Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
NEJ!!! Du har verkligen inte läst. Har vi verkligen tölat om detta hela tiden pga att du inte läst rätt? Jag skrev att eftersom vi inte vet VAD han avsåg att visa på filmen så är det svårt att ge relevanta kommentarer. Träning eller resultat av träning? (uppvisningsmässigt/tävlingsmässigt ?? Vi vet ju inte. Det jag skrev också var att det fanns böjning. Enbart att böjning finns gör inte en skola till en bra och korrekt skola. Inte för mig i alla fall.Hela diskussionen kom sig av att du ansåg att han red en korrekt skola på filmen!
Men har du inte läst detta heller? Varför skriver du svar på något som du inte läst? Gissar du bara vad jag skrivit eller? Hur som helst så har du i så fall gissat fel.Om övningarna inte har liten eller lagom böjning är det inte skolor du pratar om, utan ngt annat.
Jag har aldrig skrivit att man kan rida skolor utan böjning. Jag skrev motsatsen, att det måste finnas böjning för att det ska kunna vara en skola. Men att skolor kan ridas i olika böjning.
Vad har det med saken att göra?Skänkelvikning med bara ställd nacke kan oxå vara rakriktande- mest för ryttaren att lära sig koordinera sina hjälper.
Ja där är vi ju överens. (fast jag fattar inte vad det är som sitter i ryttmärgen på någon) Även om HUR man vill ha det sitter i ryttmärgen så är det inte lätt att komma dit. Det är ju två individer som ska kommunicera och har egna viljor. Skolor är inte alls lätt, men den som påstår att det är lätt att rida öht har inte mycket på fötterna. Ridning ÄR SVÅRT, men det är väl därför som vi lägger så mycket tid, engagemang och energi på detta, just för att det är svårt, vil vill lära oss mera och att det alltid finns så mycket mer att lära sig.För oss dödliga där det inte sitter i ryggmärgen är det SVÅRT
Ja!! Men vem har påstått att det skulle vara enkelt? Hade ridning varit plättlätt hade vi kanske tröttnat för längesedan?Det är svårt att rida skolor!
Med detta skriver du att man inte behöver ha den böjd i en skola! Vilka varianter då.Om skolor med mer eller mindre böjning är de enda variationerna du använder dig av så borde du prova fler variationer.
Mem det står ju ingenting om det är en uppvisningsmässig rörelse eller om det är träning av rörelsen. träning och resultatet av träning ser ju inte likadant ut. Vet vi inte det kan vi ju heller inte bedöma det. (när vi inte vet vad han ville visa)Men..
Har DU inte läst vad som sägs visas
Om man skriver titeln renvers, så förmodar iallafall jag att det är intentionen.
När han skriver piruett- visas en halvdan sdn o inte t.ex ett byte.
Ja du såg det och jag såg böjning i bålen.Du skrev att du såg böjning!
Jag såg bara böjd hals.
Som sagt flera gånger tidigare. Jag skriver att böjning måste finnas för att det ska kunna vara en skola. Utan böjning- ingen skola. Jag har inte skrivit att man kan rida skolor utan böjning. Variationer har jag skrivit om tidigare i tråden, men jag kan ta det igen. Jag varierar böjning, (allt från väldigt liten till ganska stor,), jag varierar steglängd, samlingsgrad, tempo och takt. Allt beror på vad hästen behöver där och då. Det ska vävas in i en helhet och anpassas till hästens fysik och mentalitet. (Jag tränar inte för att göra den perfekta rörelsen utan tränar för att hästen ska bli starkare, mer gymnastiserad, få högre ridbarhet och för att det är så roligt.)Med detta skriver du att man inte behöver ha den böjd i en skola! Vilka varianter då.
Ju bättre variationerna fungerar ju bättre blir skolorna som relultat av träningen.
Nu avslutar jag mitt engagemang i den här tråden. Det kom att handla om allt annat än vad som var meningen tyvärr. Den som vill diskutera någon specifik persons ridning får väl göra det i en egen tråd istället. Jag är inte intresserad av en sån diskussion. Det kan vara roligt att diskutera ridning i sig, även om man har helt olika åsikter, men då blir det bara meningsfullt om man är så intresserad att man läser vad alla andra skriver. När det blir gissningar som dessutom visar sig vara helt fel så kan det kvitta. Synd, men bara att acceptera. Ha det bra alla och till TS: Hoppas du trots allt fick bra tips för rakriktningen!!
Nix! Du verkar inte heller ha läst vad det står. Jag har svarat samma saker gång på gång och ändå får jag frågor på nåt helt motsatt. Det verkar bara dumt och meningslöst.Intressant att följa denna diskussion, då du skriver en viss kommentar, de andra svarar - och sen motsäger du dig det du sa först, om och om igen! Haha, sorry men börjar bli komiskt det här.
Som sagt, du har inte läst ordentligt.Byten ska utföras rakriktade. Varken ngn böjning eller ställning. Att försöka byta genom omböjning är ännu värre än omställning, som även det är fel. Sätter hästen i obalans och kvaliten faller radikalt.
om det tidigare att det skulle vara stor skillnad/samma sak.Ställning är en svagare variant av böjning, angående diskussionen
Jag har inte diskuterat det.
Som sagt, är hästen böjd så kan det bli en skola. ingen böjning-ingen skola, vad är problemet med det??Det är skillnad på skola och skola. Det finns rätt utförda skolor och fel utförda skolor - eller snarare ställd skänkelvinkning då det krävs att hästen är böjd i bålen för att kunna definieras som en skola.
Jag har varit konsekvent hela tiden. sagt samma sak och inte ändrat mig. Att andra inte kan läsa är inte mitt fel.Snälla, var mer konsekvent i dina kommentarer och åsikter istället för att först säga en sak o sen ändra dig och säga åt oss att vi missuppfattat.som sagt: jag står för det jag skrit, har inte ändrat mig. säger det jag menar. Har du problem med det? Jag har inte ändrat mig uppfattning i denna fråga. En skola är en skola och då spelar det ingen som helst roll vad man kallar sin träningsinriktning. Dressyr är dressyr.Inte märkt att vi alla tolkat dina uttalanden likadant? Säg inte en sak o mena en annan, stå för det du skriver istället.Jag tänker inte hoppa på någon, men mer klarspråk kan det väl inte bli??Och ingen är sämre än att man kan ändra sig, men hoppa inte på oss för felaktig tolkning isåfall. Klarspråk.
Jag skriver att "det måste finnas böjning för att det ska kunna vara en skola". Då får jag en fråga om "varför jag kallar det skola om det inte finns böjning."
Vaddå goddag yxskaft.....
som dressyrtant är jag rätt besviken på tonen i den här tråden. så brukar det inte vara på dressyrforumet. hoppas det är tillfälligt.
OM vi visste att det ska visa en korrekt uppvisningsmässig skola kan den bedömas efter domarskalan, men vi vet ju inte och då blir det hela meningslöst. Åk hem till vilket ryttare i eliten och bedöm dem under träning så ser du att det inte fungerar. Träning och tävling/uppvisning är inte samma sak.
Du kan inte rida hästen i vänster galopp och böja den till höger. En skolad häst gör ett byte om du byter böjning.
Byten ska utföras rakriktade. Varken ngn böjning eller ställning. Att försöka byta genom omböjning är ännu värre än omställning, som även det är fel. Sätter hästen i obalans och kvaliten faller radikalt.
Som sagt, du har inte läst ordentligt.