Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@mackan om det inte varit så att styngflugan själv sprutat in ägg så kanske det är så att den gjort det på insida framben och hästen sedan kliat huvud och fått in i ögat?
Jag skrev ett inlägg med hänvisning till den butiken men det togs bort. Du är rätt ute och sök på kniv i rutan.Försökte hitta på den butik som har helsingborg i namnet (hep) men kunde inte hitta någon där? Hur fasiken ska man veta vilka andra som ligger i helsingborg, är alldeles för långt bort :P
Tror man får skriva ut namn?
Nej det har inte konstaterats och jag skrev i ett tidigare inlägg att min oro är för att det skulle vara jag som av misstag placerat ägg i ögat.Känns inte öht troligt enligt hur äggen sitter fast på hästben och ffa inte att en häst som kliar skulle ha ögat öppet, få loss äggen som sen skulle hamna inne i ögat och säkra fast sig där..... Om det vore ngt som kan ske borde det vara tämligen vanligt att hästar får styngflugeägg i ögonen och det får de ju inte, det var lite min poäng, jag har aldrig ngnsin hört talas om att det ens skett en enda gång därav min nyfikna fråga till MonteRose om det verkligen konstaterats att det verkligen var styngflugeägg.
Nej det har inte konstaterats och jag skrev i ett tidigare inlägg att min oro är för att det skulle vara jag som av misstag placerat ägg i ögat.
Skulle kunna vara Habronema, alltså magmasken som har en fluga som mellanvärd och ibland hamnar larven i ögat. Att avmaska är meningslöst eftersom larven bryts ner och dör när den hamnar så fel, vissa hästar reagerar med en allergisk reaktion så pilla inte i ögat, men skölj, ha i ögonsalva och du bör få antiinflammatoriskt och antihistamin. Det är samma larver som ger "sommarsår", de runda typiska såren på hästen som vägrar läka.Här har vi fått problem med styngflugan för första gången, även om jag är van sedan åren i söder. Men, ena hästen på betet verkar ha fått någon slags fluglarver i ögat, upptäckte vi igår. En klump med vita prickar, ögat är svullet och rinnigt, och vet. vägrar komma ut. Lyckades spola ut de flesta, men 2 små vita prickar är kvar. Ska återigen ringa vet och propsa på att de kommer ut och tittar, om jag inte lyckas få bort dom ikväll.
Skulle kunna vara Habronema, alltså magmasken som har en fluga som mellanvärd och ibland hamnar larven i ögat. Att avmaska är meningslöst eftersom larven bryts ner och dör när den hamnar så fel, vissa hästar reagerar med en allergisk reaktion så pilla inte i ögat, men skölj, ha i ögonsalva och du bör få antiinflammatoriskt och antihistamin. Det är samma larver som ger "sommarsår", de runda typiska såren på hästen som vägrar läka.
Jag har precis studerat detta noga, det handlar om utländsk expertis då det knappt finns i Sverige. Det är den allergiska reaktionen som ger problemet, det är därför inte alla hästar reagerar. Har larverna hamnat i ögat så tar inte avmaskningen, det är också för att de bryts ner så fort som det är svårt att påvisa. Avmaskning för att få bort smittan ur hästarna (inte specifikt den med drabbat öga) och flugsanering är det viktigaste förebyggande om man vet att det finns en känslig häst, men att avmaska för att få bort ögonproblemen ska enligt de som har erfarenhet inte hjälpa, just för att larverna dör när de hamnar fel. Du får jättegärna skicka PM vilka svenska kontakter du haft om det här, jag håller på att läsa in mig så mycket jag kan och det finns inte så mycket svenskt, mest troligt för att vi inte har det varma klimat som där de är mest vanliga.japp exakt, habronema kan det vara som jag varit inne på tidigare. däremot känner jag inte igen att avmaska skulle vara meningslöst - det är det man gör i första hand - endera genomgående avmasking i blodet, eller så som jag skrev, lokal avmaskning i ögat om det är taget direkt i sin linda..... men det är inget generellt grepp som är teoretiskt välkänt hos veterinärer allmänt... dock hjälper en intravenös avmaskning på 24 timmar i stort, men som jag skrev tidigare då ska hästen isåfall behandlas av en klinik och stå där eftersom det slår ut hela balansen parasitmässigt allmänt häst-mask.
hamnar dessa larver just i ett öga så dör de inte av sig själv utan att skada ögat, de skadar ögat samtidigt som de inte har ngnstans att ta vägen i sig. Inte många veterinärer har koll på detta öht om de inte tillhör ngt större djursjukhus och har ögon klinik osv.
Det är lite speciellt och stor skillnad om det handlar om ngt sår som drabbas jmf med ett öga......
Jag har precis studerat detta noga, det handlar om utländsk expertis då det knappt finns i Sverige. Det är den allergiska reaktionen som ger problemet, det är därför inte alla hästar reagerar. Har larverna hamnat i ögat så tar inte avmaskningen, det är också för att de bryts ner så fort som det är svårt att påvisa. Avmaskning för att få bort smittan ur hästarna (inte specifikt den med drabbat öga) och flugsanering är det viktigaste förebyggande om man vet att det finns en känslig häst, men att avmaska för att få bort ögonproblemen ska enligt de som har erfarenhet inte hjälpa, just för att larverna dör när de hamnar fel. Du får jättegärna skicka PM vilka svenska kontakter du haft om det här, jag håller på att läsa in mig så mycket jag kan och det finns inte så mycket svenskt, mest troligt för att vi inte har det varma klimat som där de är mest vanliga.