Räkning från 2009 kom nu i fredags, vad göra?

Sv: Räkning från 2009 kom nu i fredags, vad göra?

Om det var jag som skickade en faktura så sent och dessutom hade skickat nyare fakturor innan så att säga (vilket jag förstår att han måste ha gjort?) -så hade jag sagt till - meddelat att denna faktura kommer.
Det verkar ju annars jättekonstigt att helt plötsligt skicka en faktura från 2009 när man har fakturerat för andra leveranser i ett par år efter... Visst kan det bli fel men varför kommer han på det nu om han gjort arbete senare? Hade jag gjort så hade jag som säljare tagit en kontakt och "förklarat"...

Ja, lite knepigt är det då hela 2010 är fakturerat (hoppas jag, kanske är något som kommer senare där också då jag som sagt inte antecknat när han gjort jobb för oss).
Han ska ju fixa årets båda skördar så kontakt har vi då och då.

Ja, lite knepigt är det då hela 2010 är fakturerat (hoppas jag, kanske är något som kommer senare där också då jag som sagt inte antecknat när han gjort jobb för oss).
Han ska ju fixa årets båda skördar så kontakt har vi då och då.

Det är jobbigt med de som ej skickar sina fakturor i rimlig tid, även om man vet om dem tycker jag. Trots det så ska de ändå betalas. Om du pratar med den som gjorde jobbet om avbetalning, dvs om det är det du behöver, så går det säkert bra eftersom han skickade fakturan så sent.

Det du troligen lärt dig av detta är att i framtiden skriva upp alla jobb+när de gjorts så slipper du obehagliga överraskningar som denna i fortsättningen.

Hur kan du då kontrollera att det han fakturerar stämmer? Så han inte lurar er. Tyvärr är ju inte alla människor lika ärliga som en själv!:crazy:

Instämmer i detta. Varje faktura ska kollas - stor som liten. Det behöver inte vara medvetna fel utan rena tankefel också. Vet inte hur mycket av bokföringen som brann eller vad du därmed kan kolla men jag hade plockat fram det jag har och räknat. Om du nu inte vet med dig att fakturan kommit så kanske du vet hur mycket som levererats och det bör framgå av fakturan vad den omfattar dvs x balar, x km etc. Gör det inte det tycker jag du ska börja kräva specificerade fakturor och fakturor i rätt/rimlig tid - även om denna också är inom lagstadgad tid.

Blev riktat till fel person - instämmandet var i uttalandet coh resten till TS

Fast det är väl bara att bokföra det i år. Känns väldigt överdrivet att börja ändra i bokföringen för 2010 när den är färdig. Så sätt bara in den på det datum då den kom eller betalades. Jag kan inte tänka mig att SKV skulle ha någon invändning mot det.

En anledning att vissa företagare väntar med att skicka fakturor kan vara att de vill jämna ut inkomster mellan åren för att undvika att betala onödig skatt. Så det kan faktiskt finnas en tanke bakom, men det vore ju bäst ifall det kommunicerats från början.

Annars får du se det från den positiva sidan. Du har ju fått låna pengar räntefritt och inflationen har ju även den gjort så att du idag betalar mindre i värde än vad du gjort förra året.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 925
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka