Rakriktning?

Sv: Rakriktning?

Som Lussan skriver i sin bok: Sitt rakt över hästen.

En sak som då man börjar mäta den, är mkt svårare än man tror. Att verkligen vara rakt över med både sig själv och sadel - det kan man faktiskt ägna rätt många övningstimmar åt och ändå inte lyckas hela tiden.

Här är lite hur jag tänker när jag rakriktar en häst:
på vilken bog vill den tynga? Vilket bakben går bakom hästen? Hur är den förskjuten? Åt vilket håll rullar "kulan i hästtorson"? Ut genom en bog? Rakt ner i marken (många hästars tyngdpunkt rör sig faktiskt ditåt!)? Har den en massa "hål" som kulan kan trilla ut genom? Kommer kraften från bakhoven in i min hand och kan min förhållning gå hela vägen tillbaka till bakhoven? Eller försvinner kraften ut någon stans? Om hästbålen vore en insåpad tunna, skulle jag sitta kvar då hela tiden? Eller skulle jag glida av åt något håll? Åt vilket håll måste mitt bäcken kompensera tunnan? Hur håller hästen sitt huvud? Lutar den i svängar (börjar man studera, lutar nästan alla hästar sig genom hörn, men det beror ju på att det är det naturliga sättet för dem, inte för att de har olika långa ben eller är travhästar med problem)? Skjuter den sadeln åt samma håll i bägge varven? Kan jag få den att bära sin tyngd med bägge bakbenen och är den stark nog att göra det i högre gångarter? Hur lutar manken? Om jag ritades av bakifrån, hur skulle jag se ut bakifrån? Skulle mina fötter hamna på samma höjd? Skulle mitt ena lår bli mer utrullat än det andra? Hur skulle mina knän hamna i förhållande till varandra? Och mina axlar? Hur känner jag mina sittben på hästen, har jag samma tryck i dem?

Jag vet att många tkr detta är att "röra till det". Och tycker man det, kan man ju bara le och rida vidare! :idea:

Tänker du allt det där:eek: Hur hinner du rida?:confused:

Jag menar inte att det är fel men jag förstår inte hur du kan hinna med:cool: Men kanske tänker du inte allt samma ridpass:idea:

Oj, det var mycket på en gång - men jag tycker också om när någon rör till det för mig, det sätter igång fantasterierna om ridningen.
Lustigt att du nämner Lussans bok; lånade den och Tibblins lära idag då jag råkade passera biblan.
Jag tar med mig alla dessa frågor till nästa ridpass. Det känns svårt att veta hur mycket av det som beror på hästen, och hur mycket som sitter i min kropp, men jag svarar ju åt höger på vart det tar vägen när det barkar sta...
Kanske kan någon plåta, vi har inga speglar här i buszchen...

(Snygg bild!)
Nej, det låter mera som att man får lägga ett par pass på detta, förhoppningsvis med någon bra tränare.

Tack:bow: Sommaren är slut så havsbilden var lite passé:cry:

Ja, om man ska tänka allt blir man bara snurrig. En bra tränare är nog det bästa, som kan se och korrigera. När man inte har speglar är det inte lätt, jag vet, har inga speglar och det är ett handikapp verkligen. Men man kan be ngn titta vad de ser, ibland ser även helt okunniga bra saker som tex om du sitter snett.

KL*

Nu har jag funderat lite, skrittrunder i skogen sätter alltid igång många tankar.

Tänkte lite på det som Zanzan skrev om att hon gör det på alla hästar direkt, det gör jag med automatiskt, en häst som är rakriktad är en häst som för mig, bjuder jämt, sen behöver det inte vara en rak linje, då hästen också ska vara rakriktar på volt = forma sig.

Sen tror jag att det finns två olika sorters rakriktining.

1. Den på unghästen där man bara vill att hästen ska hitta sin takt, söka bettet jämt och spåra jämt.

2. Den vuxna hästens rakriktning är svårare, man ska kunna samla öka samtidigt som hästen är kvar under en, den ska vara jämn i alla rörelser och får inte glida iväg från en.

Om man som många gör sitter och rider unghästar på långa tyglar och i fältsitts hela tiden så tror jag man tappar lite av den grundläggande rakriktningen, sen när datumet visar att hästen blivit 5-6 då ska de helt plötsligt börja jobba, då har man själv skapat spänningar och problem.

Det är bättre att rida lätt, iaf, som man rider lätt på en utbildad häst, jag sitter alltid i galoppen, och sitter lite i travn, och är nogran med hästens följsamhet redan som 3-4 åring, de ska spåra rakt tex!

Rakriktning är olika saker för alla, för vissa är det att hästen ska kunna gå på ett rakt spår, för andra att hästen inte går på dubbla spår bara, och för andra är det en kombination av massor med hjälper.

Tänker du allt det där:eek: Hur hinner du rida?:confused:

Jag menar inte att det är fel men jag förstår inte hur du kan hinna med:cool: Men kanske tänker du inte allt samma ridpass:idea:

KL

Det är egentligen olika sätt att mäta samma sak

mitten

sjuttifjurton sätt att medvetande göra

tex om tunnan/slagsidan är åt höger så kommer vä knä att peka mer utåt, och överskänkeln inte ligga intill

Vidare som kommer hästen belasta höger bog - luta mer åt höger osv.

Men går man igenom alla dessa övningar så får man ju en väldigt stor medvetenhet om hur rör sig. Inte som en teroetisk kunskap utan som en känsla.

Jag undrar hur många som ens känner att hästen tynger ned över höger bog, visserligen kan man trycka in vä bogen, men det botar bara symptomet och inte orsaken

Och Jacko - det är en livssysselsättning för när du lär dig hantera det första så finns det nya sätt att slinka ut

Hästen kan ju inte förstå varför den skall gå på det jobbiga sättet

KL

Det är egentligen olika sätt att mäta samma sak

mitten

sjuttifjurton sätt att medvetande göra

tex om tunnan/slagsidan är åt höger så kommer vä knä att peka mer utåt, och överskänkeln inte ligga intill

Vidare som kommer hästen belasta höger bog - luta mer åt höger osv.

Men går man igenom alla dessa övningar så får man ju en väldigt stor medvetenhet om hur rör sig. Inte som en teroetisk kunskap utan som en känsla.

Jag undrar hur många som ens känner att hästen tynger ned över höger bog, visserligen kan man trycka in vä bogen, men det botar bara symptomet och inte orsaken

Och Jacko - det är en livssysselsättning för när du lär dig hantera det första så finns det nya sätt att slinka ut

Hästen kan ju inte förstå varför den skall gå på det jobbiga sättet

Jo jag fattade att det är samma sak men jag undrade ju över att sitta och tänka allt detta samtidigt:confused:

Och det är ju alldeles sant att den hittar andra sätt, därför måste man lära sig känna igen när den inte arbetar liksidigt och var det sitter.

Undrar en sak. Du menar väl peta in hö bogen? Och undrar om det inte är hö knä som vrids utåt i ditt exempel:confused: Som inte vill ligga intill. MEn jag kanske tänker fel:cool:

inte rakt fram på normalhästen häst som skyfflar från vä bak till höger fram mer.

Den hästen rör sig rakt fram som en romb där vä bog strävar åt vä och höger bak åt höger, för att den skall blir rak så måste vä bog in och bära mer vikt och höger bak in under och bära istälelt för att lägga bäckenet på sned....

Sedan finns det många teorier om rakriktning och samma grundsnedhet kan yttra sig på olika sätt i olika rörelser.

Men viktens placering möjliggör eller hindrar hästens böjning, och vikten 'styr' också hästen.
Hästen följer vikten tycker man att man måste få in högerbogen kanske det är ett tecken på att den är överbelastad, ryttaren sitter inte på mitten.

Det ser jag väldigt ofta.

Få ryttare sitter på mitten, och få ryttare lyckas låta bli att kollapsa åt ena hållet i alla rörelser.

Eller snarare 'vi är alla männsikor' och får lära oss att hantera den sendhet som uppstår av att vi är högerhänta , och högerbenta (eller som vissa vänsterhänta)

Väldigt ofta är problemet att ryttaren inte sitter på mitten. Ovan beskrivna snedhet är normalsnedheten hos hästen, men den blir ofta förstärkt då ryttaren har samma snedhet.

Det finsn tom forskning som visar att hästen har en "drift to the right" alltså hästen driver som en båt på sjön åt höger, så att om en häst springer en uppmätt sträcka på 100 meter, så har den sprungit typ 110 meter i verklig sträcka eftersom den inte springer 'rakt fram'

Så oavsett fast snedheten också sitter i hästen - så är ändå lösningen i ryttaren.
Kan ryttaren bli medveten om sin snedhet så kan hon rätta till den och få hästen med sig.

Första steget är att bli medveten om snedheten, nästa att kontrolelra den.

Ryttare som utbildat sin sits på lina, her den här kunskapen omedvetet (kinetiskt sinne) då deras instruktör aldrig låtit dem sitta fel.

Däremot ser man ryttare på alla nivåer trila tillbaka i sin naturliga snedhet, (syns lättast för den oinvigde att ena axeln sticker iväg uppåt) men duktiga ryttare känner att det är fel och rättar till sin sits och sedan hästen.

Andra börjar med att rätta hästen och hamanr då raskt i ett tillstånd av drag och stret, då häst och ryttare inte längre spelar på samma planhalva ( tack darb ;) för uttrycket )

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag fattade att det är samma sak men jag undrade ju över att sitta och tänka allt detta samtidigt:confused:

Och det är ju alldeles sant att den hittar andra sätt, därför måste man lära sig känna igen när den inte arbetar liksidigt och var det sitter.

Undrar en sak. Du menar väl peta in hö bogen? Och undrar om det inte är hö knä som vrids utåt i ditt exempel:confused: Som inte vill ligga intill. MEn jag kanske tänker fel:cool:

Nej man tänker inte allt samtidigt men man kan känna allt samtidigt - olika delar av hjärnan.

Jag har ett normalfel som ett exempel, men sedan så är är både hästar och ryttare indivder och inte stöpta i samma form, så det finns variationer i det oändliga.

Dessutom i takt med att man lära sig hantera det ena så poppar ju det andra upp.

Men rombhästen som överbelastar högerfram så lutar tornutkotten åt höger (=slagsidan) tar med sig ryttaren som då hasar ner åt höger roterar bäckenet och hänger i vä knäveck.:D
som pekar ut.
Men som sagt ryttare är individer - en del hasar av naturen ned åt vä, och då blri det annorlunda.

Min erfarenhet är att först hasar de flesta ryttare ned åt höger, när de kommit en bit och lärt sig hantera det så åker de ned åt vä och förkjuter istälelt bröstkorgen åt höger. ( vikten skall ju vara åt höger för att det skall kännas bekvämt :D :angel: )

Men alla är individier och alla bär spår av skador och dylikt som gör att kroppen uppför sig på olika sätt.

Det enda sanna är att inget levande är rakt och inget blir rakriktat av sig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Var köper man dom? Den kan stå där medan man jobbar så är det klart sen:banana:

Fredrik:

Det är svårt att tänka hur det blir här bakom datorn:o kanske tänker fel, men i o m att högerbenet blir "längre" borde det bli en tendens att dra upp det och knät åker då ut......tänkte jag.

Jag köper en!
KL Hade tänkt att instruktören ska lina mig nästa pass. Spännande, inget jag provat tidigare.

Jag tänkte mer att man bara ser till att rätta framdelen efter bakdelen på en "rombformad" häst.

Ja, vi menar precis lika om jag inte missuppfattat det du skrev:D

*kl*

Jag tycker många här (läs de flesta) verkar vara väldigt duktiga på hur man gör i teorin - men hur många kan verklig göra det i praktiken? De flesta inlägg man läser är som hämtade ur en teoribok (Jag menar inte att ni skriver av) men det låter inte som nått man kan sitta och tänka på när man rider - vem hinner rida då?

Vidare tror jag att de flesta här blandar ihop rakriktning med liksidighet vilket är två helt olika saker, rakriktning har inte med att göra om det är lättare att lägga en volt till höger än till vänster, t.ex!

Det blir bäst om man rider mer och funderar mindre tror jag:p

Om man är duktig redan o rider på känsla o sin erfarenhet behöver man inte tänka, men om man har en massa felaktigheter i sin ridning så behöver man hjälp med att få till det.
att sitta o tänka hur det ska vara går nog i skritt, men sen behöver man kunna rida hästen mer per automatik i trav o galopp.

Visst är det bra med folk som kan allt i teorin:bow::angel:-läktarryttare.:p

Tror att om man börjar att korrigera saker utan kunnig instruktör, så blir det en massa dubbel o trippelkorrigeringar som måste till.

Ungefär som när ovana ska backa ett släp- rattar för mkt åt ena hållet o sen åt det andra osv.

KL

Kl = Knapplån

De som av ngn gudomlig insikt alltid sitter mitt över hästen och i exkat samma rörelse som hästen, och som tack vare det därför aldrig hamnar i nån stretsitutation är väl bara att gratulera :D

Själv har jag aldrig sett nån
- men än är det ju ännu inte försent :p

;)

Jag tycker många här (läs de flesta) verkar vara väldigt duktiga på hur man gör i teorin - men hur många kan verklig göra det i praktiken? De flesta inlägg man läser är som hämtade ur en teoribok (Jag menar inte att ni skriver av) men det låter inte som nått man kan sitta och tänka på när man rider - vem hinner rida då?

Det blir bäst om man rider mer och funderar mindre tror jag:p

Tycker du? :angel: Ja jag har nog också funderat i de banorna.

Tyvärr tilllhör jag dem som måste tänka, men samtidigt är det verkligen sant att det blir bättre om man inte funderar utan bara rider.

För min del är det tyvärr så att alla tankar som inte är själva den aktiva ridningen i stunden saboterar, vare sig det handlar om olösta problem, egna sitsbekymmer eller vad det nu är, allt som splittrar från själva ridningen försämrar. Svårlöst ekvation. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Öva rakriktning och bygg kondition med B-tränare Sara Li Vestbergs evighetsövning. Bomkorridorer hjälper till att rama in hästen på de...
Svar
0
· Visningar
287
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna