Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

KL

Jag hoppar in här :)
Jag tävlar i nybörjarklassen med min malletik på dryga året.
Vi har tävlat två off och tyvärr bara blivit godkända på 1.
Vårt problem är störningarna runt omkring, det gås igång på ljud och rörelse och då blir det LITE för svårt att koncentrera sig.
Men vi kämpar på.
Har två tävlingar inbokade i oktober så jag hoppas jag får två godkända resultat så jag får finslipa fortsättningsklassens moment för dom är fan så mkt roligare! :)

*kl*

Tjohoo jag kom med på rallylydnad 1 som börjar nu på onsdag, ska bli spännande och kul att köra igång med något igen.

*kl*

Hur har ni lärt in snurren i fortsättningsklass? Jag har ju inte världens minsta och smidigaste hund precis (59 cm/38 kg rottweiler) så risken att vi krockar känns ju rätt stor...

Jag har lockat runt honom med godis. Börjar med snurr från stillastående och sen lagt in det under gång.

Billingen den 22 sep kanske Falkenberg samma datum, det beror lite på hur det går med grabben jag har på g där nere.

Jag planerar in:

30/9 Norsborg
7/10 Norrtälje
13/10 Apollogruppen (vårby)
20/10 Vallentuna
28/10 Fagersta

Förhoppningsvis behöver jag bara de tre första för att klara fortsättningsklassen, men det är långt ifrån säkert i dagsläget.

Hoppar in i tråden igen.
Nu har jag hunnit med två off. tävlingar med min tant. Den första gick helt underbart - 97 poäng i nybörjarklassen. Vi kom på 2a plats av 16 startande i vår grupp.
Tävlade en helg senare för samma domare, då gick det inte lika bra... hunden var taggad precis innan, men när vi kom in på banan slog hon av totalt. 54 poäng. Vi kom sist.

Har anmält till Falkenberg 22 sep och hoppas att det går bättre då igen!

Åh, den där i Vallentuna borde man ju kika närmare på. Den där som Apollogruppen har borde jag också ta mig till.
Blir tävling nu på söndag, sedan vet jag inte alls hur det ser ut för oss :D

Åh, den där i Vallentuna borde man ju kika närmare på. Den där som Apollogruppen har borde jag också ta mig till.
Blir tävling nu på söndag, sedan vet jag inte alls hur det ser ut för oss :D

Skulle vara kul om vi tävlade tillsammans!
Hur ligger ni till?

Har bara tävlat en gång och fick då typ 50-60 poäng ungefär, så det blir ju nybörjarklassen för mig typ resten av året. Momenten kan hon, men motivationen (eller ja, bristen på den) gör att det går dåligt på tävling..

Vi har lite samma problem.
Momenten är inga problem, men sträckan mellan är vi bara ute och promenerar i hans värld, så det blir mycket avdrag för nosande.
Men vi tog oss igenom nybörjarklassen ändå.
Så nu är det fokusträning som gäller fram till nästa tävling :p

I know the feeling....

Min äldre hund är också svårmotiverad, blir så lätt uttråkad :grin:
Den yngre är mycket mer positiv, men kan inte riktigt moment tillräckligt bra än...
Med den äldre körde jag en ny taktik (från min sida) på den senaste tävlingen. Jag gick verkligen banan i rallyfart! Då var hon på hugget och hann inte bli uttråkad innan banan var över. Det blev rätt många fel pga det höga tempot bl.a. råkade jag välta en kon av bara farten och så gjorde vi någon moment för långt från skylten, jag fick även avdrag på helhetsintrycket (-3).
Vi fick inte vårt bästa resultat (86) men helt klart vår mest positiva runda!
Av alla fel vi fick så var det bara 1 som INTE berodde på vår höga fart men det var det helt klart värt!
Och så fick vi ju titeln också :D

*kl*

Nu har vi varit iväg på vår första träning. Det var jättekul och lagom stor grupp!

Zaga skötte sig otroligt bra, lite stressad första 20-30 minuterna men sedan gjorde hon de övningar vi skulle med bravur. Hon var lite lätt misstänksam när jag ville att hon skulle sätta sig framför mig.

- Eh matte, du har ju tjatat och gnatat om att inte sitta framför juuuu!!???

Men efter några bra ingångar så satt både "fotposition" och rallyposition :)

*KL*

Måste bara för "skryta" lite.

I söndags lyckades min 11 månader gamla whippet hane får sitt första diplom i rallylydnad nybörjare. För en gångs skull gjorde JAG inga missar och drog ner poängen, (guldstjärna till mig ) Har inga tävlingsnerver så jag blir så lätt nervös.
Men i 28 graders värme fick vi 87 p, han var lite trött och loj pga. värmen och långa väntan, men han fixade det.

Jag håller på att kolla upp det, men kanske är det så att HAN är det första WHIPPET i Sverige som fått RLD N titeln innan 1 års ålder!! :banana::banana::banana: Lite mallig får man väl vara???

*kl*

Hur har ni lärt in snurren i fortsättningsklass? Jag har ju inte världens minsta och smidigaste hund precis (59 cm/38 kg rottweiler) så risken att vi krockar känns ju rätt stor...

Jag ville shejpa in det men märkte att jag kunde fånga beteender om vi kampade ganska mkt.
Då hoppade hon i en cirkel av sig själv så då klickade jag och lekte ännu mer.
Sen blev det bara att jag väntade ut det och iom att det blev SÅ KUL när hon snurrade så gjorde hon det väldigt mkt frivilligt så fort vi började leka.
Det gör hon fortfarande när hon vill busa, så det har väl blivit väldigt självbelönande i sig.

Du kan ju använda ditt finger som handtarget också?
Jag har fått dille på att inte använda några hjälper i rallyn utan bara ha allt på kommando men vill du använda hjälper också så skulle jag helt klart använda mitt finger som ett kommando, du får ju inga avdrag på det.

Men jag tror att det är superviktigt med en väldigt bra bakdelskontroll för att kunna få till en bra snurr, spec på en stor hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka