Rakriktning?

Sv: Rakriktning?

Har tänkt lite på det som du skrev.
Det är ju mer att ha den "i paketet"- en förutsättning för att kunna jobba den till lösgjordhet o senare rakriktad.

att man har ordning på bogar bål o bakben- ja kanske att den spårar.

Även fast den spårar så betyder det inte att den gör saker åt båda hållen- lika lätt- liksidig

Senast ändrad:

Jag har hört liknelsen

förmodligen skapas slagsidan av att vä bak knuffar fram mot höger fram på normalhästen.

zanzan skrev bra. Och det är just därför som takt och losgelassenheitsbegreppet hör ihop.

Hästen kan inte gå med takt = vara rak om den inte är avspänd = losgelassen (svar på din tidigare fråga)
och den kan inte vara avspänd om den inte är i balans = rak = ren i takten -gången; som du själv skrev :bow:

Sedan har folk olika vägar dit.

Nu kanske jag förvirrar denna diskussion men min tränare som även dömer upp till Medelsvår dressyr menar att en häst aldrig kan bli helt rak utan att först lösgöras. Jag är beredd att hålla med henne. De svenska dressyrekipagen är generellt alldeles för raka utan tillräcklig lösgjordhet (falsk rakriktning) jämfört med t ex tyska dressyrekipage.

För att få hästen helt rak är man tvungen att rida oerhört mkt på böjda spår, alltså volter, serpentiner, skolor mm. Ofta efter långt slit kan man ur det lösgörande arbetet (t ex skänkelvikning eller volt) rida direkt ut på rakt spår med en helt rakriktad häst. Känslan då är obeskrivligt härlig, man är liksom ett med hästen. Den upplevelsen överstiger det mesta tycker jag. Ibland kan man få det goda resultatet retroaktivt dagen efter allt det här slitet då man inte tyckte att det gick så särskilt bra. Har varit med om det en gång då träningen var så jobbig, hästen ville skjuta ut baken så jag fick rida sluta på volt. Dagen efter var det dressyrtävling och då vann jag överlägset på 70% trots att jag red fel 2 gånger. Hästen kändes som en Grand Prixhäst.

Man måste alltid rida hästen trärtom som den vill gå så att säga. Om hästen springer ska den lugnas ner gm exempelvis avsaktningar, när hästen vill gå i för hög form måste man försöka få ner formen t ex gm att länga tygeln, lätta lite på handen och trycka fram hästen med skänklarna mot bettet, en trög häst utan bjudning ska först och främst svara framåt för hjälperna det brukar räcka med att förstärka med sporrar eller spö någon gång på en extremt slö häst. Man ska inte sitta och dunka med skänklarna hela tiden utan driva fram hästen med sätet.

Jag håller inte med om det där - inte när det gäller GRUNDLÄGGANDE rakriktning - isåfall skulle man aldrig kunna rida en unghäst rak eftersom man inte rider den på nämnvärdt böjda spår och har en häst blivit rakriktad från början så är det aldrig nått problem!

Och svenska ELITdressyrekipage är inte för raka - där emot har man kommit så långt och uppnått en så hög grad av lösgjordhet och samling att man kan räta ut halsen och hästen bibehåller godböjning i bålen. Det är en förutsättning för att kunna rida de svåraste rörelserna!

Men som jag skrev i mitt förra inlägg och som flera andra påpekat så är det inte så enkelt som att det ena ger det andra, snarare bygger dom på/av varandra!

Det sista stycket i din text är ju högst orelevant för denna diskussion. Självklart ska man jobba med det hästen har svårt för eller jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Har tänkt lite på det som du skrev.
Det är ju mer att ha den "i paketet"- en förutsättning för att kunna jobba den till lösgjordhet o senare rakriktad.

att man har ordning på bogar bål o bakben- ja kanske att den spårar.

Även fast den spårar så betyder det inte att den gör saker åt båda hållen- lika lätt- liksidig

Nu hänger jag inte med riktigt! Menar du attd et jag beskrev inte är att rakrikta för dig? För det är i allra högstagrad rakriktning!

*delvis kl*
Jag ser egentligen inte riktigt problemet i denna diskussion då jah aldrig har haft problem att rakrikta nån häst jah suttit på och mina hästar (de jag rider kontinuerligt) kan man inte klart säga att "den sidan är den svaga" Och jag vågar påstå att det är för att de är väl rakriktade från början!

Kl

Jag tror att det är två olika saker som avses.
Dels rakriktningen som kommer på ett mycket tididgt stadium, som bla zanzan skrivit om

Dels "Liksidighet" som kommer senare och som ofta kallas rakriktning :crazy: 'Straigthnes' 'Geraderichtung'

svårt med terminologin för den haltar lite i sig själv

det har du nog rätt i! Inte lätt när man diskuterar loika saker:p

För mig är rakriktning något mkt grundläggande...

Tack för länk! :bow:

Jag stör mig så fruktansvärt över bara att jag inte hör vad Hubertus säger. Det hade varit otroligt intressant att höra hans kommentarer i klartext. Men visst man förstår ju när han tycker det är bättre osv men vill höra det övriga också.

Skruva upp ljudet på datorn:D
Titta även på resten av deras serie- många fina hästar o förklaringar av W. om hur det ska vara enligt FEI.

Senast ändrad:

Man hör lite mer om man skruvar upp, men det är nåt brus med ljudet som gör det svårt i alla fall, på min dator.

KL
Men så imponerad av ridningen, hänvisar igen till sitstråden och det vi diskuterar där. Det som ser så lätt ut kräver så enormt mycket för att ha hästen kvar där (och trots spänd laddad häst kunna komma tillbaka till avspändheten) Det är mitt mål:angel:, (man måste ju få drömma:D: )

delvis kl

Red pålle idag.
Från start var han djup i formen, bra framåtbjudning - jobbade på bra bakifrån
Jag = :love:

Tills jag ställde till vänster, kände ett litet motstånd - tog ledande tygeltag...

Jag = :eek: Pålle satt nästan fast.. det var seeeeeeeeegt som attan.. åt höger = som vanligt! MEN jag hade honom bra mkt på vänster ytter som brukar vara tom. Så jag vet inte om det är så här det "ska" vara, men tror inte det då det var lite väl mkt motstånd. Däremot så vid ledande så även om han inte svarade genom att följa 100 % med handen så blev effekten av en ännu djupare form.

Han kändes helt annorlunda än han brukar

Fattar ingenting - tränaren har inte tid med mig än på ngr dagar...

Min hästmassör hittade ngt i övre delen av halsen på ena sidan.
till gången efter satt det på andra sidan.

Satte på Dr. S. liniment INNAN ridning o voilá så var det bra.
Kan vara värt att testa kanske.

:D You genius man ;)

Om du tänker så här.

rakriktning = fördelandet av vikten i resp benpar.

Om den normalt rör sig genom att skyffla sig framåt över höger farm så måste den mer börja sklyfla lite över vä fram - från höger bak. Så det blri jämnt :D

Alltså hö bak måste skjuta på mer och så måste även slagsidan rätas upp dvs mer vikt mot vä fram från höger.
( nu blev det kanske krångligt)

Om man är på zanzans nivå så känner man av med sitt kinetiska sinne, så att man placerar sig rätt ( fixar slagsidan) petar in den bog som sticker ut rättar in framdelen på bakdelen och petar på det ben som behöver petas på.

Sedan kan man böja.

Om du börjar böja igenom innan du kan det som zanzan kan så kommer inte böjningen bli korrekt. Utan hästen kommer forfarande ha slagsida och fortfarande lyckas spara ett bakben och ett framben.

och nånsdtans stöter du på patrull

Att gå rak - med ett ben i varje hörn är ansträngande. Hästen orkar inte så länge i taget - Att gå rak och böjd är ännu mer ansträngande för då måste muskler som fåt spara sig i X antal år plötsligt TA I väldigt mycket.

När hästen har kommit ikapp dvs. du tränat upp musklerna så att hästen är jämnstark båda sidorna är den liksidig

och kan röra sig rakriktad hela tiden - om ryttaren kan rida rakriktat

Blev det mer begripligt - eller mindre :p

Senast ändrad av en moderator:

Naj, det blir mer begripligt! Behöver nog hjälp av tränaren för att kunna förstå, och lära mig känna igen när hon trampar på bra med bägge bakbenen.
Får väl göra så gott jag kan tills hon kan komma ut nästa gång. Tänker ändå att jag fortsätter med att ställa henne åt bägge hållen, i lösgörande syfte. Kanske kan jag känna om det finns motstånd i någon sida på det viset, och ev korrigera detta.
Försökte få henne att galoppera i högervarvet idag, vid löslongeringen, men det var alldeles tydligt att hon tyckte att det var en korkad idé - såg ut som att hon inte riktigt visste hur hon skulle bära sig åt då... Hade avgränsat till ca 12x12m. Vänster gick bra.
Kanske har med behandlingen att göra, hur hon klarar av sin kropp med mindre krämpor etc.
Måste vara jättenoga med min tyngdfördelning då jag rider henne, tror mig om att ha någorlunda kroppsuppfattning.

Knapplån!

Men jag förstår inte varför alla måste krångla till det så :confused:

Har man bara som mål att hästen ska kännas likadan i båda varven så får man ju rakriktad häst så småningom. Om det tex är svårare att lägga en volt till höger än till vänster, så beror det ju på att det vänstra benparet inte riktigt hänger med (hästen måste ju gå på en större cirkel med det yttre benparet) samma häst har förmodligen också svårare att fatta höger galopp eftersom vänster bakben är svagare.

Är det dock en väldigt stor skillnad på hur hästen arbetar i de båda varven så kan man kanske misstänka att hästen inte är riktigt frisk.

Har hästen helt på yttertygeln. Sitter rakt och försöker tänka rakt. Men eftersom jag rider för dåligt för att ha en häst som är helt lösgjord/liksidig osv så måste jag ofta korrigera med olika hjälper för att få in diverse bogar och bakben.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Öva rakriktning och bygg kondition med B-tränare Sara Li Vestbergs evighetsövning. Bomkorridorer hjälper till att rama in hästen på de...
Svar
0
· Visningar
287
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist