Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Nu har vi avklarat de tre tävlingar jag hade anmält mig till och fått godkänt i alla tre! Inga hisnande siffror, 71, 72 och 79 poäng, det eviga nosandet kostade oss en massa poäng. Nu ska vi träna fokus och glädje innan vi vågar oss på fortsättningsklassen.
Äh du är ju godkänd i alla fall! :)
Ligg kvar ett tag tills allt känns bra så kommer det att bli jättebra sedan! :)

Kul att fler rallyfolk har hittat hit nu! :)

Jag och Melker (4 år papillion/lhasa apso) har gått nybörjarkurs och en kortare forsätningskurs.

Och gör tävlingsdebut den 16/6 tar det som träning har inga krav mer än att ha roligt. Han är svår motiverad när det inte finns godis eller hans kampboll.
Så nu blir det hårdträning :laugh: Och sedan KM den 25/6

Var ska ni tävla? Vi gör också debut den 16/6, i Brunflo :) Har inte tränat sådär överdrivet mycket pga att Dana har haft trasiga baktassar (hemvärnsövning på en banvall där en kemvagn läckt - fick troligtvis saltsyra på tassarna :cry:) så för tillfället är hon väldigt motiverad men kanske inte så fokuserad :D

jag och Moff har kört två inoff tävlingar. Vi har inte gått nån kurs och båda gångerna har det varit skyltar vi aldrig gjort :angel: för mig har jag det som träningstillfällen för jag har inte möjlighet att gå kurser.

Han är ändå superduktig, även om poängen varit usla såklart. Vi har inte kommit sist iaf :p

Han går klockrent när vi tränar men på tävlingarna är det sådär med koncentrationen, nu sist satt domarna precis bredvid slalomen, han va nästan uppe i knät på dom :D

*kl

Vi kör på inoff nästa vecka :eek:

Det är en rörelse jag inte fattar, den där man byter håll och hunden "byter bakom ryggen". Kan någon förklara?

Det är lite svårt att beskriva utan att visa.
Men du går med hunden på vänster sida som vanligt, sen vänder du 180 grader åt vänster samtidigt som hunden vänder 180 grader åt höger bakom dig. Du blir då tvungen att byta koppelhand och ta emot det igen när ni båda hamnat åt det andra hållet och du har hunden vid din vänstra sida igen.
Det är inte så svårt, men det är svårt att förklara utan att visa.

Aha hmm... Får kolla mer på youtube :D

Vi anmälde oss till Vallentunas sommarkurs i rally också, har semester då, så det passar bra. Lite långt att åka bara, spec eftersom jag eg inte har någon bil då :eek: Får hoppas att Edwinds matte inte har hämtat sin bil :angel:

Ja, den där är svårt att förstå men egentligen lätt att göra. Du ska göra helt om på vänster fot medans hunden gör som en u-sväng och hamnar ju bakom ryggen på dig.

Tyska svängen menar du? :)
Hittade en film på mig och vovvan på den Här, kolla vid 30 sekunder, eller Här vid 1 min 45 sekunder. Hoppas att det hjälpte något åtminstone :)
Mitt bästa tips är att bara göra det, tänker du för mycket så blir det fel! :p

Stort lycka till på tävlingen när det är dags för den! :)

Måste man ha ngt särskilt halsband när man tävlar?

Tänkte testa "tjänstetecken" och då är det lättast för mig om vi använder ett visst halsband men det är ju dumt om jag väljer ett vi inte får ha på tävling sen!

Det ska vara ett vanligt halsband, ej stryp! (halvstryp är okej).
Annars är det inga regler angående det, de som är tillåtna i Sverige givetvis. Och halsband som sagt, inte sele eller dylikt.
Sedan i fortsättningsklass kan man själv välja om hunden ska ha halsband på eller om den ska vara "naken".

Det kommer att gå kanonbra! Andas och ta det lugnt (annars är det risk för ännu mer nos ;)) och tänk på att det aldrig blir perfekt!
Oftast går det faktiskt bättre än vad man tror :)

Tvärsemot bruks etc alltså. Då får halvstrypet bli tjänstetecken och sambo och dagmatte promenera med annat!

Men visst får man väl ha helstryp om det inte är kopplat strypande? Fick intryck av att det var okej, jag har tränat i dressyrlänk men haft kopplet i båda ringarna... Kanske lika bra att ta ett annat halsband för att vara på den säkra sidan iofs...

Edit: I reglerna jag hittar hos SBK står följande:

Koppel och halsband
Hunden skall vara kopplad inom och i anslutning till banområdet då inte annat anges.
På banan får hund endast bära halsband och koppel. Alla typer av halsband är
tillåtet, utom stackel och andra i lag förbjudna halsband. Koppel får inte vara av
flexikoppeltyp.
I klasser eller moment med okopplad hund skall hunden kopplas loss i anslutning
till men före startskylten respektive honnörsskylten. Avtaget koppel skall förvaras
ej synligt
Halsband får tas av hunden, då skall även detta förvaras icke synligt.

???

Senast ändrad:

Okej då är det nog ändå så att även helstryp är godtagbart :) Ville minnas att någon av mina instruktörer sagt något sådant bara, men klart att även de kan ha fel!
Dock tror jag ändå att vanligt halsband är att föredra för att inte få avdrag felaktigt för koppeldrag. Jag inbillar mig åtminstone att det är lättare att se fel då, men jag jobbar ju efter övertydlighet till 100% med :p

Egentligen spelar det ju ingen roll, jag kan lika gärna köpa ett annat halsband, men eftersom vi annars i stort sett alltid har dressyrlänk på hunden så har det bara blivit så. Hon verkar trivas med den, till skillnad från stora klumpiga läderhalsband som hon försöker klia av sig.

Men hur tänkte du med koppeldrag? Jag tänker mig att ett hängande koppel är ett hängande koppel oavsett vad det sitter fast i, men är det lättare att det ser ut som om man drar med ett stryp alltså? Jag vet faktiskt inte ens om halsbandet syns på min hund, det kanske är en nackdel?

Tänk på att en kedja låter och kan om man har otur uppfattas som ett koppeltag.

Någon mer än mig som tycker reglerna är oerhört luddiga?
Man får ju inte göra överdriva hjälper. Men vart går gränsen anser ni?
Jag ska hålla kurs i rally lydnad och vet ärligt talat inte riktigt vart jag ska säga att gränsen går! Givetvis är väl de flesta domare snällare i nybörjare än högre i klasserna. Men skulle ni räkna knäböj som överdriven hjälp vid läggande under gång? Är det överdrivet att styra hunden i position framför med handen?
Spåna gärna på vad ni tycker och anser ang. detta och vad era erfarenheter är.

Det lever jag med tills han är lydigare! Men det är en liten hund med en mkt smal kedja, så den hörs inte :-)

Sandra; Som sagt det kan vara någonting som jag inbillar mig också. Allra bäst är ju att ta det som känns bäst för dig och hunden utan att bryta mot eventuella regler! :) Numera använder jag själv iofs helstryp, dock endast fram till startlinjen eftersom jag tävlar i fortsättning nu. Är smidigare att gömma undan ett "snöre" än tjockare koppel och halsband :)

Shark; Vart står det om överdrivna hjälper? (var nog ett tag sedan jag läste reglerna :p) Här i Göteborg tycker domarna åtminstone att det är helt okej med dina exempel i nybörjarklassen, på sin höjd att man kan få bristande samarbete eller liknande. I högre klasser är jag dock mer osäker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka