Rakrikta hästen

Sv: Rakrikta hästen

Nej, det blir inte samma rörelse på diagonal som efter spåret. Det går inte att rida en diagonalsluta utan att yttre frambenet trampar framför o förbi det inre. Gör det inte det så kommer man rakt fram, inte åt sidan, och nu skiljer jag på "rakt fram" som i efter spåret eller "åt sidan" där diagonalen följs.

Om frambenen korsas i sluta efter spåret så kan man inte längre tala om en rätt utförd sluta. Det torde vara en fysisk omöjlighet att åstadkomma en korrekt sluta så som den ska utföras efter spåret o samtidigt ha korsande framben. Man ska inte, precis som Axel skriver, stirra sig blind på var pannan är. Det finns fler kriterier att ta hänsyn till.

Fel utfört kan man förmodligen få till vilka rörelser som helst hur som helst. Men då har man hamnat i något annat än avsett.

För övrigt ställer jag mig frågan, finns det överhuvudtaget en enda film utlagd där Bent visar upp en rörelse så korrekt som möjligt? Eller är samtliga filmer endast till för att visa hur det INTE ska se ut?

För övrigt ställer jag mig frågan, finns det överhuvudtaget en enda film utlagd där Bent visar upp en rörelse så korrekt som möjligt? Eller är samtliga filmer endast till för att visa hur det INTE ska se ut?

Svar på första frågan, Nej

Svar på andra frågan, det verkar så ...

Det handlar ju om vad man vill se och inte vad man har kunskap nog att se tydligen.

Herregud hade det varit så enkelt som att bara rikta pannan och få en korrekt skola så hade skolorna varit med redan i LC-programmen.

Det handlar ju om vad man vill se och inte vad man har kunskap nog att se tydligen.

Och om en extremt smart marknadsföring och en schysst inramning.

Om någon vill se filmer på hur det inte ska se ut, kan jag gärna sälja filmer på mig också! :D

Och om en extremt smart marknadsföring och en schysst inramning.

Om någon vill se filmer på hur det inte ska se ut, kan jag gärna sälja filmer på mig också! :D

Ja, jag oxå :D Jag skall filma dressyrpasset på mig och Pärlan i em, jag kanske skall lägga upp det som en betalvideo :devil: :rofl:

Inte så dumt sätt för att skrapa ihop pengar till kommande tävlingssäsong :D

ÅH ja med... lägger ipp en video på mitt rakriktningsproblem. sen kan ni betala för att kommentera!!

[
QUOTE=axel;13165136]Nej. Bents skolor ska inte heta skolor- för de kommer sig av när hästen påbörjar- öppnar eller slutar en volt. Hur hästen ska vara formad på en volt finns det inget tvivel om.
Nej och inget tvivel om att hästen ska vara böjd i bålen i en skola heller.
Vi pratar inte om samma sak- term.
Jag pratar om skolor. Ingenting annat. Går att slå upp i ridhandboken eller liknande. Det är vad jag pratar om.
Sen är det en annan sak när man med sluta/ öppnatänk mot skolan som ingår i ett GP program- där samlingen ska finnas med på ett helt annat sätt- större krav.
Ja jag skrev ju det, att träning och resultatet av träningen inte är samma sak. På träning kan man variera massor för att få en bättre slutprodukt.
Man ska inte titta sig blå på vart pannan är riktad. Det viktigaste är bålens böjning. Det är fullt möjligt att bara förböja den o sen rida med tvärad kropp. Plättlätt!
Jlart man inte ska stirra sig blin på vart pannan är. Jag bara förklarade hur enkelt det är att få en sluta MRD böjning i bålen och ändå få framben som korsas en del.
Den hänger då inte ihop, är inte på ytter ,varvid skolan som verktyg för böjning, rakriktning o sen samling går helt förlorad.
Den,,, vilken den? söker hästen inte ytter tygel blir det svårt att få en bra (ärlig) böjning och utan böjning så blir det heller ingen skola.
Vi har ju kommit fram till att det inte ÄR samma sak, fast det vill inte AR-folket känna sig vid.
Vilka vi? Jag har samma kriterier för skolor som jag alltid haft. Samma som då jag tävlade och red för helt vanliga Strömsholmutbildade dressyrtränare. För mig är skolor samma sak nu som då. Skillnaden är väl att jag varierar mera nu och använder mig av dem i större utsträckning. Mera variationer.
De vill heller inte visa upp det för ngn opartisk.
Vilka vill inte visa upp vad? Jag fattar inte. De som tävlar dressyr men tränar för AR tränare/klassiska tränare, de blir ju bedömda precis som alla andra när de tävlar. Vad är det för konstigt med det? Jag har aldrig stött på någon som inte vill visa upp sig och sin häst. När vi har kurser brukar vi vara i en manege på en ridklubb och det är alltid många som vill titta. Instruktörerna också. De får gärna se mig när jag tränar. Hade jag varit rädd för publik skulle jag inte åkt på kurs.
De är övertygade om att de gör helt rätt- ja enligt en skola där folk vill glida omkring... bara.
Men vänta nu lite.... Nu är jag inte med ett dugg. Vad är det för ryttare som bara vill glida omkring? Vad är det för ryttare du träffar? De som vill glida omkring är väl de som bara rider skogsturer med sina hästar. (min erfarenhet alltså) Några dressyrryttare som bara vill glida omkring har jag inte träffat. Det brukar vara engagerade och ambitiösa ryttare.

QUOTE=Solis;13165236]Nej, det blir inte samma rörelse på diagonal som efter spåret. Det går inte att rida en diagonalsluta utan att yttre frambenet trampar framför o förbi det inre. [/QUOTE]
Jodå, visst går det. Jag gör det själv ibland. Det hela beror på vilken vinkel hästen rids i. (konstig förklaring, men hoppas det går att förstå) Tänk mera på att diagonallinjen är en rak linje precis som långsidan, kvartslinjen eller hörnlinjen. Om du rider in på diagonalen i böjning och har hästens panna i precis samma riktning som själva diagonallinjen, då blir det som efter vilken annan rak linje som helst.
Om frambenen korsas i sluta efter spåret så kan man inte längre tala om en rätt utförd sluta. Det torde vara en fysisk omöjlighet att åstadkomma en korrekt sluta så som den ska utföras efter spåret o samtidigt ha korsande framben.
Det är bara att ändra vinkeln mot långsidan. Rider du så att hästens panna inte är helt med långsidan/linjen utan något mera mot staketet/sargen så blir det lite korsade framben. Rid i samma böjning , men ändra vinkeln lite alltså.
Nu är jag inte så van vid paint, men jag ska se om jag får tid sen att rita lite. (och om jag klarar av det) Det är nog lättare att förklara med bilder.
Man ska inte, precis som Axel skriver, stirra sig blind på var pannan är. Det finns fler kriterier att ta hänsyn till.
Självklart, det var bara för att förklara detta jag använde det.
Fel utfört kan man förmodligen få till vilka rörelser som helst hur som helst. Men då har man hamnat i något annat än avsett.
Ja, absolut.

[/QUOTE]Ingen aning. Jag tittar bara på filmer när någon lagt ut i ett forum av någon anledning. Bäst är väl om han/den som lagt ut filmen förklarar vad som visas så att det är klart och tydligt. Med lite bakgrund brukar det bli lättare att sätta vad man ser i ett större sammanhang.

Varför visar då Bent o hans anhängare en icke korrekt skola?
Du tyckte att den var rätt för att höften var framåt.
Det visade ju på hur du anser att en skola ska se ut .

Hur menar du att du kan ha den på ytter på enbart stångbett?
KL
Vi kan marknadsföra Fio o Lancet o etablera ett koncept för de som inte har ambition att rida svår klass. Tror att det går att sälja. Man kan påstå ngt som ligger i tiden- HÄR förklaras det pedagogiskt o visar även alla problem som kan uppstå!

Jag vill ha % för promotion:D

Sriver de inte vad det är de ska visa? det borde framgå om det är en korrekt skola (uppvisningsmässig) eller om det är en "träningsskola" (som kan variera rätt mycket)
Nej nu har du läst lite dåligt. Jag skrev att det fanns böjning i bålen och det syns tex på höften.
det pratade jag som sagt ingenting om. En skola kan se ut på många olika vis beroende på vad man vill rida för skola just då, men ska det vara en uppvisningsmässig, dvs, resultatet av träning då är det ju TR som sätter standarden för hur den ska se ut.

Hur menar du att du kan ha den på ytter på enbart stångbett?
Hur?? Hästen ska söka yttertygeln oavsett om det är tränsbett eller stångbett den har i munnen. Förstår inte riktigt vad du menar med frågan??

Jag skulle tippa på att det skulle inbringa en 4:a i en LA klass kanske en 5 : a om domaren tittar åt ett annat håll.

Jag skulle tippa på att det skulle inbringa en 4:a i en LA klass kanske en 5 : a om domaren tittar åt ett annat håll.

Om du hade läst mitt svar så hade du vetat att det var fråga om en missuppfattning så kommentaren blir rätt onödig. Jag undrade bland annat om filmen visar en träningssituation eller resultatet av träning. alltså en uppvisningsmässig skola. Det kan ju vara stor skillnad. Jag såg ingen info om det, gjorde du?
OM vi visste att det ska visa en korrekt uppvisningsmässig skola kan den bedömas efter domarskalan, men vi vet ju inte och då blir det hela meningslöst. Åk hem till vilket ryttare i eliten och bedöm dem under träning så ser du att det inte fungerar. Träning och tävling/uppvisning är inte samma sak.

Det står ju som rubrik vad han visar.
Det går heller inte att tvära så mkt o då böja till det.

Nä. antingen rider man en skola med liten eller stor böjning. Det finns ingen skola där man rider med en rak häst! Det är klart att man tränar på det man ska rida på banan, men i uppvärmningen kan skolan vara med bara "tänk".

Jag vet inte varför du känner att du måste försvara ngt felaktigt:confused:
Det ser alltid ut sådär på Bents videos.

Är han dessutom en guru så tror eleverna självklart att det han gör är rätt.
Får helt fel måttstock.

".

Får helt fel måttstock.

Troligtvis för att man rider på samma sätt själv skulle jag tippa. Han lär ju ut på samma sätt oxå så det är ju inte konstigt att anhängarna rider skolor på samma sätt. Varför tror du dom alltid säger att skolorna är så lätta att rida :angel:

Det står ju som rubrik vad han visar.
det såg inte jag någonting om.
Det går heller inte att tvära så mkt o då böja till det.
Förstår inte vad du menar med det??

Nä. antingen rider man en skola med liten eller stor böjning. Det finns ingen skola där man rider med en rak häst!
Nej. Det har jag inte sagt någonstans. Läser du öht vad som skrivs? det verkar inte så.
Det är klart att man tränar på det man ska rida på banan, men i uppvärmningen kan skolan vara med bara "tänk".
Tränar gör man på många olika sätt för att slutprodukten/resultatet ska bli så bra som möjligt. Om skolor med mer eller mindre böjning är de enda variationerna du använder dig av så borde du prova fler variationer. Det finns mängder och det leder till bättre resultat av den uppvisningsmässiga rörelsen. Du kan fråga vilken ryttare eller tränare som helst och de kommer att säga att de tränar på ett sätt och rider tävling/uppvisning på ett. Alltså självklart rider man på ett uppvisningsmässigt sätt även på träning, också, men det är ju bara en liten del av träningen, där lägger man också till mängder av variationer som inte visas upp på tävlingsbanan. (för att slutprodukten/det som visas upp ska bli ännu bättre)
Jag är inte intresserad av att försvara något felaktigt. Jag försöker förklara att man måste veta vad som är syftet att visa upp innan man kan kritisera. Att bara prata om tävlings eller uppvisningsmässiga rörelser blir så rumphugget. Det är ju bara en liten del i träning och utbildning av hästar.
Tänker man bara i tävlingstermer (eller använder sig av betygsskalan) när man gör en bedömning menar jag att man missar mängder av vad ridning och utbildning handlar om.
Får helt fel måttstock.
Är han det då? Guru... Det låter ju inte klokt. Jag hör sällan någon prata om honom. Inte mer än när någon varit och ridit för honom. Hans namn kommer inte upp annars. De jag känner som rider för honom ibland är ryttare som har en lång och gedigen bakgrund som ryttare och de mixar ju hans synpunkter med sina egna erfarenheter. Tror inte erfarna ryttare vill ha en guru/någon som vars ord ska tas för det enda rätta här i världen. Jag vill inte i alla fall. Min tränare är mitt bollplank och min guide. Inte en gud.
(fast de enda ryttare jag någonsin träffat som höjt upp sin ridlärare till den statusen är små nybörjarryttare mellan 5 och 10 år. Aldrig någon vuxen tänkande människa)

Troligtvis för att man rider på samma sätt själv skulle jag tippa. Han lär ju ut på samma sätt oxå så det är ju inte konstigt att anhängarna rider skolor på samma sätt. Varför tror du dom alltid säger att skolorna är så lätta att rida :angel:

Jag rider ju inte för BB själv och har väldigt lite koll på honom öht. Men om jag tänker på de filmsnuttar som florerat i ett flertal trådar och jämför det med de ryttare jag känner som rider för honom (och andra tränare också förstås) så kan jag ju inte påstå att de rider lika. Inte ens de ryttare som är elever till BB rider likadant. Det är ju befängt att tro att en hel massa ryttare skulle rida på samma sätt. Har aldrig hört någon säga så om andra tränare. Visst kan man ibland se på ryttarna vilket tränare de rider för men då handlar det om ryttare på låg nivå.
Sen undrar jag verkligen vad ni träffar för ryttare som hela tiden påstår att skolorna är så lätta. Var finns de? Jag har aldrig träffat någon? Finns de verkligen eller är det bara något ni tror? Jag undrar faktiskt för ni har skrivit om detta flera gånger nu, men det låter som ren fantasi i mina öron. Inte något som erfarna ryttare skulle säga.
Vad är jag för en konstig typ i era ögon då som rider skolor på samma sätt fortfarande trots att jag ridit för helt vanliga dressyrtränare i åratal och nu tränar enligt den klassiska ridkonsten? Jag tror inte ett ögonblick på aatt jag skulle vara unik utan snarare att det finns väldigt många som mig.

Hela diskussionen kom sig av att du ansåg att han red en korrekt skola på filmen!
Titlarna var renvers mm.

Om övningarna inte har liten eller lagom böjning är det inte skolor du pratar om, utan ngt annat. Skänkelvikning med bara ställd nacke kan oxå vara rakriktande- mest för ryttaren att lära sig koordinera sina hjälper.

Jag har skaplig insyn i hur elitryttarna tränar sina skolor.
Det skiljer sig inte så mkt, däremot i omfattning.

För oss dödliga där det inte sitter i ryggmärgen är det SVÅRT.

Jag har väldigt slingrig häst....

Mycket hänger på att man verkligen sitter rakt över och inte flyttar sej eller låter sej flyttas. Rakriktar sej själv med andra ord.
.

Exakt detta tänkte jag på. När jag red igår upplevde jag T rätt slingrig. Rakriktad, vääldigt lösgjord (helt underbar känsla när det inte sitter "fast" någonstans) men slingrig. Tänkte först att det kanske beror på att han inte ändå tar i ordentligt bakifrån, men sen förstod jag att det var helt enkelt jag som inte hade rakriktat mig.

Han blir ju flera snäpp mer känslig när han är så rak och loss.. så det ställer högre krav på mig och min kropp :o

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka