Raka benen på häst med styngflugelarver?

Läste just ett tips. Stryk på varmt vatten (100-120 grader Fahrenheit, vad kan det vara 25-30 C?) blandat med insektsmedel. Larverna kläcks och dör av exponeringen för medlet. Värt att testa iaf.

Ska prova detta på min! Han är helt gul på isidan av framknäna! Helt omöjligt att "vinna" över stynglugorna... men ska göra tappra försök nu :)
Givetvis ska det avmaskas med =)

hur "stryker" man på vatten? Dum fråga men jag förstår inte vad vattnet skulle göra för effekt? då borde flugmedel funka lika bra?

Tänkte mer att det är jag som lyckats kontaminera ögat med ägg efter jag skrapat benen. Det var stopp i tårkanalen som spolades ren av veterinär sen cortison/ab i flera veckor och fortfarande är ögat inte riktigt hundra.

Tack för era svar!

Jag har lagt ner tankarna på att raka, pälsen växer ju iallafall ut så fort igen :meh:

Tycker att pälsglans fungerar toppen, har bara tagit några enstaka ägg sedan vi började med det. Var går gränsen för hur mycket som anses vara mycket, så att man bör avmaska?

Om man känner att man inte hinner plocka bort varje dag eller om det är extrema mängder under varma dagar, dvs "överallt" så det inte hinns med.

Jag hittade sådana knivar att beställa på ett par utländska sidor tex Epplejeck har "horzel mesje" och Divoza "botfly scraper".
Jag tänker nog satsa på sådan till nästa säsong, verkar väldigt smidigt verktyg om det fungerar!
@Houdinie

Läste om ngn som använde en (slö) hovkniv. Det ska jag ha någonstans, ska provas. Annars är även jag intresserad av vilken webbshop i Helsingborgstrakten.

Har aldrig ens tänkt på det men visst borde det vara helt möjligt att få styngflugeägg i ögat eftersom flugan bara vänder upp bakdelen och sprutar över hästen? Sen är det ju mera troligt att Montes häst har en vanlig inflammation i sitt öga, kanske orsakad av flugor, än att det ligger flugägg där men tanken bara slog mig...

jag säger inte att det är omöjligt men undrade om det som sagt var konstaterat att det verkligen var just styngfluga som lagt ägg i ögat på MonteRoses häst. Det låter väldigt ovanligt att just styngfluga skulle lägga i ögonen som sagt. Magmaskens ägg som däremot etablerat förekommer i ögon och sår tex, ser precis lika ut som styngflugeägg i princip.

@mackan om det inte varit så att styngflugan själv sprutat in ägg så kanske det är så att den gjort det på insida framben och hästen sedan kliat huvud och fått in i ögat?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 758
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 308
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025