Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur bär du dig åt då du rakriktar din häst?
C
Menar du att det börjar med att lossa sidorna?
Vi kan utgå från en häst som inte är sned...
Sitter rakt. För att det ska fungera måste ju då som sagt både ryttare och häst vara lösgjorda och jämna.
Kl
Min häst är nog så att bara jag får igång maskineriet bakifrån så är han faktiskt rak. Då är det inga bogar som ramlar ut eller olika driv från ngt bakben
Men hur gör jag det?
Övergångar - tempoväxlingar...
Har jag inte fått snurr bak så jobbar jag en del med att flytta honom ut mot ytter vänster, det är där han kan bli tom och lockar att få honom intresserad av ytter. Men med driv bak så är han lixom rak - och det känner jag genom att jag har lika sug i bägge tyglarna.
..men det kanske inte är det som är rak
Om ryttaren/hästen inte är jämna då - hur rakriktar du den då? Det är ju oftast en utopi att bägge är helt jämna och lösgjorda.
Är det inte en utopi att rakrikta hästen då? Jag personligen har aldrig lyckats, det kan jag lova. Däremot har jag försökt (med varierande framgång) att sitta rakt och då har hästen också gått mer eller mindre rakt Sen tillkommer drivning fram till tygeln, följsamhet osv men grundstenen för mig är just att forma sig själv som man vill ha hästen.
Att rakrikta detta är en del av att uppnå takt ( i den tyska utbildningsskalan) takten kommer när chassit är rakt och du rätat upp slagsidan
Så den tyska utbildningskalan ser lite annorlunda på detta.
Hur är lite komplicerat att förklara.
Det är mer som att i ena varvet måste jag tänka på 'det' och i det andra 'det', och sedan ger det lite olika fokus beroende på övning.
klart att det är så
Om du får motorn att jobba lika- rak häst.
Låter som om din ridning går framåt- med stormsteg
Nja det är att spåra och lite till...
Om hästen är rak _ i rörelsen_ser du bla på att öronen är på samma höjd. Att den känns korrekt åt båda håll.
Hästar kan kompensera så att de spårar men de är inte raka för det.
Titta på bäckenet och ryggrörelserna
Detta avslöjas ju mest på böjda spår - kolla öronen. Ibland syns också "slagsidan" tydligt
Sedan är det ju olika från olika hästar hur långt de kommit i sin ridutbidlning - hur långt de orkar att hålla sig raka. Vilket inte är särskilt länge i början.
Men ävens hur långa stunder i taget ryttaren fixar att rakrikta dem. För det är ingen peace of cake