Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

*KL*
Blir ingen start den 22 sep blev bortlottad surt riktigt surt.
Nya tag får kolla nya tävlingar.

Men va tråkigt :( Jag kom med iaf och jag har även anmält till DM, både individuellt och lag :)

Lånar knapp!

Vad roligt med en rally-tråd! :)
En av de saker som jag tycker är så roligt med rally är vilken bredd av raser man får se på tävlingar och träningar! :)

Jag har en pinscher på 6 år som jag börjat tävla rally med (bättre sent än aldrig? ;) ), vi har tävlat två ggr och på något underligt sätt blivit godkända på båda starterna :p
Första gången 79 poäng, andra gången 88 poäng.

Vi är anmälda till ytterligare två tävlingar, Nacka imorgon och Heby nästa helg.
Hoppas på en godkänd runda till, sen får vi se om vi vågar tävla fortsättning den här säsongen :o

Hur snart efter uppflyttningen har ni börjat tävla eller tänkt att börja tävla fortsättning?
Förutsatt att ni kan momenten och hunden funkar att träna med lös :)

Åh, då ses vi i Nacka imorgon :D (förutsatt att min hals blir så bra att jag kan få ur mig kommandona så att de hörs bättre än små viskningar... :crazy:)

Jag hoppas på att vi ska bli klara med nybörjarklassen i år. Om vi lyckas med det så tar jag nog vintern på mig att träna innan vi kör fortsättningsklassen. Wahidah kan redan momenten, men det känns dumt att börja med ny klass när det ändå bara är kallt och äckligt ute, som det ju börjar bli nu :p Om vi inte blir klara med nybörjarklassen i år, utan får ta det nästa år, så kommer jag ändå träna på fortsättningsklassen över vintern och köra den så fort jag blir klar med nybörjarklassen.

Nämen åh vad roligt! :D

Vi verkar ha startnummer låångt ifrån varandra, men vi är säkert ändå kvar till prisutdelningen, om det inte går helt åt skogen.. Har haft feber en vecka nu. Men jag vill & ska tävla! :)

Hundar hör bra, du får köra på visk-leken ;) Nej, men hoppas att du blir tillräckligt bra i halsen, krya på dig! :)

Det lät som en mycket bra taktik, lite så som jag tänkt :)
Är det kallt & äckligt på en tävlingsdag så skulle Kiro troligen leta på den med varmast filt & kuta dit & kräva att få bli nedbäddad :p

Finns det något i reglerna om att hunden måste tävlas "naken" ? Eller skulle man kunna slänga på ett täcke vid regn? Får jag ha paraply annars? :D

Joo, klart du ska vara kvar till prisutdelningen ;) Det ska ju vara fint väder och allt!
Om du inte skulle vara det och du ändå vill ha ditt papper så skulle ju jag kunna ta det till dig annars och skicka det på posten eller något.

Jag försökte träna lite nyss och bara köra handtecken. Det gick.. hyfsat :D Kanske jag inte behöver fullt så mycket röstkommandon som jag brukar köra med. Ett "fot" när vi börjar och sedan "gå runt" om det ska vara sådant med kanske jag kan klara mig på... Men jag ska bunkra upp med tre ton halstabletter ändå :angel:

I vanlig lydnad så måste hunden tävlas naken iaf. Fast tydligen finns det de som fått tävla med täcke ändå... Reglerna verkar gå att tolka lite olika... Jag utgår iaf från att man inte får ha täcke, men skulle man få det så kan man ju utnyttja det om det behövs.

Jag tog för givet att Wahidah skulle totalvägra om det var blött, äckligt osv, för hon gillar verkligen inte regn. Men förra tävlingen var det åska, regn och allmänt pissuselt väder. Det resulterade i att vi bara satt inomhus och hade tråkigt i väntan på vår tur, så Wahidah var superpepp på att göra vad som helst sedan, bara vi gjorde något som var roligare än att sitta stilla i en klubbstuga. Vips så hade vi fått lite över 70 poäng ;) Hade det däremot varit vanlig lydnad så kan jag slå vad om att det hade gått uselt för oss, eftersom det är en så tråkig sak jämfört med rallylydnad.

Jag hittar ett PM till en tävling med gällande regler och där står att lättare täcke är godkänt vid regn/kyla? Det vore i sådant fall helt underbart eftersom vår tävlingssäsong på så vis kan förlängas :D

KL

Klubbmästerskapet avklarat, och vi kom på ANDRA PLATS!! :bump::bump:
91poäng, vilket jag är supernöjd med! Hundis var ganska slö, så vi fick ett "nos", nån "sen", och förvirrad matte skapade någon bris-trea dessutom. Jag är jätteglad och nu väntar vi bara på den där förbaskade tävlingslicensen så vi kan komma ut och tävla på riktigt.

LYCKA TILL ni som skulle iväg imorgon :banana:

Jag hittar ett PM till en tävling med gällande regler och där står att lättare täcke är godkänt vid regn/kyla? Det vore i sådant fall helt underbart eftersom vår tävlingssäsong på så vis kan förlängas :D

Va? var hittade du det? Det hade ju varit fantastiskt om det stämde.

Red_Chili:
Jaa, det är alltid roligt att se hur domaren har satt poäng på de andra ekipagen, så blir nog kvar på prisutdelningen ändå :)
Åh vad snällt att du tänkte så, jag tror inte det kommer behövas, men som sagt väldigt snällt :)

Du ser, då kommer det gå galant även utan röst! :) Men kanske ta med några påsar halstabletter för säkerhets skull :p

Den snyggaste rundan jag & Kiro har gjort gjorde vi på klubben i spöregn (visserligen med täcke på), men det bevisade för mig att han tycker det är roligt om jag har rätt inställning, för där i spöregnet så PEPPADE jag honom verkligen :D

Calazirya:
Det låter helt otroligt bra! Vilken klubb skriver så? :)
Hoppas att det gäller överallt. Man kanske skulle passa på att ställa frågan imorgon till någon domare eller liknande, efter genomförd tävling ;)

KnotigaDumle:
Grattis!! Härligt jobbat! :D
Tack så mycket!
& en parantes, hur lång tid tar det att få tävlingslicensen?

Tack! :love:

Just licensen har jag hört tar 2 veckor kanske, men jag måste få henne ägarregistrerad hos SKK först, så det blir lite drygt när papper ska skickas fram och tillbaka med snigelpost. :crazy:

Åhåå.. Jag trodde att man bara klickade sig till de på nätet. Då kanske det är lika bäst att jag börjar med det projektet till min lilla odåga :)

Tack för svaret! :)

Mmmm så jag skiter i DM också.
Är nu anmäld till Kumla den 6 oktober en till från klubben är anmäld. Många anmälda där med får se om alla får vara med.

KL

Klubbmästerskapet avklarat, och vi kom på ANDRA PLATS!! :bump::bump:
91poäng, vilket jag är supernöjd med! Hundis var ganska slö, så vi fick ett "nos", nån "sen", och förvirrad matte skapade någon bris-trea dessutom. Jag är jätteglad och nu väntar vi bara på den där förbaskade tävlingslicensen så vi kan komma ut och tävla på riktigt.

LYCKA TILL ni som skulle iväg imorgon :banana:

Nu först såg jag det här inlägget, så Grattis! :bump::bump:

Just nu känns livet ganska motigt. Förkylningen är inte snäll mot mig, men, ingen är envisare än jag när det gäller att bli frisk så jag försöker med alla knep som finns och är jag inte sämre imorgon än vad jag är nu så åker jag :p

GAH! Jag blir knäpp!

Vi åkte och tävlade idag, trots att jag var sjuk.

Wahidah var såååå duktig! Hon hade samma underbara attityd som under riktigt bra träningspass(!) och det kändes bara toppenbra.
MEN så klantade jag mig så rejält att vi fick 26 minus bara för sådant. (Två gånger väntade jag på henne så att hon kunde sätta sig bredvid mig efter att ha suttit framför och sedan lite småfel).

Totalt fick vi 65 poäng. TÄNK om jag inte hade klantat mig, vi hade lätt kunnat få iaf 20 poäng mer... BLÄH!

Men åh, jag har världens bästa lilla saluki iaf. Och jag träffade två bukemänniskor :D

GAH! Jag blir knäpp!

Vi åkte och tävlade idag, trots att jag var sjuk.

Wahidah var såååå duktig! Hon hade samma underbara attityd som under riktigt bra träningspass(!) och det kändes bara toppenbra.
MEN så klantade jag mig så rejält att vi fick 26 minus bara för sådant. (Två gånger väntade jag på henne så att hon kunde sätta sig bredvid mig efter att ha suttit framför och sedan lite småfel).

Totalt fick vi 65 poäng. TÄNK om jag inte hade klantat mig, vi hade lätt kunnat få iaf 20 poäng mer... BLÄH!

Men åh, jag har världens bästa lilla saluki iaf. Och jag träffade två bukemänniskor :D

Eller nej. Jag tänker fel. Ena gången vet jag inte vad som hände med sitta framförgrejen, andra gången skulle hon inte ha satt sig men gjorde nog det. Jaja. Klantmatte iaf!

Ja, jag som har en "vanlig brukshund" får se en massa hundraser jag knappt hört talats om förut :)
Min hund är för övrigt 5½ år så hon är inte heller någon ungdom. Hennes halvsyster som är 7½ ska snart göra rallydebut också!
Vi har inte riktigt alla moment för fortsättningsklass ännu, det är framförallt "snurren" vi behöver träna på, men räknar kallt med att göra debut så fort tävlingarna kommer igång till våren. Nu är det ändå inga tävlingar på rimligt avstånd så det känns inte som någon idé att stressa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka