Raka benen på häst med styngflugelarver?

Novisis

Trådstartare
Vår flock har drabbats av styngflugelarver och vi skrapar bort äggen så gott vi kan. Funderar på om man skulle raka benen och en bit ovanför, då borde väl äggen inte få något fäste? :idea:

Grannens flock drabbas varje år, trots avmaskning. Betyder det att det är meningslöst att avmaska?

Jag har hört de som rakar och tycker det funkar bra. Håren blir ju kortare att fästa i.

Frågan är ju när grannen avmaskar och är det ett ställe då det kommer nya hästar då och då?

Jag har hört de som rakar och tycker det funkar bra. Håren blir ju kortare att fästa i.

Frågan är ju när grannen avmaskar och är det ett ställe då det kommer nya hästar då och då?

Jag klipper en av mina med hundtrimmer på benen av annan anledning, det hjälper iaf inte mot styngflugorna.

Sedan kan jag upplysa om att det inte bara är på benen som flugan lägger sina ägg. Det kan göra på hela hästen så om klippning ska vara ett alternativ för att bekämpa den får man klippa hela hästen.

Jag har för första gången sett dessa och jag har gett upp mer eller mindre. Första dagarna tog jag bort vartenda ett men jag orkar inte längre, jag drar med ryktsten varje dag och får bort de hälften kanske. Upplever att de är lättare att få bort när de suttit nån dag.

Har hästen norr om Gbg nu över sommaren men vanligen så bor vi i Gävle, har aldrig ens påträffat såna här förut men hörde från stallägaren att de hittat ägg på hästarna hemma nu också. Är det värmen som gör det kanske? Större utbredning? Hörde att andra typer av insekter (vet dock inte vilken typ) som vanligen inte finns i Sverige spridit sig söderifrån tack vare att det varit så varmt här.

De är lättare att ta bort för att hästen slickat i sig larverna redan och det är bara äggskal kvar. De gör störst skada i munnen så ge inte upp. Spraya glansspray och prova olika sätt att ta bort dem som rakhyvel, naglar, kniv osv.

Jag skrapar bort äggen med ryktsten, om man tar i lite och slipar stenen mot golvet mellan skrapningarna går de bort ganska lätt. Jag har läst att larverna "gräver gångar" i tunga och tandkött :wtf::crazy: Så jag är noga med att få bort dem så fort jag ser några. Jag tycker även att det verkar hjälpa att spraya renons flugspray på benen.

Jag pillar bort de ägg jag kan, men på mitt ena årsföl går det knappast, han går inte med på det, viftar och slår med frambenen samtidigt som han antingen försöker lägga sig ner eller bita mig. Just de som sitter insidan framknä är värst. Han är snäll att lyfta hovarna på annars men just det här accepterar han inte.

Sen jag läste ovan om Styngflugelarver som har utvecklats i ögonen måste jag erkänna att jag blivit lite rädd för det här rensandet också. Har ni hört talas om något liknande? Jag tvättar och skrubbar händerna efter rensning men tänk om man missar ett ägg?

Förra året hade vi massor av ägg på hästarnas ben. Sambon skrapade försiktigt bort dem med en kniv.
I år har vi, som tur är, inte sett några ägg. Hoppas det håller i sej!

När är bästa tiden att avmaska mot dessa vidriga varelser? Har alltid hört innan att det ska vara i december.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 758
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 308
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30