Rakriktning?

Sv: Rakriktning?

För att en häst ska kunna bli rak måste den vara lika rörlig i sidorna.

Är den sned eller stel i ena sidan-så går det inte.

Menar du att det börjar med att lossa sidorna?
Vi kan utgå från en häst som inte är sned...

Börjar med att se till att jag har hästen väl mellan hand och skänkel att hästen är framme vi bettet. Sen om jag tex rider ur en hörna ut på en långsida rätar jag ut halsen och flyttar in framdelen an aning så att den går på samma spår som bakdelen.

När jag började träna rakriktning gick min häst med bakdelen innanför spåret mer eller mindre hela tiden och då fick jag vara riktigt noga med att ha bra kontakt i båda tyglarna och nästan tänka öppna för att få hästen att spåra.

Nu har vi kommit lite längre och jag kan "sitta" till honom med sitsen för att rakrikta.

Hur bär du dig åt då du rakriktar din häst?
C

För att kunna rida hästen rakt fram rakt på ett rakt spår, utan att någon bakände faller ut, måste din häst vara lika stark i båda sidorna (båda bakbenen)
Att rida, öppna, slutna, skänkelvikning är lösgörande för hästen och det är en övning som gör den mer liksidig. Då gäller det oxå att ryttaren kan koordinera de olika hjälperna rätt. Där är en bra instruktör ett måste;)

Menar du att det börjar med att lossa sidorna?
Vi kan utgå från en häst som inte är sned...

Hästen måste var lösgjord för att du ska kunna rakrikta men det arbetet går också i varandra eftersom det lösgörande arbetet även är rakriktande till stor del. Det handlar ju om att få med alla delar så att hästen arbetar liksidigt och för det måste den vara lösgjord.

Säger också som Rocki det kan behövas en bra instruktör för att få hjälp att se så att hästen verkligen är rak.
Det är också svårt att verkligeni få med alla delar om hästen är sned och kanske till varje pris vill undvka pga att det tar emot/gör ont.

Så om det gäller din häst som du skrev om i annan tråd skulle jag som flera andra föreslagit först kolla om det ínte är en snedhet som går att åtgärda. Den kommer inte att kunna arbeta rätt om det tar emot alltför mycket. Det kan vara så att behandlingar kommer först - sen det rakriktande - stärkande. Om det är orsakat av dålig ridning som du tror så borde det gå att behandla.

Sitter rakt. För att det ska fungera måste ju då som sagt både ryttare och häst vara lösgjorda och jämna.

Sitter rakt. För att det ska fungera måste ju då som sagt både ryttare och häst vara lösgjorda och jämna.

Om ryttaren/hästen inte är jämna då - hur rakriktar du den då? :D Det är ju oftast en utopi att bägge är helt jämna och lösgjorda.

Jag försöker få den att kännas likadan i båda varven. I vänster varv stretchar jag ut högersidan och i höger vänstersidan. Jag rider också för instruktör minst en gång i veckan så att någon utomstående kan se om jag sitter rakt i sadeln. Kollar i speglar om jag rider i ridhus.

Alla hästar är ju typ som vi; höger eller vänster hänta/benta.
De är inte helt fyrkantiga i sin hjulinstälning, utan drar lite åt rombhållet. Karossen är sned helt enkelt

På samma sätt som all hästar har en dragning åt rombhållet så har den en dragning åt en "slagsida" Det har vi människor också :D
Det skiljer i 10 tals kilo hur mycket vi belastar våra olika ben, beronde på att ena axeln går först.= slagsida.

Att rakrikta detta är en del av att uppnå takt ( i den tyska utbildningsskalan) takten kommer när chassit är rakt och du rätat upp slagsidan :D

Så den tyska utbildningskalan ser lite annorlunda på detta.

Hur är lite komplicerat att förklara.

Det är mer som att i ena varvet måste jag tänka på 'det' och i det andra 'det', och sedan ger det lite olika fokus beroende på övning.

Men typ rakt fram typ; :D
Räta upp slagsidan åt höger med mitt vänstra sittben.
rätta in framdelen på bakdelen med tänk "Lyft och vrid" så jag kontrollerar både ev. kollaps i midjan och mina axlar blir som en parallella med en rektangels kortsida, och så lika med sittbenen, de skall ju vara parallella med den andra kortsidan, i mitt fall så måste jag fram med inner höft. ( jag är normalsned för högerhänta)

När jag gjort detta så har jag skapat förutsättningar för att hästen skall kunna vara rak. Sedan kan man behöva övertyga hästen om att den skall ta i lika med båda bakbenen genom att lägga till den sidas skänkel som fattas - då blir hästen en 'rektangel' som trampar lika in i båda tyglarna som bär lika mycket vikt med höger - vä fram och mellan höger och vä bak.

Om jag skall ändra på detta när jag går in i en volt tex, så får jag tänka lite olika om det skall bli en höger eller vä- volt, för rakriktning sker ju även inne i volten.

Var det svar på din fråga?

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Min häst är nog så att bara jag får igång maskineriet bakifrån så är han faktiskt rak. Då är det inga bogar som ramlar ut eller olika driv från ngt bakben

Men hur gör jag det?

Övergångar - tempoväxlingar...

Har jag inte fått snurr bak så jobbar jag en del med att flytta honom ut mot ytter vänster, det är där han kan bli tom och lockar att få honom intresserad av ytter. Men med driv bak så är han lixom rak - och det känner jag genom att jag har lika sug i bägge tyglarna.

..men det kanske inte är det som är rak :o

Senast ändrad:

klart att det är så:bow:
Om du får motorn att jobba lika- rak häst.

Låter som om din ridning går framåt- med stormsteg:banana:

Kl

Min häst är nog så att bara jag får igång maskineriet bakifrån så är han faktiskt rak. Då är det inga bogar som ramlar ut eller olika driv från ngt bakben

Men hur gör jag det?

Övergångar - tempoväxlingar...

Har jag inte fått snurr bak så jobbar jag en del med att flytta honom ut mot ytter vänster, det är där han kan bli tom och lockar att få honom intresserad av ytter. Men med driv bak så är han lixom rak - och det känner jag genom att jag har lika sug i bägge tyglarna.

..men det kanske inte är det som är rak :o

Nja det är att spåra och lite till...

Om hästen är rak _ i rörelsen_ser du bla på att öronen är på samma höjd. Att den känns korrekt åt båda håll.
Hästar kan kompensera så att de spårar men de är inte raka för det.
Titta på bäckenet och ryggrörelserna

Detta avslöjas ju mest på böjda spår - kolla öronen. Ibland syns också "slagsidan" tydligt

Sedan är det ju olika från olika hästar hur långt de kommit i sin ridutbidlning - hur långt de orkar att hålla sig raka. Vilket inte är särskilt länge i början.
Men ävens hur långa stunder i taget ryttaren fixar att rakrikta dem. För det är ingen peace of cake

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte en utopi att rakrikta hästen då? Jag personligen har aldrig lyckats, det kan jag lova. Däremot har jag försökt (med varierande framgång) att sitta rakt och då har hästen också gått mer eller mindre rakt :idea: Sen tillkommer drivning fram till tygeln, följsamhet osv men grundstenen för mig är just att forma sig själv som man vill ha hästen.

Om ryttaren/hästen inte är jämna då - hur rakriktar du den då? :D Det är ju oftast en utopi att bägge är helt jämna och lösgjorda.

Jag är allt annat än jämn (förlamad i vä sida) men lyckas med att rakrikta min häst bra, enligt min tränare (B tränare) i allafall.
Jag är å andra sidan väldigt kroppsmedveten (det blir man tvungen till) och rider mycket på fyrkantsspåret just för att hon inte ska bli sned. Min ET har sagt att hästen är rakare än många "friska" människors hästar.

När jag rakriktar gör jag annars som redan är nämnt, rider henne i form och kan sedan justera med sitsen vart jag vill ha henne.

Senast ändrad:

Måste iväg till ett läkar besök, men kan säga att hon spårar bra, rakt fram i vart fall.
Ska kolla de filmer vi tagit hur det ser ut på böjda spår, men hon känns mjuk och lätt att forma, även om bjudningen på bana kunde vara bättre...
Det är ju utopin som är hägringen vi strävar mot, helt klart!
Måste dra

Är det inte en utopi att rakrikta hästen då? Jag personligen har aldrig lyckats, det kan jag lova. Däremot har jag försökt (med varierande framgång) att sitta rakt och då har hästen också gått mer eller mindre rakt :idea: Sen tillkommer drivning fram till tygeln, följsamhet osv men grundstenen för mig är just att forma sig själv som man vill ha hästen.

Nej det är ingen utopi, eftersom de flesta hästar inte är helt liksidiga. Det ställer ju krav på ryttaren, men självklart går det att rakrikta den.
En sned häst blir inte rakställd för att du sitter rakt. du måste ju parera och kunna analysera vart du "hittar" rakheten, som Fredrik säger.

Att rakrikta detta är en del av att uppnå takt ( i den tyska utbildningsskalan) takten kommer när chassit är rakt och du rätat upp slagsidan :D

Så den tyska utbildningskalan ser lite annorlunda på detta.

Hur är lite komplicerat att förklara.

Det är mer som att i ena varvet måste jag tänka på 'det' och i det andra 'det', och sedan ger det lite olika fokus beroende på övning.

Men vadå ser annorlunda menar du, det är väl så man måste jobba:confused:

jo, det går framåt :D
Jag tappar ibland såklart men ändå så är det ju så att när han har framåtbjudningen trillar inget ut heller - inte i något varv :o

Tom tränaren sa att "bara du får trycket bakifrån så har han inga problem med sidorna" Vet inte riktigt vad hon menar EGENTLIGEN...

klart att det är så:bow:
Om du får motorn att jobba lika- rak häst.

Låter som om din ridning går framåt- med stormsteg:banana:

Ja, men han blir då korrekt i bägge hållen - inga bogar som petar ut, samma sug i bägge tyglarna.

DÄREMOT om jag inte får med hans bak och han bjuder på framåt så får jag rakrikta.. och då blir det hans vänster ytter som är tom.

..så inte vet jag... :o

MEN - vi vimsar mest omkring i serpentiner, volter, lite skänkelvikning och även *snäll* förvänd galopp.. inget avancerat. jag vet inte hur jag lyckas förmå mig att bibehålla det jämna arbetet när vi kommer till skolridning och annat.

och det är inte jämt jag får till det där trycket / bågen / vaddetnuär.

Nja det är att spåra och lite till...

Om hästen är rak _ i rörelsen_ser du bla på att öronen är på samma höjd. Att den känns korrekt åt båda håll.
Hästar kan kompensera så att de spårar men de är inte raka för det.
Titta på bäckenet och ryggrörelserna

Detta avslöjas ju mest på böjda spår - kolla öronen. Ibland syns också "slagsidan" tydligt

Sedan är det ju olika från olika hästar hur långt de kommit i sin ridutbidlning - hur långt de orkar att hålla sig raka. Vilket inte är särskilt länge i början.
Men ävens hur långa stunder i taget ryttaren fixar att rakrikta dem. För det är ingen peace of cake

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Öva rakriktning och bygg kondition med B-tränare Sara Li Vestbergs evighetsövning. Bomkorridorer hjälper till att rama in hästen på de...
Svar
0
· Visningar
287
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?