Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

kl.
Någon bukare som ska tävla i Falkenberg nästa helg? :)

omg.. nästa helg.. och vi har inte övat. alls. Detta kommer att gå helt briljant! :D

delvis kl

Jag ska inte till Falkenberg utan till Skövde nästa helg, och sedan har vi en tävling i oktober som är i Kumla. Såg på inbjudan att det kunde bli lottning, men jag är efteranmäld så jag antar att alla har kommit med- annars hade det ju inte gått att efteranmäla? Eller vad tror ni?

Idag var jag och kikade på SM:et. Otroligt inspirerande och många jätteduktiga ekipage (och många inte så bra också, men det är lika inspirerande för då känns det ju helt plötsligt inte lika ouppnåeligt att nångång vara med själv :D ). Fint väder och trevligt anordnat, mycket bra! Vet inte resultatet av dagen (dom 20 bästa går vidare till imorgon) men blev väldigt inspirerad till inlärning av avancerad/mästarklasskyltar. Och högerhandling, högerhandling, högerhandling måste tränas in!

Hur tänker ni som börjat träna in konskick? Runda konen eller bara springa fram och ställa sig vid konen? Jag funderar på att ha det som projekt idag, att klicka in det, men jag är osäker på hur jag vill göra..

Jag hade väldigt gärna velat åka till Falkenberg, men har en sambo som jobbar rätt mycket helger :mad:
Har två småbarn, så det blir lite bökigt utan sambon...

Vilken klass tävlar du? Vet du vem som är domare?

Lycka till :)

Åh vad trist!

Jag tävlar i fortsättning. Såg nu att PM:et var ute och det är Hildur Persdotter och Jytte Stigsgaard (aldrig hört talas om) som ska döma.
Hildur dömer i min klass, och hittills tycker jag att hon har haft väldigt trevliga banor :)

Delvis KL

Jag vill bara skryta lite med att Sölvesborg bidragit med hela 10% (4 st) av deltagarna till SM:et :D

Det är stort på vår klubb!

Hoppas det går bra!
Jag skulle ha debuterat i fortsättningen med den ena, synd att jag missade när det är en så bra domare. Skulle vara skönt att fått debutera med en trevlig bana.

kl.
Någon bukare som ska tävla i Falkenberg nästa helg? :)

omg.. nästa helg.. och vi har inte övat. alls. Detta kommer att gå helt briljant! :D

Innan förrförra tävlingen (som var för någon vecka sedan) så hade vi inte tränat en enda gång sen tävlingen som var 1 juli. Resultatet? Vårt första kvalificerande poäng. M.a.o. måste man inte alltid träna för att lyckas hyfsat :D

Det enda jag gjorde innan vår första tävling var att lära in frontposition :p
Har ju visserligen en rätt bra tävlingslydnad på henne sen innan, men vi klara se galant ändå, utan att träna massa

Nä, det vet jag ju! :)
Men känns väl som att främst jag hade behövt öva lite på skyltarna :p
Men men, vi får se hur det blir. Tar inte denna tävlingen så himla seriöst ändå eftersom vi har vilat i många månader nu och varit på agilitykurs istället :)

Innan förrförra tävlingen (som var för någon vecka sedan) så hade vi inte tränat en enda gång sen tävlingen som var 1 juli. Resultatet? Vårt första kvalificerande poäng. M.a.o. måste man inte alltid träna för att lyckas hyfsat :D

Jag tränade inte så mkt i heller innan våra tävlingar, gjorde ngt moment bara så där på promenaden eller hemma i trädgården i ren rastlöshet. Och det har funkar kanon. Förutom mina nerver då.

Nu har jag hoppat in i en träningsgrupp som vi ses varje onsdag (om man kan) och tränar. Inte helt nöjd med gruppen då det känna som dem flesta inte har så stor koll :( men men. Bra miljöträning.

Sen när min ordinarie tränare drar i gång en kurs igen så ska jag hoppa på den. Nu krockar det med sonens handbolls träning så jag fick stå över.
Men det känns jäkligt gott när man på tävling inte direkt tränat innan och man slår Aussie, och andra typiska lätt lärda hundar som borde vara såååå mkt duktigare än en whippet på året :banana:

Ja, det måste vara en fin känsla. Jag börjar redan planera tävlingsdebut med mopsen som har visat sig vara en naturbegåvning. Alltid lite kul att se brukshundsmaffian tappa hakan när ens lilla korv struttar igenom banan med sprättande glada framben och galant klarar moment som vi knappt har tränat på :D

Kommer till Skövde för att tävla Dm både individuellt och i Tibros lag.
Ska åka till Kumla också om man inte blir bortlottad hoppas inte det:)
/sofia

Ja, det måste vara en fin känsla. Jag börjar redan planera tävlingsdebut med mopsen som har visat sig vara en naturbegåvning. Alltid lite kul att se brukshundsmaffian tappa hakan när ens lilla korv struttar igenom banan med sprättande glada framben och galant klarar moment som vi knappt har tränat på :D

Alltid kul när man kan visa att mindre förväntade hundar också kan :bow:

Såg en mops i somras som gick så fint och hade jätte bra kontakt. Så kämpa på :banana:

Alltid kul när man kan visa att mindre förväntade hundar också kan :bow:

Såg en mops i somras som gick så fint och hade jätte bra kontakt. Så kämpa på :banana:

Tackar och tack detsamma! :banana::Jag råkar vara väldigt förtjust i whippetar.

Det roliga med rally är att det verkligen passar nästan alla. Man behöver inte ha en arbetsnarkoman för att kunna träna och ta sig runt en bana.

Men det känns jäkligt gott när man på tävling inte direkt tränat innan och man slår Aussie, och andra typiska lätt lärda hundar som borde vara såååå mkt duktigare än en whippet på året :banana:

Även fast jag förstår att du inte menar något illa, så hugger det alltid till lite i hjärtat när jag läser sånt här.
Jag har en aussie som jag kämpat och fortsätter kämpa med och han är på inget sätt duktigare (eller sämre) än någon annan ras.

Den prestationsångesten jag hade (har?) bara på grund av rasen hindrade mig nästan från att våga försöka tävla.
Men jag släppte det och vågade mig ut och tävla ändå. Och trots att vi med nöd och näppe klarar godkända resultat är jag supernöjd med min hund, trots att han inte lever upp till "ryktesstandard".

Jag har en nästan "hel" bc, lite flat i med.

Nog är hon lättlärd och arbetvillig, absolut! Men där finns också en j*vla massa energi, lätt till stress och otåliget. Jag tycker ju att min rottis/amstaff var mer lättränad på många punkter.
Så att på något sätt döma andra att dom har det enkelt pga rasval är fel!
Många gånger får jag skita i träningen med min "bc". hon blir så het på gröten så vi får träna att bara slappna av ist!

Alla hundar har sina svårigheter. En lättlärd hund behöver absolut inte vara lättare än en svårmotiverad hund tex. Man får andra svårigheter "på köpet".

Blev du inte bortlottad?? Men kul iaf att du ska va med :))
Blir en lång dag så hoppas verkligen att det blir bra väder!

Jag håller med övriga med "lättlärda" hundar. Jag själv var helt inställd när jag köpte min jaktgolden att det skulle bli till att glida på räkmacka till elitklass. Vilken ögonöppnare jag fick när jag fick en föremålsgalen, lättdistraherad och otroligt störningskänslig hund att träna med!
Vi har inte ens kommit till start i traditionell lydnad och har bara hunnit tävla två ggr i rallyn pga att han är så ofärdig. Han har jättelätt att spela över när han blir osäker, han är lättdistraherad och har en koncentrationsnivå på cirka 3 sekunder känns det som ibland ;)
Jag blir också lite stött av uttalanden om att det skulle vara lätt att träna med honom, jämfört med andra, mindre uppenbart lättränade raser. Och om vi får ett godkänt resultat i rallyn i år kommer jag troligtvis vara minst lika stolt och glad som om jag hade haft något annat i snöret!

Låter exakt som min!
Kontakt och koncentration i 3 sek sen så har hjärnan laddat över. För att inte tala om hur det är när störning finns.
Dessutom blir hon galet frustrerad om hon inte förstår.
Men vist, när det finns 0 störning, hon har gått springa av sig en timme, då lär hon sig fort. Sedan så har hon ju en jätte härlig utförning av moment när hon kan dom och har alla indianer i kanoten, då är ju tex läggande under gång dösnyggt. Men det kan lika gärna bli ett hugg i näsan om hon slår över.

Såhär KAN det set ut
530155_10151245794266159_594680278_n.jpg

217901_10151245795096159_942347461_n.jpg

http://www.facebook.com/video/video.php?v=10151235274811159

Men det kan även bli ett pass där hon 10 ggr drar iväg till andra, springer omkring och har totalt fnatt eller hugger mig överallt där hon kan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka