Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
QUOTE]Nu var det du som rörde till det med att hästen skulle byta för att man ändrade ngt på böjning/ ställningNu rör du allt ihop det för dig. En vikthjälp är ju en säteshjälp. alltså samma sak.
Det här tar ju otroligt konstiga vändningar. Lurad? vem är lurad egentligen?
Bra ridning är bra ridning och deras sätt att träna kan heta vad det vill så länge det fungerar. Bra och dåliga ryttare finns ju inom alla inriktningar och discipliner. Att ta exempel på dåliga ryttare och sen tro att alla som tränar enligt den inriktningen är dåliga, det blir ju enbart urfånigt, ja rent av korkat.
synd att ytterliga en tråd blir förstörd av sånt här. [/
Det man ser är en duktig ryttare som kan hjälpa hästen att utföra saker utan att tappa balansen.?
Du skrev såhär innan:
Jo det ska den. Om den inte gör det är den inte tillräckligt lyhörd eller utbildad. Det här låter helknasigt i mina öron, men visst. alla får rida som de vill.
Jag tycker iaf att förvänd sluta är en utmärkt övning, Filmade en liten snutt idag så ser du var jag menar iaf. Kan få mer böjning men han hade gått ett hårt pass innan och ja jag ville bara filma snabbt för jag var färdig
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/?action=view¤t=sluta_0001.flv
Nej, jag skrev att byter jag böjning (mmen höger och vänster) i galoppen så vill jag att hästen byter. Inte att jag gör en ändring i böjningen eller ställningen. Det är stor skillnad.QUOTE]Nu var det du som rörde till det med att hästen skulle byta för att man ändrade ngt på böjning/ ställning
det ska inte vara skillnader beroende på hur man tränar. De tävlingsrytare som tränar för AR tränare skulle inte kunna tävla om det var ett annorlunda resultat. eller hur?Men det är skillnader på både utförande o hela konceptet.
Men driver du med mig nu?? Det här låter så barnsligt så jag vet inte riktigt hur jag ska reagera. Böjning i bålen är böjning i bålen oavsett tränigsinriktning/träningssätt. Jag har aldrig träffat BB eller ridit för honom. En böjd häst är samma sak för mig som det alltid varit. Både när jag red sk vanlig dressyr och tävlade och efter att jag ändrat min träning lite och tränar enligt AR. Men jag gillar fortfarande inte att man sätter namn på detta egentligen. Jag vill utveckla min ridning och hästen. Detta gav mig större spelrum, ett annat sätt att tänka och därigenom mera utveckling. Men faktum kvarstår. En böjd häst är en böjd häst hur man än tränar. Är den inte böjd så är den inte och då spelar det ingen som helst roll vad man kallar sitt sätt att träna.det finns inte en AR-ryttare som rider med korrekt böjning av bålen- därför att det är Bents förenklade version av skolan. Skänkelvikning med böjd hals.I början när byten tränas så, ja, då har jag inga kvar på kvalitet. När hästen lärt sig byta vill jag givetvis öka kvaliteten allt eftersom. Däremot har jag inget behov av att tävla, men jag har lika höga kvar ändå.Samma nu med bytena. du har inga krav på hur bytena bör vara.
Bara nöjd med ATT den byter.
Där är vi faktiskt överens. utan energi blir det inga byten med kvalitet.Sen har vi det där med energin som fattas. Varav byten heller sällan blir bra eller ens rena.Jo på den tiden när jag tävlade.Som jag fattar det har du inte tävlat o fått några byten bedömda
Jag vet inte hur du definerar AR ryttare faktiskt. De som tränar för AR tränare och samtidigt tävlar dressyr visar ju på motsatsen. De jag känner själv som bytt tränare har förbättrat sina tävlingsresultat när de ändrade sitt träningssätt.S K byten som AR ryttarna o westernryttarna presterar blir knappt godkänt än mindre får betyget 7=ganska bra.
Träning som fungerar, alltså leder till utveckling är bra tycker jag. Sen får folk kalla det vad de vill.
Att tro att alla AR ryttare, alla hoppryttare, alla westernryttare osv rider likadant är ju bara enfaldigt.
[/QUOTE]rörelsen i sig upphör lite att vara en skola då hästen faktiskt inte kan galoppera böjd åt fel håll med kroppen- bara motställd o blir stretchad i sidan- blir mer rakriktad.
Nej jag menar att på de filmer ni referarar till visar han uppenbarligen upp dåliga skolor utan bra böjning och då är de knappast ett bra exempel. Jag ska titta på filmerna, men det finns ju många filmer att se på honom där han rider skolor i bra böjning. De är ju ett bättre exempel. Sen menar jag att BBs filmer inte säger ett barr om hur andra ryttare har böjning i sina hästar.Så vad du menar är att Bent är en dålig ryttare då? Med tanke på att han ändå har utbildat någon som i sin tur har utbildat någon som du förmodligen tränar för så...
Det är ju det här som är komiskt för mig. Jag tycker inte det ska vara skillnad på skolor hur man än tränar. En häst som tränats enligt AR eller en som tränats av "vanlig" dressyrtränare ska inte visa upp olika saker. En skola är en skola. Jag har ju aldrig ridit för BB eller haft hans rörelser som någon förebild. Jag är gammal dressyrryttare och en skola är en skola och det har jag inte ändrat på bara för att jag ändrat lite i mitt sätt att rida och träna hästen.Det är så Bent lär ut skolorna, det är så i stort sett alla AR - ekipage rider skolorna vare sig du kan se det eller ej!
det beror väl på vem du frågar. För mig är en skola en skola oavsett vilken träningsinriktning ryttaren har.Nej en skola är inte en skola oavsett.
Man...vaddå man.... jag har krav. jag har inte lägre krav för att jag ändrat mitt sätt att träna hästen. det blir inte bra att generalisera för alla ryttare är ju olika och jag kan bara svara för mig själv.Det är där det skiljer sig. Man har inga krav. Om
ja det beor ju helt på vem du frågar. Det har ju heller ingenting med träningssättet att göra utan frågan om det är en kunnig eller okunnig ryttare. En skola kan vara lätt på en häst som är utbildad och har hög ridbarhet. Det kan också vara väldigt svårt. Det är olika från häst till häst och kan ju också växla från dag till dag på samma häst. Ingen kan ju vara allvarlig och säga att en skola alltid är lätt att utföra för då förstår man att det handlar om en ryttare med väldigt liten erfarenhet.man frågar ngn om man anser att en skola är lätt att utföra o denne svarar- Javisst!
Då kan man räkna med att det är en ganska inkorrekt eller ingen skola alls- nybörjarnivå.
(Fast man ser ju på de korta filmklippen att hästen är böjd och inte rak i kroppen.)
Just det!!! Det har inte med träningssätt att göra. Bra och dåliga ryttare eller ryttare med mycket eller liten erfarenhet kanske är bättre att prata om istället för att dela upp dem i de som rider "vanlig" dressyr och de som rider klassisk ridkonst eller vad det kan vara. Bra och dåliga ryttare med mycket eller liten erfarenhet finns ju inom alla inriktningar.Kan ta ett ex där en ponnyryttare som ridit internationellt påstog detta.
Helgen efter tränade samma för en tysk tränare o fick i princip bara träna på skolor i TRE dagar. Ja hon insåg att det inte var så lätt
Det skulle ha blivit klart underkänt om detta skulle varit en skänkelvikning.Bents häst tvärar med båda. Du kan ej titta på höften. Ja det är klart att den flyttas fram iom att den tvärar- som i sk. vikning.
Det pågår för övrigt en intressant diskussion bland vissa tränare nu hurvida det egentligen är möjligt för hästen att gå helt rakt med bakdelen i slutan. (Ungefär som diskussioner som varit om det egentligen är möjligt att rida skänkelvikning med helt rak häst.)
Ska se om jag hittar tillbaka dit där jag läste om detta. (var faktiskt igår om jag inte minns fel)
(Det skulle ha blivit klart underkänt om detta skulle varit en skänkelvikning.
Det pågår för övrigt en intressant diskussion bland vissa tränare nu hurvida det egentligen är möjligt för hästen att gå helt rakt med bakdelen i slutan. (Ungefär som diskussioner som varit om det egentligen är möjligt att rida skänkelvikning med helt rak häst.)
Ska se om jag hittar tillbaka dit där jag läste om detta. (var faktiskt igår om jag inte minns fel)
Du skriver "rakt med bakdelen i sluta", men jag antar att du menar "rakt med FRAMdelen i sluta"?
I alla fall,
Jag har nyligen deltagit i en sådan diskussion. Det frågan gäller är dock inte om den kan gå rakt med frambenen i en sluta, utan däremot om det är möjligt att korsa frambenen i sluta efter långsidan. Det är en viss skillnad på diagonalsluta o sluta, problemet som troligen har uppstått är att sluta heter sluta på svenska, men har olika namn på såväl engelska som tyska. Man antar att det råder viss språkförbistring, att namnen blivt fel översatta o att man därmed blandat ihop sluta på diagonal o sluta på rakt spår. I diagonalslutan måste yttre frambenet trampa "framför och förbi" för att hästen överhuvudtaget ska komma åt sidan. MEN, detta är ju fullständigt omöjligt när det gäller sluta på rakt spår. Enda sättet att få korsande framben i sluta på rakt spår (efter långsidan, som i vissa lättare klasser) är att gå ur böjningen, vilket följaktligen mer blir en felställd skänkelvikning. Och denna rörelse tycker jag man ser på filmen med Bent, hans "sluta" skulle inte ge något högre betyg.
Tror vi pratar om lite olika saker (nu igen) Visst finns det normer för rörelser i olika idrottsgrenar, men de syftar ju på det uppvisningsmässiga resultatet. Vissa grundkriterier måste till, men vid träning rider man ju inte de uppvisningsmässiga rörelserna hela tiden utan varierar beroende på vad hästen behöver.Ja det är inte heller sk. vikn. Det finns faktiskt normer för hur en rörelse ska utföras i samma som gymnastik, simhopp mm.
Det där är Bents fuskskolor som folk luras till att tro att det är korrekt.
ojdå, jag det är klart jag menar framdelen. hade nog lite för bråttom där.Du skriver "rakt med bakdelen i sluta", men jag antar att du menar "rakt med FRAMdelen i sluta"?
Detta är intressanta diskussioner. Jag ska se om jag hittar tillbaka till sidan jag läste häromdagen. De skulle fortsätta diskussionen med personer som är utbildade i hästens fysiologi. Hoppas jag hittar dit igen, för detta tycker jag är väldigt intressant.Jag har nyligen deltagit i en sådan diskussion. Det frågan gäller är dock inte om den kan gå rakt med frambenen i en sluta, utan däremot om det är möjligt att korsa frambenen i sluta efter långsidan. Det är en viss skillnad på diagonalsluta o sluta, problemet som troligen har uppstått är att sluta heter sluta på svenska, men har olika namn på såväl engelska som tyska. Man antar att det råder viss språkförbistring, att namnen blivt fel översatta o att man därmed blandat ihop sluta på diagonal o sluta på rakt spår. I diagonalslutan måste yttre frambenet trampa "framför och förbi" för att hästen överhuvudtaget ska komma åt sidan.
Det är här jag menar att det finns en stor skillnad. Jag vet ju inte (och ingen annan heller) om BB avsåg att rida en uppvisningsmässig sluta eller om det var en träning där han ville åstadkomma något speciellt. Det är ju ganska stor skillnad på träning och uppvisning/tävling (resultatet av träningen) och så länge vi inte vet vad han ville ha just då kan vi ju inte bedömma om han lyckades bra eller inte.Och denna rörelse tycker jag man ser på filmen med Bent, hans "sluta" skulle inte ge något högre betyg
Nej där håller jag inte med. Om du rider sluta längs långsidan och hästens huvud inte är helt i rörelseriktningen utan lite mot staketet/sargen så korsas frambenen. Detta menar jag inte alls är korrekt, men böjningen kvarstår, det är lite fel på riktningen bara. Den blir som en diagonalsluta helt enkelt. Diagonalen är en rak linje liksom långsidan så har du hästen helt i rörelseriktningen i en diagonalsluta får du samma rörelse som längs långsidan. (hästens panna helt med diagonallinjen alltså)Enda sättet att få korsande framben i sluta på rakt spår (efter långsidan, som i vissa lättare klasser) är att gå ur böjningen, vilket följaktligen mer blir en felställd skänkelvikning.
va!? har de kvar så gamla resultat än? Det trodde jag faktiskt inte. Det är ju bara tävlingsresultat i och för sig och säger inget om träningsnivån, men kan vara kul att se ändå. Har inte ens tänkt på att det kunde finnas kvar.Håller med.Kul att du tyckte att det såg trevligt ut.
På ett sett är det en konstig diskussion det här om slutor i förvänd. För jag tror ingen här tror att man kan göra den förvända slutan lika korrekt som en rättvänd sluta? Det finns ju en anledning till att det inte finns som tävlingsmoment. Men man kan göra sluta tänk i förvänd är nog rätt ord för det hela.
I dag är det inte svårt att skaffa fram namn och kolla resultat på Svrf, göra en google sökning, osv. Det tog mig 1 min att få fram ditt namn tex. På så vis så kan man ju ha ganska bra koll på vad andra har presterat..