Rakrikta hästen

Sv: Rakrikta hästen

tack , det va så jag menade... klarade inte av att formulera mig i morse... trött

Nu rör du allt ihop det för dig. En vikthjälp är ju en säteshjälp. alltså samma sak.:laugh:
Det här tar ju otroligt konstiga vändningar. Lurad? vem är lurad egentligen?
Bra ridning är bra ridning och deras sätt att träna kan heta vad det vill så länge det fungerar. Bra och dåliga ryttare finns ju inom alla inriktningar och discipliner. Att ta exempel på dåliga ryttare och sen tro att alla som tränar enligt den inriktningen är dåliga, det blir ju enbart urfånigt, ja rent av korkat.
synd att ytterliga en tråd blir förstörd av sånt här. :crazy:[/
QUOTE]Nu var det du som rörde till det med att hästen skulle byta för att man ändrade ngt på böjning/ ställning:p

Men det är skillnader på både utförande o hela konceptet.
det finns inte en AR-ryttare som rider med korrekt böjning av bålen- därför att det är Bents förenklade version av skolan. Skänkelvikning med böjd hals.

Samma nu med bytena. du har inga krav på hur bytena bör vara.
Bara nöjd med ATT den byter.
Sen har vi det där med energin som fattas. Varav byten heller sällan blir bra eller ens rena. Det rådet som Remmis nu köpte.
Som jag fattar det har du inte tävlat o fått några byten bedömda:confused:

S K byten som AR ryttarna o westernryttarna presterar blir knappt godkänt än mindre får betyget 7=ganska bra.

?

Du skrev såhär innan:
Jo det ska den. Om den inte gör det är den inte tillräckligt lyhörd eller utbildad. Det här låter helknasigt i mina öron, men visst. alla får rida som de vill.

Jag tycker iaf att förvänd sluta är en utmärkt övning, Filmade en liten snutt idag så ser du var jag menar iaf. Kan få mer böjning men han hade gått ett hårt pass innan och ja jag ville bara filma snabbt för jag var färdig :)
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/?action=view&current=sluta_0001.flv
Det man ser är en duktig ryttare som kan hjälpa hästen att utföra saker utan att tappa balansen.
Har inte så mkt med ridbarhet att göra, utan att piloten är duktig/ tydlig.

rörelsen i sig upphör lite att vara en skola då hästen faktiskt inte kan galoppera böjd åt fel håll med kroppen- bara motställd o blir stretchad i sidan- blir mer rakriktad.

QUOTE]Nu var det du som rörde till det med att hästen skulle byta för att man ändrade ngt på böjning/ ställning:p
Nej, jag skrev att byter jag böjning (mmen höger och vänster) i galoppen så vill jag att hästen byter. Inte att jag gör en ändring i böjningen eller ställningen. Det är stor skillnad.
Men det är skillnader på både utförande o hela konceptet.
det ska inte vara skillnader beroende på hur man tränar. De tävlingsrytare som tränar för AR tränare skulle inte kunna tävla om det var ett annorlunda resultat. eller hur?
det finns inte en AR-ryttare som rider med korrekt böjning av bålen- därför att det är Bents förenklade version av skolan. Skänkelvikning med böjd hals.
Men driver du med mig nu?? Det här låter så barnsligt så jag vet inte riktigt hur jag ska reagera. Böjning i bålen är böjning i bålen oavsett tränigsinriktning/träningssätt. Jag har aldrig träffat BB eller ridit för honom. En böjd häst är samma sak för mig som det alltid varit. Både när jag red sk vanlig dressyr och tävlade och efter att jag ändrat min träning lite och tränar enligt AR. Men jag gillar fortfarande inte att man sätter namn på detta egentligen. Jag vill utveckla min ridning och hästen. Detta gav mig större spelrum, ett annat sätt att tänka och därigenom mera utveckling. Men faktum kvarstår. En böjd häst är en böjd häst hur man än tränar. Är den inte böjd så är den inte och då spelar det ingen som helst roll vad man kallar sitt sätt att träna.
Samma nu med bytena. du har inga krav på hur bytena bör vara.
I början när byten tränas så, ja, då har jag inga kvar på kvalitet. När hästen lärt sig byta vill jag givetvis öka kvaliteten allt eftersom. Däremot har jag inget behov av att tävla, men jag har lika höga kvar ändå.
Sen har vi det där med energin som fattas. Varav byten heller sällan blir bra eller ens rena.
Där är vi faktiskt överens. utan energi blir det inga byten med kvalitet.
Som jag fattar det har du inte tävlat o fått några byten bedömda:confused:
Jo på den tiden när jag tävlade.
S K byten som AR ryttarna o westernryttarna presterar blir knappt godkänt än mindre får betyget 7=ganska bra.
Jag vet inte hur du definerar AR ryttare faktiskt. De som tränar för AR tränare och samtidigt tävlar dressyr visar ju på motsatsen. De jag känner själv som bytt tränare har förbättrat sina tävlingsresultat när de ändrade sitt träningssätt.
Träning som fungerar, alltså leder till utveckling är bra tycker jag. Sen får folk kalla det vad de vill.
Att tro att alla AR ryttare, alla hoppryttare, alla westernryttare osv rider likadant är ju bara enfaldigt.

rörelsen i sig upphör lite att vara en skola då hästen faktiskt inte kan galoppera böjd åt fel håll med kroppen- bara motställd o blir stretchad i sidan- blir mer rakriktad.
[/QUOTE]
:bump: ja men det var ju det jag skrev tidigare. Då är vi rätt överens åndå. (i alla fall om just detta)

Nu rör du allt ihop det för dig. En vikthjälp är ju en säteshjälp. alltså samma sak.:laugh:
Det här tar ju otroligt konstiga vändningar. Lurad? vem är lurad egentligen?
Bra ridning är bra ridning och deras sätt att träna kan heta vad det vill så länge det fungerar. Bra och dåliga ryttare finns ju inom alla inriktningar och discipliner. Att ta exempel på dåliga ryttare och sen tro att alla som tränar enligt den inriktningen är dåliga, det blir ju enbart urfånigt, ja rent av korkat.
synd att ytterliga en tråd blir förstörd av sånt här. :crazy:[/QUOTE]

Så vad du menar är att Bent är en dålig ryttare då? Med tanke på att han ändå har utbildat någon som i sin tur har utbildat någon som du förmodligen tränar för så...

Du kan se filmerna på Bent, dom är bara 10 sekunder var så det hinner du säkert..

Det är så Bent lär ut skolorna, det är så i stort sett alla AR - ekipage rider skolorna vare sig du kan se det eller ej!

Så vad du menar är att Bent är en dålig ryttare då? Med tanke på att han ändå har utbildat någon som i sin tur har utbildat någon som du förmodligen tränar för så...
Nej jag menar att på de filmer ni referarar till visar han uppenbarligen upp dåliga skolor utan bra böjning och då är de knappast ett bra exempel. Jag ska titta på filmerna, men det finns ju många filmer att se på honom där han rider skolor i bra böjning. De är ju ett bättre exempel. Sen menar jag att BBs filmer inte säger ett barr om hur andra ryttare har böjning i sina hästar.

Det är så Bent lär ut skolorna, det är så i stort sett alla AR - ekipage rider skolorna vare sig du kan se det eller ej!
Det är ju det här som är komiskt för mig. Jag tycker inte det ska vara skillnad på skolor hur man än tränar. En häst som tränats enligt AR eller en som tränats av "vanlig" dressyrtränare ska inte visa upp olika saker. En skola är en skola. Jag har ju aldrig ridit för BB eller haft hans rörelser som någon förebild. Jag är gammal dressyrryttare och en skola är en skola och det har jag inte ändrat på bara för att jag ändrat lite i mitt sätt att rida och träna hästen.
Kan ju tillägga att AR ryttare rider inte skolor på ett sätt utan varierar väldigt mycket beroende på vad som är lämpligt för hästen för tillfället. Det finns många sätt att variera skolorna på, så tror du att AR ryttare rider skolor på ett sätt så har du fel.

Senast ändrad:

Nu har jag sett filmerna. Ser ni inte böjningen så undrar jag hur ni tittar??
De var visserligen väldigt korta och kanske hade det varit lättare att se om de varit filmade uppifrån (men det är ju inte så lätt) Men titta igen. Se tex på hästens inre höft. (så ser man att böjningen är i hela bålen och inte alls bara i halsen) Det beror ju också på hur stor böjning han tänkt sig rida i och det vet ju inte vi någonting om. Böjningen kan ju varieras väldigt mycket.
skulle vara intressant om någon länkade till filmer filmade i ungefär samma vinkel på en häst som går i en böjning som ni menar är bätttre.
Eller är ni bara ute efter böjning för uppvisning? alltså den böjning som visas upp vid tävling? Det är ju rätt olika för vid träning kan man ju variera böjningen hur mycket som helst i träningssyfte. Det är ju inte alls säkert att det var det han ville rida på filmsnuttarna.

Senast ändrad:

Nej en skola är inte en skola oavsett.

Det är där det skiljer sig. Man har inga krav. Om man frågar ngn om man anser att en skola är lätt att utföra o denne svarar- Javisst!
Då kan man räkna med att det är en ganska inkorrekt eller ingen skola alls- nybörjarnivå.

Kan ta ett ex där en ponnyryttare som ridit internationellt påstog detta.
Helgen efter tränade samma för en tysk tränare o fick i princip bara träna på skolor i TRE dagar. Ja hon insåg att det inte var så lätt:bow:

Hästen skall helst ej tvära alls på fram i slutan o på bak i öppnan- för att böjningen ska vara i bålen.
Bents häst tvärar med båda. Du kan ej titta på höften. Ja det är klart att den flyttas fram iom att den tvärar- som i sk. vikning.

Nej en skola är inte en skola oavsett.
det beror väl på vem du frågar. För mig är en skola en skola oavsett vilken träningsinriktning ryttaren har.

Det är där det skiljer sig. Man har inga krav. Om
Man...vaddå man.... jag har krav. jag har inte lägre krav för att jag ändrat mitt sätt att träna hästen. det blir inte bra att generalisera för alla ryttare är ju olika och jag kan bara svara för mig själv.
man frågar ngn om man anser att en skola är lätt att utföra o denne svarar- Javisst!
Då kan man räkna med att det är en ganska inkorrekt eller ingen skola alls- nybörjarnivå.
ja det beor ju helt på vem du frågar. Det har ju heller ingenting med träningssättet att göra utan frågan om det är en kunnig eller okunnig ryttare. En skola kan vara lätt på en häst som är utbildad och har hög ridbarhet. Det kan också vara väldigt svårt. Det är olika från häst till häst och kan ju också växla från dag till dag på samma häst. Ingen kan ju vara allvarlig och säga att en skola alltid är lätt att utföra för då förstår man att det handlar om en ryttare med väldigt liten erfarenhet.

(Fast man ser ju på de korta filmklippen att hästen är böjd och inte rak i kroppen.)
Kan ta ett ex där en ponnyryttare som ridit internationellt påstog detta.
Helgen efter tränade samma för en tysk tränare o fick i princip bara träna på skolor i TRE dagar. Ja hon insåg att det inte var så lätt:bow:
Just det!!! Det har inte med träningssätt att göra. Bra och dåliga ryttare eller ryttare med mycket eller liten erfarenhet kanske är bättre att prata om istället för att dela upp dem i de som rider "vanlig" dressyr och de som rider klassisk ridkonst eller vad det kan vara. Bra och dåliga ryttare med mycket eller liten erfarenhet finns ju inom alla inriktningar.
Bents häst tvärar med båda. Du kan ej titta på höften. Ja det är klart att den flyttas fram iom att den tvärar- som i sk. vikning.
Det skulle ha blivit klart underkänt om detta skulle varit en skänkelvikning.
Det pågår för övrigt en intressant diskussion bland vissa tränare nu hurvida det egentligen är möjligt för hästen att gå helt rakt med bakdelen i slutan. (Ungefär som diskussioner som varit om det egentligen är möjligt att rida skänkelvikning med helt rak häst.)
Ska se om jag hittar tillbaka dit där jag läste om detta. (var faktiskt igår om jag inte minns fel)

Ja det är inte heller sk. vikn. Det finns faktiskt normer för hur en rörelse ska utföras i samma som gymnastik, simhopp mm.

Det där är Bents fuskskolor som folk luras till att tro att det är korrekt.

"Samma nu med bytena. du har inga krav på hur bytena bör vara.
Sen har vi det där med energin som fattas. Varav byten heller sällan blir bra eller ens rena. Det rådet som Remmis nu köpte.
Som jag fattar det har du inte tävlat o fått några byten bedömda:confused:"

"S K byten som AR ryttarna o westernryttarna presterar blir knappt godkänt än mindre får betyget 7=ganska bra.[/QUOTE]"

Vill ni ge lite tips på exakt hur en dressyrryttare vill att bytena går till? Behöver lite hjälp efter att ha ridit i skogen och hoppat hela livet, då behöver inte bytena va så exakta;)

korrekta byten.
galoppkvaliten innan, i bytet och efter skall vara god.
hästen skall vara på tygeln och just rakriktad, det vi disskuterar i denna tråd.
hästen skall byta för ytterskänkeln.

Kul att du tyckte att det såg trevligt ut.

På ett sett är det en konstig diskussion det här om slutor i förvänd. För jag tror ingen här tror att man kan göra den förvända slutan lika korrekt som en rättvänd sluta? Det finns ju en anledning till att det inte finns som tävlingsmoment. Men man kan göra sluta tänk i förvänd är nog rätt ord för det hela.

I dag är det inte svårt att skaffa fram namn och kolla resultat på Svrf, göra en google sökning, osv. Det tog mig 1 min att få fram ditt namn tex. På så vis så kan man ju ha ganska bra koll på vad andra har presterat..

(Det skulle ha blivit klart underkänt om detta skulle varit en skänkelvikning.
Det pågår för övrigt en intressant diskussion bland vissa tränare nu hurvida det egentligen är möjligt för hästen att gå helt rakt med bakdelen i slutan. (Ungefär som diskussioner som varit om det egentligen är möjligt att rida skänkelvikning med helt rak häst.)
Ska se om jag hittar tillbaka dit där jag läste om detta. (var faktiskt igår om jag inte minns fel)

Du skriver "rakt med bakdelen i sluta", men jag antar att du menar "rakt med FRAMdelen i sluta"?

I alla fall,
Jag har nyligen deltagit i en sådan diskussion. Det frågan gäller är dock inte om den kan gå rakt med frambenen i en sluta, utan däremot om det är möjligt att korsa frambenen i sluta efter långsidan. Det är en viss skillnad på diagonalsluta o sluta, problemet som troligen har uppstått är att sluta heter sluta på svenska, men har olika namn på såväl engelska som tyska. Man antar att det råder viss språkförbistring, att namnen blivt fel översatta o att man därmed blandat ihop sluta på diagonal o sluta på rakt spår. I diagonalslutan måste yttre frambenet trampa "framför och förbi" för att hästen överhuvudtaget ska komma åt sidan. MEN, detta är ju fullständigt omöjligt när det gäller sluta på rakt spår. Enda sättet att få korsande framben i sluta på rakt spår (efter långsidan, som i vissa lättare klasser) är att gå ur böjningen, vilket följaktligen mer blir en felställd skänkelvikning. Och denna rörelse tycker jag man ser på filmen med Bent, hans "sluta" skulle inte ge något högre betyg.

Ja det är inte heller sk. vikn. Det finns faktiskt normer för hur en rörelse ska utföras i samma som gymnastik, simhopp mm.

Det där är Bents fuskskolor som folk luras till att tro att det är korrekt.
Tror vi pratar om lite olika saker (nu igen) Visst finns det normer för rörelser i olika idrottsgrenar, men de syftar ju på det uppvisningsmässiga resultatet. Vissa grundkriterier måste till, men vid träning rider man ju inte de uppvisningsmässiga rörelserna hela tiden utan varierar beroende på vad hästen behöver.
Vad som är korrekt beror ju helt på vad man är ute efter. Om man tänker på den uppvisningsmässiga skolan så ska den ju vara enligt TR. Om man istället rider skolor i träningssyfte så utgår man ju inte från TR utan rider skolan på det sätt som man anser tränar/gymnastiserar på det sätt som hästen behöver just då. Det kan ju vara skolor med väldigt liten tvärning tex.(bogen/höften innanför brukar man kalla det i dressyrkretsar) Böjning däremot måste finnas för att det ska vara en skola, men storleken på böjningen kan man variera hur mycket som helst i träningssyfte, liksom steglängden, samlingsgraden osv.
Vad som är korrekt är inte alltid det uppvisningsmässiga resultatet utan vad man vill ha just där och då.

Du skriver "rakt med bakdelen i sluta", men jag antar att du menar "rakt med FRAMdelen i sluta"?
ojdå, jag det är klart jag menar framdelen. hade nog lite för bråttom där.:)
I alla fall,
Jag har nyligen deltagit i en sådan diskussion. Det frågan gäller är dock inte om den kan gå rakt med frambenen i en sluta, utan däremot om det är möjligt att korsa frambenen i sluta efter långsidan. Det är en viss skillnad på diagonalsluta o sluta, problemet som troligen har uppstått är att sluta heter sluta på svenska, men har olika namn på såväl engelska som tyska. Man antar att det råder viss språkförbistring, att namnen blivt fel översatta o att man därmed blandat ihop sluta på diagonal o sluta på rakt spår. I diagonalslutan måste yttre frambenet trampa "framför och förbi" för att hästen överhuvudtaget ska komma åt sidan.
Detta är intressanta diskussioner. Jag ska se om jag hittar tillbaka till sidan jag läste häromdagen. De skulle fortsätta diskussionen med personer som är utbildade i hästens fysiologi. Hoppas jag hittar dit igen, för detta tycker jag är väldigt intressant.
Och denna rörelse tycker jag man ser på filmen med Bent, hans "sluta" skulle inte ge något högre betyg
Det är här jag menar att det finns en stor skillnad. Jag vet ju inte (och ingen annan heller) om BB avsåg att rida en uppvisningsmässig sluta eller om det var en träning där han ville åstadkomma något speciellt. Det är ju ganska stor skillnad på träning och uppvisning/tävling (resultatet av träningen) och så länge vi inte vet vad han ville ha just då kan vi ju inte bedömma om han lyckades bra eller inte.

Enda sättet att få korsande framben i sluta på rakt spår (efter långsidan, som i vissa lättare klasser) är att gå ur böjningen, vilket följaktligen mer blir en felställd skänkelvikning.
Nej där håller jag inte med. Om du rider sluta längs långsidan och hästens huvud inte är helt i rörelseriktningen utan lite mot staketet/sargen så korsas frambenen. Detta menar jag inte alls är korrekt, men böjningen kvarstår, det är lite fel på riktningen bara. Den blir som en diagonalsluta helt enkelt. Diagonalen är en rak linje liksom långsidan så har du hästen helt i rörelseriktningen i en diagonalsluta får du samma rörelse som längs långsidan. (hästens panna helt med diagonallinjen alltså)

Kul att du tyckte att det såg trevligt ut.

På ett sett är det en konstig diskussion det här om slutor i förvänd. För jag tror ingen här tror att man kan göra den förvända slutan lika korrekt som en rättvänd sluta? Det finns ju en anledning till att det inte finns som tävlingsmoment. Men man kan göra sluta tänk i förvänd är nog rätt ord för det hela.
Håller med.
I dag är det inte svårt att skaffa fram namn och kolla resultat på Svrf, göra en google sökning, osv. Det tog mig 1 min att få fram ditt namn tex. På så vis så kan man ju ha ganska bra koll på vad andra har presterat..
va!? har de kvar så gamla resultat än? Det trodde jag faktiskt inte. Det är ju bara tävlingsresultat i och för sig och säger inget om träningsnivån, men kan vara kul att se ändå. Har inte ens tänkt på att det kunde finnas kvar. :)

Nej. Bents skolor ska inte heta skolor- för de kommer sig av när hästen påbörjar- öppnar eller slutar en volt. Hur hästen ska vara formad på en volt finns det inget tvivel om.

Vi pratar inte om samma sak- term.
Sen är det en annan sak när man med sluta/ öppnatänk mot skolan som ingår i ett GP program- där samlingen ska finnas med på ett helt annat sätt- större krav.

Man ska inte titta sig blå på vart pannan är riktad. Det viktigaste är bålens böjning. Det är fullt möjligt att bara förböja den o sen rida med tvärad kropp. Plättlätt!

Den hänger då inte ihop, är inte på ytter ,varvid skolan som verktyg för böjning, rakriktning o sen samling går helt förlorad.

Vi har ju kommit fram till att det inte ÄR samma sak, fast det vill inte AR-folket känna sig vid. De vill heller inte visa upp det för ngn opartisk.
De är övertygade om att de gör helt rätt- ja enligt en skola där folk vill glida omkring... bara.
Inget fel med det, men det ska inte jämföras med rörelser som utförs som det är tänkt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka