Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Eller nej. Jag tänker fel. Ena gången vet jag inte vad som hände med sitta framförgrejen, andra gången skulle hon inte ha satt sig men gjorde nog det. Jaja. Klantmatte iaf!

Jag vet hur det känns när ens hund är så duktig och man själva klantar sig.
Mina tävlingsnerver drar också ner våra poäng :( Jag har en så toppen duktig hund i Lotus, men jag klantar till det.

På en tävling hade jag -20 missade ta tre steg, tog typ 2,5 sten :devil: sen sa jag sitt till han när det inte skulle va sitt. Lotus fick BARA 3 poängs avdrag. Tänk vilka höga poäng vi kunde haft då...Jaja, nu blev vi ju godkända på dem tre tävlingar vi tävlat, men jag måste tygla mina tävlings nerver!!!!

Nu har vi lite lugn period och små tränar o har mest skoj så vi inte tröttnar på träningen så går vi upp i fortsättningsklassen när det känns bra. Samt väder tillåter det. Nu går det ju mot kallare tider......

Åh, haha, jag har som tur är inte så jättemycket tävlingsnerver. Så länge jag har koll på läget (när jag ska starta osv) så är jag rätt lugn. Idag var nog största problemet att halsen var död, näsan bråkade och jag hade lock för öronen :angel: Orkade knappt gå banvandringen för att jag bara ville sitta och vila. Men vi tog oss ju runt iaf :D

Jag ska försöka få till iaf två tävlingar till i år, så att vi kan bli klara med nybörjarklassen... Som det ser ut nu så blir det en tävling om tre veckor, och så hoppas jag att det blir en i slutet av september. Efter det blir det nog för kallt och äckligt för att det ska gå att tävla...

Var det en till Bukemänniska där? :) Som inte gav sig till känna, app app ;)
Alltid roligt med Bukefalister :)

Det var för oss svårast med att ligga ner på grusplan och att jag har en "för" duktig hund, som reagerade på st.. & tog det som stå, när det skulle vara stanna. Jag brukar inte ha svårt att göra så att han utan problem kan skilja på dessa, men tydligen otydlig igår. Men ja, nerver & en allmänt kass dag gjorde sitt även det.

Vi fick hur som haver vår tredje godkända start (knappt), med 77 poäng i alla fall :D

Ska ändå tävla nybörjare på söndag igen & sen blir det troligen tidig vintervila för pinschern så jag kan fokusera på lilla yrvädrets agility.

Jaa, en till, hon hade en helt underbar staff och de fick 100 poäng :D Vi pratade lite, för jag blev så glad av att se hennes hund, hon kom på att hon kände igen Wahidah och så visade det sig att vi båda var med här på buke. MEN jag kommer inte ihåg hennes användarnamn :o

Trist att du inte blev godkänd, men det är OERHÖRT svårt att hålla fokus och orka en hel bana när man är sjuk! Man blir lätt förvirrad med alla höger, vänster, in hit och in dit, sitt eller inte, åt vilket håll osv i vanliga fall. Jag kan bara föreställa mig hur jobbigt sådant är för hjärnan när man är sjuk!

Bra kämpat :banana:

Jaa, en till, hon hade en helt underbar staff och de fick 100 poäng :D Vi pratade lite, för jag blev så glad av att se hennes hund, hon kom på att hon kände igen Wahidah och så visade det sig att vi båda var med här på buke. MEN jag kommer inte ihåg hennes användarnamn :o

Nä men åh vad gullig du är, så roligt att du gillade min grabb :laugh: Jag tycker han är fantastisk men så är jag kanske aningen partisk också ;) Klandrar dig inte för att du inte kom ihåg mitt användarnamn, det gjorde jag ju knappt själv :o

Jäkla surt med era missar men det SÅG verkligen fint ut! Nästa gång tar ni det!

Man kan ju inte annat än bli glad när man ser er tillsammans inne på banan när ni båda är så glada och samspelta :D

Ska ni tävla något mer snart? Jag sitter och hoppas på att inte bli bortlottad från Norsborg-tävlingen nu.. Åh vad jag vill tävla minst två gånger till i år!

Trist att du inte blev godkänd, men det är OERHÖRT svårt att hålla fokus och orka en hel bana när man är sjuk! Man blir lätt förvirrad med alla höger, vänster, in hit och in dit, sitt eller inte, åt vilket håll osv i vanliga fall. Jag kan bara föreställa mig hur jobbigt sådant är för hjärnan när man är sjuk!

Bra kämpat :banana:

Haha, ja jösses. Jag vet inte om jag tänkte någonting alls där, MEN en fördel var i alla fall att jag tvingades titta på konen framför mig i spiralen och slalomet (istället för rakt ner i marken) och därför blev jag inte ens yr :D

KL Jag hade planerat att börja tävla med Pudliga Prinsen (dvärgpudel) i år, men PP höll inte med. Ju mer vi höll på desto tristare tyckte han det var. Sen blev han sjuk, magproblem, och eftersom det var vått och slaskigt fick Isländska Urhunden hoppa in som vikarie. Han tyckte det var kul, men eftersom han är elva år och har ryggproblem vill jag inte kräva för mycket av honom.

När vädret blev bättre fick PPs morbror Hans Pudliga Höghet följa med på kursen i stället. Och ser man på; han som alltid varit "tralala, jag är på promenad, tralala, sa du nåt matte?" när vi tränat lydnad blev plötsligt pigg och följsam. Tydligen passar det herrn att det händer saker hela tiden.

Nu går jag och HPH kurs, och jag hoppas vi kommer ut på tävling nästa år. Det måste bara vara hyfsat väder, mina puddlisar har mjukispäls som suger åt sig väta, så de fryser när det är vått.

Fast jag önskar att jag hade en mellanpudel i stället ibland.:devil: Jag har dålig rygg, så jag har försökt få HPH att förstå vitsen med en targetpinne. "Pinne, vilken pinne? Jag ser ingen pinne?":devil:

*kl*

Åh vad det är med Rallylydnad är skoj, både Z och jag är helt fast. Idag gick träningen kalasbra och det här med att man får prata med hunden, det är det bästa av dom bästa regler enligt Z.

Vi ska ha rally mix på söndagskul med hund nästa söndag :) i mer jag läser om det desto mer tror jag vi hade kunnat gå en kurs och lära oss från början både med tax och min blandras. Men jag vet ingen i närheten av lund som har en kurs :(

Det känns mer trevligt och kul än strikte lydnad :)

KL

Vi har fått licensen nu! :banana:
Tog inte så lång tid som jag befarade, eftersom jag hittade RÄTT sätt att göra det på, så jag kunde få den på studs. Ooops!!

Nu vill vi ju självklart ut och tävla, men eftersom det inte direkt kryllar av tävlingar, så funderar jga på hur vi ska gå till väga. En helg är det tävling både lördag och söndag, på olika klubbar. Är det dumt att ställa upp i båda? Tänker mest för hundens del, om det blir för mycket input såhär i början? Hur tänker ni kring detta?

KL

Vi har fått licensen nu! :banana:
Tog inte så lång tid som jag befarade, eftersom jag hittade RÄTT sätt att göra det på, så jag kunde få den på studs. Ooops!!

Nu vill vi ju självklart ut och tävla, men eftersom det inte direkt kryllar av tävlingar, så funderar jga på hur vi ska gå till väga. En helg är det tävling både lördag och söndag, på olika klubbar. Är det dumt att ställa upp i båda? Tänker mest för hundens del, om det blir för mycket input såhär i början? Hur tänker ni kring detta?

Oh, lovely! :D

Ang tävlingsdagar så vägrar jag tävla två dagar i rad. Jag vill inte ens tävla två helger i rad om det är samma typ av tävling. Men då har jag ett styck svårmotiverad hund som tappar lusten om hon tävlar för ofta. För oss är det ganska lagom med en tävling per månad.

Jag skulle hellre köra på färre tävlingar än jag tror att hunden kan klara i början, än att köra lite mer än man egentligen "vågar", just för att INTE riskera att släcka hundens arbetslust. Sedan hur många det är, det är upp till var och en att avgöra. Det finns ju de som kör två tävlingar per dag t.o.m.

Sedan missar jag hellre en tävling jag hade velat anmäla till, än anmäler till en som jag nog skippar sedan. Om jag missar att anmäla till någon så sitter jag och tänker "Fandå! Jag ville ju! Nu får vi träna rejält så att det blir riktigt bra när vi väl kan vara med" = rätt bra för egna motivationen ;)

Men vad man också bör kolla är om det finns risk för bortlottning. Riskerar du att lottas bort (det står i PMet om de lottar bort deltagare när det blir fler än x antal anmälda och så kan du ju se hur många som anmält sig), då kan du ju anmäla till två tävlingar på en helg för att i alla fall vara liite säker på att få tävla någonstans.

Jag gjorde det på nätet och betalade direkt, plättlätt :)

Ang hur många tävlingar, det beror på vad du har för hund.
Min skulle lätt klara tävling två dagar i rad.
Kommer ju tävla både en officiell på fm och DM på em den 22e.
Kan inte tänka mig att det är några problem för min iaf, trots löp.
Att jobba är det bästa hon vet så inte ens löp påverkar hennes prestation.

Jag såg att du ska tävla på samma tävling som jag. Dock tävlar jag på eftermiddagen och är allra sist av alla starter, så vi kommer antagligen inte hinna ses tyvärr.
Den domare vi har är samma som jag tävlat för vid två tidigare tävlingar, hon är väldigt bra tycker jag.

KL*
Nu är det premiär för fortsättningsklassen.
Jag är ganska nervös, inte så mycket för momenten i sig, men brist på fokus brukar vara vårt största problem.
Jag blir TOKIG på det eviga nosandet.
Nu ska vi träna mycket externbelöningar och belöna efter avklarad bana och hoppas på att det hjälper.

Åh shit. Nu har ju startlistorna kommit upp. Jag har startnummer 2 ju. Fy vad läskigt att starta nästan först! Tänk om första startande inte dyker upp, då är jag först av alla.. :crazy: (Jag gillar att sitta och titta på de som är innan, och så blir Wahidah lite mer motiverad av det)

Nåja. Då kan jag ägna mig åt att fotografera söta hundar efteråt, i väntan på prisutdelningen...

Hade jag startat senare så hade jag nog stannat kvar och tittat på fortsättningsklassen också, men det blir nog lite väl lång dag nu känns det som.

Men du, ses och träna ihop någon dag kanske?

Absolut! Du får gärna vara med när jag tränar med min tävlingsgrupp någon dag. Vi hade en första rallylydnadsträning igår. Jag och en tjej ska debutera i fortsättningsklassen och tre tjejer ska debutera i nybörjarklassen.
Vi tränar på Väsby BK med skyltar och den ena tjejen är instruktör i rallylydnad, så det är ju ganska lyxigt.

Jag PM:ar mitt nummer!

+ Shark

Tack för bra svar!
Har tänkt igenom det nu, och det känns ju självklart att avvakta och se hur hundis hanterar bortatävlingar innan vi kastar oss in i det. Jag ser de första tävlingarna som träning nu, för att sänka pressen på mej själv.

Nu har vi anmält oss till Eslöv iaf! :D tillsammans med två från min klubb. Känner mej lite osäker på att åka och tävla "ensam" så avvaktar med nästa anmälan :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka