Raka benen på häst med styngflugelarver?

Jag pillar bort de ägg jag kan, men på mitt ena årsföl går det knappast, han går inte med på det, viftar och slår med frambenen samtidigt som han antingen försöker lägga sig ner eller bita mig. Just de som sitter insidan framknä är värst. Han är snäll att lyfta hovarna på annars men just det här accepterar han inte.

Sen jag läste ovan om Styngflugelarver som har utvecklats i ögonen måste jag erkänna att jag blivit lite rädd för det här rensandet också. Har ni hört talas om något liknande? Jag tvättar och skrubbar händerna efter rensning men tänk om man missar ett ägg?
Jag nojar över att min häst har haft i sitt ena öga. Det har varit kasst hela sommaren och rinner o kliar o varar lite emellanåt.

Knapplån:

alltså finns det styngfluga så är det ju inte så att de bara ger sig på benen. Om de finns i massor, och benen inte är attraktiva att lägga ägg på så lägger de ju ngn annanstans på hästen - man, bog, bringa - allt.

har man massor massor med styngflugeägg lagda på hästen så mycket att det inte går att skrapa bort på ett vettigt sätt bör man avmaska. Har man bara lite ägg lokalt ngnstans så skrapar man bort dem väldigt enkelt direkt man ser dem med en ryktsten i de flesta fall. har man hästar med päls där de sitter väldigt hårt får man ta en sax och klippa (vanlig handsax går utmärkt). Det viktiga är ju att man tar bort äggen direkt man ser dem, gör man det finns inte problemet om hästen inte är överöst med ägg överallt varje dag, vilket de sällan är. Har man verkligen invasion på hästen i fråga om ägg, ta foto med mobilen, vissa vettar är sega med att skriva ut avmaskning bara för att man säger att man har styngfluga. Ta bildbevis om det är ohanterbart att själv skrapa bort (väldigt få fall man har så mycket men vissa har det - styngflugan lever lite unikt och är Lokal dvs den vandrar inte utan stannar på ett och samma ställe).

Vår flock har drabbats av styngflugelarver och vi skrapar bort äggen så gott vi kan. Funderar på om man skulle raka benen och en bit ovanför, då borde väl äggen inte få något fäste? :idea:

Grannens flock drabbas varje år, trots avmaskning. Betyder det att det är meningslöst att avmaska?

Styngfluglarver är ingen inälvsparasit utan de är en fluga som finns i naturen som kommer flygandes och sätter sina ägg å hästen. larverna lever sedan i hästen utan att skada den och bajsas ut när de är larver.
Så du kan alltså raka och avmaskahästen och sedan släppa ut hästen och så komer en flug och sätter sina ägg på hästen i alla fall och så har du skiten iaf.

Så det bästa du kan gör är att förebygga genom att ha flugtäcke gärna 2 och att du varvar med att tvätta dom och skapa bort de ägg du ser på hästen med ryktsten. Flugmedel så gått de går.
Det är när hästen biter sig för att de kliar som de får i sig äggen

Nej, december är 80-talsråd från innan Ivomec... Det räcker att flugan gett sig för året vilket är som senast vid första frosten. Normalt räcker det sept/okt.

Första frosten... inte underligt att det har pratats om december här nere. Är det för sent att avmaska i december? Bor i södra skåne och frosten brukar vara rätt sen här nere många gånger.

använder eksemtäcke till min häst, sparar henne mkt Gott att slippa använda giftiga medel i onödan. Skrapar med ryktsten på frambenen, enda stället hon får ägg.

Vi har enorma invasioner av styngfluga i år. 1-åringarna är precis översvämmade över hela kroppen med ägg, fullkomligt omöjligt att hålla efter. Ryktsten tycker inte jag funkar alls utan det enda jag fått att funka någorlunda är en sliten engångsrakhyvel, dock får man vara försiktig med den.
Att larverna är helt ofarliga i magen är jag inte så säker på efter att ha haft ett dräktigt sto som fick kolik och enda kliniken kunde hitta var en mage full av larver. Min klinik menade på att detta blivit vanligare o vanligare och att man nog snart får omvärdera styngflugans larver från ofarliga till att de kan orsaka skador på häst under vissa omständigheter.

När flugan gett sig, december är ju inte för sent om det är varmt, men onödigt att hästen har kvar larverna så länge om man ändå ska avmaska bort dem. Vad gäller farligheten så är det ju som med allt, en liten mängd skadar inte men mycket är farligt, även morötter kan förgifta :-) Det är ju inget nytt att om man har mycket ägg så SKA man avmaska.

Nej helt rätt Madick, men som jag uppfattade att kliniken menade så var det många nuförtiden som inte hade koll på det med avmaskning mot stygnflugan.

Vi har enorma invasioner av styngfluga i år. 1-åringarna är precis översvämmade över hela kroppen med ägg, fullkomligt omöjligt att hålla efter. Ryktsten tycker inte jag funkar alls utan det enda jag fått att funka någorlunda är en sliten engångsrakhyvel, dock får man vara försiktig med den.
Att larverna är helt ofarliga i magen är jag inte så säker på efter att ha haft ett dräktigt sto som fick kolik och enda kliniken kunde hitta var en mage full av larver. Min klinik menade på att detta blivit vanligare o vanligare och att man nog snart får omvärdera styngflugans larver från ofarliga till att de kan orsaka skador på häst under vissa omständigheter.
Ush då! Det stoet som hade larver i magen, var hon avmaskad med ivermectin?

Jag har avmaskat mot styngflugan i över 20 års tid och blir inte av med den. Dock har de inte så mycket ägg, så jag skrapar bort så gott jag kan, de vuxna är rena från ägg, och igår lyckades jag till slut få rent även det lilla busiga hingstfölet, men risken är väl att han fått larver i sig redan. Det känns som om man gör fel vid avmaskning om man inte blir av med dem? Ringde vet och frågade och han bara skrattade när jag sa att fölen var lite svåra att rengöra från ägg haha :P och sa även att det inte var någon ide att avmaska förrän i oktober.

Att man väntar till oktober är för att de inte ska bli återsmittade, medlet funkar direkt hästen får i sig smittan.

Det kan ju vara dina grannar som inte avmaskar, nya hästar som kommer osv.

Varje dag skrapar jag bort äggen med ryktsten som hästen har på benen, han brukar bara ha lite på frambenen.

Frågan är om hästen har fått i sig larver, är dom synliga i avföringen då?
Jag har aldrig sett något konstigt i hästarna bajs.

Varje dag skrapar jag bort äggen med ryktsten som hästen har på benen, han brukar bara ha lite på frambenen.

Frågan är om hästen har fått i sig larver, är dom synliga i avföringen då?
Jag har aldrig sett något konstigt i hästarna bajs.
Du ser det inte förrän tidigast i vår och de brukar vara snabba att gräva ner sig.

Läste just ett tips. Stryk på varmt vatten (100-120 grader Fahrenheit, vad kan det vara 25-30 C?) blandat med insektsmedel. Larverna kläcks och dör av exponeringen för medlet. Värt att testa iaf.

@Madick
100 fahrenheit = 38 celsius
120 fahrenheit = 49 celsius

Ska prova det, har så mkt på stoet att det är jobbigt att peta bort det och verkligen hitta allt :/

Om det tipset stämmer är det helt fantastiskt! Ägnade återigen över 1 timme igår med att skrapa bort alla ägg.

@sassiball Ja hon var avmaskad m ivermectin men antagligen återsmittad pga det milda vädret den hösten.

Jag nojar över att min häst har haft i sitt ena öga. Det har varit kasst hela sommaren och rinner o kliar o varar lite emellanåt.

Är det verkligen styngfluga som lagt ägg i ögat på din häst? Det låter jättekonstigt att det skulle vara styngfluga. Däremot finns det andra flugor som gärna lägger ägg i just ögon, sår eller andra kroppsöppningar. Har en veterinär tittat på hästen och behandlat den utifrån att det handlar om flugägg?

Har aldrig ens tänkt på det men visst borde det vara helt möjligt att få styngflugeägg i ögat eftersom flugan bara vänder upp bakdelen och sprutar över hästen? Sen är det ju mera troligt att Montes häst har en vanlig inflammation i sitt öga, kanske orsakad av flugor, än att det ligger flugägg där men tanken bara slog mig...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 758
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 308
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025