Ragdoll, Vill ha fakta!

F

Fhanny

Jag ska få en Regdoll, men jag vet inte så mycket om denna ras. Så nu vill jag veta vad ni tycker att jag ska tänka på och fakta om rasen. Era egna erfarenheter om just denna katt och ev bilder. Skulle vara kul att se :) Skriv allt ní vet och kan, vill vara lite förberedd när jag får hem henne :love:

Sv: Ragdoll, Vill ha fakta!

Ska du få en? Som i present eller?

Ragdollen är en lugn och foglig ras, väldigt människokär och social. En dag med en ragdoll brukar mestadels innehålla gos i soffan, äta mat, ett eller ett par busrejs, och så mera sov och gos i soffan... ;)
De håller sig helst i närheten av husse/matte, så de brukar oftast hitta en bra sovplats där han/hon befinner sig för tillfället.

I form av skötsel så är det en lätt ras. Pälsen är silkig och tovar sig i regel inte, men det beror också lite på säsong och indivuella skillnader i pälskvalitet. Men att borsta igenom ca 1 ggr/vecka brukar räcka gott och väl.
När det gäller kloklippning och bad och sådant så är det sällan problem, ragdollen är en otroligt snäll ras, som inte protesterar i första taget.

Läs mer om rasen och se på bilder på www.ragdollklubben.com

På min hemsida kan du se bilder på mina ragdollkatter:
www.dragonfireragdoll.se

ja jag ska faktiskt få en :) mn brors sambos mamma skulle börja föda upp, men ena honan trivdes inte som mamma och ibland andra katter så jag skulle få henne. Mycket tacksam då det är sånna himla fina katter.. :love:

Ragdollen är väl slajmig :D ...dom är så lealösa att man kan slå knut på dom om man vill

Jag har en bonnkatt som är sån, man kan ta han i bakbena och slänga upp han på axeln och han bara kurrar o blir kvar där :D

:rofl: vad mysigt, min bror har en som är jätte stor och han är också sån. :love:

Du verkar veta mycket om Ragdollen!
Jag såg en katt som har samma färg (exakt sådan teckning) som Leola fast korthårig!
Vad kan det varit för kattras??
Eller finns det korthåiga/ släthåriga ragdoll??

Teckningen i ansiktet är "vanlig", många olika färger (i de flesta raser/huskatter) kan se ut så med lite tur. Är den dessutom maskad (ljus/vit på kroppen och bara färgad i ansikte, svans och ben) utesluter de flera raser. Desom vanligtvis är maskade är cornish/devon rex (men de är ju lockiga), britt och givetvis siames, det är ju därifrån färgen kommer.

Huskatter kan mycket väl vara maskade, eftersom det finns så många av de maskade raserna att anlaget spritt sig till huskattstammen.

Den korthåriga "motsvarigheten" till ragdoll (maskat med vitfläck) heter snowshoe. Det finns bara två sådana i Sverige än, och de bor i Borås.

Jag glömde: bland de läckraeste agoutimaskade katter är förstås bengalerna...

Här är ett exempel på en, se och njut liksom...

http://home.koping.net/u3540a/bilder/halit.html

Åååh!
Det måste varit en bengal jag såg då! :love:
Den var ljus på kroppen och ljust tigrerad i ansikte, ben och svans.
Med samma päls och utseende som en huskatt.

En SÅN vill jag hitta!
De är helt enkelt underbara!:bow:

Tack! Nu vet jag vad jag ska söka efter! :bow: :bow:

Om du tittar närmare och känner på dem är pälsen helt unik! Den skimrar och glittrar på ett sätt som ingen annan katt, och är helt silkesmjuk!

Bengaler är underbara, jag hade gärna haft en själv om jag inte hade behövt alla "kattplatser" här åt min uppfödning.

Svarar lite allmänt i tråden.

Nej, det finns inga korthåriga ragdolls. Som Sassy redan nämnt så finns dock den maskade färger i kombination med agouti hos en del andra korthåriga raser. Jag skulle tro att det är en maskad bengal du har sett. De är otroligt vackra, det håller jag med om!

Att Snowshoe skulle vara den korthåriga motsvarigheten till Ragdoll är väl inte riktigt sant... Det ända de har gemensamt är att de är maskade och har vitfläck. I övrigt finns inte många likheter. Snowshoe är då närmare att jämföra med siames.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar