Rakning av känselhår

Z

ZorroLouise

Tänkte bara höra vad folk i allmänhet tycker om att raka bort känselhåren runt mulen på hästen.

Var en diskution i stallet om en som rakade bort håren inför fotografering och en del hade väldigt mycket emot det.

Vad tycker ni? Snyggt eller elakt? Okej eller inte?

Sv: Rakning av känselhår

Skulle aldrig ta bort dessa. Dessa hår använder ju hästen för att uppfatta smak och lukt. Hårstråna hjälper ju hästen att inte äta olämpliga blommor eller liknande. Nää, det skulle jag aldrig. Det är elakt och man har bristande kunskap om man gör det! De är viktiga hårstrån det där.

dom finns där för en anledning och då tycker jag att dom ska sitta kvar.

Aldrig skulle jag ta bort känselhåren på min häst. :cry:

emgard98 skrev:
Skulle aldrig ta bort dessa. Dessa hår använder ju hästen för att uppfatta smak och lukt. Hårstråna hjälper ju hästen att inte äta olämpliga blommor eller liknande. Nää, det skulle jag aldrig. Det är elakt och man har bristande kunskap om man gör det! De är viktiga hårstrån det där.
jasså, så dom har lukt och smak receptorer därute på stråna.. har de likadant i taglet på svansen också? :D

känselhåren är hårstång med döda celler om hjäper hästen att hitta ytor.. utan känselkår så märker inte hästen om den är 10 cm ifrån eller 1 cm ifrån ytan av foder eller vatten.. känselstråna nuddar alltås vattenytan eller fodret innan hästens mule nuddar ytan.. på så sätt vet hästen om det är dags att öppna munnen eller om det är en bit kvar..

jag rakar btw bort alla känselhår på min hund.. han klagar inte :)

jasså, så dom har lukt och smak receptorer därute på stråna.. har de likadant i taglet på svansen också? :D

Menar självfallet att hästen får -hjälp- av dessa hårstrån att uppfatta smak och lukt. Hårstråna sitter där för att dom ska uppfylla en funktion, dom har en anledning att sitta där, så varför raka bort dom? Anser att det inte blir snyggare för att man rakar bort dom.

Den här diskussionen har varit uppe förr, känner jag. ;)

Jag tycker, som andra redan har sagt, att man INTE ska raka av hästens känselhår. De finns där av en anledning och har en funktion som hästen verkligen använder och som vi inte kan ersätta på samma sätt som ett täcke ersätter klippt päls. Att raka av känselhåren bara för att vi människor tycker att det är finare, tycker jag är hemskt. Jag tycker att min pålle ser fin ut precis som han är.

på vilket sätt hjälper dom till att uppfatta lukt och smak.. *nyfiken*

Varför rakade du av din hund morrhårena ? Givetvis klagar inte din hund eftersom du knappast förstår vad den säger ändå.

Hon svarade troligen trådskaparen men tröck på fel namn.

På dressyrhästarna rakar man bort mul-håren......

Fast det ska bli förbjudet att raka bort de nu.

Klart jag rakar bort dem om jag har möjlighet. Har inte märkt någon skillnad alls överhuvudtaget på alla mina hästar genom åren och om de går internationellt måste de vara lite prydliga ju! Kan ju inte komma någon liten skogsmulle-häst in på en världscup-bana haha (visserligen är inte alla våra rakade då jag har precis den här diskussionen med min kollega, och hon vill INTE att de ska vara rakade, och eftersom hon jobbat här längre måste jag tyvärr ofta foga mig...suck). Men hade jag en häst som inte fanns med i den internationella cirkusen skulle han eller hon få behålla håren tror jag. Respekterar att ni vill ha kvar era, jag tycker det är upp till var och en!:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Att raka bort dom är väl frivilligt. Var och en väljer väl själv om de vill ha håren där eller inte. Hästen dör ju inte direkt om man tar bort dom och, nä det kanske inte blir så stor skillnad. Men dom finns ju fortfarande där av en anledning, dom har blivit till för att de uppfyller en funktion som sagt.

Det är inte alls upp till var och en då jag tror som någon tidigar sagt att det är/ska bli olagligt att ta bort hästens känselhår.

Det är inte alls upp till var och en då jag tror som någon tidigar sagt att det är/ska bli olagligt att ta bort hästens känselhår.

Det är upp till var och en. Jag skulle aldrig ta bort min pållas känselhår. Men det finns dom som gör det och då är det ju deras eget val. OM dom som tävlar interntionellt tar bort håret så är det ju upp till dom. Och inte tror jag dom kommer sluta raka bort de om det blir olagligt. Även om man hoppas att dom kommer sluta upp med det.
Hästen är lika fin me känselhår som utan. Att säga att hästen ser ut som skogsmulle för att den har käneslhår? Det är ju bara nonsens.:confused:

Är det alltid upp till hästägaren vad man gör med hästen?
Drar du ingen gräns någonstans?
Alla verkar överens om att det är fel gentemot hästen att ta bort känselhåren, men vi ska inte ha synpunkter på när det görs?

Var drar ni andra gränsen någonstan? Eller gränserna? När påpekar ni för stallkompis/tränaren/klubbens idol att ni inte gillar "det" dom gör med sin häst?
När säger ni till på skarpen?
När anmäler ni?

Eller är det alltid "upp till hästägaren"? :crazy:

LIA

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2