Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Nervööööös. Har iaf kommit på en halvbra variant för att lösa sitt/stå, får finslipa den senare...

50/100 fick vi. Haha. Men vi var inte sist. Och jag tror att min variant på sitt/stå var godkänd även om det blev lite snett.

Han var alldeles för fokuserad på de andra hundarna, precis som jag trodde!

Så med lite mer "social övning" och bättre kontakt så kanske vi kan börja skrapa ihop godkända resultat. Mina nerver höll iaf och han skällde inte hela tiden (men fick 2x5 avdrag för skall på banan).

"Positivt ekipage" som helhetsintryck, anmärkning för "ryck i koppel" (fast jag ryckte inte, tog bara tag i kopplet och tog med honom där han fastnade vid att skälla, så eg kan det väl räknas som att medvetet ta i hunden).

Sen var det på gräs och jag har varit för lat för att träna på gräs också.

Så om jag hyffsar till träningen så blir det nog bra.

Aja, men det är ju jättebra för att vara första tävlingen ändå! :)
Hur gör du på sitt/stå?

Är bara att öva på mera, nu vet du ju precis vad ni behöver dessutom, sedan blir det aldrig som man vill på tävlingen ändå iofs :p

Jag brukar alltid bete mig som om hunden faktiskt vore lös, det är ju målet om man planerar att gå upp till fortsättning sedan. Därtill är alla diskningsområden big no no för min del, så som att ta i hunden. Jag försöker lösa det ändå, även om det tar tid. Huvudsaken är att jag får tillbaka hunden utan att påverka den negativt tycker jag :) Sedan kan man inte styra och ställa över allt, men man kan försöka och därigenom få till en mycket trevlig runda!

Han går upp på bakbenen på kommando och sen ställer han sig :D

Jag försökte med lock och pock men han kom närmare och närmare utkanten av banan så ett sträckt koppel kändes vettigast just då. Så fort han kom på att jag ville något så var det okej om än ngt fladdrigt.

Men det är ju bra om man tränar också :angel:

Hahaha försök att träna på stå åtminstone, så kan du ju ta till det där knepet i nödfall. Vet inte hur domarna ställer sig till det om du kommer högre upp i klasserna sedan. Och som alltid, alla domare dömer olika...

Ja, då förstår jag! I det fallet hade jag nog bara hållit emot i kopplet så att han inte kom utanför, för jag läser det som att du drog med honom något steg eller så? (sedan är det ju självklart du som vet bäst eftersom det är din hund och du som var i situationen. Men så som jag tror att jag hade gjort som sagt :))

Träna är alltid bra.. Det behöver jag träna mer på.. :o

Jo alltså jag gick "vidare" medveten om att det skulle bli ett "sträckt" koppel. Tur att det var träningstävling :D Jag hoppas jag har råd med kursen i sommar :-) Den är utomhus utan staket :eek:

Gjorde vår första start i går på Billinge BK.
Inget godkänt resultat men gott och väl 61 mycket nos och sträckt koppel. Han satte sig och kliade ett par ggr.
Dommaren tyckte att hunden var trevlig men tagen av situationen. Har haft svårt att få med honom när han blir osäker.
Tar nya tag Km den 25 juni och sedan kanske start i Falkenberg.

Är kanonbra ju! Sånt där löser sig säkerligen bara du kommer ut i den stämningen med hunden lite mer :)

KL

Nu har jag anmält mig till en kurs i Rallylydnad fortsättning.
Jag inser att det krävs en ordentlig spark i baken för att vi ska fortsätta att träna nu när vi är klara med nybörjarnivån.
Jag har hittat tävlingar som jag ska anmäla mig till i september, så nu är det träning som gäller.

Någon mer som fortfarande tränar/tävlar?

Jag har nog inte skrivit något i den här tråden, men jag tränar och tävlar rallylydnad med min saluki Wahidah :)

Vi debuterade i Gnesta den 1 juli och nu vet jag väl inte riktigt när nästa tävling blir, men det är i höst iaf. Vårt största problem är motivationen inne på tävlingsplanen. Hon går finfint på träning och när man värmer upp inför tävling, men så fort hon kommer in på banan "dör" hon (något som jag tror kommer från när vi tävlade lydnad och hon insåg att tävlingsplaner är pisstråkiga).

Här är en bild från tävlingen :)
532325_10150917321937616_619790272_n.jpg

Vad kul att se dig här!
Du bor ju inte så långt ifrån mig har jag för mig, du är inte intresserad av kurs då?
Då tränar vi med skyltar och på appellplanen, så det liknar ju tävling.

Vad kul att se dig här!
Du bor ju inte så långt ifrån mig har jag för mig, du är inte intresserad av kurs då?
Då tränar vi med skyltar och på appellplanen, så det liknar ju tävling.

:D
Var är kursen och hur mycket kostar den osv? Min ekonomi är absolut inte den bästa, men det vore ju rätt bra att få möjlighet att träna så tävlingslikt som möjligt.

Väsby BK, kostar 1200 kr.
Kolla på hemsida, den ligger ute där. Vet att det finns platser kvar nu.

Jag tränar och tävlar rally med min dalmatiner, och snart med min galgo español :)
Har anmält dallen till några tävlingar i augusti som vi håller på att ladda inför. Hon har ett godkänt resultat sedan tidigare, men den blev tyvärr ändrad från officiell till inoff. dagarna innan. Det var synd, nu får vi tävla lite mera istället.

*KL*
Har nu anmält till tävling på hemmaplan den 18 aug. Och på onsdag kommer Tv4 skaraborg att göra repotage om rallylydnad på klubben.

Då möts vi om du går nybörjare ;)
Jag har ALDRIG tävlat med hund innan pga mina askassa tävlingsnerver så jag kommer förmodligen inte ens igenom ett godkänt.
Men man måste börja ngnstans så det är bara att bita i det sura äpplet!
Håller just nu på och tragglar med ställande från sättande och detta med att backa 1,2 och 3 steg.. Resten ska vi väl klara oss igenom någorlunda.
Såhär såg vi ut när vi blev filmade i våras, lite rally på slutet.
Men ja, mina nerver kommer förmodligen sabba allt.
Känner du igen hunden i tibro så kom fram och hälsa :)
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150813491171159

Förretsen, får man reda på vilka skyltar som kommer vara med innan tävling eller får man veta detta först vid banvandring?

Jag har anmält mig & Ganti till nybörjarkurs till hösten. Har redan tjuvstartat med lite träning redan nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka