Rakrikta hästen

Sv: Rakrikta hästen

hellu

aktivare framåt fungerar riktigt bra. tack. så måste jag börja rida. och bli snabbare i förhållningen innan bytet.
bakbenen är inte svårklass-häst-aktiva... men ok. frambenen är mkt aktiva istället;)
hästen blir aldrig låg i form, snarare för hög och släpper bettet (stödet). men det försvinner också när man rider på... får helt enekelt ha snabbera övergångar och inte dressyr-kärring-mes-rida i galoppen.

självklart kan jag ha hästen ställd och böjd åt alla håll och kanter i alla galopper. min häst gör absolut inte (ingen häst bör!) byten för handen! min häst byter förhållning rakriktning ytterskänkel.

Fick det bästa tipset av stallchefen.. rida andra hästar. så nu har jag ridit flera av hennes hästar som går msv b och uppåt. och just få känna på rakriktningen innan bytet. inte fastna i innerhanden. och verkligen komma ner på höger sittben.

Sen är det någoit jag tänkt på. i vissa övningar blir det lätt spännt och då tappar jag kvalitet. hur går ni tillväga i de lägena. går ni ur helt? kräver mindre? byter gångart?

Det ingick faktiskt i min "hemläxa" sist:D Just förvända och börja ställa inåt.

Just det ingick faktiskt i min "hemläxa" sist:D

En annan bra övning är att från förvänd vända upp på en diagonal och göra enkelt byte, man rider ut i (ny) förvänd och samma igen och igen, rakriktar också bra och man kan sen göra bytet i språnget istället.

Nej en skolad häst ska absolut inte byta galopp för att du ändrar böjningen.
Jo det ska den. Om den inte gör det är den inte tillräckligt lyhörd eller utbildad.
Och jo jag rider många olika hästar om året som är utbildade över msvb och de är absolut inte okej om de byter på böjningen...
Det här låter helknasigt i mina öron, men visst. alla får rida som de vill.
Kan du tänka dig huvudet i ettorna, fram o tillbaka, fram och tillbaka..
Jag har väl inte påstått att en bytesserie ska utföras i olika böjning? (men serier har vi inte ens pratat om här)
precis som det låter förvänd sluta i galopp, grymt lösgörande. Som sagt en dödssynd om hästen byter på böjning...
Hrm... jag hävdar fortfarande att det inte är genomförbart. Är det en dödssynd i din ridning att hästen följer sin ryttares sits, då har vi väldigt olika syn på vad ridning är. Har du en bild eller en film någonstans där du kan visa upp vad du pratar om? Denna fråga kom upp på en kurs för ett tag sedan och tränaren förklarade noga för frågeställaren att en sådan rörelse inte är möjlig och varför.
Helt klart praktisk möjligt, ska jag filma i morgon så du kan se? Jag lovar, mycket bra övning, väldigt lösgörande :)
bra! det ska bli intressant, men jag tror fortfarande inte vi pratar om samma sak och det kan ju vara bra att få det utrett.

Här har vi lite felställd galopp och lite förvänd galoppsluta... :) Det var några frågetecken kring det... Jättebra film!
http://www.youtube.com/user/janesavoie#p/u/24/UCpT_4bHoY0

Felställd galopp och lite förvänd galopp med bakdelen lite innanför fanns det där. Dock inte i sluta eftersom det inte fanns böjning i bålen. Detta är en annan sak och om det var detta som det pratades om så pratade vi alltså om olika saker. Jag pratade om sluta i galopp.

Jo det ska den. Om den inte gör det är den inte tillräckligt lyhörd eller utbildad. Det här låter helknasigt i mina öron, men visst. alla får rida som de vill.
Jag kan lova att de inte får byta när de byter böjning! Red för en känd tysk tränare när jag nästan precis hade lärt mig häst och byta och då kan de ibland förekomma en genom att bytan när man ställer om. Han blev rasande för det var absolut inte acceptabelt...

Jag rider ofta hästar som är utbildade högt som kommer direkt från tyskland och holland och där finns inte en enda som byter när du ställer om...

Min tränare är utbildad i tyskland varit runt hos många kända ryttare och ridit väldigt många kända hästar i Sverige och vi tränar förvänd sluta i galopp på våra träningar.

Den följer inte min sits om den byter för böjning utan om jag ber dem om att få förvänd sluta i galopp så får jag förvänd sluta i galopp.

Det behöver ju inte vara så att alla tränare har rätt och den som hade kursen kanske inte hade rätt;)

Jag får filma i morgon, för mörkt för att göra det nu ikväll då jag jobbat hela dagen. Men jag kommer med film , det lovar jag:)

Felställd galopp och lite förvänd galopp med bakdelen lite innanför fanns det där. Dock inte i sluta eftersom det inte fanns böjning i bålen. Detta är en annan sak och om det var detta som det pratades om så pratade vi alltså om olika saker. Jag pratade om sluta i galopp.

Är du inte bara lite vrång nu? Det är klart att hästen inte kan slå knut på sig själv men det är ju tänket som är det viktiga inte att den utför en sluta enligt skolboken.

Jo det ska den. Om den inte gör det är den inte tillräckligt lyhörd eller utbildad. Det här låter helknasigt i mina öron, men visst. alla får rida som de vill.

Jag har väl inte påstått att en bytesserie ska utföras i olika böjning? (men serier har vi inte ens pratat om här)

Hrm... jag hävdar fortfarande att det inte är genomförbart. Är det en dödssynd i din ridning att hästen följer sin ryttares sits, då har vi väldigt olika syn på vad ridning är. Har du en bild eller en film någonstans där du kan visa upp vad du pratar om? Denna fråga kom upp på en kurs för ett tag sedan och tränaren förklarade noga för frågeställaren att en sådan rörelse inte är möjlig och varför.

bra! det ska bli intressant, men jag tror fortfarande inte vi pratar om samma sak och det kan ju vara bra att få det utrett.
Här får du nog tänka om helt o hållet.
Man VILL inte byta o då sitter man still o genomför inga byteshjälper.

på en häst som kan byta enstaka byten nåste man vara tydlig på för att sen kunna byta i serier. Annars kan den ju byta närhelst den har lust eller inte alls.

På videon gör de slutatänk som i ett led i rakriktning innan byte i språnget o även i själva bytet. det sker sällan av sig självt- som Remmis oxå upplever.

Håller oxå med om att både fart men mest att ökad energi ger aktivitet bakifrån o ger det stora fluffiga:banana: bytet:rofl:
Svajar den... ja då bjuder den inte lika med båda bak. eller att ryttaren använder för mkt eller kanske för lite/ felaktiga hjälper.

Sen heter det inte felställd på denna nivån, utan kontra/ motställd- från vad som är normalt.
Sem missförstår du slutatänket. Det är mest bara motställning som man är ute efter- att lösgöra den i sidan med en ganska rak häst. Gärna för en som vill gå ngt böjd inåt- inte på ett helt rakt spår.

Em sak till.
Om bytet i språnget ska bli bra, måste man förbereda hästen- inte bara svänga. Annars får man ett flackt o sällan rent byte dvs ingen kvalité på det- som räcker för wsternryttarna.

Senast ändrad:

Jag kan lova att de inte får byta när de byter böjning! Red för en känd tysk tränare när jag nästan precis hade lärt mig häst och byta och då kan de ibland förekomma en genom att bytan när man ställer om. Han blev rasande för det var absolut inte acceptabelt...

Jag rider ofta hästar som är utbildade högt som kommer direkt från tyskland och holland och där finns inte en enda som byter när du ställer om...
Som jag skrev tidigare så ser jag nu att vi pratat om olika saker. Jag vill absolut inte heller att en häst ska byta galopp för att jag ställer om den.
Min tränare är utbildad i tyskland varit runt hos många kända ryttare och ridit väldigt många kända hästar i Sverige och vi tränar förvänd sluta i galopp på våra träningar.
Det är intressant för jag har aldrig stött på detta oavsett vilka tränare det handlar om. varken svenska eller utländska.
Den följer inte min sits om den byter för böjning utan om jag ber dem om att få förvänd sluta i galopp så får jag förvänd sluta i galopp.
förklara gärna hur det går till. Hur hästen kan ha sin högra höft (i höger galopp) längre fram och ändå gå i vänster böjning som kräver att vänster höft är längre fram. Hur kan båda höfterna vara längre fram samtidigt? Om du pratar om det som visades på filmen i tråden så var det ju inte fråga om sluta utan om bakdelen innanför utan böjning. Det är ju en annan sak.
Det behöver ju inte vara så att alla tränare har rätt och den som hade kursen kanske inte hade rätt;)
Nej en tränare kan man nog inte säga har alla svar, men jag har aldrig hört någon tränare säga annat på över 30 år så det handlar om rätt många tränare på allt från låga till internationell nivå.
Jag får filma i morgon, för mörkt för att göra det nu ikväll då jag jobbat hela dagen. Men jag kommer med film , det lovar jag:)
ska bli intressant att se!!:)

Här får du nog tänka om helt o hållet.
Man VILL inte byta o då sitter man still o genomför inga byteshjälper.
?? jag vill man inte byta så ger man inga sådana hjälper. det är väl rätt självklart. Menar du att jag skrivit något annat??
på en häst som kan byta enstaka byten nåste man vara tydlig på för att sen kunna byta i serier. Annars kan den ju byta närhelst den har lust eller inte alls.
detta har jag inte diskuterat alls så jag vet inte varför det kommer upp??
På videon gör de slutatänk som i ett led i rakriktning innan byte i språnget o även i själva bytet. det sker sällan av sig självt- som Remmis oxå upplever.

Håller oxå med om att både fart men mest att ökad energi ger aktivitet bakifrån o ger det stora fluffiga:banana: bytet:rofl:
Svajar den... ja då bjuder den inte lika med båda bak. eller att ryttaren använder för mkt eller kanske för lite/ felaktiga hjälper.
Som sagt, jag har inte diskuterat byteskvalitet så jag tänker inte ge mig in i det nu heller.
Sen heter det inte felställd på denna nivån, utan kontra/ motställd- från vad som är normalt.
Sem missförstår du slutatänket. Det är mest bara motställning som man är ute efter- att lösgöra den i sidan med en ganska rak häst. Gärna för en som vill gå ngt böjd inåt- inte på ett helt rakt spår.
Men det var ju precis det jag sa: att det inte handlade om böjning utan om en häst som är motställd. Vad menar du att jag missförstår?
Em sak till.
Om bytet i språnget ska bli bra, måste man förbereda hästen- inte bara svänga. Annars får man ett flackt o sällan rent byte dvs ingen kvalité på det- som räcker för wsternryttarna.
som sagt, bytenkvalitet diskuterade jag inte utan det var sluta i förvänd galopp det handlade om.
Har vi missförstått varandra rejält denna gång tro?:)

Är du inte bara lite vrång nu? Det är klart att hästen inte kan slå knut på sig själv men det är ju tänket som är det viktiga inte att den utför en sluta enligt skolboken.

Nej jag är inte vrång, för om det inte handlar om sluta så ska man inte skriva sluta tycker jag. Bättre att skriva vad det handlar om. dvs motställning, och det är inte alls samma sak.

Som jag skrev tidigare så ser jag nu att vi pratat om olika saker. Jag vill absolut inte heller att en häst ska byta galopp för att jag ställer om den.
?

Du skrev såhär innan:

Jag tycker iaf att förvänd sluta är en utmärkt övning, Filmade en liten snutt idag så ser du var jag menar iaf. Kan få mer böjning men han hade gått ett hårt pass innan och ja jag ville bara filma snabbt för jag var färdig :)
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/?action=view&current=sluta_0001.flv

Snyggt !! Mer böjning i de slutorna än i de slutorna man ser på AR-ekipage iallafall där dom enbart böjer halsen :grin:

Pratar vi verkligen om samma sak nu? En skolad häst ska byta galopp om du ändrar böjningen, annars är den inte lydig och lyssnar på ryttarens sits.

Nej det skall den inte, det är möjligt att det anses att hästen är skolad och lydig inom AR om den byter när du ändrar böjning men i vanlig dressyr är det ett tecken på att hästen inte är särskilt utbildad eller lydig eller gymnastiserad.

Nej jag är inte vrång, för om det inte handlar om sluta så ska man inte skriva sluta tycker jag. Bättre att skriva vad det handlar om. dvs motställning, och det är inte alls samma sak.

Jisses, här rider Bent sluta och förvänd sluta på AR vis, såhär ser det i stort sett ut när alla AR-ekipage rider skolor, jag skulle inte kalla det för sluta eftersom hästen är helt rak i kroppen med en böjd hals. I slutan längs långsidan så ser man ju helt tydligt att hästen är helt rak i kroppen och förböjd hals.

Bättre att han kallar det skänkelvikning med motställning :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=unjOZ7qGNDc&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=ZeI78csTvj8&NR=1

Jag menade i den förvända Om hon ville se mer böjning i den. I de vanliga varierar jag från olika gånger och böjer mer ibland för det fungerar bra på min häst som kan bli stel. Så ja jag överböjer men jag får den effekten jag vill ha och då är jag nöjd:-)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30