Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

:bow: :bow: :bow: Det är ju precis såhär det är!!! :bow: :bow: :bow:
Samt även: vilken rätt har jag att bestämma över vad mina föräldrar/svärföräldrar gör med sina pengar? De har säkert sin egen logik som de går efter, och kan säkert också bli sårade om inte deras gåvor blir uppskattade av deras egna barn/barnets maka/make. För troligtvis har de iaf ansträngt sig att hitta något som de tycker skulle passa. Kul sen om det inte duger. :crazy:
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Nu var det synd att jag inte hann kolla tråden tidigare, känns sent att komma in nu :crazy:
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Exakt, dörrmattan kanske var perfekt för 1.åringen, han kanske fick en lekstuga eller eget rum av föräldrarna liksom det kanske var en tanke bakom köpet istället för att farföräldrarna stirrade sig blinda på prislappen :(

Som sagt, så små barn fattar inte.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

En ettåring fattar inte vad han får eller andra får (vad ni mammor än säger, deFATTAR det inte) tycker därför det är fullkommligt onödigt att lägga massa pengar på presenter till så små.
Det är väl upp till svärföräldrarna vad de vill ge, har man inte hela bilden framför sig så är det ju svårt att dömma.

Jag kanske var otydlig, men jag har aldrig påstått att min son skulle förstå detta. Om du syftade på det jag skrev längst ner i mitt inlägg så menade jag lite längre framåt i tiden, om skillnaden fortfarande görs när de är äldre.


Tycker det är trist att föräldrar haussar upp det där med presenter redan innan barnen själva förstår, snacka om att skapa spänning och orealistiska förväntningar.

Om du absolut vill vara säker på att få något dyrt så önska dig något dyrare till din son nästa födelsedag eller jul (om du nu vill garantera honom något dyrare än en matta) eller fråga vad de har tänkt att köpa till kusinen o lägg dig sen på den prisklassen.

Vad jag kan se var jag noga med att skriva att jag inte tycker presenterna är speciellt viktiga, läste du inte det? Så jag får anta att ovanstående inte är riktat till mig då det i så fall är taget ur luften. Annars vill jag faktiskt att du förklarar dig.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Dethär är ju problemets kärna, eller hur?
Att man blir irriterad över ett beteende, men inte tar upp det med vederbörande. Till slut bara växer och växer känslorna av orättvisa och plötsligt en dag blåser det från fel håll och man exploderar till synes utan anledning. Och ofta är det inte ens den man uppfattar som "skyldig" som får däng, utan den som man uppfattar har fått förmånerna... :crazy:

Det är jag noga med att så inte får förekomma. Det är inte barnens fel att dom behandlas olika, oavsett vem av dom som får privilegierna.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Att börja jämföra gåvor och dra slutsatser om sympatier och "mängden kärlek som gåvorna symboliserar" är nog att bara göra livet svårt för sig själv.

Vem citerar du? Jag har aldrig påstått att min svärmor skulle tycka mindre om min son än om hans kusin. Så låga tankar har jag inte om henne :smirk:
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

:bow: :bow: :bow: Precis. Varför överföra sina egna problem till sina barn? :confused:

Vad vet du om vad jag sagt till min son och inte? Jag har inte, och skulle aldrig, prata illa om någon i släkten så att de hör. Den som i så fall får veta om jag ogillar något är min sambo.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Ja svärmors-problem är inte kul... mina barn var "ok" tills kusinen föddes, hon gör allt för henne, ink är barnvakt flera gånger i veckan, köper grejjer å kläder för jämnan å hittar på andra saker med henne. När vi ber om barnvakt (extremt ovanligt) så går det aldrig, endera har hon redan lovat den andre eller så säger hon att hon faktiskt behöver barnledigt ibland! Har man skaffat barn får man ta hand om demoxå, svarade hon min man en gång när han ringde!!!

Vi bor i samma stad men de enda gångerna på året dom hälsar på är när någon fyller år... En gång blev jag så ledsen å besviken över detta, min 6-åring frågade mej varför farmor bara passade kusinen å inte henne:cry: OBS jag har ALDRIG pratat högt om detta inför barnen!!!
Så, iaf så frågade jag henne varför hon gjorde såhär, svaret jag fick var att hon var ju mormor till kusinen å det är skillnad, mina barn har ju en egen mormor som kan ta hand om dem!!!

Jag gick ärligt talat hem å grinade efter det och jag kan ju säga att mitt förtroende för henne aldrig kommer tillbaks igen... Att man bara kan tänka så:eek: :eek: :eek:
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Ditt barn är 1 år, kusinen är 2. Det tycker jag är en ganska stor skillnad. Förstod din 1 årige son att han fyllde år och att då ska man få många pressenter?

Det är skillnad, javisst. Har inte påstått något annat heller, som vanligt :smirk: Men jag tycker att det är dubbelmoral att vid ena barnets födelsedag ge en sak, och vid det andra barnet ett tiotal. Skillnad vore om man allt som oftast gav få saker, jag har inget emot det. En del har ju hur många barnbarn som helst att hålla reda på, ska man köpa dyra och många saker blir det ju en svår ekonomisk situation. Men jag tycker ändå det är en sak man kanske borde hålla reda på som farmor, att man gav en sak till ett barn, och tio till en annan som fyllde tre veckor senare, när man bara har två barnbarn.

Man säger -Jamen tänk på att du fick det, eller fick göra det med farmor och farfar, och tänk vilka fina saker du fick av mormor och morfar. Du ska inte på något sätt visa för ditt barn att du tycker farmor och farfar är snåla. Om någon ska antyda det för ert barn så är det barnets far!

Jag har aldrig skrivit att jag tycker de är snåla. Jösses vad folk lägger ord i munnen på en :mad: Jag skrev att jag tyckte det var lite lite att få när man fyller, men, att det inte spelade så stor roll då presenterna inte är det viktigaste. Dessutom tycker jag inte heller att någon alls ska antyda för barnen att de behandlas olika. De kanske inte ens tänker på det själva, och varför då väcka frågan? Det är skillnad om de är så pass stora att de själva undrar, och det är då jag tycker det blir svårt att förklara.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

I min släkt (de som alltid är med och firar) får ALLA barn exakt lika mycket pengar att handla presenter för. Det spelar ingen roll vilken ålder barnet har, det handlas för lika mycket i allafall. Då inkluderas våra två fosterbarn för de tillhör familjen också, detta har släkten själva valt för de tycker att det är självklart att alla barn får för lika mycket.

På ett sätt känns det systemet ganska smart, men jag skulle nästan tycka att det där med presenter blir lite onödigt stort om man ska vara minutiöst rättvis. Det innebär ju ganska mycket jobb från de som ska ge presenter.

Men om alla är nöjda och ingen tycker det är besvärligt och jobbigt så är det ju inga problem.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Livet är dessvärre inte rättvist !

Du kan välja på att antingen konfrontera farmor och farfar eller gilla läget.

Jag accepterar läget, i alla fall tills vidare. Just far ju inte barnen illa av det, och då tycker jag inte att det gör så mycket. Det är ju mest jag som tycker att det är synd att det går till så bara.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag tror att man tänker mer på sådana här skillnader om inte relationen med farföräldrarna/svärföräldarna inte är den bästa i övrigt. Jag kan se till vår familj. Ibland får min bror eller hans barn mer saker eller pengar än vad jag eller mina barn får, för dom behöver det just då. Jag bryr mig inte alls, utan jag VET att en annan gång är det jag eller mina barn som behöver lite mer, och då är det vi som får. Det jämnar ut sig i längden. Tvärtom är jag glad att min bror eller mina brorsbarn får den hjälp eller den saker de behöver, för de står mig ju nära också!

Saken är ju den att jag blev så förvånad över det, då jag alltid gillat mina svärföräldar skarpt, jag blev så förvånad. Så det beror inte på att vi skulle ha någon infekterad relation, så är det inte.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Eh...fattar en 1-åring så mkt att den kan bli besviken över vad för typ av present denne får, hur många paket denne får.
Fattar en 1-åring eller en 2-åring eller en 3-åring så mkt att denne jämför sina presenter med andra?

Syftar du på att jag tycker det blir svårt att förklara? Det vad menat längre fram i tiden, om det är likadant då. Just nu och säkerligen ett par år framåt i tiden så kommer vi vuxna vara de enda som lägger märke till det.

Jag är och min bror har fått ganska likvärdiga presenter, i både antal och prisklass. Vad jag vet i alla fall. Men jag har inget behov av att alla i släkten ska ge för samma summa, eller samma antal. Skulle man tycka det vore ett så stort bekymmer så får man väl göra klart det för släkten i så fall, vad vet jag.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Nej jag lägger inte orden i din mun, utan tolkar det utifrån hur du har skrivit. Möjligt är det feltolkning från min sida.
Men så här undrade jag:
Ditt barn är 1 år, kusinen är 2. Det tycker jag är en ganska stor skillnad. Förstod din 1 årige son att han fyllde år och att då ska man få många pressenter?
När du skrev:
Jag kan tycka att det är en ganska stor skilllnad mot att få en liten dörrmatta som såg ut att vara köpt på typ ÖB´s. Dessutom kläcker min svärmor ur sig: "-När man fyller år ska det vara himla många paket!", hon hade slagit in alla småsaker för sig. Undrar om hon resonerade så när hon rullade ihop min sons matta och slog in den?
DU tycker det är skillnad. Jag undrade om din son tyckte lika, eftersom det honom det gäller.
Det är skillnad, javisst. Har inte påstått något annat heller, som vanligt Men jag tycker att det är dubbelmoral att vid ena barnets födelsedag ge en sak, och vid det andra barnet ett tiotal.
Och detta förstår jag inte alls. En annan sak hade det varit om barnen varit 4 och 5 år. Nu är din grabb 1 år och kusinen är 2.
Det är skillnad om de är så pass stora att de själva undrar, och det är då jag tycker det blir svårt att förklara.
Varför då? Jag svarade som så att om barnet kommer och frågar varför får kusinen mer än jag så svarar man uppmuntrande -tänk på det där fina du fick eller på något annat som barnet fått av farmor och farfar.
gulan
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag tror att man tänker mer på sådana här skillnader om inte relationen med farföräldrarna/svärföräldarna inte är den bästa i övrigt.
I mitt fall tycker jag inte att vår relation till svärföräldrarna kan ha någon som helst betydelse, eftersom båda deras barnbarn är mina, det finns alltså inga kusiner. Jag tycker det är fult att göra skillnad på barnen så att det märks. Då talar jag om konsekvent skillnad, inte att någon gång får den ena, någon annan gång får den andra. När barnen är små märker dom ingenting, men ganska snart kommer dom ju upp i åldern när all rättvisa i deras ögon jämförs i antal/mängd. Värde har de ju ingen uppfattning om förrän de är hysat stora. Men för min del kvittar det om de bara får kärlek och inte en endaste present, bara barnen behandlas likvärdigt. Jag skiter i om mina svärföräldrar har förlorat en dotter och därför vill skämma bort sin sondotter extra mycket, även det i sig är tragiskt och även om jag förstår att det är därifrån det kommer är det inte rättvist mot deras sonson. Vill dom skämma bort vår dotter, kan dom allt skänka vår son en tanke också. Nu handlar det inte bara om materiella saker, även handlingar har det varit skillnad på, går bra att vara barnvakt åt den äldsta, men inte den yngsta t.ex.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att de blivit bättre på att behandla barnen lika sedan vi tagit upp problemet (innan det blivit ett problem).
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag har inga råd att ge mer än att konstatera att vi har haft samma problem och visst märker barnen det när de blir äldre. Min man har dock aldrig varit rädd för att påpeka det för sina föräldrar, men det verkar inte som om de är medvetna om det själva.

Våra barns kusin (de har bara en på min mans sida) får ny cykel, ny skidutrustning mm i julklapp medan våra barn får ett cd-spel eller liknande. Kusinen följer med farmor och farfar på utlandsresor ett par gånger per år mm. Jag har aldrig hört våra barn kommentera detta och vi har heller inte pratat om det så barnen hört (hoppas jag...), men jag är övertygad om att det känns lite i hjärtat på dem ändå. Inte för värdet av presenterna utan för att de märker vem som är prioriterad.

/Duvis
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Min mormor var en stjärna på att behandla sina barnbarn på olika sätt... Det blev nästan så att vi barnbarn bara skakade på huvudet till sist.

Exempelvis ger pengar till min lillebror att köpa godis för FRAMFÖR ögonen på mig utan att ge mig ngt (vi var 10 och 8 år vid det tillfället). Kan ju säga att jag var hyfsat besviken på mormor då och mamma fick trösta... Idag är det nog mest en rolig historia men då har jag inte heller särskilt god relation till min mormor tror inte jag har pratat med henne på ett par år faktiskt...

Skiter i saker (dock inte då jag var 10 och godissugen och lillebror fick pengar) men oftast men att känna sig omtyckt var viktigt och det gjorde man väl inte direkt alltid. Tänk er Astrid Lindgrens mormödrar och tänk sen på motsatsen där har vi min mormor.

Till ts: tror inte att de menade så illa som det blev. Kanske tänkte de att en 1-åring oftast har lika kul med paketet som innehållet? En 2-åring kanske hade mer behållning av fler preseneter. MEN jag förstår att det känns ändå även om det inte är saken i sig som är grejen utan alla vill vi ju känna att vi är betydelsefulla och lika viktiga (och nej det mäts inte i pengar men i omtanke) och nog kändes det som det var mer tanke bakom kusinens presenter än er sons...

Javan
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

När jag tänker efter så har min brors barn det preic så här.
Den äldsta är nog med sin mormor på utlandssemester varje år, men ingen av de andra kusinerna har varit det. Inte hennes bror och ingen av kusinerna.

Min brors son är däremot väldigt mycket med mina föräldrar - inte på dyra utlandssemestrar, men de följer med honom land och rike runt på olika tennisturneringar. Det *skulle* kunna vara så att mormorn försöker kompensera det på ngt vis.

Jag vet också att mormorn alltid varit tydlig med att den äldsta (första barnbarnet och dotter-dotter) varit den mest speciella för henne och det hon önskat mest...faktiskt sagt det rent ut. Det känns som om hon försöker knyta upp henne på ngt vis.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Man kan helt enkelt bara fråga om de är villiga att förklara för era/ert barn varför de inte är värda mer än kusinen..

Ursäkta mig men vem fasiken säger att ett barns värde ligger i vad presenterna man köper till dom kostar !! !

Jisses människa du måste ju vara riktigt blåst i huvudet! Säger svärföräldrarna att de tycker mindre om ett barnbarn bara för att deras paket kostade mindre?? :eek: :eek: :eek:

Du är inte med på mitt kalas i alla fall.

Har du kalas?

Nä så kanske det är.. Men i ett barns ögon så är paket räknade...

Sen kan ju somliga skriva på ett debatt form utan personliga påhopp.. Jisses är det på den här nivån här?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 379
Senast: warg
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 554
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 514
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp