Räddningshund

brandkattis

Trådstartare
Undrar om det finns någon/ra med räddningshundar här, eller som håller på att utbilda sina hundar till det? :(
Är väldigt intresserad men bor på lite fel ställe i Sverige.
Få höra era erfarenheter o tankar runt just räddningshund :idea:

Sv: Räddningshund

Är också nyfiken. Har ju precis skaffat valp och skulle vilja ha honom till "nåt nyttigt" för samhället.
Såg dock att det ju är vissa krav på föraren (inte medicinberoende tex), så finns det nåt annat man kan göra för samhället. Hur är det med sökhundar, har polisen egna såna eller kan man hjälpa som ekipage om tex ett barn försvinner i skogen?

Polisen har egna och vid behov går hemvärnets förare och hundar ut i en del distrikt. I andra distrikt går räddningshundar ut vid behov. För det mesta använder sig polisen enbart av sina egna.

Bevakningshund inom hemvärnet är ett sätt :) Men det ställs en del krav på en själv då (självklart gör det de i allt annat med hund o träning ;)), man måste gå en grundutbildning inom hemvärnet själv om man inte gjort lumpen. Men det verkar vara en "lättare" väg att gå för att göra något för samhället, sen finns det sååå mycket vidareubildning även där, efter att man blivit godkänt ekipage. Varför jag menar att det är lättare är för att bhk håller faktiskt dessa utbildningar lite överallt i landet. Medan räddning är det sämre med. Vi, min rottis o jag påbörjade bevakningsutbildning, men hennes röntgenresultat satte stopp för fortsatt utbildning, hon älskade det. Men nu kör vi sök o har tänkt prova starta apell innan hösten är slut. Min bouvierhanne gjorde jag anlagsprovet för bevakning, det gick fint, men jag väntar till nästa års utbildning då han inte hade fyllt året ännu då vi gjorde det, dessutom hinner jag få röntgenresultat innan vi börjar. Men räddning verkar som snäppet "roligare".

Polisen rekommenderar jag att man kollar i sitt respektive län. Här nere i södern, togs det ett beslut för länge sedan om att man ska "testa av" civila sökhundar och ha möjlighet att ta in vid behov. Problematiken ligger i avsaknaden av pengar, personal och struktur så det skjuts hela tiden på framtiden.

Sedan tror jag att man kan vara kall och köra sök med sin hund så länge, (det rådet fick jag) för jag tror inte att rådande tänk kring räddningshundarna håller i längden. MSO är en myndighet som ständigt utvecklas och omstruktureras och det kommer säkert ändras så småningom.

Jag har en räddningshund. Det är fruktansvärt roligt att hålla på med. Är det nåt särskilt du undrar över?

:D
Hur har du gått till väga,
har ni gemensamma övningar, utbildningar när ni är klara.
Ja hur är det.
Verkar vara ett väldigt trevligt sätt att jobba med sin hund.

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om detta men får väl hålla det lite kort.
Utbildningen tar ca 1,5 år. Oftast börjar man med några förträffar innan man gör ett inträdesprov. Under utbildningens gång gör man sen 2 delprov innan det är dax för slutprov. Jag gick även en katastrofutbildning men jag vet inte om den finns kvar.
Under denna tid skall man även göra en HLR-utbildning samt orienteringsprov.
Ingår även ett lydnadsprov med miljöbana enligt IPO-R.
Sen är det dax för en hel veckas RHFU (räddningshundsförarutbildning).

Krav på hunden - A eller B-höfter och 0 på armågar samt genomfört MH och skottfast. Åldersgränser finns, tror att den måste vara mellan 18 månader och 5 år vid slutprov.

Föraren får inte vara sjukpensionär och får inte vara medicinskt beroende

MSB som är beställare av hundarna till SBK efterfrågar i dagens läge endast internationella hundar vilket ställer större krav på ex miljöträning än vad en "nationell" hund skulle behöva. En ruin är ju lite jobbigare att leta i än skogen.

När man är godkänd så börjar allvaret igentligen. Man skall vara med på 3 av 4 träningshelger per år (RI) samt göra en årlig funktionskontroll.
Efter två RI får man gå upp på MRT-prov (Mission Readness Test) En hel helg med massor av stationer som bedöms av inte mindre än 8 domare.
Blir man godkänd här så ingåt man i den Internationella styrkan och det är först nu man kan få åka på skarpa uppdrag utomlands.

Under kursens gång tränade vi två gånger i veckan med instruktör och sen är det mycket egen träning också, särskilt under den tiden man tränar in markeringar.

Min hund är numera avställd då livet kom emellan så jag av olika anledningar inte kunde delta på RI så jag har heller inte gjort MRT.
Numera tränar jag bara för att det är roligt och för att hjälpa andra framåt.

Att träna räddningshundar tar tid och man skall veta att man på ett 4 timmars träningspass kanske kör sin egen hund i 10 min övrig tid läggs på andra. Det är ett lagspel helt enkelt och bra figgar är a och o.

Oj detta blev långt ändå men hoppas det ger er lite ändå :)

Gud så kul det låter!!! Jätte intressant att läsa verlkigen, tack för att du delade med dig! Vad kör du för ras?

Inga problem det är bara att fråga om du undrar nåt. Jag har Riesenschnauzer:)

Jag håller med Ravishing - det låter hur kul som helst!! Synd att jag är bosatt i norrland, här utbildas inga räddningshundar längre!

Odågan skulle ju vara perfekt annars!! Fling är nog för stor tyvärr...

HD: Vad är det för egenskaper som är önskvärda hos räddningshundar? Vad är det man söker i den ultimata räddningshunden. Och hur funkar det att köra räddning med en riesen? De är ju stoooora.

Om man har tänkt försöka sig på räddning, hur tycker du man bör träna redan från valpstadiet, något särskilt. Människor är redan populära, ska man börja med lek-sök redan nu?

Bor ju tyvärr i Norrland jag o, men ifjol hade de en tävling (tror jag det var) i stenbrottet här i Brunflo. Tyvärr jobbade jag o fick inte ledigt, jag blev tillfrågad att figga. Just nu kör jag sök med min unghund, o det blir inträdesprov till hemvärnets bevakningsutb, till våren. Tyckte han var lite väl ung nu i våras, fast vi var iväg o gjorde det ändå o det gick fint. Bara röntgen är ok. Det är största fasan :( Rottisen jag har visade sig ha hd D o ed 1 så vi kunde tyvärr inte fortsätta vår bev,utb. Men kanske en annan dag man bor mer söderut o då kan söka sig mot räddningshunnd. Tack för informationen :)

Hej,

Jag och min räddningshund (en sexårig labbepojk) ingår i den svenska sök- och rädddningsstyrkan (SWIFT USAR). Räddning är fantastiskt roligt att hålla på med! :)
SWIFT USAR https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Internationella-insatser/Snabba-raddningsinsatser/

/Petra och Atlas

Undrar om det finns någon/ra med räddningshundar här, eller som håller på att utbilda sina hundar till det? :(
Är väldigt intresserad men bor på lite fel ställe i Sverige.
Få höra era erfarenheter o tankar runt just räddningshund :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 009
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10