Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Första godkända poängen! Tävlade idag och vi fick 77 poäng
Har flera anledningar att vara jätteglad.
Vi kom inte sist nu heller (som vi alltid gjorde på vanliga lydnaden..). Wahidah kändes MYCKET mer positiv nu än på förra tävlingen. Vi fick -3 på helhetsintryck istället för -10 som på förra tävlingen Bara att Wahidah gjorde något istället för att stå och tjura var fantastiskt med tanke på vädret (Tävlingen blev uppskjuten en stund pga tokigt mycket åska och ihållande ösregn... Lerig gräsplan blev det ju också.)
Åh så fint det känns, att JAG med MIN lilla hund kan lyckas med ett godkänt resultat som faktiskt kräver att vi tränar ihop och lyckas med något tillsammans
Nu hoppas jag bara att det håller i sig, och att vi kan få ännu bättre resultat sedan och någon gång fixa så att vi får tävla fortsättningsklassen
Hoppar också in i tråden igen.. ^^ nu börjar ju höstens träningar, och jag och Loppan ska försöka oss på någon officiell tävling här nere i Skåne. Vårt allra största problem är förvirrad och klumpig matte, så jag hoppas att det ska kunna gå vägen ändå!
Jag har skrivit på två officiella tävlingar detta året (senast i lördags), och känner mej sååååå taggad på att börja tävla själv!! Först blir det klubbmästerskap nu i september, sen kör vi!
Har inte läst igenom hela tråden, är det någon här som är ute och tävlar i Skåne?
Edit: Kul att se dej här Missel! Hoppas vi ses på tävlingsbanorna
Efter flera försök har jag äntligen fått börja kurs med gula mopsaplutten. Svarta mopsan ska tränas lite smått här hemma har jag tänkt, men får vänta med kurs eftersom hon börjar med agility på allvar den här terminen.
Första kurstillfället var i förra veckan och lillen var så duktig! Jag är vimsig och har svårt att hålla rätt på skyltarna, men lilla moppen gör allt man ber honom om. Om matte är otydlig försöker han så gott han kan, och gissar allt som oftast rätt Det är så kul att träna med honom! Vi ska skriva ut skyltarna och börja öva hemma på allvar. Vi får se hur det går, men jag är helt inställd på att övervinna min tävlingsfobi och försöka komma ut på en nybörjartävling när kursen är genomgången.
Tack för peppen! Ja, redan första kurstillfället kändes helt rätt för oss. Vi har precis flyttat och bytt BK så jag var lite nervös, men bytet var enbart positivt. Bättre instruktörer med mer struktur än vi hade i förra klubben samt trevlig och familjär stämning. Har sett en del filmer från rallytävlingar och jag gillar verkligen stämningen. Det är så kul att man verkligen får peppa och berömma hunden på banan. Winston struttade runt överningsbanan med sprättande framben av pur entusiasm!
Glömde säga till Shark att jag såg filmen och så duktiga ni är!
Säga vad man vill, men det var ju en lätt bana vi fick
Nu har jag dessutom fått veta att vi kan efteranmäla oss till en tävling som är i Nacka om 2 veckor och så blir det kanske en tävling i slutet av månaden eller början på nästa. (Säger hon som är övertygad om att det redan är september)
Sååå, nu hoppas jag att vi kan bli klara med nybörjarklassen i år. Om jag inte minns tokigt så kan vi redan momenten till fortsättningsklassen, men klarar vi nybörjarklassen nu så väntar jag med tävlingar till våren och finslipar, tränar motivation osv.
Vi ska också starta i Billingen och så sitter jag och funderar lite på kumla-tävlingen. Mamma bor där så jag hade ju kunnat kombinera besök hos henne med tävling Vi har dock inget godkänt resultat ännu, så jag behöver väl egentligen inte jäkta.
kl
Däremot får jag ju skryta lite över min hund och berätta att han placerade sig 5:a med 88 poäng på en inofficiell rallylydnadstävling i Borås för ett par veckor sedan! Domaren var Mona Bratt, så det var ju synd att inte tävlingen var officiell, för domaren var ju faktiskt det Skönt dock att få en liten "kvalitetstest" på hur formen är. Hoppas bara att det kan hålla även när vi startar i Skövde om ett par veckor!
Jag var nyss ute och tränade lite precis här där vi bor
Tränade framförallt på att göra många moment efter varandra, gå slalom och spiral och se hur lite olika svängar osv fungerade. Wahidah var superpepp, sådär så man hade velat träna i evigheter, men jag avbröt väldigt snabbt ändå för att hon ska ha lite motivation till nästa träningspass.
Det var tydligt att hon blev lite förvirrad när det dök upp koner osv, inte mycket, men kontakten blev sämre. Inte konstigt då om vi vimsar bort oss på tävlingar.
Sedan MÅSTE jag inse (som vissa påpekat) att jag ska vara så tyst som möjligt på tävling. När vi tränar så går jag INTE och berömmer henne mitt i allt, mer än att säga "ja duktig" någon enstaka gång när hon gjort något som jag bett henne om att göra. Aldrig att jag börjar berömma mitt under ett fotgående bara för att vi råkat svänga lite eller så, däremot kan jag berömma tex att hon lägger sig. Börjar jag berömma mitt under fotgåendet så tror hon att vi kanske är klara. Så det ska jag INTE göra på nästa tävling.
Jag måste nog (åter igen) börja tänka lite på vad sjutton jag gör inne på tävlingsplan och se hur det skiljer sig från träningen.
Vi (jag och Z) har faktiskt en Saluki med i min rallykurs, jag avundas hans lugn
Vi tränade för andra gången i går = Z har sovit hela dagen idag (haha). Hon är verkligen helpepp och älskar att vi kan kommunicera under själva momenten också.
Nu ska vi träna massa bakdelskontrollövningar
En liten video när jag och mopsen tränar rally för andra gången i vårt liv. Instruktören var borta, så det vara bara jag och två andra kursdeltagare som inte ville vänta till nästa vecka. Banan är vår egen amatörmässiga konstruktion Tyvärr hade vi två godisrelaterade incidenter, dels en godis i vrångstrupen, dels en som jag tror kom snett i munnen och måste "rättas till". Jag är så klart partisk, men jag tycker han är duktig med tanke på att vi båda är totala blåbär.
kl
Igår var första kurstillfället för denna terminen. Gaash vad jag kan bli frustrerad på Loppan ibland och så Klubbmästerskap om en vecka, hur ska detta gå? Nu tränade vi iofs en fortsättningsbana igår, och vi finslipade "snurr under gång" typ tre gånger innan vi gick in på banan. Klockrena snurrar alla gånger! Väl inne på banan fattade hon inte ALLS vad dumma matte menade att hon skulle göra. Haha.. Måste verkligen se över mitt kroppsspråk inne på banan
Väntar spänt på hennes tävlingslicens nu, så vi kan komma ut och börja "träningstävla". Det lär nog ta några gånger att vänja sej vid miljön
Jag hoppas ändå att det ska gå bra, vi har blivit bedömda 3ggr inofficiellt, och legat på mellan 87-92 poäng.
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.