Rakriktning?

Sv: Rakriktning?

jo, det går framåt :D
Jag tappar ibland såklart men ändå så är det ju så att när han har framåtbjudningen trillar inget ut heller - inte i något varv :o

Tom tränaren sa att "bara du får trycket bakifrån så har han inga problem med sidorna" Vet inte riktigt vad hon menar EGENTLIGEN...
Iom att allt riktigt arbete börjar bak på hästen o om den då driver på lika mkt= rak häst Volvo 240- bakhjulsdrift.

får du sladd eller ett bakhjul som släpper- diket nästa

ok

jag fick en riktig aha upplevelse då jag fick riktigt sug fram - när jag fick honom ur läget att han gick och "bromsade" lite, det kändes då som jag hade bakbenen i handen.. eller vad man nu ska säga. Innan fick jag jobba som attan.. men vad gör väl det när hästen inte är framme i handen?

Hur ska man lära ut ridning när det är så mycket känsla och upplevelse. Hur förklarar man? :o Känns som ingen mening att krumelura innan hästen ärligt är "där".

Eller så är det så att kanske jag bara har en snäll och ambitiös häst som vill matte väl.. :D

Senast ändrad:

det är ju därför man ska köpa en läromästare som gör rätt när den får rätt signaler.
tyvärr kan även en sdn avtrubbas om den inte får rätt signaler någonsin.

Får du/tar mkt i handen.
Börja om eller ta tillbaka mkt o ge eftergift o rid kvar där- med bara sätet, så att den får plats att kunna röra sig mer obehindrat. lätt som en plätt:banana:

Ja, först och främst så måst ehästen vara lösgjord i sidorna och kunna flytta för skänklen och den måste arbeta med bakbenen genom ryggen , då kan man rakrikta hästen.

En sak som är mycket viktigt är att en häst kan inte gå rakt om ryttaren sitter och tittar på hästens hals, om ryttaren bara får upp blicken och har en punkt framför sig så blir allt mycket lättare, för då rider du mot något istället för att bara rida på o rida på hela tiden utan mål, man kan ha mål på banan också.

Helst ska den kosta skjortan oxå:banana::p

tänk vad lätt det ska gå när du köper din nästa häst:banana:

Hmm.Det kanske behövs annan kunskap till den:crazy:

Kommer inte ofta slagsidan sig av att bakdelarna är olika starka. Min häst har nog varit van att alltid få använda samma bakben för påskjut och det andra för bärkraft, och då borde det väl vara ett steg i allt detta, att träna så att påskjut och bärkraft blir mer lika?

Till alla, då jag drog igår så kände jag en glädje över att det finns ett sånt härna forum, där det går att vrida och vända på hur man tar sig fram däruppe på ryggen - härligt!

Vid kvällens korta pass på vår "hagbana" hemmavid, så tyckte jag att det lossnade en aning i hennes vänstersida, kul!
Dessutom så åkte jag inte ner i det svarta hålet till höger, tvärtom kändes det som att hon kom upp bra, med följd att jag fick justera lädren, så jag tror att behandlingen för hennes snedhet har hjälpt. Hoppas så!
Malinsky; känner så väl igen mig i din formulering "vi vimsar mest omkring ". Så känns det i vart fall, man har idéer om vad som ska göras, ngt slags plan, men uppe på ryggen så kan det vara att saker händer i samtalet med hästen som gör att man fattar andra beslut än man tänkt, och tom kanske glömmer det där som man hade tänkt lägga fokus på.
Freddde o Mackan; bra bilder som jag tar till mig. Krävs nog en tränare för att se utifrån när rektangeln blir en romb, i både lod- och horisontalplanet. När detta funkar och vi har trycket bakifrån, och jag hittar rätt tyngdpunkt -då....

Jag blir konfunderad:confused:
Ett ben bär o det andra skjuter på= halt.

Är den böjd av Vet?

Vad jag förstår av det jag läser i olika böcker så är det så med alla hästar, att de har ett bakben som de hellre skjuter på med och ett som bär. Därför vill de alltid fatta samma galopp tex.
Detta kan jag inte säga att jag av egen erfarenhet har kunskap om, men en del av det man läser tror man ju på.
(Lär nog aldrig få råd med något åt det hållet, hur pantad jag än blir...)

Fast just det där om hästen inte vill fatta den ena galoppen brukar vara symptom på ngt.
Det ska inte kännas eller vara synbart även om den känns lite stel i kroppen.

Snedhet innebär inte att den lutar, utan att den inte jobbar lika bra i båda varven- ganska normalt.

Senast ändrad:

Vad än Tyskautbildningsskalan säger så anser jag att hästen aldrig kan bli lösgjord förrens den är rakriktad - varje gång jag sitter upp på en ny häst så kollar jag rakriktningen. Hittills har jag aldrig kommit upp på en häst som varit rakriktad-tyvärr!

Men det går ju hand-i-hand det där, för rakriktning krävs viss lösgjordhet och det är nog mer så att det bygger på varandra än att det ena ger det andra!

Ett bra exempel är när man rider unghäst - man kan inte sitta och lösgöra en 3-åring men man MÅSTE se till att den är rakriktad. Jag kollar rakriktningen det första jag gör på mina hästar, varje dag!

När jag rakriktar en häst gör jag det på känsla därför har jag svårt att sätta ord på vad jag gör! Först och främst rider jag den rak - på alla spår, rak genom hörn, rak på volt. Rida "fyrkantig volt" är det som är lättast för att rakrikta en häst. Jag ser till att hästen har båda bogarna i kroppen, båda bakbenen spårar i frambenensspår och den bjuder lika på tyglarna.

Det man menar med rakriktning är ju egentligen samma sak som att hästen spårar, enkelt uttryckt! Men varför krångla till allt?

Mm, bra svar.
Det är ju det där med vad som kommer i första hand, hela tiden...
Jag har tänkt så, att då jag rider är det självklart att jag försöker ha en rak häst, och vara rak själv, oavsett om det är lösgörande, eller andra övningar. Kanske beror på tillfället vad som är viktigast?

Nu kanske jag förvirrar denna diskussion men min tränare som även dömer upp till Medelsvår dressyr menar att en häst aldrig kan bli helt rak utan att först lösgöras. Jag är beredd att hålla med henne. De svenska dressyrekipagen är generellt alldeles för raka utan tillräcklig lösgjordhet (falsk rakriktning) jämfört med t ex tyska dressyrekipage.

För att få hästen helt rak är man tvungen att rida oerhört mkt på böjda spår, alltså volter, serpentiner, skolor mm. Ofta efter långt slit kan man ur det lösgörande arbetet (t ex skänkelvikning eller volt) rida direkt ut på rakt spår med en helt rakriktad häst. Känslan då är obeskrivligt härlig, man är liksom ett med hästen. Den upplevelsen överstiger det mesta tycker jag. Ibland kan man få det goda resultatet retroaktivt dagen efter allt det här slitet då man inte tyckte att det gick så särskilt bra. Har varit med om det en gång då träningen var så jobbig, hästen ville skjuta ut baken så jag fick rida sluta på volt. Dagen efter var det dressyrtävling och då vann jag överlägset på 70% trots att jag red fel 2 gånger. Hästen kändes som en Grand Prixhäst.

Man måste alltid rida hästen trärtom som den vill gå så att säga. Om hästen springer ska den lugnas ner gm exempelvis avsaktningar, när hästen vill gå i för hög form måste man försöka få ner formen t ex gm att länga tygeln, lätta lite på handen och trycka fram hästen med skänklarna mot bettet, en trög häst utan bjudning ska först och främst svara framåt för hjälperna det brukar räcka med att förstärka med sporrar eller spö någon gång på en extremt slö häst. Man ska inte sitta och dunka med skänklarna hela tiden utan driva fram hästen med sätet.

Ja. Jag tänkte att det blev för komplicerat att tala om hur man rakriktar en sned häst...

KL?
Det jag sett inom islandsvärlden har inte innehållit särskilt mycket om rakriktning, däremot mycket tal om hur man får loss hästen i sidorna, man rider ofta i halv öppna väldigt mycket för att lösgöra bogarna. Det blir ju så tydligt om hästen inte är riktigt lösgjord - det blir inte rena gångarter då.
Så med det resonemang som har förts kan man kanske jobba mer på att "få loss sidorna" på hästen - för att få till rakriktningen.
(Är det ngn mening att försöka göra ngt alls med en häst som inte är lossgelassen? Kan hästen bli det genom rakriktning? Förstår ni nu hur förvirrad man kan vara en fredag kväll?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Öva rakriktning och bygg kondition med B-tränare Sara Li Vestbergs evighetsövning. Bomkorridorer hjälper till att rama in hästen på de...
Svar
0
· Visningar
287
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix