Ragazzo - Talinum xx

Sv: Ragazzo - Talinum xx

Hoppning, fälttävlan....

Men i verkligheten är det så svårt o säga, hoppstammade hästar kan bli dressyrhästar på elitnivå, och dressyrstammade kan bli hopphästar på högsta nivå.

De andra säger hopp--- är inte Ragazzo dressyr???
Fast med lite fullblod fungerar den säkert till det mesta.
Är det den du har provridit? Hur luftigt känns steget?

Jag skulkle tro att det är en bra allround-häst, så fälttävlan får jag nog svara...:)

Svarar till er alla, det var inga hingstar jag kände till så jag ville mest höra vad för inriktning det var på dem. Givetvis betyder inte stammen allt, men det kan ge en liten hint påvägen :)

Provred en häst med den härstammen idag, och ville researcha lite ;)

För mig klingar det fälttävlan :d
Ragazzo hade höga (tyska?) index både i dressyr och hoppning, och med fullblod på mödernet :love:

Min Talinum-avkomma kunde verkligen inte hoppa. Lång, flack språngkurva, gärna jämfota. Men han tyckte det var askul, när han väl fick upp ångan! Gillade att rejsa ute, på naturhinder, men var väldigt tittig.
Nu hade jag ju honom som dressyrhäst, så han fick väl aldrig någon benhård rutin direkt.

Talinum var väl tänkt som gångartshingst, köptes in av Flyinge, men gjorde ingen succé.

Jag har ett sto efter Talinum et rent fullblod och r det något hon inte kan så är det att hoppa. Hon är en total katastrof och skulle kunna slå ihjäl sig på hider på en decimeter. Själv är hon inte mycket riden utan går som avelssto. Men hennes helbror tävlar och gör bra ifrån sig i dressyr.
Så om jag var ute efter en hopphäst för högre klasser hade jag inte titta på denna hästen. Men för hoppning i lägre klasser och/eller dressyr skulle den kunna vara intressant rent härstamingsmässigt. Sedan kan en avkomma vara helt tvärt emot sina föräldrar.

Talinum var väl tänkt som gångartshingst

Nu pratar du väl i nattmössan?;)

Han tog väl in för fullblodsavel...dvs galopp....sååå dåligt är väl ändå inte mitt minne?:D

Ha ha, jaaaa! :angel:

Så blir det när man sitter och lusläser avelsidorna om dressyrhingstar... Galopp-gångart, allt börjar ju på g...

Ragazzo hade- precis som någon nämnde ganska höga siffror i både hopp och dressyrindex i Tyskland. Hans pappa har dessutom gett både hopp och dressyravkommor. Ragazzo har både avkommor som tävlar i hoppning och dressyr så han själv ger nog båda delarna. Tallinums avkommor har jag mest stött på i hoppsvängen så en fälttävlanshäst verkar vara en bra gissning. Jättesvårt att säga.. Vad är det i 3:e led?

*kl*

Fälttävlan låter väl inte helt fel;) Kanske det är en dubbeltalang som man kan tävla med i både hoppning och dressyr? Stammen tyder ju på både ock

(Mitt sto som har en fullblodsmamma men som för det mesta har betäckts med dressyrhingstar eftersom hon har en 9:a på traven; har en avkomma e Ragazzo som fått diplom i hoppning.)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
11 851
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 175
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka