Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Du får en banskiss när du anmäler dig.
Kommer att gå nybörjarklassen :)

Har varit uppe och tränat idag gick väl så där det var en löptik med. Men bara vi kom bort från henne och gruppen så funkade det bra. Störande på håll fuknade bättre.

Jag har anmält mig för länge sen och det har inte kommit ngn banskiss.
Men den kanske kommer med PM sen??
Men de va ju skönt så man vet vad man har att vänta sig :D
Störning är inget direkt problem för oss tack och lov. Vårat problem är att fröken höna(jag) inte ska vimsa omkring och inte fatta vad jag gör!

Närmars sig nu tävling igen :D
Får se hur det går inte tränat jätte mycket mest under promenader och mycket kontakt uppe på klubben. Nu ska vi ha skoj utan krav.

*kl*

Tillåt mig presentera Korad TJH(FM) RLD N Energicas Dana International!

_DSC3718.JPG

Nu ska vi träna vidare för fortsättningsklass!

Jag har inte tränat något alls i princip eftersom min hund för tillfället har lite ont utav sina höfter. Men det är på bättringsvägen så jag hoppas hon är taggad på lördag, annars så går det som det går ändå :)
Har du fått pm??

Någon mer än mig som tycker reglerna är oerhört luddiga?
Man får ju inte göra överdriva hjälper. Men vart går gränsen anser ni?
Jag ska hålla kurs i rally lydnad och vet ärligt talat inte riktigt vart jag ska säga att gränsen går! Givetvis är väl de flesta domare snällare i nybörjare än högre i klasserna. Men skulle ni räkna knäböj som överdriven hjälp vid läggande under gång? Är det överdrivet att styra hunden i position framför med handen?
Spåna gärna på vad ni tycker och anser ang. detta och vad era erfarenheter är.

Har aldrig varit med om att de exempel du ger skulle bedömas som överdrivet (förutsatt att det är en lätt nigning som avses med "knäböj"). Tvärtom så får man ju hjälpa hunden med både röst och kropp. Är man för tyst och stel kan man nästan räkna med kritik för det.

Har en gång sett en som satte sig på huk för att få hunden att sitta, det tror jag hade bedömts som överdrivet. Hjälpsteg för att få hunden i front är inte längre tillåtet, så det är nog att betrakta som överdrivet. Överlag tror jag att det är fötterna man ska fokusera på när man funderar på vad som är ok och inte.

KL

Jag undrar hur stor skillnad det är på bedömningen i nybörjarklassen och fortsättningsklassen.
Vi är klara med nybörjarklassen med poäng precis över gränsen för godkänt.
Problemet är nosande, momenten i sig ska nog inte vara några större problem.
Vi jobbar på kontakten och linförigheten, men tvivlar på att han håller en hel bana.

KL

Ja då var jag hemma från dagens tävling.
Som väntat satte min nervositet käppar i hjulet :D
Missade helt att det skulle va sitt på ett ställe så de vart -10
Men vi skrapade ändå ihop till en 8e plats av 39 starter :)
Fick beröm för ställandet, som jag haft lite klurigt med, så de va kul!!
Är så nöjd med min tjejja som va hyfsat med på noterna trots att jag va nervös så jag ville dö!
Film kommer :)

Får man fråga vart ni tränar ( som bor i Västra Götaland )?

Jag är så sugen på att prova på detta med min Staffetik, tror att rallylydnad skulle passa henne ( och mig ) som hand i handske :)

Ah ja det var kanske lite långt ( bor i Skövde ), men vi får kika runt om det är någon som håller nybörjarkurs så vi kan prova på :)

Synd att jag inte hade koll på att Tibro (?) höll tävling idag, hade man kunnat åka och kika. Kul att första starten gick bra för er, trots liten miss :)

Är väl inte så långt till götene ;) Jag bor i tidavad så har en bit jag med.
Jag håller nybörjarkursen på klubben i höst hehe :)
Ja de va i Tibro idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka