Sv: Räddningshund
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om detta men får väl hålla det lite kort.
Utbildningen tar ca 1,5 år. Oftast börjar man med några förträffar innan man gör ett inträdesprov. Under utbildningens gång gör man sen 2 delprov innan det är dax för slutprov. Jag gick även en katastrofutbildning men jag vet inte om den finns kvar.
Under denna tid skall man även göra en HLR-utbildning samt orienteringsprov.
Ingår även ett lydnadsprov med miljöbana enligt IPO-R.
Sen är det dax för en hel veckas RHFU (räddningshundsförarutbildning).
Krav på hunden - A eller B-höfter och 0 på armågar samt genomfört MH och skottfast. Åldersgränser finns, tror att den måste vara mellan 18 månader och 5 år vid slutprov.
Föraren får inte vara sjukpensionär och får inte vara medicinskt beroende
MSB som är beställare av hundarna till SBK efterfrågar i dagens läge endast internationella hundar vilket ställer större krav på ex miljöträning än vad en "nationell" hund skulle behöva. En ruin är ju lite jobbigare att leta i än skogen.
När man är godkänd så börjar allvaret igentligen. Man skall vara med på 3 av 4 träningshelger per år (RI) samt göra en årlig funktionskontroll.
Efter två RI får man gå upp på MRT-prov (Mission Readness Test) En hel helg med massor av stationer som bedöms av inte mindre än 8 domare.
Blir man godkänd här så ingåt man i den Internationella styrkan och det är först nu man kan få åka på skarpa uppdrag utomlands.
Under kursens gång tränade vi två gånger i veckan med instruktör och sen är det mycket egen träning också, särskilt under den tiden man tränar in markeringar.
Min hund är numera avställd då livet kom emellan så jag av olika anledningar inte kunde delta på RI så jag har heller inte gjort MRT.
Numera tränar jag bara för att det är roligt och för att hjälpa andra framåt.
Att träna räddningshundar tar tid och man skall veta att man på ett 4 timmars träningspass kanske kör sin egen hund i 10 min övrig tid läggs på andra. Det är ett lagspel helt enkelt och bra figgar är a och o.
Oj detta blev långt ändå men hoppas det ger er lite ändå