Rakrikta hästen

Sv: Rakrikta hästen

Jisses, här rider Bent sluta och förvänd sluta på AR vis, såhär ser det i stort sett ut när alla AR-ekipage rider skolor, jag skulle inte kalla det för sluta eftersom hästen är helt rak i kroppen med en böjd hals. I slutan längs långsidan så ser man ju helt tydligt att hästen är helt rak i kroppen och förböjd hals.

Bättre att han kallar det skänkelvikning med motställning :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=unjOZ7qGNDc&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=ZeI78csTvj8&NR=1

Hur ska hästen ha ngt att böja sig runt:crazy:- innerskänkeln i periferin.

Många inom den inriktningen TROR sig kunna böja hästen med sätet, men att det egentligen bara handlar om sidförande vikthjälp. Luuurad!

KL, högg bara sista knappen.

Jag är nog inne på bigganls spår, hur ska hästen kunna vara vänsterBÖJD (inte vänsterSTÄLLD) och gå i en vänstersluta i höger galopp? Jag får inte heller ihop det med hur hästen rent fysiskt ser ut i kroppen när den böjer sig.

Bigganl har bara sagt att hästen ska byta om man ändrar BÖJNING, inte om man ändrar STÄLLNING. Flera andra har kommenterat att hästen inte ska byta bara för att man ställer om, och det är väl helt självklart, men det är ju inte samma sak som att ändra böjning.

Att rida vänster galopp med hästen högerställd och med baken åt höger är jag också med på att det är en bra övning, men det blir ju inte en högersluta bara för det - utan böjning, ingen sluta.

?

Du skrev såhär innan:
Jo det ska den. Om den inte gör det är den inte tillräckligt lyhörd eller utbildad. Det här låter helknasigt i mina öron, men visst. alla får rida som de vill.
Men hon pratade om BÖJNING, inte STÄLLNING. Skillnad. :)

bra video, s'rskillt för de som inte fattar va vi pratar om här. ska göra övningen.

Bigganl har bara sagt att hästen ska byta om man ändrar BÖJNING, inte om man ändrar STÄLLNING. Flera andra har kommenterat att hästen inte ska byta bara för att man ställer om, och det är väl helt självklart, men det är ju inte samma sak som att ändra böjning.

men vi dressyrryttare med hästar som är utbildade högre än majoriteten på buke tycker inte att det är korrekt att hästen byter när man ändrar böjning. hästen skall byta när den är rak. jag har hästen rak i bytet oavsett om jag rider rakt fram, är på volt eller rider slutor.
hästen skall inte byta bara för att man ändrar något, den skall byta för byteshjälpen!

Senast ändrad:

Hur ska hästen ha ngt att böja sig runt:crazy:- innerskänkeln i periferin.

Många inom den inriktningen TROR sig kunna böja hästen med sätet, men att det egentligen bara handlar om sidförande vikthjälp. Luuurad!

Jag säger ju det, och så har dom mage att säga att det inte får kallas sluta för att det inte finns böjning :grin:

Det är MER böjning i Lancets förvända sluta än något AR-ekipage jag någonsin sett inklusive mästaren själv, det avslöjas ju i filmerna jag la ut ovan om inte annat!

nej, det är inte skillnad. för hästen skall inte byta oavsett vad man ändrar. den skall enbrat byta för byteshjälpen, som ges när hästen är rakriktad.

Men vänta, säger du att det inte är skillnad på en böjd häst och en ställd häst? En häst kan väl ändå vara ställd utan att vara böjd.

För jag håller absolut med om att hästen ska byta på hjälp och ingenting annat, men det kom kommentarer som inte verkade göra skillnad på att STÄLLA om och att BÖJA om - vilket det i min värld är en distinkt skillnad emellan. Bigganl påstod att hästen bör byta galopp om man byter böjning (som jag då inte nödvändigtvis håller med om), inte om man byter ställning. Då fick hon svar att hästen ska gå att ställa om utan att den byter, vilket var något hon faktiskt inte hade pratat om alls.

Jag säger ju det, och så har dom mage att säga att det inte får kallas sluta för att det inte finns böjning :grin:
Jag trodde själva definitionen av en skola var att det fanns böjning? Ingen böjning - ingen sluta (eller öppna, för den delen).

Sen hela AR-diskussionen (vart kom den ifrån?) håller jag mig utanför...jag har varit och nosat åt det hållet men vände och kom tillbaka. :angel:

Jag trodde själva definitionen av en skola var att det fanns böjning? Ingen böjning - ingen sluta (eller öppna, för den delen).

Sen hela AR-diskussionen (vart kom den ifrån?) håller jag mig utanför...jag har varit och nosat åt det hållet men vände och kom tillbaka. :angel:

Det finns böjning i Lancets förvända galopp, inte mkt men det finns... dessutom säger ju Lancet själv att hon kan böja mer i den förvända än vad hon visat här.

AR-diskussionen kom för att det är den inrikting som biggan använder sig utav och därmed kommentaren om böjning.

Men vänta, säger du att det inte är skillnad på en böjd häst och en ställd häst? En häst kan väl ändå vara ställd utan att vara böjd.

nej jag är inte efterbliven...;) jag syftade på att det inte är någon skillnad på att hästen skall varken byta vid ny böjning eller ställning. utan just endast för byteshjälpen. och är byteshjälpen ändrad böjning eller ställning så är dressyrhästen inte korrekt utbildad och kommer få direkta probelm i högre klasser.

Det finns böjning i Lancets förvända galopp, inte mkt men det finns... dessutom säger ju Lancet själv att hon kan böja mer i den förvända än vad hon visat här.

AR-diskussionen kom för att det är den inrikting som biggan använder sig utav och därmed kommentaren om böjning.

Nu har i och för sig inte jag diskuterat AR alls i denna tråd och jag pratar om dressyr här. Jag har ju ridit och tävlat alldeles vanlig dressyr i åratal och hade jag inte det hade jag inte gett mig in i den här diskussionen öht. Nu pratar vi ju tävlingsdressyr på det här forumet inte AR så var snäll och håll det utanför.

En övning som är super för rakriktningen är fattningar på kvartslinjen, skifta mellan att gå ner i trav och fatta och gå ner i skritt. Skifta även galopp så att du ibland fattar höger, ibland vänster. Man ska gärna göra det mot speglar så man verkligen ser att de är helt raka. Skitbra övning, gör dem kvickare, smidigare och rakare :)

men vi dressyrryttare med hästar som är utbildade högre än majoriteten på buke tycker inte att det är korrekt att hästen byter när man ändrar böjning.
:rofl: det här är lite kul faktiskt för de flesta här har ingen som helst aning om vilka hästar alla andra rider på, hur utbildad hästarna är eller hur ryttarna rider så ett sånt uttalande måste jag bara skratta åt.
hästen skall inte byta bara för att man ändrar något, den skall byta för byteshjälpen![/QUOTE Vem har påstått att hästen ska göra ett byte för att ryttaren ändrar på något? Vaddå något? Det kan ju betyda vad som helst.

Nej det skall den inte, det är möjligt att det anses att hästen är skolad och lydig inom AR om den byter när du ändrar böjning men i vanlig dressyr är det ett tecken på att hästen inte är särskilt utbildad eller lydig eller gymnastiserad.

Varför blandar du in AR här? Vi pratar tävlingsdressyr här och de hästar jag refererar till är tävlingshästar. jag förstår att du inte vet så mycket om AR eftersom du skriver som du gör, men håll dina fördomar om andra inriktningar någon annan stans. (inte i den här diskussionen alltså)
(Hästar som bara är böjda i halsen som du skrev är för övrigt inte böjda då och det är lika felaktigt inom AR som inom vilken annan inriktning som helst)
Jag vet inte hur de hästar ni rider är utbildade, men det låter konstigt i mina öron. Kanske jag har missförstått endel av förklaringarna? vet inte, men jag ska följa tråden ett tag till.
Jag ska se filmerna på BB imorgon när jag har tid, men jag förstår inte vad de har i tråden att göra. Om han lagt ut filmer av sig själv där böjningen är dålig så är det ju ett väldigt dåligt exempel, eller hur? utan böjning blir det ingen skola. sen spelar det ingen roll om det är BB eller någon annan som rider. Om han nu visar upp något som är dåligt på ´film, betyder det för dig att alla AR ryttare rider likadant? Jag hittar ingen logik här. (förvirrad... och trött)

Senast ändrad:

Jag vill bara förtydliga mig eftersom jag var lite väl trött igår kväll.
AR har jag öht inte diskuterat här. AR är ett lite annorlunda sätt att träna, men det är fortfarande dressyr och inget annat. Vilket sätt man än väljer att träna så blir inte några rörelser annorlunda. (en sluta utan böjning är ingen sluta oavsett hur man tränar) Ridning är fortfarande ridning. Dressyr är dressyr. Det är bara ett annat sätt för att träna/stärka/gymnastisera hästen. Du får det att låta som om det vore en helt annat sport, men skillnaderna är mycket få jämfört med likheterna. Det mesta är sig likt. (för mig i alla fall) Jag har fortfarande lektioner med ryttare som aldrig har varit i närheten av AR och det går lika bra. Man får inte vara så låst utan hellre skippa alla namn och se det som att häst och ryttare ska träna på ett sätt som leder framåt. Vad man kallar det är inte viktigt alls. (så snälla, blanda inte in AR här)

Jag tror att hon syftade på att ett par i denna tråden dokumenterat rider på lite högre nivå och vi är ju eniga Om att hästen inte ska byta på böjning.. Det hon nog menar med att hästen inte ska byta på något är att man ska kunna böja, ställa, flytta precis som man vill, när man vill. Du har fresten inte kommenterat filmen som du ville se.

[/QUOTE]
Nu rör du allt ihop det för dig. En vikthjälp är ju en säteshjälp. alltså samma sak.:laugh:
Det här tar ju otroligt konstiga vändningar. Lurad? vem är lurad egentligen?
Bra ridning är bra ridning och deras sätt att träna kan heta vad det vill så länge det fungerar. Bra och dåliga ryttare finns ju inom alla inriktningar och discipliner. Att ta exempel på dåliga ryttare och sen tro att alla som tränar enligt den inriktningen är dåliga, det blir ju enbart urfånigt, ja rent av korkat.
synd att ytterliga en tråd blir förstörd av sånt här. :crazy:

Jag har sett filmen. Trevligt ekipage. Ni ser väldigt fina ut tillsammans. Roligt att få se en filmsnutt på ett bra ekipage!
Jag har inte så mycket att säga om det ni gör. Jag ser en häst med väldigt hög ridbarhet. Du kan ställa hur du vill och bibehålla takt, rytm och bärighet i galoppen. Du kan rida med bakdelen innanför (motställd) i förvänd galopp och gör det mycket bra!

Vilken nivå alla ryttarna i tråden rider på vet vi ju fortfarande inte. Alla vet ju vilken nivå de själva rider på bara. Gissningarna blir lite komiska ibland tycker jag) Ofta verkar gissningarna baseras på hur bra eller dåligt någon uttrycker sig i skrift och det stämmer ju väldigt dåligt med verkligheten. Därför tycker jag man ska akta sig för att göra några gissningar när man faktiskt inte vet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30