Räknas elaggregat som fast egendom?

M

morzan

Att stängsel är fast egendom har jag lyckats läsa mig till, men hur är det med själva elaggregatet? Någon som vet?

Sv: Räknas elaggregat som fast egendom?

Beror nog på hur aggregatet ser ut. Om det är fast installation med el etc (och huvudbrytare till stängslet etc) kan jag tänka mig att det räknas som fast installation (jfm tvättmaskin).

Vårt däremot är ett litet portabelt batteridito, det är allt annat än fast.

Det kan det omöjligt göra. Fast egendom är jord enligt 1 kap 1 § jordabalken. Aggregat räknas som fastighetstillbehör. Sådant som placeras på fastigheter för stadigvarande bruk.

Det sitter på väggen i logen och är kopplat till ett vanligt eluttag. Vi har blivit erbjudna att köpa till bra pris men funderar på om vi "behöver" det eller om det så att säga borde ingå i fastighetsköpet ändå.

Det sitter på väggen i logen och är kopplat till ett vanligt eluttag. Vi har blivit erbjudna att köpa till bra pris men funderar på om vi "behöver" det eller om det så att säga borde ingå i fastighetsköpet ändå.

Oavsett hur det blir med aggregatet så skall det inte sitta inomhus pga brandrisken. Elaggregat skall helst sitta på en ej brännbar vägg utomhus.

Har precis läst broschyren från försäkringsbolaget som säger samma som du ang brandrisken! Ska försöka flytta det till lämpligare plats så fort vi tillträtt. Det verkar i alla fall som aggregatet är lös egendom och då är det ju inte så mycket att diskutera. Vilket vi nog för "husfridens" skull inte hade gjort ändå. Men jag var ändå nyfiken på att veta vad som gäller. Tack alla för svar!

Oavsett hur det blir med aggregatet så skall det inte sitta inomhus pga brandrisken. Elaggregat skall helst sitta på en ej brännbar vägg utomhus.

Inte så jämrans bra eftersom det inte är bra att det regnas eller fukten ute på det.....

/KT

Inte så jämrans bra eftersom det inte är bra att det regnas eller fukten ute på det.....

/KT

Jo aggregaten är gjorda för att tåla att hånga utomhus. De flesta har sina aggregat ute och de håller ändå.Om du inte tror på det så kan du ju köpa ett elskåp till ditt aggregat.

Men det är också konstigt att hellre skydda ett elaggregat från fukt än att skydda ett stall från brand.

Jo aggregaten är gjorda för att tåla att hånga utomhus. De flesta har sina aggregat ute och de håller ändå.Om du inte tror på det så kan du ju köpa ett elskåp till ditt aggregat.

Men det är också konstigt att hellre skydda ett elaggregat från fukt än att skydda ett stall från brand.

Vi har inte vårt i stallet.

Dessutom om kontakten är utomhus är det fara för att man blir grillad. Anslutningssladdarna är oftast för korta för att man ska kunna ha aggregatet utomhus och en skarvfri sladd som når ända in till ett jordat urtag.

/KT

Vi har inte vårt i stallet.

Dessutom om kontakten är utomhus är det fara för att man blir grillad. Anslutningssladdarna är oftast för korta för att man ska kunna ha aggregatet utomhus och en skarvfri sladd som når ända in till ett jordat urtag.

/KT

Givetvis så använder man ett eluutag som är klassat för utomhusinstallation så är inte det heller ett problem. varför skulle man bli grillad? Det är inga problem för en elektriker att utföra elinstallationer utomhus.

Länsförsäkringar anser i varje fall att riskerna är minst om aggregatet är utomhus och jag tror på dem.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar