raka en keeshond?

annahalldin

Trådstartare
Tänkte kolla om det är någon som säkert vet om det är rätt eller fel att raka en keeshond. Uppfödaren sa att man absolut inte fick men det är många som säger olika.
Tacksam för svar, hoppas någon vet :)

Att man "absolut inte får" är ju för att hunden då inte går att ha med på utställningar. Däremot finns det ju vissa hundar med enormt mycket päls som faktiskt mår bättre av att bli rakade, de blir inte lika varma på sommaren osv. I sådana fall är det ju mest dumt mot hunden att inte raka.

Är det du själv som har en Keeshond? Varför funderar du i så fall på att raka? Om jag inte tänker fel så ska väl deras päls skydda mot både värme och vatten och kyla om den är bra. Rakar man hunden så kan det kanske råka bli så att hunden inte "tål något alls".

Har ingen erfarenhet av Keeshond, men om jag inte är helt ute och cyklar i buskarna så finns det vissa raser där deras päls kan bli "förstörd" om man rakar dem. Dvs pälsens struktur ändras och pälsen är inte längre rastypisk och det kan vara mycket jobb med att få pälsen bra igen. Vet dock inte om det är så med just Keeshond.

Det finns ju raser där täckhåren förstörs och de blir mjuka vid rakning/klippning. Man får då en päls som i princip blir som underull. En så päls håller värmen dåligt och suger åt sig fukt.
om Keesen är en sådan vet jag inte men jag skulle absolut inte raka om det verkligen inte var nödvädigt för hundens bästa.
varför rakning?

Anledningen till att jag vill raka ner honom är för att han har riktigt ont utav värmen. På somrarna spenderar han sina dagar inomhus, i källaren. Så jag tror att han skulle må bättre om han blev av med pälsen. Verkar inte som det isolerar så mkt.
Han är kastrerad så han kommer inte att ställas ut nått mer.
Det är massa som säger olika.. jag får väll prova mig fram, tack för svar :)

Anledningen till att jag vill raka ner honom är för att han har riktigt ont utav värmen. På somrarna spenderar han sina dagar inomhus, i källaren. Så jag tror att han skulle må bättre om han blev av med pälsen. Verkar inte som det isolerar så mkt.
Han är kastrerad så han kommer inte att ställas ut nått mer.
Det är massa som säger olika.. jag får väll prova mig fram, tack för svar :)
Jag har rakat min bc på sommaren och även min systers samojed ett år, vilket var stört förbjudet ;)
Blev jättebra, två svalare och mer nöjda hundar :)

Om du klipper ner honom, så börja med att ta enbart magen, det kan räcka för att göra honom betydligt svalare utan att sabba resten av pälsen. Dock kanske han redan har en felaktig päls iom att han är kastrerad, det förändrar ofta pälskvaliteten till det sämre.

Du kan även prova tunna ur hela pälsen med effileringssax.

Jag hade nog också börjat med att raka ner honom på magen, och se om det hjälper. Är det inte tillräckligt hade jag rakat ner hela hunden :)

Håller med de två föregående talarna.....raka magen till att börja med. Sen prova med att tunna ur pälsen som @Miedo sa.
Har han ändå blivit ett underullsmonster pga kastreringen är det ju bara att raka. Då är du ju redan i den sitsen att du har fått en mjuk ullpäls på honom.
I slutändan är det ju hunden som ska må bra å då kan man tyvärr få offra pälsen ibland :(

Jag rakar min hund varje sommar. Hans päls växer tillbaka precis som vanligt. Rakar sista gången i juli och han är fullpälsad i november ungefär. Han blir som en kalv på grönbete när han rakas. För honom är det också pga värmen + att han älskar att bada och torkar ju aldrig annars. Testa så får du se.

Vinter
11700_10151602982352456_715300565_n.jpg

Sommar
10177870_10152456634527456_1580180709674582032_n.jpg

Jag rakar min hund varje sommar. Hans päls växer tillbaka precis som vanligt. Rakar sista gången i juli och han är fullpälsad i november ungefär. Han blir som en kalv på grönbete när han rakas. För honom är det också pga värmen + att han älskar att bada och torkar ju aldrig annars. Testa så får du se.

Vinter
11700_10151602982352456_715300565_n.jpg

Sommar
10177870_10152456634527456_1580180709674582032_n.jpg

Förlåt för OT men vad är det för ras på din fining? :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
570
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 421
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar