Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Det kanske inte är så ovanligt, att de barnen som kommer först blir mest prioriterade hos mor/farföräldrarna. Jag tycker inte att det är försvarbart, men det kanske är vanligt.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Ja jag tror också att det är vanligt.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Ursäkta rättframheten men är det något förståndsmässigt fel på henne, då hon inte fattar skillnaden på en dörrmatta och ett berg av presenter?


Appropå presenter så vet jag att det finns de som inte vill ge kvittot till födelsedagsbarnets föräldrar för att de ska se vad det kostade och jämföra med vad alla andra fick osv. Kanske lite överkänsligt. Men det här verkar ju bortom rimlighetens gräns.

Jag förstår att de icke materiella sakerna kanske är viktiga, men det är ju svårt att jämföra, i synnerhet om något av barnen har ett handikapp (eller var det Timsetim?). De två brukar ju i och för sig gå hand i hand eller den ena kompensera det andra.

Själva blir vi bjudna på semester av mormor och morfar och man tackar och tar emot. Men jag skulle mycket hellre ha lite barnvakt och att de får bra kontakt med min son istället. Pengar är en världslig sak, och vi har planerat att bekosta semestern själv och var nöjda med det. Hoppas att umgänge och lite passning ingår ;)



Som barn i en dysfunktionell familj själv, skulle jag råda dig till att vara så nära sanningen det bara går när du "ursäktar" henne inför barnen. Barn känner på sig, ser sanningen, och blir skruvade om vuxna försöker ignorera det, säga att det är på ett annat sätt, eller släta över saker. Det är bättre att få gråta ut över att något är dåligt, få stöd och kärlek hos den egna föräldern, och sen kunna gå vidare, än att leva med vissa föreställningar och ändå ha en känsla i maggropen som inte går bort.

Jag har själv en pappa som träffat sitt barnbarn 1 gång på 10 månader. Sonen har ingen aning om att han finns. Det kommer ju att förändras och jag kommer inte att hemlighålla att jag och morfar inte kommer överens. Däremot kommer jag att vidhålla att sonen får gilla sin morfar hur mycket han vill, för deras relation är inte samma som min relation till morfar.

Fny
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag tror helt enkelt att hon inte tänkte alls, och därför slutade det med en matta. Men jag var inte besviken innan kusinen fick alla sina presenter. De var dessutom genomtänkta, då de just flyttat till hus och har stor gräsmatta.

Att inte vilja ge kvittot kan jag också tycka vara pinsamt, speciellt om man fått tag i något på rea. :o . Dock ska det ju inte vara det, reasaker kan ju vara lika fint som det för fullpris.

Svärmor gav vinterskor till sonen i julklapp, hon hade tagit den storleken han hade då, och det var ju för litet. Bad henne om kvittot, men då erbjöd hon sig att byta. Sa att hon kunde ta stl 22, men då tog hon 23 istället. Kommunikationsproblem?

Nä, det här med magkänslan tror jag barn känner av. Jag har alltid vetat att min mormor/morfar spridit mer pengar över mina kusiner, vad jag vet har inte mina föräldrar hymlat om det. Men jag har inte gillat dom mindre för det, kanske förstor man inte på samma sätt när man är mindre.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Inte alls lika roligt på andra forum, morsor har mer "drag" i sig ha ha

Tar inte speciellt mkt energi, bara roligt :)

Men du, för att något skall vara roligt så skall det väl vara fler som skrattar... eller??!

Du måste allt vara ganska ensam om att skratta här i varje fall...
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag skrattar iaf inte. Jag har funderat på att sanera i tråden, men eftersom den är så långt gången så är det allt eller inget som gäller.

Hoppas därför att alla håller sig på rätt sida stängslet hädanefter och visar respekt för andras åsikter och erfarenheter. Debatter klarar sig utmärkt utan glåpord och trollande.


/moderatorn på Förälder
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag har bara väntat på att den ska låsas eller plockas bort, är förvånad över att det inte skett eftersom huvudämnet verkar nästintill bortglömt :crazy:

Jag ska inte säga att jag är oskyldig, eftersom ett av mina sista inlägg var himla onödigt, men ibland är fingrarna snabbare än skallen. Speciellt när man är uppretad.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Anledningen till att tråden klarat sig är att moderatorn har varit i det närmaste borta från nätet sen i fredags. Elitlopp, festande, konferens, festande... har bara tittat in lite snabbt mellan lopp och sessioner eller innan sängen för att se om några anmälningar som kommit in.

Jag har alltså inte fått in någon anmälning innan det kom en i morse vilket jag måste säga är lite överraskande med tanke på hur tråden har gått.

Ni får mycket gärna anmäla om ni tycker någon gått överstyr. Jag skvallrar inte om vem som sagt vad om vem, och jag tycker inte det är jobbigt om många anmäler samma tråd/inlägg, det bara underlättar min bedömning.

Låter tråden vara öppen ett tag till, sen får jag se hur jag gör. Som sagt, ämnesdebatten är rätt död.


/moderatorn
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag övervägde faktiskt att anmäla jag också, men det kändes dumt att anmäla sin egen tråd :o

Vet inte du dessutom att moderatorer ska sitta inloggade på buke alla dygnets timmar då de inte arbetar eller sover? :angel: Festande? Elitlopp? Konferans? Bah! :D
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Men både Elitlopp och konferens och ena festandet gick in som jobb! Bara ett festande och en feeet baksmälla att bortförklara alltså... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 378
Senast: warg
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 554
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 510
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp