mer possetiv blir hon, och vi har gjort stora framsteg på de här månaderna, hon har lärt sig massor!

Hon är väldigt lättlärd, om än lite svåmotiverad fortfarande. Låg energinivå, men det jobbar vi på. Vi lägger mycket tid på motion och träning i vardagen och har hunnit gå 3 olika kurser under den korta tid vi haft henne, och det är så otroligt roligt!

Rallyn pysslar vi som sagt bara med hemma ännu, men förhoppningsvis får vi in ngn kurs eller hittar andra att träna med, så att det händer lite mer på den fronten. Målet är att tävla nybörjarklass och få godkänt resultat till nästa sommar, vi får väl se hur det går med det. =)

fotgaende.jpg

Tänkte åka till Billingen på lördag och titta, är det många härifrån som ska tävla då?

Senast ändrad:

Åh, så fint det låter! Och jättekul att du redan märker framsteg osv! Jag håller tummarna för att ni kan ta er ut på tävlingsbanorna till nästa sommar ;)

Förresten bukefalister, har ni sett att det finns en facebookgrupp som heter Rallylydnadsbanor? Jag hittade den igår och roar mig nu med att kolla upp alla banor från nybörjarklass som finns upplagda. Ska ta och träna på någon sedan också. Tycker iaf att gruppen verkar vara tokbra :D

Åh, så fint det låter! Och jättekul att du redan märker framsteg osv! Jag håller tummarna för att ni kan ta er ut på tävlingsbanorna till nästa sommar ;)

Det tror jag allt att vi ska, tack. =)

Framstegen är enorma, hon har gått från att på sin höjd vilja vara med och bara vara, kanske gå ngn lugn barnvagnspromenad och kunna sitt och ligg, till att vara riktigt lyhörd och älska träningen, hon läras sig nya saker/trick varenda vecka och snappar upp saker jättesnabbt. Instruktörerna på träningarna har berömt oss över de oväntat stora framstegen från gång till gång, och uttalat att man verkligen inte kan tro att jag haft henne så kort tid, med tanke på hur fin kontakt och samspel är. Sådant värmer! Och motiverar förstås till att fortsätta träna!

Nej men jag ska åka dit och smyga i kulisserna :D

Det är du och jag då. Doldisarna... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka