Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

"Jag kan tycka att det är en ganska stor skilllnad mot att få en liten dörrmatta som såg ut att vara köpt på typ ÖB´s. Dessutom kläcker min svärmor ur sig: "-När man fyller år ska det vara himla många paket!", hon hade slagit in alla småsaker för sig. Undrar om hon resonerade så när hon rullade ihop min sons matta och slog in den?"

DU tycker det är skillnad. Jag undrade om din son tyckte lika, eftersom det honom det gäller.

Möjligtvis tycker han att det är kul att öppna fler paket, men han förstår självklart inte skillnaden som kom senare mot sin kusin. Det var ju inte jag som la någon vikt vid citatet, då det kom från svärmor, men jag tyckte det var en konstig sak att säga när man gör sådan skillnad.

"Det är skillnad, javisst. Har inte påstått något annat heller, som vanligt. Men jag tycker att det är dubbelmoral att vid ena barnets födelsedag ge en sak, och vid det andra barnet ett tiotal."

Och detta förstår jag inte alls. En annan sak hade det varit om barnen varit 4 och 5 år. Nu är din grabb 1 år och kusinen är 2.

Om du inte förstår det så får jag beklaga, har förklarat vad jag menar.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag tycker inte heller att vikten ligger i vad eller hur mycket ungar får i present av släkt och vänner.. Men för den skull skall de ju inte särbehandlas..

I vår familj har det varit så.. Den ene får Jämt och massor.. Den andra får något smått på julafton eller födelsedagen. Detta beror på att den som jämt får har haft det jobbigt som liten..

I vissa fall var det till och med så illa att det ena barnet firades men inte det andra..
Detta kan vi såklart inte acceptera utan vi fick helt enkelt säga till dem det gäller, att skall den ena ha julklapp så skall den andra.. Och informera folk om att barnen har facktist en varsin födelsedag! Och att vi har 2 barn i familjen!

Problematiken ligger oxå i att båda barnen inte är våra gemensamma, utan den ena är jag plastmamma åt.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Nu vet jag inte hur ni har det alls, men i vår släkt har vi stora ekonomiska skillnader. Mina föräldrar har haft råd att ge oss häst, skidutrustning, utlandsresor och cyklar själva.
Den möjligheten har inte alla våra kusiner haft. Att de kanske då får dyrare presenter har jag aldrig sett som orättvist, det har mina föräldrar alltid varit noggranna med att förklara för oss, vi har så mycket ändå, så varför gapa efter mer?
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Precis, det spelar ingen roll om man ger billiga eller/och få presenter, men gör man det till ena barnbarnet tycker jag man ska vara rättvis och göra det till alla.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Något jag inte tänkt på, men som jag kom på nu, är att det var precis likadant under jul, det var stor skillnad på vad de fick både i antal och kostnad. Men det var ingenting jag brydde mig om eftersom jag tyckte att det skilde så i ålder på dom, det jämnar nog ut sig med tiden.

Kom även på att kusinen har vid sina båda födelsedagar fått hälsningar i lokaltidningen från farmor och farfar, tror ni min son fick det?
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Men det är samma behandling våra barn får. Kusinen är alltid den första som hälsas på, "farmors lilla stjärna" som hon alltid säger. Min son, han bara finns. Och gullas med om kusinen inte är med. Dock väljer jag att inte göra någonting av det förrän det dels blir konkret, och vem vet, det kanske ger sig längre fram, när de blir äldre?

Det är nog inte så lätt att köpa likvärdigt åt en ettåring som åt en tvååring, eftersom tvååringen kan leka med så mycket mer. Men jag vidhåller ändå vid att det borde finnas rättvisa kusinerna emellan.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag har också haft den relationen till min mormor och morfar. De har aldrig ställt upp med varesig barnvakteri eller speciellt mycket presenter till mig och min bror. Däremot fick våra kusiner nästan allti de pekade på.

Dock har inte det skadat min relation till min mormor, när jag var liten försvarade alltid mamma henne om något var orättvist, och det är väl anledningen till att jag idag inte tycker det är så speciellt. Jag är inte avundsjuk.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Det tycker jag var fruktansvärt konstigt resonerat av henne :eek: Men ändå är det ju bra att du tagit reda på varför hon behandlade barnen så olika, även om svaret svider.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Har du kalas?

Nä så kanske det är.. Men i ett barns ögon så är paket räknade...

Sen kan ju somliga skriva på ett debatt form utan personliga påhopp.. Jisses är det på den här nivån här?

Jag kan bara hålla med dig. Skittråkig attityd bara för att folk har olika åsikter.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Men ska barnen fortsätta behandlas olika så kommer han ju tids nog förstå det själv, och hur förklarar man det?
Det där har jag varit med om själv och jag var inte gammal när jag insåg att något var konstigt, jag var den som hjälpte till alla gånger men min kusin fick höra hur duktig och fantastisk hon var.
Jag tror inte jag börjat skolan ens innan jag genomskådade lögnen.
Som förälder känns det jobbigt när man ser att ens barn inte "är lika mycket värt" även om man inte kan räkna människovärde i presenternas storlek så finns det säkert andra saker som du reagerat på som spelar in i den reaktion du får på presenterna.
Upprepas detta fler år tror jag att jag skulle påpeka det faktiskt.
När barnen blir äldre är det ju bra om de kan känna sig likvärdiga.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Kan ju säga också att det inte alls är kul att vara mormor och morfars "lilla prinsessa." Jag var alltid det och skämdes alltid när jag träffade mina kusiner eftersom jag visste att de inte fick varken tid, kärlek eller saker som jag fick. Mamma pratade med dem så att åtminstone min syster fick presenter när jag fick och jag vägrade att ta emot pengar när jag blev gammal nog att fatta om inte syrran fick lika mycket. Men jag håller med om att det inte alls alltid behöver vara lika i famljer/släkter. Själv köper jag gärna lite större dyrare presenter till människor som behöver det. Alla kan ju inte unna sig guldkant på egen hand!
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

*knapplån*

Nu har jag inte läst riktigt alla inlägg, så jag kanske upprepar det som redan sagts.

Det jag reagerar på är inte att det skiljer i PENGAVÄRDE mellan de två barnen, utan att det så tydligt lagts mycket mer energi och omtanke på det ena barnets presenter. Jag tror inte många bryr sig om VAD de får, utan VARFÖR, liksom. Jag får hellre en liten sten som någon hittat på en strand, tyckt att den var vacker och att jag förtjänar nåt vackert, än en dyr diamantring som köpts i paniken för att man SKA köpa något.

På samma sätt tror jag inte föräldrar bryr sig om de får nåt dyrt och pråligt till sina barn, bara det finns kärlek och omtanke bakom presenterna.

Jag har aldrig haft råd att köpa dyra saker till mina syskonbarn utan har fått leta billiga saker, men de har ofta blivit favoriter hos både förälder och barn eftersom de varit personliga och noga utvalda.

Förstår ni hur jag tänker?
 
Senast ändrad:
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Det där har jag varit med om själv och jag var inte gammal när jag insåg att något var konstigt, jag var den som hjälpte till alla gånger men min kusin fick höra hur duktig och fantastisk hon var.
Jag tror inte jag börjat skolan ens innan jag genomskådade lögnen.
Som förälder känns det jobbigt när man ser att ens barn inte "är lika mycket värt" även om man inte kan räkna människovärde i presenternas storlek så finns det säkert andra saker som du reagerat på som spelar in i den reaktion du får på presenterna.
Upprepas detta fler år tror jag att jag skulle påpeka det faktiskt.
När barnen blir äldre är det ju bra om de kan känna sig likvärdiga.

Äntligen en som verkar förstå hur jag tänker. Av nästan alla andra svar att döma verkar jag prylgalen och hysterisk över att min son inte får svindyra presenter, och att jag är otacksam och missunsam. Men det är ju så fel det kan bli. Synd att jag inte hann försvara/förklara mig innan tråden blev så lång.

Jag tror att man behöver vara förälder själv för att förstå hur det känns när man ser två likvärdiga barn behandlas helt olika vad gäller presenter.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Kan ju säga också att det inte alls är kul att vara mormor och morfars "lilla prinsessa." Jag var alltid det och skämdes alltid när jag träffade mina kusiner eftersom jag visste att de inte fick varken tid, kärlek eller saker som jag fick. Mamma pratade med dem så att åtminstone min syster fick presenter när jag fick och jag vägrade att ta emot pengar när jag blev gammal nog att fatta om inte syrran fick lika mycket. Men jag håller med om att det inte alls alltid behöver vara lika i famljer/släkter. Själv köper jag gärna lite större dyrare presenter till människor som behöver det. Alla kan ju inte unna sig guldkant på egen hand![/QUOTE]

Men det gäller väl vuxna?
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Har inte läst alla så svarar på första...

Ska vara lite krass.
Så här upplever min bror det att mina föräldrar gör mot hans barn jämte mina.
Men i verkligheten är så inte fallet.
Mina föräldrar älskar verkligen alla sina barnbarn (4 st numer), MEN det ska i o f tilläggas att min son, som är äldst, är alltid lite nr 1, just för att han var först.... det vet jag också, MEN de visar det INTE när min brors barn är med.
Ändå i sin svartsjuka upplever han det så.

Nu äsger jag inte att det ÄR så för dig, men jag tror att det är lätt att göra det, framför allt när man som du/ni inte riktigt gillar/litar på det andra barnet...

Äsch, får inte fram det jag ska säga...
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

*kl*

Men alltså ärligt. En dörrmatta. Vad ska en ettåring med en dörrmatta till?

Nej jag håller med bananabambi, det är inte sjysst. Även om presenterna inte behöver vara samma i prisklass så kan de vara samma i kulhetsgrad. Tycker jag.
Spara dörrmattan tills han flyttar hemifrån, då kanske den är kul att få?
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Skulle jag fråga i så fall tror du? Det är så många som inte alltid vet hur man svarar till rätt person att jag ville fråga för att undvika ännu fler missförstånd.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag har själv varit med om att morföräldern + sambo ( i detta fall morfar & fru ) favoriserat min storebror framför mig.

Det har alltid varit så sedan vi var riktigt små.

Jag har aldrig kännt mig speciellt älskad i det huset faktiskt och det är inget som min mor sagt åt mig att känna..

Jag förstår dig och det har inget med dyra presenter att göra över huvudtaget.

Men jag har kapat alla band till dom nu och så har även min bror gjort av andra skäl ( men som har anknytning till hur dom betett sig genom livet )

Stå på dig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 379
Senast: warg
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 554
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 514
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp